Etter lange perioder med vått fra oven, så har jaggu mye rart sviktet:
Blinklysbryter virker når den ikke skal virke. Ganske "spennende" at den finner ut at den skal blinke til høyre når jeg ligger på 3-felts motorvei/avkjøringsfelt. NOT! Fylte bryteren med ACF-50, så nå ser den ut til å funke når den skal.
Vasket sykkelen med varmt-lunkent vann. Resultat: Motor varsellampe lyste konstant i 2 dager. Håndboken anbefaler å vaske med varmt vann. Jippi....
Bremselysbryter fremme slår seg på mellom 1 og 40 sekunder etter at hendelen blir dratt inn. DET kan fort lage litt spennende situasjoner i rushtrafikken, når bilene bak i utgangspunktet holder 0,7 sekunders avstand til reævva mi! Bryteren, som er en mikrobryter av ukjent fabrikat, er konstruert slik at den skal lyse/virke ved at den mikrolille knappen ikke lenger får motstand fra en tapp på hendelen. Altså motsatt funksjon av det jeg har vært borti på alle andre sykler med mikrobryter. Siden returfjæren på bryteren er ekstremt svak, knapt merkbar, klarer den knapt å trekke tappen ut. Har prøvd å sause den inn med ACF-50, det funker litt, dvs nå lyser bremselyset av og til, ikke bare ALDRI. Resultatet er at jeg MÅ passe på å bruke bakbremsen hver eneste gang, noe jeg ikke har for vane å gjøre på småbremsing. Grr!
Speedometeret har takket for seg. Dvs, avogtil viser den 12, 17, 188, 63, 58, osv osv, mens jeg kjører i ca 70. Hadde oppe lykten i kveld, for å sjekke for løse kontakter, uten å finne noe gærnt. Nede ved navet er det bare en magnet-dings, så finner ikke noe gale, annet enn at jeg fikk sykkelen til å kjøre 200 meter på 4 minutter på tomgang inne i garasjen....
Fremdeles så fusker motoren ved fullt pådrag i områdene 7500-8000 og 9-10.000 o/m, ca 70% av gangene jeg kjører. Av og til er den helt fin, mens oftest er det umulig å kjøre med stram vaier. Kjipt, siden jeg må ned på begrenset pådrag for å unngå fuskingen. Får vel noe over trekvart guffe, uten at den fusker. Det passer dårlig på en sykkel med 15 HK!!!
Har for sikkerhets skyld hatt et par "falske nøytraler", dvs at lampen sier at den står i nøytral, men så står den egentlig i gir. Akkurat det har for det meste gitt seg nå, det virker som at girkassen trengte en skikkelig innkjøring for å få vekk den feilen. Har forøvrig hørt at andre også har opplevd denne feilen.
Nå er Duken kjørt knappe 5.000KM, og skal uansett inn på service straks. Om jeg kan tro på speedometeret dah...
Men OK, det skal den ha, den starter lett, selv i blå grader. Jeg sitter fint på den, og veiegenskapene er virkelig fine de. Dvs frambremsen har begynt å skjelve endel, uten noen særlig foranledning. Ikke noe stort problem, men det vil jeg også ha fikset. Jeg har iallfall ikke gjort noe annet enn å bruke bremsene, og det har ikke sammenheng med dekk-bytte, siden skjelvingen var der før jeg byttet dekkene (jeg kunne jp ha klart å skeive skiven om jeg hadde vært skjødesløs når jeg byttet dekk, men det er altså ikke årsaken).
Så jeg må ha meg en runde inn til forhandler. De kommer vel til å se rart på meg, siden jeg sikkert er førstemann med alle disse feilene. Men så kjører jeg hver dag, samme pogger vær og vind. Og det var det som var poenget med sykkelen; den skal brukes!
Sukk.. Er det rart vi drikker...