Chanten skrev:Vær og vind (sol, regn, snø, hagl, tåke ol) har INGEN innvirkning på målingen. Ferdig diskutert!
6.1.5 Værforhold
Laser fartsmåler fungerer også i regn-, snøvær og i tåke, men
rekkevidden kan bli nedsatt. Kraftig nedbør og tett tåke kan
helt umuliggjøre måling. Støv, søle eller snø som virvles opp
bak kjøretøy vil kunne vanskeliggjøre måling bakfra. Varme,
solrike dager kan det tilsvarende være vanskelig å få måleresultat
dersom det på målestedet er «dirrende/flimrende» luft
over f.eks. nylagt asfalt. Dette vil dog ikke påvirke nøyaktigheten
i målingene som lykkes utført.
og som alle kan lese: "Dette vil dog ikke påvirke nøyaktigheten i målingen som lykkes utført". DVS at det som med alle andre ting som en må sikte og skyte med-bli vanskeligere å treffe målet! Men når en først treffer og får måling, har været som sagt ingenting å si!;)
jhn skrev:Hvis regnet har innvirkning på laserstrålen, så vil det vel forsinke strålen.
Én ting er helt sikkert: Lysets hastighet er konstant.
(eller, for å være helt presis: Det finnes ingen eksperimenter eller målinger som indikerer noe annet ennn at lysets hastighet er konstant for enhver observatør, og modeller basert på dette, i særdeleshet Relativitetsteorien, holder i alle kjente eksperimenter.)
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
jhn skrev:Hvis regnet har innvirkning på laserstrålen, så vil det vel forsinke strålen.
Én ting er helt sikkert: Lysets hastighet er konstant.
(eller, for å være helt presis: Det finnes ingen eksperimenter eller målinger som indikerer noe annet ennn at lysets hastighet er konstant for enhver observatør, og modeller basert på dette, i særdeleshet Relativitetsteorien, holder i alle kjente eksperimenter.)
Værforhold påvirker avstanden systemet fungerer på-men ikke målingen.
Men det er mange faktorer som kan påvirke måleresultatet ved feil bruk-DER ligger faren for feilmåling.
systemet er veldig ømfindtlig for bevegelse og refleksjoner.
det er vel ikke noe mer hokus-pokus med lasermålingene enn at måleusikkerheten er kjent og trekkes fra, slik at tallet som leses av er den målte hastigheten minus usikkerheten.
Alle måleinstrumenter har jo toleranser, og når det skal brukes til å bøtelegge må jo usikkerheten trekkes fra. Antar at dette gjøres i apparatet slik at snuten slipper å drive med vanskelige regnestykker
Dæven, dette var intressant! Har jo betalt mange titalls bøter fra slutten av nitti-tallet og fram til i dag etter lasermålinger. Forsk videre gutter!!!!
I mellomtiden skal jeg finne historiske data fra meterologisk institutt sånn at jeg vet været når jeg ble stoppa!
Her ligger det an til et gigantisk søksmål mot Hr stat!!!
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
Feil bruk er vel ett større stikkord enn noe annet i sånne saker, det, og at politiet Aldri innrømmer at de har gjort feil!!
Var jo en artikkel for en del år siden hvor en sakkyndig målte en låve til å kjøre 9km/t (trur æ det var) bare for å vise at det var veldig lett å måle feil.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Takker for god deltagelse og mange svar.
Er litt klokere nu, selv om de laserene jeg har jobbet med har variert fra en mV og opp til flere hundre Watt.
Jeg kjenner igjen proplemet og ser tegningen...
Som jeg tolker det er laser i vestlandsvær ok, men måleavstanden og presisjonen minsker med økende nedbør.
Siden jeg brukte lasere i Co2 og Yag teknologien var ikke disse i samme bølgelenge som de infarøde.
Med min kunnskap om de laserene jeg brukte ville all form for støv, vann osv. være ødleggende og kansje katastrofalt.
Det skal nevnes at disse laserene hadde kun noen få meter med sentrert stråle før de ble fokusert ......
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
MaxTron skrev:Feil bruk er vel ett større stikkord enn noe annet i sånne saker, det, og at politiet Aldri innrømmer at de har gjort feil!!
Var jo en artikkel for en del år siden hvor en sakkyndig målte en låve til å kjøre 9km/t (trur æ det var) bare for å vise at det var veldig lett å måle feil.
Ja, men der synes jeg det var helt rett og utstede umiddelbart kjøreforbud.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Helt enig med ojda, vi mc-ister har vel en tendens til å se mellom fingrene når det gjelder enkelte trafikkale lovbrudd, men et sted går da grensen for oss også
Det får holde med stadig større traktorer i fri fart, ser det ut som til tider, om ikke også gardsbygninger skal ta seg ut i trafikken...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
jhn skrev:Helt enig med ojda, vi mc-ister har vel en tendens til å se mellom fingrene når det gjelder enkelte trafikkale lovbrudd, men et sted går da grensen for oss også
For noe tull!
Det er da ikke noe værre å kjøre i 140 på to hjul enn i 70 på 4 hjul.
Snakk om å være en stigmatisert gruppe.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]