KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Mye elektriske feil på sykkelen.

Legg inn av fikse »

Nå undrer jeg meg på om sykkelen egentlig er best egnet til varme sommerdager i Bombay.
Etter lange perioder med vått fra oven, så har jaggu mye rart sviktet:
Blinklysbryter virker når den ikke skal virke. Ganske "spennende" at den finner ut at den skal blinke til høyre når jeg ligger på 3-felts motorvei/avkjøringsfelt. NOT! Fylte bryteren med ACF-50, så nå ser den ut til å funke når den skal.
Vasket sykkelen med varmt-lunkent vann. Resultat: Motor varsellampe lyste konstant i 2 dager. Håndboken anbefaler å vaske med varmt vann. Jippi....
Bremselysbryter fremme slår seg på mellom 1 og 40 sekunder etter at hendelen blir dratt inn. DET kan fort lage litt spennende situasjoner i rushtrafikken, når bilene bak i utgangspunktet holder 0,7 sekunders avstand til reævva mi! Bryteren, som er en mikrobryter av ukjent fabrikat, er konstruert slik at den skal lyse/virke ved at den mikrolille knappen ikke lenger får motstand fra en tapp på hendelen. Altså motsatt funksjon av det jeg har vært borti på alle andre sykler med mikrobryter. Siden returfjæren på bryteren er ekstremt svak, knapt merkbar, klarer den knapt å trekke tappen ut. Har prøvd å sause den inn med ACF-50, det funker litt, dvs nå lyser bremselyset av og til, ikke bare ALDRI. Resultatet er at jeg MÅ passe på å bruke bakbremsen hver eneste gang, noe jeg ikke har for vane å gjøre på småbremsing. Grr!
Speedometeret har takket for seg. Dvs, avogtil viser den 12, 17, 188, 63, 58, osv osv, mens jeg kjører i ca 70. Hadde oppe lykten i kveld, for å sjekke for løse kontakter, uten å finne noe gærnt. Nede ved navet er det bare en magnet-dings, så finner ikke noe gale, annet enn at jeg fikk sykkelen til å kjøre 200 meter på 4 minutter på tomgang inne i garasjen....
Fremdeles så fusker motoren ved fullt pådrag i områdene 7500-8000 og 9-10.000 o/m, ca 70% av gangene jeg kjører. Av og til er den helt fin, mens oftest er det umulig å kjøre med stram vaier. Kjipt, siden jeg må ned på begrenset pådrag for å unngå fuskingen. Får vel noe over trekvart guffe, uten at den fusker. Det passer dårlig på en sykkel med 15 HK!!!
Har for sikkerhets skyld hatt et par "falske nøytraler", dvs at lampen sier at den står i nøytral, men så står den egentlig i gir. Akkurat det har for det meste gitt seg nå, det virker som at girkassen trengte en skikkelig innkjøring for å få vekk den feilen. Har forøvrig hørt at andre også har opplevd denne feilen.
Nå er Duken kjørt knappe 5.000KM, og skal uansett inn på service straks. Om jeg kan tro på speedometeret dah...

Men OK, det skal den ha, den starter lett, selv i blå grader. Jeg sitter fint på den, og veiegenskapene er virkelig fine de. Dvs frambremsen har begynt å skjelve endel, uten noen særlig foranledning. Ikke noe stort problem, men det vil jeg også ha fikset. Jeg har iallfall ikke gjort noe annet enn å bruke bremsene, og det har ikke sammenheng med dekk-bytte, siden skjelvingen var der før jeg byttet dekkene (jeg kunne jp ha klart å skeive skiven om jeg hadde vært skjødesløs når jeg byttet dekk, men det er altså ikke årsaken).

Så jeg må ha meg en runde inn til forhandler. De kommer vel til å se rart på meg, siden jeg sikkert er førstemann med alle disse feilene. Men så kjører jeg hver dag, samme pogger vær og vind. Og det var det som var poenget med sykkelen; den skal brukes!

Sukk.. Er det rart vi drikker... :b_c:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

Nå begynner dette innlegget å bli såpass interessant at KTM burde surfet inn og tatt seg en titt.

Veldig interessant å følge deg Fikse.
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

Jøssameg ! :[-( :dontknow Høres ikke bra ut det her syntes jeg.Til og med Hysesang kan bedre enn dette greiene du sliter med :-k

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av JK95 »

Huff, dette var ikke bra :sorry Når ikke KTM klarer å legge felglakk eller ordne elektronikk ordentlig blir jeg skuffa ](*,) må ha lykke til hos forhandler for å få utbedret dette :janikk

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

JK95 skrev:Huff, dette var ikke bra :sorry Når ikke KTM klarer å legge felglakk eller ordne elektronikk ordentlig blir jeg skuffa ](*,) må ha lykke til hos forhandler for å få utbedret dette :janikk
Ja, jeg må si jeg er skuffet over de felgene :ills . Har vært veldig nøye med grundig voksing av de, og særs forsiktig når jeg byttet dekkene, jeg var/er innstilt på å holde de noenlunde pene, selv om jeg skal kjøre om vinteren.
Et argument for å handle KTM er jo at de tradisjonelt har hatt veldig god lakk, etter min erfaring. Den gamle `97 KTM Sting 125 vi hadde i familien, hadde jo knapt en brun flekk etter 15 år på veien (skjønt den hadde ubehandlede alufelger, men ramme og slikt var jo lakket).
Ang elektronikken er det jo selvsagt kjedelige og tildels ganske så alvorlige feil, men jeg vil tro det meste kan tilskrives barnesykdommer, som KTM er interessert i å få ordnet permanent.
Skal kontakte forhandleren idag, så får vi se. Så lenge ting blir ordnet er det jo helt greit :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

andersen skrev:Nå begynner dette innlegget å bli såpass interessant at KTM burde surfet inn og tatt seg en titt.

Veldig interessant å følge deg Fikse.
Takk for det :-) Trenger litt moralsk oppbacking nå. Litt småfrustrert over feilene ](*,)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av JK95 »

fikse skrev:
JK95 skrev:Huff, dette var ikke bra :sorry Når ikke KTM klarer å legge felglakk eller ordne elektronikk ordentlig blir jeg skuffa ](*,) må ha lykke til hos forhandler for å få utbedret dette :janikk
Ja, jeg må si jeg er skuffet over de felgene :ills . Har vært veldig nøye med grundig voksing av de, og særs forsiktig når jeg byttet dekkene, jeg var/er innstilt på å holde de noenlunde pene, selv om jeg skal kjøre om vinteren.
Et argument for å handle KTM er jo at de tradisjonelt har hatt veldig god lakk, etter min erfaring. Den gamle `97 KTM Sting 125 vi hadde i familien, hadde jo knapt en brun flekk etter 15 år på veien (skjønt den hadde ubehandlede alufelger, men ramme og slikt var jo lakket).
Ang elektronikken er det jo selvsagt kjedelige og tildels ganske så alvorlige feil, men jeg vil tro det meste kan tilskrives barnesykdommer, som KTM er interessert i å få ordnet permanent.
Skal kontakte forhandleren idag, så får vi se. Så lenge ting blir ordnet er det jo helt greit :-)
lykke til :thumleft fortsett å oppdatere loggen din, interessant å lære om Duken, spesielt siden jeg vurderer en slik til våren :bananas

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Jo takk, prøver å holde den oppdatert. Utfordringen er 2 små gutter, og tredjemann på vei, pluss et gammelt hus som stadig pusses opp... Skal ha tid til alt detta :scratch ;e

Om jeg hadde vært deg, ville jeg ikke blitt så veldig skremt av de feilene jeg så langt har funnet. Det er tross alt snakk om en helt ny sykkel, designet "fra bunn", med mye nye komponenter. Duke-en blir jo en basis for flere nye modeller som kommer med tiden, så f.eks elektrisk vil de nok holde seg til oppskriften som er brukt på miniDuke-en, bare forbedret.
Sykkelen er jo fremdeles fantastisk kjekk å kjøre. Veiegenskapene er bare nydelige, sittestillingen er riktig så flott (bare det ikke blåser for mye :lol ), så det er mye positivt å si om den. Og er KTM/forhandler seriøse og fikser opp i feilene, så er det gullegodt :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av JK95 »

Da skal du ikke se bort ifra at jeg turer miniduke neste sesong :\m/:

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av ArcticTiger »

Ang. de elektriske/elektronikk feila, har det vært salta mye borte hos deg ennå? Saltet er vel kanskje det verste for en vinter-mc innbiller jeg meg. Allt er jo så åpent på en sykkel, og saltet leiter seg inn overallt. Du har kanskje noe sjøsprøyt og?
Er det noen tiltak som kan gjøres for å "forsegle" el. komponentene bedre mot fukt og salt?
Og så skal det bli interessant å høre din erfaring med de dekka når det kommer mer snø og slaps!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

ArcticTiger skrev:Ang. de elektriske/elektronikk feila, har det vært salta mye borte hos deg ennå? Saltet er vel kanskje det verste for en vinter-mc innbiller jeg meg. Allt er jo så åpent på en sykkel, og saltet leiter seg inn overallt. Du har kanskje noe sjøsprøyt og?
Er det noen tiltak som kan gjøres for å "forsegle" el. komponentene bedre mot fukt og salt?
Og så skal det bli interessant å høre din erfaring med de dekka når det kommer mer snø og slaps!
Nei, lite salt foreløpig. Litt har det vært, men beskjedent. Flere av problemene kan ikke relateres til salt, siden de har vært der før første saltedagen. Sjøsprøyt er jeg noen kilometer unna :knegg
Tidligere i høst gikk jeg over kontaktene som ligger utsatt til, med ACF-50. Det middelet er beregnet til nettopp slikt, så...
Ja, det blir spennende når snøen kommer. Isen har jeg fått testet litt, så der er de glimrende. Men snø/slaps vil bare tiden vise. Siden jeg kjører med standard dim framme (110), og sykkelen er såpass lett, så vil det nok neppe bli så superbra som en får med f.eks smale 21", men stort sett blir jo veiene nedsaltet når det er snø, så for det meste skal jeg klare å finne en stripe asfalt. Håper jeg! :-J
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

Tja. Vet ikke hva jeg skal mene men 1ste intrykket er ikke bra ihvertfall. Når det gjelder sittestillingen på din 125 er jeg uenig. Den er fæl for oss som rager opp mot 2m ihvertfall :[-( jeg ser fram til mere og flere inputs :janikk Til nå så ser jeg Hysesang som runner up på lett fronten.

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Vurderte VIRKELIG å kjøpe en slik DUKE. Hadde håpet å få den i hus før jul, men så leste jeg de siste innleggene... :sk? det hørtes ikke bra ut ](*,) blir vel å vente på 2012 modellen tenker eg...
KTM DUKE 125

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Duke 200.... :jada:

Preview fra India

På fjaseren

Her kan det virke som at Duke kommer i både 200, 250 og 300cc variant. Ja, da skulle vel det meste være dekket :D
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Da var 1 stk lang epost sendt til forhandler. Så får vi se :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar