Lovlig som mellomtung?
- ShadowRider
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Lovlig som mellomtung?
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Re: Lovlig som mellomtung?
Hentet fra LOVDATA:Forskrift om førekort m.m
42 HK er 31.32 kiloWatt dvs over grensen på 25kW.
Nå tror jeg ikke vekt er et problem på DragStar'n, men du er over på kiloWatten uansett. Så nei.. Den er ikke lovlig som mellomtung.
EDIT:
Ser nå at den angivelig følger regler i fra da sykkelen var ny i Norge i 1999... Akkurat DER er jeg usikker, men DU følger uansett reglene for hva melomtung motorsykkel angår, som er høyst 25kW. Så jeg ville tro at du ikke har lov til å føre denne sykkelen dessverre.
Kode: Velg alt
2. Mellomtung motorsykkel: Mellomtung motorsykkel er en motorsykkel som har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg når motorsykkelen ikke defineres som lett motorsykkel.
Nå tror jeg ikke vekt er et problem på DragStar'n, men du er over på kiloWatten uansett. Så nei.. Den er ikke lovlig som mellomtung.
EDIT:
Ser nå at den angivelig følger regler i fra da sykkelen var ny i Norge i 1999... Akkurat DER er jeg usikker, men DU følger uansett reglene for hva melomtung motorsykkel angår, som er høyst 25kW. Så jeg ville tro at du ikke har lov til å føre denne sykkelen dessverre.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- ShadowRider
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Så denne selgeren driter rett og slett på draget her?Crinos skrev:Hentet fra LOVDATA:Forskrift om førekort m.m
42 HK er 31.32 kiloWatt dvs over grensen på 25kW.Kode: Velg alt
2. Mellomtung motorsykkel: Mellomtung motorsykkel er en motorsykkel som har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg når motorsykkelen ikke defineres som lett motorsykkel.
EDIT:

Denne sykkelen hadde vært super å kjøre som 18 åring :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Hva kjøretøyet er registrert som og hva som gjelder for fører er så mangt...
ATV registrert som tung MC-kan ikke kjøres på MC sertifikat-men Bilsertifikat...
ATV registrert som tung MC-kan ikke kjøres på MC sertifikat-men Bilsertifikat...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Crinos
- Kontakt:
Nja.. Ikke helt.. Den kan være misvisende. For om det stemmer dette med at den var godkjent i 1999 (hvilket jeg tror). så betyr det at sykkelen fremdeles kan være registrert som mellomtung, men kun folk med MC lappen FØR nye regler kom kan føre den som en mellomtung.ShadowRider skrev:Så denne selgeren driter rett og slett på draget her?Crinos skrev:Hentet fra LOVDATA:Forskrift om førekort m.m
42 HK er 31.32 kiloWatt dvs over grensen på 25kW.Kode: Velg alt
EDIT:
Denne sykkelen hadde vært super å kjøre som 18 åring :)
Dvs jeg, kan kjøre den som mellomtung, men en 18åring i dag, kan kun føre den som tung...
Dog, synes annonseringen er litt på kanten, for den appelerer til dere som enda ikke kan kjøre tung MC, og vi som kan kjøre tung MC, har jo ingen behov for om det står tung eller mellomtung i vognkortet... Ovenfor forsikringselskap betyr jo dette nada...
- Crinos
- Kontakt:
Ja, tullete..mekkern skrev:Hva kjøretøyet er registrert som og hva som gjelder for fører er så mangt...
Samme er El-biler... De er registrerte som tung-mc og kan kun føres med bilsertifikat.
-
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Den er i hvert fall registrert som mellomtung med 25 Kw
Det kan sjekkes her: https://www.tryggbilhandel.no/Pages/Fro ... dvice.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Bare legge til en null, først på tallrekka, slik at det blir to bokstaver og fem tall.
Da spiller du selvfølgelig SVÆRT overrasket og uforstående, siden sykkelen jo vitterlig er registrert som mellomtung, alltid har vært det, og ikke virker særlig sprek!
Og du som fersk mc-fører kan jo umulig klare å vurdere om en sykkel har 33 eller 42 Hk! O.s.v. O.s.v
Men når alt kommer til alt, ville nok kanskje tatt en prat med Biltilsynet(ellerhvadenåegentligheter) før jeg hadde handla. :-)
Det kan sjekkes her: https://www.tryggbilhandel.no/Pages/Fro ... dvice.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Bare legge til en null, først på tallrekka, slik at det blir to bokstaver og fem tall.
Så for å bli tatt for noe ulovlig, må du først stoppes, så må de måle effekten, og finne ut at den er marginalt høyere en lovlig.TryggBilhandel.no skrev:Teknisk informasjon om Yamaha Xvs 650, AB06388
Data hentet fra Det Sentrale Motorvognreg. den 12.09.2011 12:27:18
Årsmodell: 1999 Medeier: Nei
Forrige EU kontroll: Nyere bil Neste EU kontroll:
Bruktimportert: Nei Førstegangsregistrert: 12.03.1999
Drivstoff: Bensin Girkasse: Manuell
Hjuldrift: 2 hjulsdrift Farge: sort
Effekt: 33 hk (25 kw) Egenvekt: 227 kg
Vognkort: Ny type
Da spiller du selvfølgelig SVÆRT overrasket og uforstående, siden sykkelen jo vitterlig er registrert som mellomtung, alltid har vært det, og ikke virker særlig sprek!
Og du som fersk mc-fører kan jo umulig klare å vurdere om en sykkel har 33 eller 42 Hk! O.s.v. O.s.v

Men når alt kommer til alt, ville nok kanskje tatt en prat med Biltilsynet(ellerhvadenåegentligheter) før jeg hadde handla. :-)
- Crinos
- Kontakt:
Den linken var hendig Banditmannen... Må lagres :)
Jeg hadde ikke turd å ta sjangsen, når du er klar over at du muligens er over, eventuelt havner i en gråsone.
Om så det skulle oppstå en situasjon, så kan en advokat dra frem at du har kjørt uten gyldig førerkort, og da er du automatisk skyldig i alt som har skjedd... I tillegg til alt det andre kjipe det medfører...
Angående den linken... Sykkelen min... en HD med 1994 EVO maskin står oppgit med 64Hk, mens orginale EVO maskiner har bare 55 HP (minus California modeller som bare har 38HP).
Jeg hadde ikke turd å ta sjangsen, når du er klar over at du muligens er over, eventuelt havner i en gråsone.
Om så det skulle oppstå en situasjon, så kan en advokat dra frem at du har kjørt uten gyldig førerkort, og da er du automatisk skyldig i alt som har skjedd... I tillegg til alt det andre kjipe det medfører...
Angående den linken... Sykkelen min... en HD med 1994 EVO maskin står oppgit med 64Hk, mens orginale EVO maskiner har bare 55 HP (minus California modeller som bare har 38HP).
-
Ja, jeg finner stadig nyttige linker her inne, akkurat denne der tror jeg Snikkeren tipsa meg om.
Er ellers enig med deg, og ville nok ikke tatt sjansen før jeg hadde sjekka ganske grundig!
Men jeg lurer på om eieren kanskje har rota litt, og at det faktisk er bare 33 hk/25 Kw, siden den står registrert som det.
Kanskje importøren av Yamaha kan vite noe om dette?

Er ellers enig med deg, og ville nok ikke tatt sjansen før jeg hadde sjekka ganske grundig!
Men jeg lurer på om eieren kanskje har rota litt, og at det faktisk er bare 33 hk/25 Kw, siden den står registrert som det.
Kanskje importøren av Yamaha kan vite noe om dette?

jeg sjekka nettopp dataene i motorvognregisteret for min gamle Bonneville: Egenvekt 260 kg
Sykkelen har aldri veid mer enn ca 180 kg, så man bør ikke stole blindt på dataene.
De har tastet mye feil der.
Sykkelen har aldri veid mer enn ca 180 kg, så man bør ikke stole blindt på dataene.
-
Oppgitt egenvekt er vel inklusiv en imaginær fører på 75 Kg, tror jeg...pelsen skrev:jeg sjekka nettopp dataene i motorvognregisteret for min gamle Bonneville: Egenvekt 260 kg

Og i så fall er det jo ganske riktig.
Jeg har jo flere sykler: KTMen er oppgitt til 190 kg, som stemmer ganske bra.Banditmannen skrev:Oppgitt egenvekt er vel inklusiv en imaginær fører på 75 Kg, tror jeg...pelsen skrev:jeg sjekka nettopp dataene i motorvognregisteret for min gamle Bonneville: Egenvekt 260 kg
De har tastet mye feil der.![]()
Hvis det er inklusiv fører på 75 kg så stemmer det ganske dårlig...
-
Ser at min egen Bandit er oppgitt å veie 220 Kg, som til nød kan være kjøreklar vekt(våtvekt), men helt sikkert IKKE inkludert fører!pelsen skrev:Jeg har jo flere sykler: KTMen er oppgitt til 190 kg, som stemmer ganske bra.Banditmannen skrev:Oppgitt egenvekt er vel inklusiv en imaginær fører på 75 Kg, tror jeg...pelsen skrev:jeg sjekka nettopp dataene i motorvognregisteret for min gamle Bonneville: Egenvekt 260 kg
De har tastet mye feil der.![]()
Hvis det er inklusiv fører på 75 kg så stemmer det ganske dårlig...

Nei det er nok mye rart, men det er tydeligvis det som står oppført i Det Sentrale Motorvognregisteret.
TryggBilhandel.no videreformidler jo bare
Ser forresten at at både Banditen min, og Dragstaren har tohjulstrekk!!!!

-
- Motorsykkelen din: yamaha YBR 125
Fra og med neste år (2013) Endres reglene for mellomtung, da dette blir en ny klasse (A2).
Du vil da kunne kjøre sykler med opptil 34Kw (ca 45 hk) så da vil denne sykkelen være godkjent som mellomtung
Du vil da kunne kjøre sykler med opptil 34Kw (ca 45 hk) så da vil denne sykkelen være godkjent som mellomtung
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Hvis det står 33 hk i vognkortet, ja da hadde ikke æ nølt et øyeblikk med å kjøpe den, hvis det var den æ ville ha. Vognkortet e et offisielt dokument som man må kunne anta e korrekt (selv om vi vet det ikke stemmer)Crinos skrev:Den linken var hendig Banditmannen... Må lagres :)
Myndighetene kan vel ikke straffe noen for å forholde sæ til et dokument på den måten myndighetene har bestemt, et dokument utstedt av de samme myndigheter.
Du har et sertifikat som sier du kan kjøre mc med 34 hk, vognkortet sier 33, da trur æ det skal en uhyre dyktig advokat til for å ta fra dæ lappen.
Men alt det her e jo ut i fra min logikk, det e ikke sikkert den e sammenfallende med myndighetenes logikk, men det hadde æ altså tatt sjansen på uten å nøle.