I formiddag tok æ fri etpar tima fra resten av samfunnet, dvs kjerring og døtrene mine og oppussing og cupfinalen som æ uansett ikke
føle noen forpliktelsa overfor. Det e altså cupfinalen æ ikke føle noen forpliktelsa overfor, bare så det e presisert.
Det va varmegrader og sykkeln sku "rundvaskes" før vintern.
No va den ikke akkurat gørrsvart fra før, men siste vasken e liksom et rituale man må igjennom. For meg som fikk min mc-oppdragelse på midten av 80-tallet, e det selvsagt helt utelukket å bruke høytrykkssvasker på sykkeln. Og i hvertfall ikke steamvasker, fy og fy
Nei, vasken skal taes på nøyaktig samme måte som da æ va ung.
Først en omgang med hageslangen for å spyle vekk løst støv, neste omgang blir med hageslange påmontert bilkost.
Og så ei bøtte med varmtvann og bilshampo. Man trenger ikke å være redd for å overdosere og bøtta må ikke nødvendigvis ha samme farge som sykkeln. Bevæpna med svamp og oppvaskbørste e det bare å starte på toppen og arbeide seg nedover.
Garage 001.jpg
Garage 004.jpg
Oppvaskbørsten e til å bruke på kjøleribbene. Det finnes sikkert også anvendelse for den på en vannavkjølt sykkel.
Her e en plass hvor det e viktig å gjøre skikkelig rent. Mellom tanken og setet samler det seg støv og sandkorn som lager riper og matter ned lakken.
Garage 002.jpg
Når man til slutt har gnikka over hele sykkeln minst to gang med (ganske) ren svamp e det bare å ta vannslangen en gang til å spyle vekk såpeskummet.Evt oljesøl og flekker kan fjernes med whitesprit eller annen høvelig væske.
Garage 005.jpg
Etter at sykkelen e godt plassert i garasjen, kan man jo tørke den godt med et badehandklede.
Ferdig ?? Å neida. Neste trinn blir å polere alle lakkerte og forkromma flater. Ikke så mye krom på min sykkel.
Når det e gjort skal alle gummideler sprayes med silikonspray, wirer smøres, det samme med kjeden.
Her e et "triks" æ bruke for at ikke eksosrørene skal ruste i løpet av vintern.
Rustløser inn i den ene potta til det ryk ut av den andre, og motsatt. Vet ikke om det hjelper, men det blir ihvertfall ikke mere rust av
det. Og så blir det en herlig blårøyk neste gang æ starte "kverna"
Garage 008.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.