Lovlig som mellomtung?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Bosted: Lindås, Hordaland

Lovlig som mellomtung?

Legg inn av ShadowRider »

Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av Crinos »

Hentet fra LOVDATA:Forskrift om førekort m.m

Kode: Velg alt

2.	Mellomtung motorsykkel: Mellomtung motorsykkel er en motorsykkel som har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg når motorsykkelen ikke defineres som lett motorsykkel. 
42 HK er 31.32 kiloWatt dvs over grensen på 25kW.

Nå tror jeg ikke vekt er et problem på DragStar'n, men du er over på kiloWatten uansett. Så nei.. Den er ikke lovlig som mellomtung.

EDIT:
Ser nå at den angivelig følger regler i fra da sykkelen var ny i Norge i 1999... Akkurat DER er jeg usikker, men DU følger uansett reglene for hva melomtung motorsykkel angår, som er høyst 25kW. Så jeg ville tro at du ikke har lov til å føre denne sykkelen dessverre.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Bosted: Lindås, Hordaland

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av ShadowRider »

Crinos skrev:Hentet fra LOVDATA:Forskrift om førekort m.m

Kode: Velg alt

2.	Mellomtung motorsykkel: Mellomtung motorsykkel er en motorsykkel som har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg når motorsykkelen ikke defineres som lett motorsykkel. 
42 HK er 31.32 kiloWatt dvs over grensen på 25kW.

Nå tror jeg ikke vekt er et problem på DragStar'n, men du er over på kiloWatten uansett. Så nei.. Den er ikke lovlig som mellomtung.

EDIT:
Ser nå at den angivelig følger regler i fra da sykkelen var ny i Norge i 1999... Akkurat DER er jeg usikker, men DU følger uansett reglene for hva melomtung motorsykkel angår, som er høyst 25kW. Så jeg ville tro at du ikke har lov til å føre denne sykkelen dessverre.
Så denne selgeren driter rett og slett på draget her? :P

Denne sykkelen hadde vært super å kjøre som 18 åring :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av mekkern »

Hva kjøretøyet er registrert som og hva som gjelder for fører er så mangt...
ATV registrert som tung MC-kan ikke kjøres på MC sertifikat-men Bilsertifikat... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av Crinos »

ShadowRider skrev:
Crinos skrev:Hentet fra LOVDATA:Forskrift om førekort m.m

Kode: Velg alt

2.	Mellomtung motorsykkel: Mellomtung motorsykkel er en motorsykkel som har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg når motorsykkelen ikke defineres som lett motorsykkel. 
42 HK er 31.32 kiloWatt dvs over grensen på 25kW.

Nå tror jeg ikke vekt er et problem på DragStar'n, men du er over på kiloWatten uansett. Så nei.. Den er ikke lovlig som mellomtung.

EDIT:
Ser nå at den angivelig følger regler i fra da sykkelen var ny i Norge i 1999... Akkurat DER er jeg usikker, men DU følger uansett reglene for hva melomtung motorsykkel angår, som er høyst 25kW. Så jeg ville tro at du ikke har lov til å føre denne sykkelen dessverre.
Så denne selgeren driter rett og slett på draget her? :P

Denne sykkelen hadde vært super å kjøre som 18 åring :)
Nja.. Ikke helt.. Den kan være misvisende. For om det stemmer dette med at den var godkjent i 1999 (hvilket jeg tror). så betyr det at sykkelen fremdeles kan være registrert som mellomtung, men kun folk med MC lappen FØR nye regler kom kan føre den som en mellomtung.

Dvs jeg, kan kjøre den som mellomtung, men en 18åring i dag, kan kun føre den som tung...

Dog, synes annonseringen er litt på kanten, for den appelerer til dere som enda ikke kan kjøre tung MC, og vi som kan kjøre tung MC, har jo ingen behov for om det står tung eller mellomtung i vognkortet... Ovenfor forsikringselskap betyr jo dette nada...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:Hva kjøretøyet er registrert som og hva som gjelder for fører er så mangt...
ATV registrert som tung MC-kan ikke kjøres på MC sertifikat-men Bilsertifikat... :lol
Ja, tullete..

Samme er El-biler... De er registrerte som tung-mc og kan kun føres med bilsertifikat.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av Banditmannen »

Den er i hvert fall registrert som mellomtung med 25 Kw
Det kan sjekkes her: https://www.tryggbilhandel.no/Pages/Fro ... dvice.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Bare legge til en null, først på tallrekka, slik at det blir to bokstaver og fem tall.
TryggBilhandel.no skrev:Teknisk informasjon om Yamaha Xvs 650, AB06388
Data hentet fra Det Sentrale Motorvognreg. den 12.09.2011 12:27:18

Årsmodell: 1999 Medeier: Nei
Forrige EU kontroll: Nyere bil Neste EU kontroll:
Bruktimportert: Nei Førstegangsregistrert: 12.03.1999
Drivstoff: Bensin Girkasse: Manuell
Hjuldrift: 2 hjulsdrift Farge: sort
Effekt: 33 hk (25 kw) Egenvekt: 227 kg
Vognkort: Ny type
Så for å bli tatt for noe ulovlig, må du først stoppes, så må de måle effekten, og finne ut at den er marginalt høyere en lovlig.
Da spiller du selvfølgelig SVÆRT overrasket og uforstående, siden sykkelen jo vitterlig er registrert som mellomtung, alltid har vært det, og ikke virker særlig sprek!
Og du som fersk mc-fører kan jo umulig klare å vurdere om en sykkel har 33 eller 42 Hk! O.s.v. O.s.v :-J
Men når alt kommer til alt, ville nok kanskje tatt en prat med Biltilsynet(ellerhvadenåegentligheter) før jeg hadde handla. :-)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av Crinos »

Den linken var hendig Banditmannen... Må lagres :)

Jeg hadde ikke turd å ta sjangsen, når du er klar over at du muligens er over, eventuelt havner i en gråsone.
Om så det skulle oppstå en situasjon, så kan en advokat dra frem at du har kjørt uten gyldig førerkort, og da er du automatisk skyldig i alt som har skjedd... I tillegg til alt det andre kjipe det medfører...

Angående den linken... Sykkelen min... en HD med 1994 EVO maskin står oppgit med 64Hk, mens orginale EVO maskiner har bare 55 HP (minus California modeller som bare har 38HP).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av Banditmannen »

Ja, jeg finner stadig nyttige linker her inne, akkurat denne der tror jeg Snikkeren tipsa meg om. :thumleft

Er ellers enig med deg, og ville nok ikke tatt sjansen før jeg hadde sjekka ganske grundig!
Men jeg lurer på om eieren kanskje har rota litt, og at det faktisk er bare 33 hk/25 Kw, siden den står registrert som det.
Kanskje importøren av Yamaha kan vite noe om dette? :-k

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av pelsen »

jeg sjekka nettopp dataene i motorvognregisteret for min gamle Bonneville: Egenvekt 260 kg
Sykkelen har aldri veid mer enn ca 180 kg, så man bør ikke stole blindt på dataene.
De har tastet mye feil der.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av Banditmannen »

pelsen skrev:jeg sjekka nettopp dataene i motorvognregisteret for min gamle Bonneville: Egenvekt 260 kg
Sykkelen har aldri veid mer enn ca 180 kg, så man bør ikke stole blindt på dataene.
De har tastet mye feil der.
Oppgitt egenvekt er vel inklusiv en imaginær fører på 75 Kg, tror jeg... :8-[
Og i så fall er det jo ganske riktig.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av pelsen »

Banditmannen skrev:
pelsen skrev:jeg sjekka nettopp dataene i motorvognregisteret for min gamle Bonneville: Egenvekt 260 kg
Sykkelen har aldri veid mer enn ca 180 kg, så man bør ikke stole blindt på dataene.
De har tastet mye feil der.
Oppgitt egenvekt er vel inklusiv en imaginær fører på 75 Kg, tror jeg... :8-[
Og i så fall er det jo ganske riktig.
Jeg har jo flere sykler: KTMen er oppgitt til 190 kg, som stemmer ganske bra.
Hvis det er inklusiv fører på 75 kg så stemmer det ganske dårlig...

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av Banditmannen »

pelsen skrev:
Banditmannen skrev:
pelsen skrev:jeg sjekka nettopp dataene i motorvognregisteret for min gamle Bonneville: Egenvekt 260 kg
Sykkelen har aldri veid mer enn ca 180 kg, så man bør ikke stole blindt på dataene.
De har tastet mye feil der.
Oppgitt egenvekt er vel inklusiv en imaginær fører på 75 Kg, tror jeg... :8-[
Og i så fall er det jo ganske riktig.
Jeg har jo flere sykler: KTMen er oppgitt til 190 kg, som stemmer ganske bra.
Hvis det er inklusiv fører på 75 kg så stemmer det ganske dårlig...
Ser at min egen Bandit er oppgitt å veie 220 Kg, som til nød kan være kjøreklar vekt(våtvekt), men helt sikkert IKKE inkludert fører! :D

Nei det er nok mye rart, men det er tydeligvis det som står oppført i Det Sentrale Motorvognregisteret.
TryggBilhandel.no videreformidler jo bare

Ser forresten at at både Banditen min, og Dragstaren har tohjulstrekk!!!! :P :p

Kristian95
Innlegg: 1
Registrert: 09 feb 2012, 23:36
Motorsykkelen din: yamaha YBR 125

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av Kristian95 »

Fra og med neste år (2013) Endres reglene for mellomtung, da dette blir en ny klasse (A2).
Du vil da kunne kjøre sykler med opptil 34Kw (ca 45 hk) så da vil denne sykkelen være godkjent som mellomtung

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Lovlig som mellomtung?

Legg inn av jhn »

Crinos skrev:Den linken var hendig Banditmannen... Må lagres :)

Jeg hadde ikke turd å ta sjangsen, når du er klar over at du muligens er over, eventuelt havner i en gråsone.
Om så det skulle oppstå en situasjon, så kan en advokat dra frem at du har kjørt uten gyldig førerkort, og da er du automatisk skyldig i alt som har skjedd... I tillegg til alt det andre kjipe det medfører...
Hvis det står 33 hk i vognkortet, ja da hadde ikke æ nølt et øyeblikk med å kjøpe den, hvis det var den æ ville ha. Vognkortet e et offisielt dokument som man må kunne anta e korrekt (selv om vi vet det ikke stemmer)
Myndighetene kan vel ikke straffe noen for å forholde sæ til et dokument på den måten myndighetene har bestemt, et dokument utstedt av de samme myndigheter.
Du har et sertifikat som sier du kan kjøre mc med 34 hk, vognkortet sier 33, da trur æ det skal en uhyre dyktig advokat til for å ta fra dæ lappen.
Men alt det her e jo ut i fra min logikk, det e ikke sikkert den e sammenfallende med myndighetenes logikk, men det hadde æ altså tatt sjansen på uten å nøle.

Svar