evike skrev:Nå skal Evike snakke om noe hun overhodet ikke kan, men nå ble nysgjerrig på:
Min relativt nyinnkjøpte XJ600 har misfargede rør av den typen jeg nå oppfatter som "Grenrør" (?) sånn foran på motoren, som hos Knut Morten er fine og blanke (visstnok forkrommede), mens de hos meg har en dels rustfarget, dels blåfarget nyanse. 2 av rørene på min er nemlig sorte allerede, mens de to siste altså har en "ubestemmelig gammal stålfarge"
Kan disse rørene altså lakkeres sorte, som til og med jeg kan klare? Snakker vi da om sprayboks som maler litt både her og der, eller er dette noe som legges på med "malekost"?
Hvis svaret er Sprayboks: Hvordan unngår man å få sprut alle andre steder?
(Hvis noen nå synes jeg er utrolig uvitende, så må jeg gjerne få komme med en lengre avhandling om lappeteknikk, bare for å demonstrere personlige kunnskapsnivåer av forskjellige typer).

En annen løsning, forutsatt at du har de originale grenrørene (eller tilsvarende) som er av rustfritt stål, er å polere dem opp. Dette er vesentlig enklere å få til skikkelig med eksosanlegget av og er derfor en typisk vinterjobb. Men for all del, det er fullt mulig å gjøre dette med anlegget på plass, det eneste er at du ikke kommer til der grenrøret fra sylinder 1 krysser over for å møte grenrør 4. Men siden du vurderer å lakkere må vel rørene av i alle tilfelle.
Mine grenrør så ut slik du beskriver, og dette er bare slik rustfritt stål blir seende ut etter noen år med veiskitt/salt, lufttilgang og høy temperatur. Kort fortalt:
1) Grundig vask med kraftig løsemiddel: aceton, bremsevask, bensin, parafin, hva du måtte ha for hånden. Sykehussprit fungerer dårlig
2) Fint slipepapir for å glatte ut de verste ujevnhetene. Det blir matt og forferdelig, men ingen grunn til panikk. Her er intet kromlag å ødelegge, målet er å komme ned til friskt metall. Uten å stresse for mye med det.
3) Autosol. Store mengder Autosol. Fås kjøpt hos Claser'n i kilospakning til en liten sum penger og vil (med mindre du kjører Harley) holde i sykkelens levetid. Ha klar store mengder filler, gå på med Autosol til filla blir svart og puss over med ren klut.
Etter noen timers innsats har du høyglanspolerte grenrør med helt glatt overflate, og så blanke at skjæra stuper... Fargen vil gå fra sølv til gull/bronse etter noen kjøreturer, hvilket jeg synes er penere.
Fremover er det bare å vaske med løsemiddel av og til, og en runde Autosol når du føler for det. Du vil ikke angre
Ikke glem å bestille
eksospakninger hvis du skal ha grenrørene av, de komprimeres og er engangs.