Har nettopp passert et halvt århundre uten å på noen måte få panikk eller lide noen annen nød av den grunn. Har gjort mye i løpet av de åran, fått valuta kan man si

Ble født i Tromsø, men Harstad er vel kanskje det man kan kalle "hjembyen", sjøl om det har blitt 23 postadresser opp gjennom åran. Med særs stor geografisk spredning! Har vært bofast i Østlandsområdet ganske lenge nu, men har en jobb som er mye reising rundt overalt der det finnes en flyplass. Og dem er det mange av her på berget. Har totalt 50 arbeidsplasser.
Første gangen jeg fikk en "åpenbaring" når det gjelder MC var sent på 70-tallet. Hadde sommerjobb på Skjervøy, og den store happeningen var når hurtigruta ankom sent på kvelden. Da var det mingling på kaia, og den sommeren var så bra som man kan ønske seg oppe i nord (I alle fall i memoryen). Et kolli som ble lossa en kveld var en BMW R75. Da eieren fyra opp boxeren var det gjort. Boxermotoren har brent seg fast i minnet. Merkelig nok gikk det mange år før den første BMW boxerdrevne sykkelen ble anskaffet...
](./images/smilies/grrr.gif)
MC-lappen fikk jeg senhøstes i -81. Våren -82 var sykkel anskaffa og siden den gang har jeg kjørt sykkel. Med unntak av tre/fire sesonger da jeg bodde sånn til at MC ikke var noe tema. Men det ble myyye scooterturer. Antall kilometer på MC hver sommer har variert. Prøvde faktisk å slutte med kjøringa for 3-4 år sida, men det gikk rett i dass etter et par måneder med tørr asfalt det året. Kan det være en slags avhengighet dette?
Uansett; første sykkelen ble en pent brukt Kawa. Nærmere bestemt Z1000ST. ST betyr kardangdrift (SubTransmission?). Finner ikke noen bilder av den jeg hadde, men bildet under er av en dønn lik min. Eneste som ikke er likt er at kardangakselen ble krommet på min, og kardangklokka ble polert til krom-finish på mek verksted i Harstad. Grom sykkel. Hadde Windjammerkåpe på den en periode, men ble mest brukt naken.
Mekka det som skulle mekkes sjøl. Tøyde grenser, fant dem og gikk over grensa en gang. Eneste tryninga jeg har gjort på alle åra. Bank i bordet! Mista lappen 1,5 ganger med den også...
Skulle det slumpe til at man ramla over en sånn i dag til en rimelig pris står den høyt på ønskelista over renoverings- og koseprosjekt. Mimre mimre. Dessverre ble min kondemnert et par år etter at den ble solgt til fordel for kjøp av noe annet.
Jeg kjører MC for kos, adrenalin og opplevelser. Når hjelmen kommer på er jeg på tur ut på tur. Aldri på tur til jobben eller noe annet "nyttig". Konsekvent. Ferdig med det. Mye av kjøringa blir dagsturer. Blir gjerne 50-70 mil avhengig av impuls/planlegging/nysgjerrighet eller anna som passer der og da. Oppsøker veier uten E-merking. Leter gjerne etter nye veg-snutter, og vil ikke kjøre hjemover på samme vegene som jeg kjørte før på dagen. Sjøl om naturen i nord var skjønn er veivalg-mulighetene mye større sør i Norge. Vi er bortskjemte, men det skal vi bruke for alt det er verdt :)