Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
-
- Innlegg: 7641
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
på E-134 gjennom Drammen så laget de ny vei med tunell...selfølgelig bare 1 løp og prob med dugg..dødsulykke også... videre på vegen så var det ulykker så de utvidet vegen med 1! meter og satte opp midtdeler... med den e
ffekt at en ikke kan komme forbi en bil (ei heller med brann/utrykning) fra drammen til mjøndalen..skikkelig stilig når politiet stopper bil innt tunellen også...tøffest å møte skurtresker i tunellen-helt sant...
når de bruker penger på nye veier så gjør de det halvveis hver gang så de må til igjen allerede nesten før åpningen...dette må da bli utrolig fordyrende?
når det snør så gasser vi på med salt-blir ei duppe utenlike som gir "sørpeplaning"-er dette på grunn av at dagens superbilister ikke kan tilpasse hastigheten til snøføre? eller et ønske om større erosjon på veibanen?
eller så er det som det meste-billigst best.
nå er jo ikke dette bare den forrige eller denne regjering...men sikkert neste også..hva med å tenke nytt/helhetlig over litt lengre perspektiv.
ffekt at en ikke kan komme forbi en bil (ei heller med brann/utrykning) fra drammen til mjøndalen..skikkelig stilig når politiet stopper bil innt tunellen også...tøffest å møte skurtresker i tunellen-helt sant...
når de bruker penger på nye veier så gjør de det halvveis hver gang så de må til igjen allerede nesten før åpningen...dette må da bli utrolig fordyrende?
når det snør så gasser vi på med salt-blir ei duppe utenlike som gir "sørpeplaning"-er dette på grunn av at dagens superbilister ikke kan tilpasse hastigheten til snøføre? eller et ønske om større erosjon på veibanen?
eller så er det som det meste-billigst best.
nå er jo ikke dette bare den forrige eller denne regjering...men sikkert neste også..hva med å tenke nytt/helhetlig over litt lengre perspektiv.
Problemet munner antagelig ut i at man ikke lenger behøver å ha greie på noe man har ansvaret for. Og en annen grunn er at politikerne tror at landet er et firma som må drives med store overskudd. Myndighetenes oppgave burde være å forvalte landets ressurser på befolkningens vegne, slik at befolkningens behov og interesser blei dekket i størst mulig grad. Infrastruktur er en viktig bit i det puslespillet.
Nå klages det over finanskrise, og politikerne skal komme med krisepakker for å avhjelpe bl.a. nedbemanning i byggebransjen. Og da er det jo enkelt. Det er jo bare å sparke igang offentlige byggeprosjekter. Veibygging/vedlikehold, skolebygg som ramler ned, gamlehjem som pr. idag holder til i Moelvenbrakker osv osv osv... Slik kunne man bruke pengene til å bygge opp god infrastruktur i nedgangstider, og også unngå arbeidsledighet. Og så ville det ikke bli behov for noen krisepakke. Som en ekstra bonus ville anbudene vært billigere i og med at etterspørselen ville være mindre stort sett.
Kanskje det hadde vært en idè å kutte ut regjering, og ansatt proffesjonelle aktører isteden? Og så hatt et sterkt storting som lagde regler og overvåket det hele?
Nå klages det over finanskrise, og politikerne skal komme med krisepakker for å avhjelpe bl.a. nedbemanning i byggebransjen. Og da er det jo enkelt. Det er jo bare å sparke igang offentlige byggeprosjekter. Veibygging/vedlikehold, skolebygg som ramler ned, gamlehjem som pr. idag holder til i Moelvenbrakker osv osv osv... Slik kunne man bruke pengene til å bygge opp god infrastruktur i nedgangstider, og også unngå arbeidsledighet. Og så ville det ikke bli behov for noen krisepakke. Som en ekstra bonus ville anbudene vært billigere i og med at etterspørselen ville være mindre stort sett.
Kanskje det hadde vært en idè å kutte ut regjering, og ansatt proffesjonelle aktører isteden? Og så hatt et sterkt storting som lagde regler og overvåket det hele?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Åjo ! Enhver Finansminister har våte drømmer. Den nåværende tror jeg også har masse våte drømmer når hun ikke tenker ut amputasjoner av de private småbedriftene og prøver å skattelegge de med kapital. Det er jo virkelig noe å gjennomføre i disse tider med kapitaltørke og med manglende risikovillighet blant investorer.
Sjelden jeg er enig med NAF, men akkurat i dag er det et unntak
http://www.nettavisen.no/motor/article2450888.ece
http://www.nettavisen.no/motor/article2450888.ece
Rart med det, men når man bruker mye tid på veien, blir man opptatt av standarden
http://www.nettavisen.no/motor/article2468065.ece
http://www.nettavisen.no/motor/article2468065.ece
Denne artikkelen forteller sannheten om hvorfor det har blitt slik. Kanskje på tide at norske politikere blir stilt til ansvar for det dårlige arbeidet de gjør? Nedbygging av infrastruktur og systematisk sabotering av landets muligheter til å fungere burde i det minste føre til riksretten for de ansvarlige.
http://www.nettavisen.no/motor/article2193238.ece
http://www.nettavisen.no/motor/article2193238.ece
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Sted: Kristiansand
Et problem er kanskje at vi har for mange km med vei og for få innbygger som betaler skatt. Kostnaden per skattebetaler blir høy den!!
Tror det er viktig å skille mellom farlig og dårlig vei. Vi kommer aldri dit at vi er fornøyde med veiene. Men for al del: prioriter de farlige veiene først og kjør etter forholdene. Siden alle klager over veiene så er vel ingen overrasket over hull i veibanen... og da skal ingen komme og klage at dårlig vei er skyld i ulykken!!!
Dortmunder (som også irriterer seg...)
Tror det er viktig å skille mellom farlig og dårlig vei. Vi kommer aldri dit at vi er fornøyde med veiene. Men for al del: prioriter de farlige veiene først og kjør etter forholdene. Siden alle klager over veiene så er vel ingen overrasket over hull i veibanen... og da skal ingen komme og klage at dårlig vei er skyld i ulykken!!!
Dortmunder (som også irriterer seg...)
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
Ett av de største problemene her på bjerget er jo at hovedveiene går gjennom bysentrum over alt. Lag skikkelige motorveier for rask transport utenom byene, og innkjøringsveier til byene.
Det hadde blitt mye bedre hvis de hadde rusta opp jernbanen og fått tungtransporten over på bane. Da hadde nok veiene holdt mye bedre.
Det hadde blitt mye bedre hvis de hadde rusta opp jernbanen og fått tungtransporten over på bane. Da hadde nok veiene holdt mye bedre.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Særlig ikke Vestfoldbanen...... Er glad jeg ikke pendler med tog
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Vestfoldbanen er ikke så ille egentlig. Problemet er signal anlegget etter Asker. Det er pill råttent. Jeg mener det er tull å bygge 2 spors jernbane i Vestfold når toget står mest mellom Asker og Oslo S. Få togene i rute inn og ut av Oslo så er det en god begynnelse. Og så burde de pusse opp de gamle vognene som er mye bedre enn det nyere røkkelet de har.(Og selvfølgelig så overser jeg da at varme og ventilasjon er på lavmål. Det tar jo tid å lære seg teknologi fra 1952 tross alt)
Og begynner Drammenserene å ta lokaltoget så hjelper det enda mere for da slutter de dærre Askergnomene å klage villt over at de må stå. Toget til Dal er nesten tomt i 8 tiden på morgenen hvis Vestfoldbanen er i rute. Det blir veldig tett atmosfære fra Drammen til Oslo da.
Jeg lurer forresten på hvorfor det er så fælt å stå fra Asker til Oslo når mange som skal sydover fra Drammen må stå fra Oslo til Drammen Det er sjelden jeg hører klaging på det.
Og begynner Drammenserene å ta lokaltoget så hjelper det enda mere for da slutter de dærre Askergnomene å klage villt over at de må stå. Toget til Dal er nesten tomt i 8 tiden på morgenen hvis Vestfoldbanen er i rute. Det blir veldig tett atmosfære fra Drammen til Oslo da.
Jeg lurer forresten på hvorfor det er så fælt å stå fra Asker til Oslo når mange som skal sydover fra Drammen må stå fra Oslo til Drammen Det er sjelden jeg hører klaging på det.
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Synes det står noe daglig i Tønsbergs Blad om Vestfoldbanen jeg...
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;