fikse skrev:Ikke umulig at potten er potte tett

Ikke helt ukjent fenomen på små 2-taktere den gang jeg freste rundt på slikt (nesten 100 år siden

)
Skal ikke si at det er feil, men jeg har hatt tett potte. Det som skjedde var at den fungerte greit på tomgang, men klarte ikke å få til noe på turtal, eller fikk ikke turtall. Etter som potta ble mer tett så ville den mindre, men så lenge den fikk ut noe som helst så gikk den på tomgang. Mange nyere mopeder er effektjustert ved å strupe eksosen... ikke særlig bra for motoren, men det funker.
Jeg kjøpte en splitterny Suzuki RMX 50 en gang i tiden. Vannavkjølt 2-takt 49ccm. Den gikk som ei ræv! Klarte knapt 45 (moped skal jo ikke mer), og falt gjerne ned til 35-40 ved møte av vogntog på flatmark. Fikk tips av selger hvor denne strupinga satt. Frem med vinkelsliper, ut kom en krans som vel reduserte eksosen med 2/3. Etter det gikk den som ei kule. 75-80 på flatmark uten noe mer modifikasjoner. Jeg satte da på 24mm dellorto-forgasser tror jeg det var, eller kanskje det var større - samma det. Etter det kjørte jeg etter de hastigheter som skiltene viste. Ble aldri stoppa. Det er villmannskjøring og rakarør på mopp som tiltrekker seg politiets og andres oppmerksomhet.
Det ble litt

men det får vi tåle