Baltazar skrev:Hei.
Jeg går å lurer på å kjøpe meg en Duke 125. Jeg er vant til å kjøre 600cc, men får ikke brukt sykkelen da den brukes i hovedsak fram og tilbake fra jobb, og en og annen tur på butikken :)
Hvordan er det å kjøre en 125cc i trafikken?
Problemer å følge trafikken i oppoverbakker, og er det mulig å dra på en liten langtur?
Mvh
Johannes
Jeg kjøpte den for å kjøre frem og tilbake til jobben, og stortrives. Nå er det ikke høyere hastighet enn 80 på noen veier her i Hordaland, så den er tilstrekkelig til det. Bykjøring er den perfekt til! Veier nesten ingenting, er meget stabil, og lett å bli fortrolig med. Ang oppoverbakker så har jeg en god del veldig bratte bakker her, og uansett så har jeg nok kraft til å følge trafikken med letthet. Om du skal ut på 100KM/t-veier, vil jeg tro høyrefeltet er det greieste stedet å holde seg. Ja, den kan nok gå opptil rundt 120 og kanskje enda litt mer, men motvind og motbakker senker fort farten til knappe 100. Du sitter rakt i ryggen og er ikke beskyttet bak noen kåpe, så vind er en vesentlig faktor i høye hastigheter. I byen er den rikelig rask, vel så rask som en bil, så du kan fint legge deg ut som førstemann i lyskryssene

Lanesplitte i saktegående kø er den perfekt til, pga vekt og stabilitet. Mye lettere enn med noen tungsykkel jeg har kjørt.
Langkjøring? Vel, sittestillingen innbyr til relativt korte turer. Helt fin til en par-timers tur, men på lengre turer kan det bli litt slitsomt å sitte såpass oppreist, og ikke minst er du utsatt for vind og regn. Så kort fortalt: By og landevei: God knall. Motorvei: Tja..