Går ikke på tomgang

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Speedy
Innlegg: 5
Registrert: 01 aug 2011, 20:48
Motorsykkelen din: derbi atlantis 50

Går ikke på tomgang

Legg inn av Speedy »

er de noen som har noe råd? :scratch
jeg har kjøpt min første scooter å har ikke peiling i de hele tatt!
de er en derbi atlantis 50. 2005 modell.
da jeg kjøpte den var potta løs så vi har festa den igjen å lagt en pakning i mellom. pakningen som jeg bestilte på en mc-butikk (bestilt til akkurat min type scooter) var litt stor så den lekker litt luft men vi satte den nå på å skrudde godt sammen.
etter jeg festa potta går ikke scooteren på tomgang. slepper du gassen dør den.
har dette noen sammenheng eller er dette en annen problem?

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Går ikke på tomgang

Legg inn av Dexter »

Kan det være at tomgangen er justert i forhold til den lekasjen som har vært? En så liten 2-takter er svært avhengig av at motstand både på innsug og eksossiden er riktge for at den skal fungere bra/riktig.

Prøv å justere på tomgang-skruen bare, å se så hva som skjer
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Går ikke på tomgang

Legg inn av fikse »

Ikke umulig at potten er potte tett :lol Ikke helt ukjent fenomen på små 2-taktere den gang jeg freste rundt på slikt (nesten 100 år siden :-J )
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Går ikke på tomgang

Legg inn av Dexter »

fikse skrev:Ikke umulig at potten er potte tett :lol Ikke helt ukjent fenomen på små 2-taktere den gang jeg freste rundt på slikt (nesten 100 år siden :-J )
Skal ikke si at det er feil, men jeg har hatt tett potte. Det som skjedde var at den fungerte greit på tomgang, men klarte ikke å få til noe på turtal, eller fikk ikke turtall. Etter som potta ble mer tett så ville den mindre, men så lenge den fikk ut noe som helst så gikk den på tomgang. Mange nyere mopeder er effektjustert ved å strupe eksosen... ikke særlig bra for motoren, men det funker.

Jeg kjøpte en splitterny Suzuki RMX 50 en gang i tiden. Vannavkjølt 2-takt 49ccm. Den gikk som ei ræv! Klarte knapt 45 (moped skal jo ikke mer), og falt gjerne ned til 35-40 ved møte av vogntog på flatmark. Fikk tips av selger hvor denne strupinga satt. Frem med vinkelsliper, ut kom en krans som vel reduserte eksosen med 2/3. Etter det gikk den som ei kule. 75-80 på flatmark uten noe mer modifikasjoner. Jeg satte da på 24mm dellorto-forgasser tror jeg det var, eller kanskje det var større - samma det. Etter det kjørte jeg etter de hastigheter som skiltene viste. Ble aldri stoppa. Det er villmannskjøring og rakarør på mopp som tiltrekker seg politiets og andres oppmerksomhet.

Det ble litt :offtopic men det får vi tåle :knegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Speedy
Innlegg: 5
Registrert: 01 aug 2011, 20:48
Motorsykkelen din: derbi atlantis 50

Re: Går ikke på tomgang

Legg inn av Speedy »

Hei!
Tusen takk for så mange gode tips! :D

hvor sitter den tomgangs-skruen foresten??

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Går ikke på tomgang

Legg inn av Dexter »

Den finner du på forgasseren. Du vil sannsynligvis finne 2. Den ene er blanding og den andre er tomgang. Blandingsskruen står sannsynligvis lavest og kanskje litt skrått, mens tomgangsskruen står liksom litt mer tilgjengelig og høyere oppe. Kan hende du finner den i brukerhåndboka dersom du har den
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Går ikke på tomgang

Legg inn av Onsløv »

Sannsynligvis er tomgangsskruen lett å stille på, mens blandingsskruen må man kanskje ha skrutrekker e.l for å kunne stille på.
Har ihvertfall vært slik på de gasserene jeg har vært borti.

Svar