jeg fikk også min tail tidy på torsdag,og monterte den med en gang.synes det ble mye bedre.

](./images/smilies/grrr.gif)



fikse skrev:Høsten er ankommet (med stormskritt, så og si), og med det diverse forkjølelser, feber, rennende nese. Alt som hører med når man har småunger i barnehage. Så her sitter jeg da, på en Tirsdag formiddag, uten ork til å gjøre noen verdens ting fornuftig. Eller vent, dette er jo fornuftig, eller??????![]()
Monterte xenon-lys for en tid siden, men først nå får jeg lagt ut litt bilder og beskrivelse. Handlet et H4 sett for MC hos Dybvik Trading. Tror det kostet rundt 1.400,- levert på postkontoret. Vet man finner sett til en mye lavere pris (ebay, f.eks), men Dybvik skryter av at deres sett skal ha lengre levetid og bedre presisjon en billigsettene. Vel, tiden får se om så stemmer. Valgte 4300K, som er det som gir mest lys, og ligner mest på halogen/origina-xenon.
Montasjen var iallfall nokså rett-frem. Fulgte med en grei bruksanvisning. Igrunnen kjekk å ha, for det blir faktisk et par kabler å holde styr på. Har ikke tatt bilder av alle detaljer, men i praksis så hentet jeg strøm direkte fra batteriet, og brukte bare det originale kablesettet, det passet helt fint. Plasserte selve ballasten oppå et ledig stykke plate rett bak styrekronen, mellom motor og likeretter. En fin plassering: Lite utsatt for vann, men luftig nok til at den for rikelig med kjøling. Snakket m Dybvik før jeg handlet, fordi jeg var i tvil om jeg skulle gå for vanlig eller kompakt ballast. Ble anbefalt å gå for vanlig, siden den kompakte kan bli en anelse varm, og derved ha kortere levetid. Siden dette er en bi-xenon løsning, fulgte det også med en slags styreboks/relæ, som jeg plasserte like ved ballasten. Derved var det korte kabelføringer mellom styreboks, ballast, og lyspæren.
Her følger et par bilder:
Her er originallyset, halogen 55/60 med Philips pære. Som man ser er det symmetrisk, og ikke asymmetrisk, slik det helst burde være. Vel, noe må de vel kjipe inn på når de lager en sykkel som skal selges over hele verden og som skal produseres så billig som mulig. Egentlig ikke noe stort problem. Duke-en har et helt brukbart lys som standard. Ikke noe superdupergreier, men det er tydeligvis ganske OK kabling siden hvitheten i lyset er kurant, og ikke minst så holder lysstyrken seg uforandret om motoren går på tomgang eller på full pinne. Bra! For å demontere lykten må man først skru opp 2 stk unbrako i nedre del av speedometeret. Deretter dytter man lett inn senterpinnen på de 4 plastpluggene som en finner i skjøten mellom fremre og bakre del av lykten. Deretter kan man enkelt dra ut disse plastpluggene med neglene. Lykten er hengslet i nedre kant, så det er bare å vippe hele lykten frem/ned. Her er jeg ferdig med å montere selve pæren. Tok først ut den gamle, og demonterte kablene/spadene til den originale pærekoblingen, for å kunne dra kablene ut av gummimansjetten, uten å rive denne helt opp. Satt spadene tilbake, pluggen ble brukt videre for styring av xenon-pæren. Selve xenonpæren passet perfekt inn i gummimansjetten, så jeg limte den lille åpningen som måtte lages i gummien for å dra ut kablene, med gummilim, deretter tapet jeg med elektrotape rundt gjennomføringen. Her vil jeg tro det er greit å være nøye, lykten er faktisk ganske ubeskyttet for vær og vind. Og fukt vil man ikke ha inn i lykten! Her er lykten sett forfra, med xenonpæren. Nærlys xenon. Nedre del av lysbildet er temmelig likt som halogenpæren, mens de lys-stripene i overkant, som var ytterst beskjedne med halogen, nå er langt mer fremtredende. Det må gjøres noe med, dette kan blende i noen tilfeller, da helst lastebilsjåfører og andre som sitter høyt. Har prøvd med å kjøre imot en venn som sto på veien, og han mente at det ikke blendte mer enn høyst akseptabelt. Fjernlys: Her er det masse godt lys! Lysbildet er såvidt jeg kan se temmelig likt det opprinnelige. Helt klart godkjent. Sum: Godt fornøyd. Nå er det temmelig mørkt ute når jeg kjører til jobben om morgenen, og lysmengden og fordelingen er absolutt helt godkjent. Bortsett fra disse punktene/stripene som går ganske høyt (over hodet på en mannsperson), så kan jeg ikke se at dette skal kunne blende noe videre. Det er overraskende lite strølys.
En justering av lykten var nødvendig. Jeg justerte i hht håndboken til sykkelen. Der sto det en veldig enkel og grei måte å justere det hele på. Jeg valgte å justere det en liten anelse lavere, for å sikre at jeg ikke blender. Samtidg så kaster den lyset passelig langt fremover. På opptil ca 20 meters avstand til forankjørende standard bil så reflekterer lyset seg i registreringskiltet. På større avstander rekker ikke lyset opp til skiltet. På fjernlys lyser den opp veien i passe lang avstand, omtrent på samme måte den gjorde med halogen.
Om jeg vil anbefale andre å gjøre det samme? Tja, vet ikke helt. Kommer an på flere ting. Om en ikke har behov for mye lys, så ikke gjør det. Er det bare tøff look man er ute etter, kan man kjøpe seg en xenon-look pære. Mye merkelige greier å få tak i der, som ser tøft ut.
Dessuten bør/må du ha et bevisst forhold til hvor lyset havner hen. Du MÅ justere, og du MÅ justere om du får passasjer på sykkelen. Så veksler du mye mellom å ha passasjer på og ikke, så styr unna. Du kommer garantert ikke til å gidde å skru opp lykten for å foreta full justering for hver gang, eller?![]()
Å blende motgående kjøretøy er omtrent like smart som å pisse i motvind, bare helsikes mye farligere. Om ikke bilisten ser deg, men bare lyset ditt, har du faktisk en viss risiko for at motgående kjører utfor, ev trett i trynet på deg sjøl. Og alle vet hvem som taper den kampen...
Kan jo være at ekornene synes det er helt greit?Pollti skrev:Stilte lyset på den sorte Hysesangen så nå ser jeg veien etter solnedgang. Det negative er at nå kan jeg ikke kjøre og beundre ekornene i nabolaget om kvelden
Sweet! Hvilken pris fikk du? Når leveres den? Vil være interessant å høre detaljerte forskjeller på 125 og 250.Pollti skrev: Nå har jeg bestilt en 250 av samme modellen så jeg regner med nye muligheter for ekornjakt til neste år uten bensinmåler![]()
Det aner meg at det ikke er Duke det er snakk om... En 250 er absolutt interessant ja! Nysgjerrig på prisen.andersen skrev:Sweet! Hvilken pris fikk du? Når leveres den? Vil være interessant å høre detaljerte forskjeller på 125 og 250.Pollti skrev: Nå har jeg bestilt en 250 av samme modellen så jeg regner med nye muligheter for ekornjakt til neste år uten bensinmåler![]()