KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Duke 125
Innlegg: 65
Registrert: 08 jul 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
Sted: Hordaland,Bergen

Re: Tail Tidy

Legg inn av Duke 125 »

Filkommentar: Koble til kablene og skru på ny stuss. Slik ble det etterpå. Skruehullene på skiltet mitt passer ikke med ny bakstuss. Så jeg skal bestille nytt skilt.




jeg fikk også min tail tidy på torsdag,og monterte den med en gang.synes det ble mye bedre. \:D/ så egentlig ikke på monteringsanvisning. bortsett fra når jeg skulle montere skiltlyset,som måtte monteres slik du beskrev.det eneste dumme med det nye lyset var at det ikke lyser over skiltopphenget. ](*,) Jeg skar fint ut i rammen på skiltopphenget ,flyttet de øverste to skruene opp et hakk og boret et nytt til den nederste skruen.alt ble usynlig likevell da det ligger bak skiltet. :D Synes skiltet er av så dårlig kvalitet at jeg ikke tok sjansen på å fjerne opphenget. :bananas Får se om jeg finner evt. en annen løsning senere.Kan ligge ut noen bilder senere fordi jeg er i Tyrkia nå. :b_c:
Duke

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Dette ble virkelig bra Andersen :thumleft :thumleft
Litt morsomt at uoriginalt passer bedre enn originalt!
Fornøyd med den CarLack-voksen? Ser så langt ut til å fungere utmerket på sykkelen ennå. Selv etter seriøst mye regnværskjøring (syndefloden har for alvor kommet til vestlandet denne høsten), og myye skitt på sykkelen, er den fremdeles lekende lett å vaske. Selv felgene blir så godt som like lekker nå som da de var nyvokset i sommer. Tok forresten bilen også. Den og holder seg fabelaktig flott, det går minst dobbelt så lang tid mellom bilvaskene, likevel ser den helt nyvokset ut når den er vasket. Har aldri vært borti noe i nærheten av så bra stoff før :\m/:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Xenon...

Legg inn av fikse »

Høsten er ankommet (med stormskritt, så og si), og med det diverse forkjølelser, feber, rennende nese. Alt som hører med når man har småunger i barnehage. Så her sitter jeg da, på en Tirsdag formiddag, uten ork til å gjøre noen verdens ting fornuftig. Eller vent, dette er jo fornuftig, eller?????? :knegg

Monterte xenon-lys for en tid siden, men først nå får jeg lagt ut litt bilder og beskrivelse. Handlet et H4 sett for MC hos Dybvik Trading. Tror det kostet rundt 1.400,- levert på postkontoret. Vet man finner sett til en mye lavere pris (ebay, f.eks), men Dybvik skryter av at deres sett skal ha lengre levetid og bedre presisjon en billigsettene. Vel, tiden får se om så stemmer. Valgte 4300K, som er det som gir mest lys, og ligner mest på halogen/origina-xenon.
Montasjen var iallfall nokså rett-frem. Fulgte med en grei bruksanvisning. Igrunnen kjekk å ha, for det blir faktisk et par kabler å holde styr på. Har ikke tatt bilder av alle detaljer, men i praksis så hentet jeg strøm direkte fra batteriet, og brukte bare det originale kablesettet, det passet helt fint. Plasserte selve ballasten oppå et ledig stykke plate rett bak styrekronen, mellom motor og likeretter. En fin plassering: Lite utsatt for vann, men luftig nok til at den for rikelig med kjøling. Snakket m Dybvik før jeg handlet, fordi jeg var i tvil om jeg skulle gå for vanlig eller kompakt ballast. Ble anbefalt å gå for vanlig, siden den kompakte kan bli en anelse varm, og derved ha kortere levetid. Siden dette er en bi-xenon løsning, fulgte det også med en slags styreboks/relæ, som jeg plasserte like ved ballasten. Derved var det korte kabelføringer mellom styreboks, ballast, og lyspæren.

Her følger et par bilder:

Her er originallyset, halogen 55/60 med Philips pære. Som man ser er det symmetrisk, og ikke asymmetrisk, slik det helst burde være. Vel, noe må de vel kjipe inn på når de lager en sykkel som skal selges over hele verden og som skal produseres så billig som mulig. Egentlig ikke noe stort problem. Duke-en har et helt brukbart lys som standard. Ikke noe superdupergreier, men det er tydeligvis ganske OK kabling siden hvitheten i lyset er kurant, og ikke minst så holder lysstyrken seg uforandret om motoren går på tomgang eller på full pinne. Bra!
P1040639.JPG
For å demontere lykten må man først skru opp 2 stk unbrako i nedre del av speedometeret. Deretter dytter man lett inn senterpinnen på de 4 plastpluggene som en finner i skjøten mellom fremre og bakre del av lykten. Deretter kan man enkelt dra ut disse plastpluggene med neglene. Lykten er hengslet i nedre kant, så det er bare å vippe hele lykten frem/ned.
P1040641.JPG
Her er jeg ferdig med å montere selve pæren. Tok først ut den gamle, og demonterte kablene/spadene til den originale pærekoblingen, for å kunne dra kablene ut av gummimansjetten, uten å rive denne helt opp. Satt spadene tilbake, pluggen ble brukt videre for styring av xenon-pæren. Selve xenonpæren passet perfekt inn i gummimansjetten, så jeg limte den lille åpningen som måtte lages i gummien for å dra ut kablene, med gummilim, deretter tapet jeg med elektrotape rundt gjennomføringen. Her vil jeg tro det er greit å være nøye, lykten er faktisk ganske ubeskyttet for vær og vind. Og fukt vil man ikke ha inn i lykten!
P1040642.JPG
Her er lykten sett forfra, med xenonpæren.
P1040644.JPG
Nærlys xenon. Nedre del av lysbildet er temmelig likt som halogenpæren, mens de lys-stripene i overkant, som var ytterst beskjedne med halogen, nå er langt mer fremtredende. Det må gjøres noe med, dette kan blende i noen tilfeller, da helst lastebilsjåfører og andre som sitter høyt. Har prøvd med å kjøre imot en venn som sto på veien, og han mente at det ikke blendte mer enn høyst akseptabelt.
P1040646.JPG
Fjernlys: Her er det masse godt lys! Lysbildet er såvidt jeg kan se temmelig likt det opprinnelige. Helt klart godkjent.
P1040647.JPG
Sum: Godt fornøyd. Nå er det temmelig mørkt ute når jeg kjører til jobben om morgenen, og lysmengden og fordelingen er absolutt helt godkjent. Bortsett fra disse punktene/stripene som går ganske høyt (over hodet på en mannsperson), så kan jeg ikke se at dette skal kunne blende noe videre. Det er overraskende lite strølys.
En justering av lykten var nødvendig. Jeg justerte i hht håndboken til sykkelen. Der sto det en veldig enkel og grei måte å justere det hele på. Jeg valgte å justere det en liten anelse lavere, for å sikre at jeg ikke blender. Samtidg så kaster den lyset passelig langt fremover. På opptil ca 20 meters avstand til forankjørende standard bil så reflekterer lyset seg i registreringskiltet. På større avstander rekker ikke lyset opp til skiltet. På fjernlys lyser den opp veien i passe lang avstand, omtrent på samme måte den gjorde med halogen.

Om jeg vil anbefale andre å gjøre det samme? Tja, vet ikke helt. Kommer an på flere ting. Om en ikke har behov for mye lys, så ikke gjør det. Er det bare tøff look man er ute etter, kan man kjøpe seg en xenon-look pære. Mye merkelige greier å få tak i der, som ser tøft ut.

Dessuten bør/må du ha et bevisst forhold til hvor lyset havner hen. Du MÅ justere, og du MÅ justere om du får passasjer på sykkelen. Så veksler du mye mellom å ha passasjer på og ikke, så styr unna. Du kommer garantert ikke til å gidde å skru opp lykten for å foreta full justering for hver gang, eller? :redface
Å blende motgående kjøretøy er omtrent like smart som å pisse i motvind, bare helsikes mye farligere. Om ikke bilisten ser deg, men bare lyset ditt, har du faktisk en viss risiko for at motgående kjører utfor, ev trett i trynet på deg sjøl. Og alle vet hvem som taper den kampen... :-J
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Duke 125
Innlegg: 65
Registrert: 08 jul 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
Sted: Hordaland,Bergen

Re: Xenon...

Legg inn av Duke 125 »

fikse skrev:Høsten er ankommet (med stormskritt, så og si), og med det diverse forkjølelser, feber, rennende nese. Alt som hører med når man har småunger i barnehage. Så her sitter jeg da, på en Tirsdag formiddag, uten ork til å gjøre noen verdens ting fornuftig. Eller vent, dette er jo fornuftig, eller?????? :knegg

Monterte xenon-lys for en tid siden, men først nå får jeg lagt ut litt bilder og beskrivelse. Handlet et H4 sett for MC hos Dybvik Trading. Tror det kostet rundt 1.400,- levert på postkontoret. Vet man finner sett til en mye lavere pris (ebay, f.eks), men Dybvik skryter av at deres sett skal ha lengre levetid og bedre presisjon en billigsettene. Vel, tiden får se om så stemmer. Valgte 4300K, som er det som gir mest lys, og ligner mest på halogen/origina-xenon.
Montasjen var iallfall nokså rett-frem. Fulgte med en grei bruksanvisning. Igrunnen kjekk å ha, for det blir faktisk et par kabler å holde styr på. Har ikke tatt bilder av alle detaljer, men i praksis så hentet jeg strøm direkte fra batteriet, og brukte bare det originale kablesettet, det passet helt fint. Plasserte selve ballasten oppå et ledig stykke plate rett bak styrekronen, mellom motor og likeretter. En fin plassering: Lite utsatt for vann, men luftig nok til at den for rikelig med kjøling. Snakket m Dybvik før jeg handlet, fordi jeg var i tvil om jeg skulle gå for vanlig eller kompakt ballast. Ble anbefalt å gå for vanlig, siden den kompakte kan bli en anelse varm, og derved ha kortere levetid. Siden dette er en bi-xenon løsning, fulgte det også med en slags styreboks/relæ, som jeg plasserte like ved ballasten. Derved var det korte kabelføringer mellom styreboks, ballast, og lyspæren.

Her følger et par bilder:

Her er originallyset, halogen 55/60 med Philips pære. Som man ser er det symmetrisk, og ikke asymmetrisk, slik det helst burde være. Vel, noe må de vel kjipe inn på når de lager en sykkel som skal selges over hele verden og som skal produseres så billig som mulig. Egentlig ikke noe stort problem. Duke-en har et helt brukbart lys som standard. Ikke noe superdupergreier, men det er tydeligvis ganske OK kabling siden hvitheten i lyset er kurant, og ikke minst så holder lysstyrken seg uforandret om motoren går på tomgang eller på full pinne. Bra!
P1040639.JPG
For å demontere lykten må man først skru opp 2 stk unbrako i nedre del av speedometeret. Deretter dytter man lett inn senterpinnen på de 4 plastpluggene som en finner i skjøten mellom fremre og bakre del av lykten. Deretter kan man enkelt dra ut disse plastpluggene med neglene. Lykten er hengslet i nedre kant, så det er bare å vippe hele lykten frem/ned.
P1040641.JPG
Her er jeg ferdig med å montere selve pæren. Tok først ut den gamle, og demonterte kablene/spadene til den originale pærekoblingen, for å kunne dra kablene ut av gummimansjetten, uten å rive denne helt opp. Satt spadene tilbake, pluggen ble brukt videre for styring av xenon-pæren. Selve xenonpæren passet perfekt inn i gummimansjetten, så jeg limte den lille åpningen som måtte lages i gummien for å dra ut kablene, med gummilim, deretter tapet jeg med elektrotape rundt gjennomføringen. Her vil jeg tro det er greit å være nøye, lykten er faktisk ganske ubeskyttet for vær og vind. Og fukt vil man ikke ha inn i lykten!
P1040642.JPG
Her er lykten sett forfra, med xenonpæren.
P1040644.JPG
Nærlys xenon. Nedre del av lysbildet er temmelig likt som halogenpæren, mens de lys-stripene i overkant, som var ytterst beskjedne med halogen, nå er langt mer fremtredende. Det må gjøres noe med, dette kan blende i noen tilfeller, da helst lastebilsjåfører og andre som sitter høyt. Har prøvd med å kjøre imot en venn som sto på veien, og han mente at det ikke blendte mer enn høyst akseptabelt.
P1040646.JPG
Fjernlys: Her er det masse godt lys! Lysbildet er såvidt jeg kan se temmelig likt det opprinnelige. Helt klart godkjent.
P1040647.JPG
Sum: Godt fornøyd. Nå er det temmelig mørkt ute når jeg kjører til jobben om morgenen, og lysmengden og fordelingen er absolutt helt godkjent. Bortsett fra disse punktene/stripene som går ganske høyt (over hodet på en mannsperson), så kan jeg ikke se at dette skal kunne blende noe videre. Det er overraskende lite strølys.
En justering av lykten var nødvendig. Jeg justerte i hht håndboken til sykkelen. Der sto det en veldig enkel og grei måte å justere det hele på. Jeg valgte å justere det en liten anelse lavere, for å sikre at jeg ikke blender. Samtidg så kaster den lyset passelig langt fremover. På opptil ca 20 meters avstand til forankjørende standard bil så reflekterer lyset seg i registreringskiltet. På større avstander rekker ikke lyset opp til skiltet. På fjernlys lyser den opp veien i passe lang avstand, omtrent på samme måte den gjorde med halogen.

Om jeg vil anbefale andre å gjøre det samme? Tja, vet ikke helt. Kommer an på flere ting. Om en ikke har behov for mye lys, så ikke gjør det. Er det bare tøff look man er ute etter, kan man kjøpe seg en xenon-look pære. Mye merkelige greier å få tak i der, som ser tøft ut.

Dessuten bør/må du ha et bevisst forhold til hvor lyset havner hen. Du MÅ justere, og du MÅ justere om du får passasjer på sykkelen. Så veksler du mye mellom å ha passasjer på og ikke, så styr unna. Du kommer garantert ikke til å gidde å skru opp lykten for å foreta full justering for hver gang, eller? :redface
Å blende motgående kjøretøy er omtrent like smart som å pisse i motvind, bare helsikes mye farligere. Om ikke bilisten ser deg, men bare lyset ditt, har du faktisk en viss risiko for at motgående kjører utfor, ev trett i trynet på deg sjøl. Og alle vet hvem som taper den kampen... :-J

beklager fikse, :-k men jeg synes ut fra dine bilder at det orginale lyset lyser bedre. :terge ser ut som xneon har en mer konsentrert lysstråle mens den orginale ,vanlige pæren lyser mer opp rundt i rommet. :sorry det kan selfølgelig ha med div.kamera og duppeditter å gjøre .eller at jeg sitter i en bar i tyrkia og ikke har det rette fokus akkurat nå . :b_c:
Duke

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Det er nok bildene som lyver. Om du ser på bildene med xenon så er alt rundt dørgande svart, mens på bildet med halogen kan du se ting rundt. Det er ikke fordi det er mørkere i rommet, men at det blir så himla mye mer lys med xenon. Det er samme kameraet, står i auto, samme mangel på annen belysning i rommet. Skulle gjerne tatt bildene med identiske innstillinger på kameraet, men så avansert er jeg ikke :redface
Tro meg, det er seriøst mye mer lys :knegg F.eks tunnelen jeg kjører til daglig. En skikkelig mørk møkkatunnel: Kolltveit-tunnelen, på Sotra. Med halogen har jeg problemer å se at det kommer lys fra sykkelen, mens med xenon-en så ser jeg tydelig lyset i veibanen.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Xenon...

Legg inn av fikse »

Hva er det du drikker på egentlig? Dårlig absint? :lol
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

Stilte lyset på den sorte Hysesangen så nå ser jeg veien etter solnedgang. Det negative er at nå kan jeg ikke kjøre og beundre ekornene i nabolaget om kvelden :doh

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Pollti skrev:Stilte lyset på den sorte Hysesangen så nå ser jeg veien etter solnedgang. Det negative er at nå kan jeg ikke kjøre og beundre ekornene i nabolaget om kvelden :doh
Kan jo være at ekornene synes det er helt greit? :lol
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

De lurer sikkert på hvorfor de ikke er i rampelyset mere ? :knegg Men jeg syntes det er litt dårlig at forhandler ikke sjekker at lyset er ordentlig stilt før de leverer sykkelen til kunde. Bensinmåleren virket heller ikke forresten. Fikk en lang historie om å kjøre tanken tom og snu den på hodet og riste vilt og uhemmet på den så ville muligens noe rallamikk falle på riktig plass og alt ville være ok. Iflg forhandler "tålte" denne modellen ikke å bli kjørt bensin tom.
Makan til våsehistorie. Måleren er bare en flottør montert på en lang stang.
Litt nærmere undersøkelse medførte funn av en hun og han kontakt under tanken som hang og slang, umerket selvfølgelig. Det kunne jo være til hva som helst men jeg koblet de sammen og vips så virket måleren :prf Greit nok at dette bare er en 125 og et ganske rimelig merke men sånt er for dumt når brorparten av disse mopedene overlates til 16 åringer.
Nå har jeg bestilt en 250 av samme modellen så jeg regner med nye muligheter for ekornjakt til neste år uten bensinmåler :janikk :prop:

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

Pollti skrev: Nå har jeg bestilt en 250 av samme modellen så jeg regner med nye muligheter for ekornjakt til neste år uten bensinmåler :janikk :prop:
Sweet! Hvilken pris fikk du? Når leveres den? Vil være interessant å høre detaljerte forskjeller på 125 og 250.
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

andersen skrev:
Pollti skrev: Nå har jeg bestilt en 250 av samme modellen så jeg regner med nye muligheter for ekornjakt til neste år uten bensinmåler :janikk :prop:
Sweet! Hvilken pris fikk du? Når leveres den? Vil være interessant å høre detaljerte forskjeller på 125 og 250.
Det aner meg at det ikke er Duke det er snakk om... En 250 er absolutt interessant ja! Nysgjerrig på prisen.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

Prisene for 2012 er ikke klare men for GT 125 2010 modell tatt ut i 2011 så betalte jeg 35 lange pluss 2300 for Pirelli dekk. Hyosung kommer med nytt design i 2012 av lykt og dæsjbord, det er eneste grunn til at 2006 modellen skal selges. Akkurat hvorfor jeg har en 250 i ordre vet jeg ikke for det strider mot mine prinsipper om å bare forflytte mitt dvaske legeme sittende på Små Kubikk :knegg Handler kun Hysesang i Lillestrøm hvor de har en alle tiders grei forhandler av koreansk industriavfall :roll Rune Berg MC anbefales. Vi er ihvertfall enige om at pris levert skal være lavere enn Kawasaki 250 så jeg regner med å ende opp rett under 60 lange et sted. Denne gangen kommer jeg antagelig ikke til å bytte ut Shinko dekkene i håp om at de er blitt bedre på vått underlag.
Egentlig så hadde jeg siktet meg inn på KTM Duke125 i år jeg og men importøren var så rasende arrogant og dårlig til å kommunisere at jeg solgte kontrakten jeg hadde.
Hyosung er motor leverandør til Suzuki så kvaliteten er grei. Hakket under Suzuki er de nok men alt i alt så er det greit nok. GT 125/250/650 er tuftet på GV motoren og i sin tid ville Hyosung selge de som Suzuki men det fikk de ikke lov til. Det tror jeg Suzuki gjorde lurt i for Hyosung er ille sidræva i "brand building".
Den glade Hysesang eier finner fort ut at Suzuki,Kymco og Daelim deler passer helt OK og det som ikke går om hverandre av deler er det greiest å importere selv. Enkelte ting fra Triumph kan også brukes forresten. :jada:

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

Her er de to Hysesangene på vei til Vindfjelltun. Haus Gestapo smiler på tross av at hun grøftekjøte mopeden sin og bulket tanken og ripet opp potta.

Bilde


Nå har mopeden hennes 22 imaginære hester vha ny elektronikk og GFL potte. Litt bedre drag i mellomregisteret kanskje. Siden GFL potta er designet for 250 modellen så blir det pottebytte til neste år.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

Dæven, nå jugde jeg. Den har 20,4 hk. Ånkli sinnatagg :notlistening

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Piggdekk: montering og overraskelser

Legg inn av fikse »

Da har jo kulden begynt å komme snikende, så turen for å rote fram piggdekk var kommet. Har handlet div dekk-bytte-utstyr fra Biltema, som spaker, felgbeskyttere, framhjul-, og bakhjuls-løfter, dekk-avtager (stor sak som brukes til å presse dekk av eller på), og litt anna småplukk. Da jeg kjøpte sykkelen tok jeg med et sett Heidenau K66 piggdekk, som inntil nå har stått lagret mørkt og kjølig :-)
Demontering og montering av dekkene gikk helt etter planen. Tok meg god tid i alle operasjoner, for å sikre at jeg ikke lagde merker. Det viste seg fullstendig umulig. HELV%¤%##"# Kina-felger!!!!!!!!! Ja, faktisk "skryter" KTM at felgene er snekret sammen av kinesere. Jeg lover dere, ærede lesere av denne blogg, en klassisk norsk Bjelland fiskebolleboks har langt bedre kvalitet på lakken en dette møkket her. Hvordan pogger skal jeg ellers forklare når lakken preller av bare fordi dekket vrenges av??? Jeg snakker IKKE om verktøyet som skraper borti, her snakker jeg om dekk-kanten som vrenges over felgkanten, og drar med seg flak av lakken. Og ikke nok med det, inni felgen er all lakk løs. Der ligger en milllion milliard små lakkflak inni det gamle dekket.

Bilder:

Her er framre felg.
P1040925.JPG
P1040926.JPG
Slik ser det ut når nyedekket er montert. Har IKKE vært borti med skarpe verktøy, har hele veien brukt beskyttelse. Dessuten var det ikke i dette området jeg brukte verktøyet, men det var her dekket vrengte seg over felgkanten.
P1040927.JPG
P1040931.JPG
P1040929.JPG
P1040932.JPG


Vel vel. Om en ser vekk fra elendig lakk på felgene: Resultat: Litt "rart" å kjøre med. Dekkene svømmer litt, slik en kan oppleve på en bil. Får endel understyring, og styringen i seg selv er endel tyngre enn med sommerdekkene. Men piggdekkene er faktisk mer forutsigbare enn de originale India-møkka-dekkene! De er ikke på langt nær så følsomme for fukt og olje/diesel. Men så er disse dekken laget av silica, og ikke gamle plastposer, som originaldekkene er laget av... :terge
Har prøvd med på glatten, dvs asfalt med frost, og det funker imponerende bra! Ingen stygge sklitaklinger, bare litt mindre grep. Har ikke fått avbalansert, så det rister litt i hastigheter over 70. Skal få avbalansert så snart jeg får en sjanse :-)

Sum: Gode dekk, helt godkjent. Felgene har fullstendig ubrukelig lakk. Flaut, KTM!!! ](*,) :(
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar