Togmannen skrev:Nå vet ikke jeg hva slags rekkefirer du snakker om, 600 eller 1000, men tallene er iallefall ganske klare.
Er-6 72 hk/8500rpm 66Nm/6200rpm
Kawa Zx-6r 128hk/14 000rpm 67Nm/11 800rpm
Honda 600 Hornet 102hk/12 000rpm 65Nm/10 500rpm
Honda Cb1000RA 125hk/10 000rpm 101Nm / 7750rpm
Som du ser har en twin dreiemomentet betraktelig lenger ned, og uten å dra fra dynotester, så vil jeg si at opp til ca 6500rpm vil min twin ha omtrent samme hestekraft og moment som en 1000 R4. Hvis du er fryktelig interessert skal jeg finne dem frem igjen. Når det gjelder V-Strom spesielt kan jeg ikke si noe da jeg overhodet ikke har noe kjennskap, annet at den deler motor med Sv1000 som har en ganske annen motorkarakteristikk.
Sikker på at du ikke fortolker vibrasjoner på twinenn på lavt turtall som "manglende dreiemoment"? På min er 3000rpm ca komfortgrensa. Ikke glem vekt heller, en Cb600 Hornet veier 170kg mens V-Strommen er noget tyngre går jeg ut ifra?
Sammenligner en ER-6N 2009 modell med en Z1000 2010 modell
Dynotester fra amerikansk blad-
Begge er kjørt til 10500 rpm.
ER-6 max 62,7 hp/8500 58,8 Nm/7000
Z1000 max 123,2hp/10000 99,8 Nm/7500
Det ER-6 har som max moment får Z1000 ved ca.2300rpm
Det ER-6 har som max hester får Z1000 ved ca.4900rpm
ER-6 ved 3500rpm Ca.25hp/50Nm
Z1000 ved 3500rpm Ca.38hp/77Nm

If it ain't broke, I'll break it.