Ikke gnist! Hva kan det være?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Hei! Jeg skulle starte min Lett Sykkel her om dagen... Men da ville den ikke starte og jeg prøvde og trille den igang minst 20 ganger... Også plutselig så funka den :) Men også etter 5 Min så var den like død :/ Jeg sjekka om den fikk bensin og rensa forgasser og alt! Men så var det en tanke som slo meg.... Så jeg sjekka Gnisten og den er helt borte :S

Så kommer spørsmålet: Hva kan det være? Siden gnisten kommer av og til når det passer den så er det da Generatoren ? CDI Boksen? Coilen ? Takker for all svar jeg kan få :)
Den har vært merkelig hele tiden.. Men når jeg har brukt den mer og mer så sa den bare takk for seg :/
Hadde vært skikkelig fint om noen visste om det her og kunne hjulpet meg litt:)
Prøvde på Mopedportalen men det funka ikke så veldig bra haha ;)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Geir »

Morn & velkommen til mcsiden.no!

Kjenner ikke sykkelen i det hele tatt men kan jo i farten liste rekkefølgen jeg selv ville brukt ved innledende feilsøking :
- Kill switch; bryterfunksjon, kontakter, +++
- Bryter på sidestøtte; bryterfunksjon, kontakter, +++
- Tenningsbryter; slitasje/slakk, kontakter, +++
- Plugg; bytte til ny.
- Plugghette; kontroller at det ikke er irr etc. og at den ikke er slarkete i kontaktpunktet
- Pluggledning; motstand, brudd, kontaktpunkt i plugghette & coil (kan være ledningen er faststøpt i coil og plugghette?)
- Coil; strøm til primærspole, stor overgangsmotstand i termineringspunkt pga. irr & denslags, motstand i spole.
- Jordingspunkter coil, CDI, osv.

Kommer sikkert flere med bedre ideer etterhvert. Lykke til! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Globe »

Hei powerfulglenn :vs og velkommen til mcsiden.no :=D> :=D>

Ser at Geir har gitt deg en god sjekkliste som bør kunne hjelpe deg å finne/søke etter mulige feilkilder. Bruk lista hans og følg oss opp med hvordan det går :thumleft

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Geir skrev:Morn & velkommen til mcsiden.no!

Kjenner ikke sykkelen i det hele tatt men kan jo i farten liste rekkefølgen jeg selv ville brukt ved innledende feilsøking :
- Kill switch; bryterfunksjon, kontakter, +++
- Bryter på sidestøtte; bryterfunksjon, kontakter, +++
- Tenningsbryter; slitasje/slakk, kontakter, +++
- Plugg; bytte til ny.
- Plugghette; kontroller at det ikke er irr etc. og at den ikke er slarkete i kontaktpunktet
- Pluggledning; motstand, brudd, kontaktpunkt i plugghette & coil (kan være ledningen er faststøpt i coil og plugghette?)
- Coil; strøm til primærspole, stor overgangsmotstand i termineringspunkt pga. irr & denslags, motstand i spole.
- Jordingspunkter coil, CDI, osv.

Kommer sikkert flere med bedre ideer etterhvert. Lykke til! :thumleft
Takk :) Og Takk for svaret :) Motor og alle deler som er på Lett Sykkelen min er fra Yamaha DT 125 ;) Hvordan kan jeg kontrollere Bryterne ? Hvor sitter Generatoren hen? :)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av mekkern »

fyll en god dæsj wd40/crc i tenningslåsen og vri litt frem og tilbake.
mest sannsynelig er tennpluggen defekt.kjøp en NGK av orginaltypen dog uten "R" merking hvis mulig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Globe skrev:Hei powerfulglenn :vs og velkommen til mcsiden.no :=D> :=D>

Ser at Geir har gitt deg en god sjekkliste som bør kunne hjelpe deg å finne/søke etter mulige feilkilder. Bruk lista hans og følg oss opp med hvordan det går :thumleft
Takk takk :) Ja,skal prøve å feilsøke så godt jeg kan :)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

mekkern skrev:fyll en god dæsj wd40/crc i tenningslåsen og vri litt frem og tilbake.
mest sannsynelig er tennpluggen defekt.kjøp en NGK av orginaltypen dog uten "R" merking hvis mulig.
Ehh, Ny tennplugg har jeg siden den andre gikk... Men jeg gikk for en Kaldere plugg som folk sier ;) Hva hjelper det å liksom smøre opp tenningslåsen? :P
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Crinos »

powerfulglenn skrev:Hva hjelper det å liksom smøre opp tenningslåsen? :P
Du fjerner irrdannelse som kan gi dårlig eller ingen kontakt overførelse.
Har du irr i tenningslåsen så vil hele strømnettet på sykkelen din lide av det.
En enkel måte å måle dette på er med multimeter. Mål spenninga før og etter tenningsbryter (i på possisjon).
Er det merkbar forskjell er den klar for utbytte eller et forsøk på oppsmøring.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Crinos skrev:
powerfulglenn skrev:Hva hjelper det å liksom smøre opp tenningslåsen? :P
Du fjerner irrdannelse som kan gi dårlig eller ingen kontakt overførelse.
Har du irr i tenningslåsen så vil hele strømnettet på sykkelen din lide av det.
En enkel måte å måle dette på er med multimeter. Mål spenninga før og etter tenningsbryter (i på possisjon).
Er det merkbar forskjell er den klar for utbytte eller et forsøk på oppsmøring.
Ok :) Takker for all svar :) Det her var en super side med masse supre folk som kan ting :)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Geir »

powerfulglenn skrev:
Geir skrev:Morn & velkommen til mcsiden.no!
Kjenner ikke sykkelen i det hele tatt men kan jo i farten liste rekkefølgen jeg selv ville brukt ved innledende feilsøking :
[klippe liste...]
Kommer sikkert flere med bedre ideer etterhvert. Lykke til! :thumleft
Takk :) Og Takk for svaret :) Motor og alle deler som er på Lett Sykkelen min er fra Yamaha DT 125 ;) Hvordan kan jeg kontrollere Bryterne ? Hvor sitter Generatoren hen? :)
Bryterne sjekker du med et multimeter eller en prøvelampe. Dynamoen ligger under et deksel osv. på siden av motoren. Feilsøking på denne finner du mer om i denne tråden. http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=2514" onclick="window.open(this.href);return false;

Det gjelder å ikke overkomplisere - sjekk ut de andre punktene på listen og tipset til mekkern før du begynner på dunamoen... ;e
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

hmmm, dynamoen? kan det være med å påvirke gnisten?
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av mekkern »

Tenninga di består av en spole i svinghjulet cdiboks coil og plugg. begynn med pluggen (de har levetid på 2 sekunder til mange år avhengig av flaks) sett på ny før du sjekker ledning/bryter til nødstoppen-kan ha gnisset av isolasjon på ledningen.
sjekk så for dårlig kontakt på coil.
Og tenningslås.
hvis du ikke får gnist etter dette kan du si ifra så tar vi den videre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Joda, Når jeg gjorde som du sa så kom det gnist ;) Så jeg skrudde pluggen på ogsånt og prøvde og starte med da ville den ikke :/ Også prøvde jeg å trille igang også etter litt så dro den skikkelig så døde den igjen.... Skrudde opp og sjekket... 0 Gnist :S prøvde å starte og starte, så da så jeg at det kom bitte litt gnist også sloknet den igjen... Men det kom jo strøm for jeg kom borti pluggen og da fikk jeg strøm ;) Og når jeg målte den så så det ut som det var liv i den... Men så målte jeg den "Nødstopp" Bryteren så var det 3 ledninger der og når jeg målte så fikk jeg bare utslag på 2 av de :S Legger til et bilde av den.. Det er den Gule som jeg målte men var ikke noe tegn til strøm : http://i1093.photobucket.com/albums/i43 ... C_0536.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Funka ikke å laste opp et stort bilde her :S

Bilde
Sist redigert av Globe den 20 jul 2011, 00:42, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: reduserte bildet ditt litt slik at det passet inn i innlegget ditt :)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av mekkern »

Målte du pluggen? uten gnistprøver får du ikke målt denne(17-20000volt.
Hvis du fikk støt av pluggen så er det nok den "nye" pluggen... sett inn en ny plugg eller test en gammel fra bilen hvis gjengelengden er lik...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

mekkern skrev:Målte du pluggen? uten gnistprøver får du ikke målt denne(17-20000volt.
Hvis du fikk støt av pluggen så er det nok den "nye" pluggen... sett inn en ny plugg eller test en gammel fra bilen hvis gjengelengden er lik...
har prøvd det å.. men den gule ledningen gir ikke strøm fra seg... kan det være det? den går til styret "dødmans knappen" eller må den inn på verksted?:/
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av mekkern »

Har desverre ikke noe skjema over ledningsnettet på sykkelen så jeg aner ikke hva de forskjellige ledningene/fargene er...

Kan bli litt kostbart å bytte deler som er i orden også...
så en manual med el-skjema er sakene,og et analogt multimeter med viser.

De digitale er nesten ubrukelige på slike feil. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

mekkern skrev:Har desverre ikke noe skjema over ledningsnettet på sykkelen så jeg aner ikke hva de forskjellige ledningene/fargene er...

Kan bli litt kostbart å bytte deler som er i orden også...
så en manual med el-skjema er sakene,og et analogt multimeter med viser.

De digitale er nesten ubrukelige på slike feil. :sk?
Ok, Tenker jeg setter den inn på verksted innen 2 mnd, Men takk for hjelpa alle sammen! :)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Geir »

A longshot; har denne egen oljetank med nivåføler? I så fall; nok olje? Skulle jo være et varsellys hvis ikke, men.... :dontknow
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Geir skrev:A longshot; har denne egen oljetank med nivåføler? I så fall; nok olje? Skulle jo være et varsellys hvis ikke, men.... :dontknow
ehh, Ja ?Veit ikke om den har nivåføler men.. Hva har saken med gnist å Olje ? :) Hvis den har for lite olje så får den ikke gnist? :S
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Kawasaki »

powerfulglenn skrev:
Geir skrev:A longshot; har denne egen oljetank med nivåføler? I så fall; nok olje? Skulle jo være et varsellys hvis ikke, men.... :dontknow
ehh, Ja ?Veit ikke om den har nivåføler men.. Hva har saken med gnist å Olje ? :) Hvis den har for lite olje så får den ikke gnist? :S
Teknikkens verden er fantastisk:-) Kanskje den kutter gnisten hvis nivået er for lavt,sånn at du ikke skal få start på motor for så å skjære den.
Vet ikke om det er sånn på moppen din,men muligheten er der.

edit: Da du bekreftet egen oljetank til "Geir", så tenkte jeg to-takt og to-taktsoljetank. Nå ser jeg at moppen din er 4-takt,så da har du ikke noen egen oljetank.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Geir »

Kawasaki skrev:
powerfulglenn skrev:
Geir skrev:A longshot; har denne egen oljetank med nivåføler? I så fall; nok olje? Skulle jo være et varsellys hvis ikke, men.... :dontknow
ehh, Ja ?Veit ikke om den har nivåføler men.. Hva har saken med gnist å Olje ? :) Hvis den har for lite olje så får den ikke gnist? :S
Teknikkens verden er fantastisk:-) Kanskje den kutter gnisten hvis nivået er for lavt,sånn at du ikke skal få start på motor for så å skjære den.
Vet ikke om det er sånn på moppen din,men muligheten er der.

edit: Da du bekreftet egen oljetank til "Geir", så tenkte jeg to-takt og to-taktsoljetank. Nå ser jeg at moppen din er 4-takt,så da har du ikke noen egen oljetank.
@ powerfuglenn: Nettopp - se hva Kawasaki skriver...
@ Kawasaki: 4t? Trodde disse var 2t tom. 2002 og deretter 4t... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Kawasaki »

Geir skrev:@ Kawasaki: 4t? Trodde disse var 2t tom. 2002 og deretter 4t... :-k

Ja kemm så veit :-k Jeg bare googlet dem,og der står 2001 som 2-takt og 2002 som 4-takt.

Kanskje trådstarter skryter på seg :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Det her er en 2 Takt og en 2002 Modell ;) 4 Takter kom faktisk etter 2003/2004 pga Motorbytte ;) fra 2003/2004 så kom Suziki motorene på sachs.. Så jeg har en 2 takter ;) Og det er jo en egentank under kåpa man fyller olje på ;) Så jeg har jo 2 takter da :S
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Hmmm, Fungerer det her ? Var en fyr som sa det på nettet:

Ta det i rekkefølge. Husker ikke helt hvordan det fungerte med coilen, men mener du skal kunne måle 12v på ledningen som går inn på den når tenninga er på. Skal i alle fall kunne måle 12v hvis du prøver å starte den. Så skrur du ut ledningen som står inni coilen, med plugghetta på. Sett voltmeteret i hver ende og vri og vreng på ledningen. Det skal være en del motstand i ledningen, men blir motstanden uendelig betyr dette lednigsbrudd eller dårlig kontakt. Sjekk kontakt mellom ledning og plugghette. Når du har av plugghetta sjekker du ledningen med voltmeter igjen. Når du vet at du har en god ledning, skrur du denne inn på coilen igjen. Uten bensindamp eller andre brannfarlige gasser til stede holder du den ene enden av pluggledningen mot toppen (hvis det ikke stikker ut noe ledende stykke av ledningen, sett i en spiker og prøv, ikke hold på spikeren..), og turn motoren med starteren. Da bør det komme gnist, ellers kan muligens coilen være i dass. Har ikke snøring på hvordan du sjekker denne. Hvis det kommer gnist skrur du på plugghetta igjen, og setter i en plugg du vet virker, så sjekker du igjen. Er alt fint har du tydeligvis fjerner feilen, hvis ikke kan du begynne å sjekke kontakter på ledningsnettet (dette er et svakt punkt på sachsen siden de ikke er isolerte med gummihette, og det fører til korrosjon og dårlig kontakt inni der. Puss av korrosjon i alle kontakter.). Andre mulige feilkilder kan være CDI eller ledningsbrudd på ledningen som går ned til svinghjulet og måler stillingen på veiven for å gi gnist på rett tid. Husker ikke når 4t kom, men på 4taktere er ofte denne stillingsmåleren på en av kammene, da disse uansett må gå i korrekt forhold til veiven.
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Geir »

Yepp! Det er vel langt på vei langversjonen av det som er listet opp i løpet av tråden...

Hadde droppet gnist-testen med bare pluggledningen - det holder lenge å kontrollere for brudd ved å måle motstand i kabelen eller å "pipe gjennom den" med måleapparatet. Måler du mer ca 5 kOhm over ledning, plugghette og plugg kan det gi utslag i dårlig/ingen gnist. Null motstand i kabel, plugghette og plugg ville jo være optimalt, men noe motstand må det være for å redusere elektromagnetisk støy.

Motstanden kan ligge i kabelen, i plugghetten eller i selve pluggen. Før i verden da vi tok inn TV-signal via vanlig antenne var det titt og ofte at forbipasserende mopeder med dårlig elektromagnetisk støyskjerming forstyrret Tv-signalene kraftig, og på samme måte hevdes det i dag at den elektromagnetiske strålingen kan forstyrre motorstyringen hvis man ikke demper den.

Bare til å sette i gang! ;e

Edit: Ymse tastefeil...
Sist redigert av Geir den 22 jul 2011, 10:24, redigert 2 ganger totalt.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar