andersen skrev:Noen som har opplevd dette problemet?
Man slipper gassen, men likevel henger turtallet igjen unødvendig høyt. F.eks, med tomgang på 1-2.000 rpm, så blir den plutselig 2-4.000 rpm neste gangman slipper gassen - på tomgang!
Virker som enten gass wire er dårlig, eller at returfjæra på forgasseren ikke er sterk nok. Jeg tok opp en video som viser problemet. Videoen viser også at problemet ikke er konsekvent.
http://www.youtube.com/watch?v=PgHi84JGMiE
Niks, ikke opplevd i det hele tatt, ikke så mye iallfall. Når den er kald, er tomgangen noe høyere enn når den er varm, og av og til bruker den noen få sekunder (mer enn "normalt") å komme helt ned på tomgang, men dette regner jeg som normalt, i og med lamdasonden som måler gasser på eksosen: Om den måler litt høye verdier, vil den holde turtallet oppe inntil verdier er normale igjen. Så funker det iallfall på andre kjøretøy (les: biler) som jeg har kjørt som har hatt katalysator og sonde. Hadde en bil en gang som tullet seg slik, da var det for mye sot i kombinasjon med en sliten sonde.
Kan virke som at du er inne på noe, at det er treghet i "greiene". Har du prøvd med en skvett tynn sprayolje? Er det noe motstand når du drar den tilbake til null? Vil tro det er noe mer mekanikk enn bare vaier/fjøren som kan holde igjen, det er vel også et slags "ministempel" som også kan regulere på spjeldet (for å regulere tomgang)? Har ikke studert mekanismen, bare synser nå... :-)