KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Stilig! Grattis :thumleft
Sant'an é gøy å kjøre? :prf :roll
Du fikk an altså endel fortere enn hva du først antok. Bra! Langt igjen til guttungen er klar med lappen?
Ang fuskingen opplever jeg det ikke hver gang/hver dag/hver tur. Men av og til. Noen ganger er den helt uten lyter, mens andre ganger fusker den langt mer enn hva jeg kommer til å akseptere i det lange løp. Tenker på at det kan være litt småskummelt om dette skjer akkurat i et kritisk øyeblikk i en sving på våt vei...

Ha en herlig Lørdag i solen alle sammen! Pell dokkar ut å kjør i vei :terge
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

Kan melde om at fuskingen er helt borte hos meg nå. Forsvant gradvis over noen dager etter 1. service.

Men har registrert at det er viktig å lå sykkelen bli varm før man presser den for hardt. og den blir ganske varm den motoren!
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Bra! Jeg har den definitivt, men ikke hver gang, som sagt. Trenger ikke å belaste for å få fusking, men det kommer helst i fra ca 6.500 og opp til rundt 9. Får ikke fusking helt på maks.
Hvor varm blir den da? Min går vel maks opp til 2 streker over "knekken", såvidt jeg minnes. Iallfall langt fra maks, selv om jeg kjører hardt.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Onsløv »

fikse skrev:Da har jeg bestillt de varmehåndtakene. Bryterne er forresten ankommet, Kristian :thumleft Ser veldig bra og forseggjort ut!
Kanon. Vi må legge opp ledninger og alt fra strech hos meg.
Jeg får neppe gjort det på forhånd. Vi får se hvordan det går når "ferien" begynner.

-mvh-
Kristian

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Baltazar »

Hei.

Jeg går å lurer på å kjøpe meg en Duke 125. Jeg er vant til å kjøre 600cc, men får ikke brukt sykkelen da den brukes i hovedsak fram og tilbake fra jobb, og en og annen tur på butikken :)

Hvordan er det å kjøre en 125cc i trafikken?

Problemer å følge trafikken i oppoverbakker, og er det mulig å dra på en liten langtur?

Mvh

Johannes

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

Baltazar skrev:Hei.

Jeg går å lurer på å kjøpe meg en Duke 125. Jeg er vant til å kjøre 600cc, men får ikke brukt sykkelen da den brukes i hovedsak fram og tilbake fra jobb, og en og annen tur på butikken :)

Hvordan er det å kjøre en 125cc i trafikken?

Problemer å følge trafikken i oppoverbakker, og er det mulig å dra på en liten langtur?

Mvh

Johannes
Det negative:
Angående følge trafikken vil jeg si: Bor du i et område med maks 80-sone er det null problemer. Men i 100-sone er det verre, selv om sykkelen går raskt nok.

Opp til 80-soner går det veldig bra. Jeg veier 70 kg og har ikke problemer med å holde følge med trafikken og vel så det, selv om det er oppoverbakke. Men i 90-100 sone er det ikke nok power til å kjøre kjapt nok forbi andre som ligger såvidt under grensa. Men det går. Personlig synes jeg det er dumt med de situasjonene hvor bilen foran kjører litt treigt og man starter en forbikjøring, men forbikjøringen går såpass sakte at andre biler som også skal kjøre forbi rekker å irritere seg over at jeg også kjører saktere enn de ønsker. Har vært nødt til å avbryte noen ganger.

Sittestillingen gjør den ikke akkurat ideel for langturer. Selv har jeg kjørt Molde-Oslo og det var gøy de første 3-4 timene, spesielt fordi det var 80-sone. 100-sone er ikke like gøy (synes jeg personlig da)

Det positive:
Lett sykkel, spesielt Duke er særdeles lett å manøvrere i trafikken.

Selv kjører jeg rundt i Oslo sentrum, og det er den nærmest perfekt til! :)
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Baltazar skrev:Hei.

Jeg går å lurer på å kjøpe meg en Duke 125. Jeg er vant til å kjøre 600cc, men får ikke brukt sykkelen da den brukes i hovedsak fram og tilbake fra jobb, og en og annen tur på butikken :)

Hvordan er det å kjøre en 125cc i trafikken?

Problemer å følge trafikken i oppoverbakker, og er det mulig å dra på en liten langtur?

Mvh

Johannes
Jeg kjøpte den for å kjøre frem og tilbake til jobben, og stortrives. Nå er det ikke høyere hastighet enn 80 på noen veier her i Hordaland, så den er tilstrekkelig til det. Bykjøring er den perfekt til! Veier nesten ingenting, er meget stabil, og lett å bli fortrolig med. Ang oppoverbakker så har jeg en god del veldig bratte bakker her, og uansett så har jeg nok kraft til å følge trafikken med letthet. Om du skal ut på 100KM/t-veier, vil jeg tro høyrefeltet er det greieste stedet å holde seg. Ja, den kan nok gå opptil rundt 120 og kanskje enda litt mer, men motvind og motbakker senker fort farten til knappe 100. Du sitter rakt i ryggen og er ikke beskyttet bak noen kåpe, så vind er en vesentlig faktor i høye hastigheter. I byen er den rikelig rask, vel så rask som en bil, så du kan fint legge deg ut som førstemann i lyskryssene :thumleft Lanesplitte i saktegående kø er den perfekt til, pga vekt og stabilitet. Mye lettere enn med noen tungsykkel jeg har kjørt.
Langkjøring? Vel, sittestillingen innbyr til relativt korte turer. Helt fin til en par-timers tur, men på lengre turer kan det bli litt slitsomt å sitte såpass oppreist, og ikke minst er du utsatt for vind og regn. Så kort fortalt: By og landevei: God knall. Motorvei: Tja..
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Hei Fikse!! :vs :vs Jeg lurte på hvor mye sykkelen ble på totalt? Totalt mener jeg ink. Veiavgift, årsavgift, reg, OSV. Hvor mye havnet det på til slutt? :scratch
KTM DUKE 125

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

Fikse:

Den alarmmodulen du monterte ser ut til å ha en hvis størrelse. Hvor plasseres den på sykkelen? Jeg liker f.eks å ha skivelåsen min liggende klar under passasjersetet, og håper sånn sett derfor at alarmen plasseres et annet sted, men skjønner ikke helt hvor.

Nå har jeg ikke kjøpt den da (enda), så har ikke sett manualen heller.
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Peet96 skrev:Hei Fikse!! :vs :vs Jeg lurte på hvor mye sykkelen ble på totalt? Totalt mener jeg ink. Veiavgift, årsavgift, reg, OSV. Hvor mye havnet det på til slutt? :scratch
Mener det var 47.000,- og noe smått. Dvs, årsavgiften kom i posten litt senere. Om du reg. nå så får du vel halv årsavgift, tror jeg.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

andersen skrev:Fikse:

Den alarmmodulen du monterte ser ut til å ha en hvis størrelse. Hvor plasseres den på sykkelen? Jeg liker f.eks å ha skivelåsen min liggende klar under passasjersetet, og håper sånn sett derfor at alarmen plasseres et annet sted, men skjønner ikke helt hvor.

Nå har jeg ikke kjøpt den da (enda), så har ikke sett manualen heller.
Den er plassert under setet, og tar den lille plassen som var der :-k Tviler sterkt på at du får noen lås nedi der etterpå.
Evt så kan du jo vurdere den lille setevesken, den som erstatter setet? Lurer litt på å handle inn en slik en. Skal passe fint til å legge lommebok, solbriller, lås, etc i, ser det ut som :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

fikse skrev: Den er plassert under setet, og tar den lille plassen som var der :-k Tviler sterkt på at du får noen lås nedi der etterpå.
Evt så kan du jo vurdere den lille setevesken, den som erstatter setet? Lurer litt på å handle inn en slik en. Skal passe fint til å legge lommebok, solbriller, lås, etc i, ser det ut som :-)

Hm... Takk for oppklaring.

Da tror jeg heller jeg dropper alarmen. Den er tross alt ikke FG godkjent.

Vurderer heller å installere GPS Tracker:
http://www.dealextreme.com/p/gps-dualba ... 22968#open" onclick="window.open(this.href);return false; full view
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

andersen skrev:

Hm... Takk for oppklaring.

Da tror jeg heller jeg dropper alarmen. Den er tross alt ikke FG godkjent.

Vurderer heller å installere GPS Tracker:
http://www.dealextreme.com/p/gps-dualba ... 22968#open" onclick="window.open(this.href);return false; full view
Se der ja. Den vakke dum :thumleft

Er du sikker den originalalarmen ikke er godkjent? Den ligner ganske mye i funksjon som den jeg hadde til forrige sykkelen jeg hadde. Bortsett fra at denne til Duke-en var bare å plugge inn i ledningsnettet etter å ha fjernet en enkel blindplugg :-k
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Oppdaget forresten en lite gjennomtenkt ting med tankvesken jeg kjøpte til den: Regntrekket passer ikke! Det lar seg ikke tre over vesken. I så fall måtte jeg ha tatt av vesken fra tanken, men det er jo temmelig poengløst! :doh
Resultat: Alt jeg hadde i tankvesken ble temmelig vått etter en halvtimes kjøretur i regnet. Grmph! Dette må gjøres noe med.

Og det originale KTM-regntrekket til sykkelen er raknet i endel av sømmen før jeg fikk tatt det på. Resten av sømmen er ekstremt skjevt og ujevnt sydd. Hva pogger? Får reise til butikken og få den byttet i en som er sydd sammen av en edru person... :terge
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

fikse skrev: Se der ja. Den vakke dum :thumleft

Er du sikker den originalalarmen ikke er godkjent? Den ligner ganske mye i funksjon som den jeg hadde til forrige sykkelen jeg hadde. Bortsett fra at denne til Duke-en var bare å plugge inn i ledningsnettet etter å ha fjernet en enkel blindplugg :-k
Tror ikke det, finner den ikke her: http://fgsikring.no/no/sok/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller her:
http://fgsikring.no/Hoved/FG-innbrudd/L ... -MC-laser/" onclick="window.open(this.href);return false;


Gjør du?
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Svar