Har sagt hva vi mener om klubbene-hva med enkeltmedlemmer ?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Re: Har sagt hva vi mener om klubbene-hva med enkeltmedlemme

Legg inn av evike »

Crinos skrev: Jeg er riktignok ikke medlem av noen klubb lengre, men har vert, og tror ikke jeg har endret meg som person så fryktelig mye siden jeg gikk ut av klubben. ;e
Jo, jeg håper vel det.
Crinos skrev:Men joda... Jeg har opplevd det at den gennerelle befolkning har en viss frykt for bikere. ......... Sjåføren av den andre bilen hiver seg ut av bilen, og er tydeligvis på vei henn til meg for å skjelle på meg... Jeg gidder ikke å sitte å bli kjeftet på, så jeg reiser meg ut av bilen (i ført vesten).
Han andre må tydeligvis ha sett ryggmerket i det jeg runder døra mi, for i det jeg har rundet døra, har han løpt tilbake til sin bil, startet og var på vei avgårde igjen... :P :p
Nå pisser jeg også i motvind: Det er vel dette her jeg misliker aller mest, nemlig å spille på den frykten som 1% merkene gir og for de fleste medlemmer av slike klubber, komme unna med oppførsel vi andre ville vært flau over.

Evike - fjernet signatur for anledningen da jeg nå uttaler meg 100% som privatperson.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Hvis man e en nogenlunde lovlydig person, og har tenkt å fortsette med, og melder seg inn i en 1% prosentklubb for fellesskapets skyld, så vil æ påstå man har en ganske bevisstløs holdning til det hele.
I mitt hode blir det en selvmotsigelse å klappe enkeltmedlemmer på skuldra, samtidig som man fordømmer klubbene

"Nå pisser jeg også i motvind: Det er vel dette her jeg misliker aller mest, nemlig å spille på den frykten som 1% merkene gir og for de fleste medlemmer av slike klubber, komme unna med oppførsel vi andre ville vært flau over."
Her sa jo Evike noen kloke ord, det var vel også bakgrunnen for det mye omtalte vestforbudet, som æ forøvrig ikke klare å være hverken helt enig eller helt uenig i
Men hvis man tar fra de vesten og sender de ut i samfunnet på egenhånd, så blir de jo like små og ynkelige som alle oss andre

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Må ikke tro at "uniformen" ikke har en betydning. Hvis ikke dette hadde noen betydning hadde ikke gruppene brydd seg noe om at andre brukte lignende "uniform". Har man en unifom signaliserer de at de er en del av en gruppe som er samstemt og har en sterk leder som i praksis bestemmer hva som gjelder innenfor den gruppa. Det er så enkelt som å se på en forbrytelse som er begått så er det ingen som sier ett ord, dersom ikke ledelsen bestemmer det. Brudd på regler straffes hardt. Kan man da snakke om enkeltmennesker i denne sammenhengen når de stiller med "full pakke" som i prinsippet er ryggmerke / jakkemerke og de signaliserer at de er en del av en større sammenheng som kommer tilbake om noe skjer med ett av medlemmene.

Å snakke om Harley eller klesdrakt forøvrig er jo ett sidespor og ikke del av denne sammenhengen - det er vel kun ryggmerket som identifiserer de forskjellige klubbene. Å trekke inn Bluesbrothers Herly klubb fra Tveit i denne sammenhengen er bare tull siden det ikke finnes noen sammenheng med de som identifiserer seg som medlemmer av 1% klubbene. Man bør jo ikke glemme at det er dem selv som bruker 1% identifikasjonen - dvs at de er en del av en gruppe som selv sier at de er på siden av de normale normene samfunnet har satt for å fungere tilfredstillende for alle. Dette signaliseres med jakkemerket.

Hvis alle hadde samme holdning som disse gruppene hadde samfunnet vært lite levelig for de fleste av oss som ønsker ett sivilisert samfunn med normer og regler som er noenlunde humane. Straff som brekking av bein, bruk av hammer, bor og andre middelalderstraffemetoder er vel ikke helt fremmed for denne gruppa.

De fremstår derfor slik jeg ser ikke som enkeltpersoner så lenge de har merket på ryggen. De fleste er ganske sikkert svært trivelige mennesker når de er sammen med vanlige folk og til vanlig, det er jo ingen som er forbryterske hele tiden, men enkelte blir det innimellom når de tror ingen ser dem og sjangsen er relativt stor for at en del av disse gjør saker og ting i skjul av de andre som ikke tåler så mye gransking utenfra.....

Svar