Treg Hyundai Galloper

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har en 99 modell Hyundai Galloper 2,5 Turbo Diesel Intercooler. Selv om dette ikke er en bil som drar skinnet av pølsen, så bør den gå bedre enn det min gjør. Har prøvd en helt make bil, og den var vesentlig sterkere.

Hadde bilen inne hos Volda Bil hvor de målte turbotrykket. Det ble målt til 0,55 bar, noe som er litt lavt. Tror den originalt skal ligge mellom 0,6 og 0,7 bar. Ikke så veldig stor forskjell altså.

Jeg trodde det gikk an å justere turbotrykket med noen justeringsskruer, men fikk beskjed om at det var visst elektronisk styrt, så de fikk ikke gjort noe med det.

Er det da mulig å chippe den? Og på den måten få opp turbotrykket?
Hvis det går, er det noen som vet hvor jeg kan få fatt i chip til den?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:Jeg har en 99 modell Hyundai Galloper 2,5 Turbo Diesel Intercooler. Selv om dette ikke er en bil som drar skinnet av pølsen, så bør den gå bedre enn det min gjør. Har prøvd en helt make bil, og den var vesentlig sterkere.

Hadde bilen inne hos Volda Bil hvor de målte turbotrykket. Det ble målt til 0,55 bar, noe som er litt lavt. Tror den originalt skal ligge mellom 0,6 og 0,7 bar. Ikke så veldig stor forskjell altså.

Jeg trodde det gikk an å justere turbotrykket med noen justeringsskruer, men fikk beskjed om at det var visst elektronisk styrt, så de fikk ikke gjort noe med det.

Er det da mulig å chippe den? Og på den måten få opp turbotrykket?
Hvis det går, er det noen som vet hvor jeg kan få fatt i chip til den?

Da sitter jeg her og lurer - hvilket skinn på hvilken pølse skal du dra av dersom du får opp trykket i denne galloperen - kanskje like greit det er????

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av mekkern »

Du KAN gjøre som en del volvoeiere.bore et hull i slangen til wastegaten-begynne med et lite og øke til passe... :-J

Funker det så er et T-stykke kran og slange inn i luftfilterboksen løsningen..

Spørsmålet er jo om den får mer drivstoff-hvis ikke blir det ikke mere fart..ev-justere max på pumpa.
Sist redigert av mekkern den 03 okt 2011, 21:58, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Duville skrev:
Snikkeren skrev:Jeg har en 99 modell Hyundai Galloper 2,5 Turbo Diesel Intercooler. Selv om dette ikke er en bil som drar skinnet av pølsen, så bør den gå bedre enn det min gjør. Har prøvd en helt make bil, og den var vesentlig sterkere.

Hadde bilen inne hos Volda Bil hvor de målte turbotrykket. Det ble målt til 0,55 bar, noe som er litt lavt. Tror den originalt skal ligge mellom 0,6 og 0,7 bar. Ikke så veldig stor forskjell altså.

Jeg trodde det gikk an å justere turbotrykket med noen justeringsskruer, men fikk beskjed om at det var visst elektronisk styrt, så de fikk ikke gjort noe med det.

Er det da mulig å chippe den? Og på den måten få opp turbotrykket?
Hvis det går, er det noen som vet hvor jeg kan få fatt i chip til den?

Da sitter jeg her og lurer - hvilket skinn på hvilken pølse skal du dra av dersom du får opp trykket i denne galloperen - kanskje like greit det er????
Det er ikke det at jeg kommer til å dra skinnet av pølsen etter en eventuell chip, men håper ihvertfall på å kunne holde fartsgrensen i oppoverbakker også.

I Eiksundtunnellen er det 8% helning, og der klarer jeg i dag maks 65 km/t. ](*,)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av werner »

Eller kont egr systemet om det er slik på den. Har en tendens til å kokse igjen på dieselbiler. Spes med endel småkjøring. Går å fjerne og blokkere det også på noen. Kjenner ikke spes til din bil..

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

mekkern skrev:Du KAN gjøre som en del volvoeiere.bore et hull i slangen til wastegaten-begynne med et lite og øke til passe... :-J

Funker det så er et T-stykke kran og slange inn i luftfilterboksen løsningen..

Spørsmålet er jo om den får mer drivstoff-hvis ikke blir det ikke mere fart..ev-justere max på pumpa.
Ja, den må vel få litt mer suppe for at det skal bli noe effekt av det. Har egentlig ikke så veldig peiling på dette, så enten noe plug and play opplegg, eller et firma i nærheten hadde vært det beste.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Geir »

Snikkeren skrev:Jeg har en 99 modell Hyundai Galloper 2,5 Turbo Diesel Intercooler. Selv om dette ikke er en bil som drar skinnet av pølsen, så bør den gå bedre enn det min gjør. Har prøvd en helt make bil, og den var vesentlig sterkere.

Hadde bilen inne hos Volda Bil hvor de målte turbotrykket. Det ble målt til 0,55 bar, noe som er litt lavt. Tror den originalt skal ligge mellom 0,6 og 0,7 bar. Ikke så veldig stor forskjell altså.

Jeg trodde det gikk an å justere turbotrykket med noen justeringsskruer, men fikk beskjed om at det var visst elektronisk styrt, så de fikk ikke gjort noe med det.

Er det da mulig å chippe den? Og på den måten få opp turbotrykket?
Hvis det går, er det noen som vet hvor jeg kan få fatt i chip til den?
Hvis turbotrykket er elektronisk styrt og ligger under spec. må det vel være grunnlag for å se på den elektroniske enheten som etter sigende styrer trykket?

Regner med at andre mulige feilkilder som dårlige dyser, feil innsprøytingstidspunkt, slitt dieselpumpe, forurensning i diesel, tett dieselfilter/luftfilter, vacuum i tanken, slitt turbo osv. er sjekket & klarert?

Ellers er jo mekkern inne på en rimelig og reversibel metode....
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Dieselfilteret og luftfilteret ble skiftet for ca 1 år siden, så det mente verkstedet burde være i orden. Om de sjekket det vet jeg ikke.

Jeg tror ikke det er vakum på tanken. Har tatt lokket av tanken rett etter hard kjøring, og kunne ikke legge merke til det ihvertfall.

Hvordan kan jeg sjekke om dieselpumpen er slitt? Og hvordan kan jeg sjekke om turboen begynner å bli slitt?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Jompa »

Lever bilen på verksted, så kan vel de finne ut om turboen eller dieselpumpa er slitt,
siden det er en Hyunday, var vel ingen av delene særlig bra i utgangspunktet, og når bilen har passert
10 år kan man vel anta at den den klar for huggeriet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Bilen er jo i bunn og grunn en Mitsubishi Pajero, produsert av Hyundai på lisens fra Mitsubishi. Delene går om en annen på de.

Men burde ikke verkstedet som sjekket ladetrykket merket om turboen begynte å bli slitt?

Edit: Er fremdeles en bil som er verdt 90-110 lapper, så er nok ikke en bil som er klar for dynga.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Jompa »

Snikkeren skrev:Bilen er jo i bunn og grunn en Mitsubishi Pajero, produsert av Hyundai på lisens fra Mitsubishi. Delene går om en annen på de.

Men burde ikke verkstedet som sjekket ladetrykket merket om turboen begynte å bli slitt?
Hvis turboen gir det trykket den skal, gjør den det den skal gjøre. Det ble mange gjentakelser her....
Verktstedet burde kunne finne ut om den er slitt, enten ved å måle temp på lagrene, oljetrykk inn på turboen, og andre
måter. Forskjellige bilmerker har hver sine anbefalinger og målemetoder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av mekkern »

Hvis det er som på en gammal Pajero er det ei vanlig dieselpumpe og en turbo med styring av wastegate med ei trykklokke-da er det fjæra i klokka som bestemmer trykket og trykket som kommer inn på dieselpumpa fra turboen som gir på ekstra diesel. er vel ikke commonrail motor i den kjærra der?? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Er ikke noe commonrail i denne nei.

Jeg også trodde det var mekanisk styrt, og at det da bare var noen justeringsskruer som skulle til. Men Volda Bil mente at det var elektronisk, noe jeg ikke får til å stemme, da jeg mener det er sånn som du beskrev på Pajero Gen1 (og Gen 2 tror jeg).
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av mekkern »

Huk på ei ekstra fjær på trykklokka og test.

Edit:ikke bussfjær da.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Trykklokka? Er temmelig noob når det gjelder turboer.
Kan du forklare det sånn at selv jeg skjønner det? ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar