Politi og fartsmåling.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Politi og fartsmåling.

Legg inn av bm »

Siden Politiet for tiden ikke har radarmålere som fungerer/godkjente, har jeg forstått at foruten gjenomsnittsmåling av diverse typer er det kun laser som gjelder.

Siden jeg har jobbet med diverse laser typer i noen år og vet at ennhver partikkel som kommer i veien for strålen vil forringe eller ødlegge dens egenskaper.

For en tid siden så jeg en patrulje som hadde laser kontroll i pøsende regn.
Regn er vann - vanndråper er prismer - prismer bryter lys - laser er lys osv...
Selv om en del av laserens bølgelende gjør strålen synlig til usynling vil den fortsatt påvirkes av prismeffekten ....Eller :eh :eh :eh

Har Politet en laser med en bølgelengde som tåler det meste ???

Noen med ideer eller kunnskap. ????

Selvom jeg har litt faglig kunnskap rundt dette tror jeg at jeg hadde blitt noe skjeptisk til en ev, bot etter en lasermåling i regnvær, men erikke sikker... :\m/:
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av Pollti »

Kan du ikke bare sammenligne med hva nåla på speedometer stod på og hva som stod på siste fartsgrense skiltet du så ?

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av bm »

Kan jo det, men som de fleste kjenner til er det fort gjort å overse ett skilt, ny skilting osv..
De fleste speedometre viser jo litt feil, tyner ofte denne grensen til det jeg tror er rett.
Er ikke ute etter å kjøre for fort og miste lappen, er for avhengig av denne ....

Mitt tema er påligligheten av politiets laser under spesielle forhold...
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av AJ »

bm skrev: Mitt tema er påligligheten av politiets laser under spesielle forhold...
Er rimelig sikker på at det finnes noen dommer på dette. Men om de kan letes opp på nettet vet jeg ikke...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av Dexter »

Når politiet "skyter" med laser så er det ikke bare 1 måling, det er mange, nå husker jeg ikke tallet men jeg lurer på om det var 7. Dersom disse ikke er sammenfallende så er ikke målingen godtatt av apparatet, så jeg tror ikke regn har den påvirkning som du her kanskje er ute etter.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av mekkern »

Det er vel heller ikke "laser" men infrarød stråle. rekkevidden synker vel ved regn/snø uten at jeg vet hva instruksen sier. :scratch

http://www.invisiblemc.no/Laserm%C3%A5l ... illegg.pdf

http://hekta.org/~erikab/politi/080925_gp4027.pdf

http://www.nrk.no/contentfile/file/1.47 ... _laser.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av Intruder »

Dexter skrev:Når politiet "skyter" med laser så er det ikke bare 1 måling, det er mange, nå husker jeg ikke tallet men jeg lurer på om det var 7. Dersom disse ikke er sammenfallende så er ikke målingen godtatt av apparatet, så jeg tror ikke regn har den påvirkning som du her kanskje er ute etter.
Håper inderlig Dexters observasjon er rett,ville vært jævlig om deres resultater ved kontroller oftere ville være feil
enn rett !! :mc1

Benytter samtidig sjansen til en forsinka bursdagshilsen !! :HB :rose
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av jhn »

Æ har en mistanke om at bm har mye rett, at laser ikke viser rett fart i regnvær f.eks, men den vil jo i tillfellet vise for lav fart. Hvis regnet har innvirkning på laserstrålen, så vil det vel forsinke strålen. Så regnet vil kanskje være en fordel for oss, men ikke stor nok til å kanselere målngen
Dexter har kanskje også mye rett, men kan det tenkes at regnet e så godt fordelt i lufta at alle 7(?)målinger vil vise tilnærmet det samme ?
Bare noen tanker som slo mæ, men æ e ikke noen fysiker, det må sies.

PS. Kanskje man heller ikke kan se bort i fra at lasermåleren kalibreres på en eller annen måte i forhold til luftfuktighet o.l.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av RuneMC »

mekkern skrev:Det er vel heller ikke "laser" men infrarød stråle. rekkevidden synker vel ved regn/snø uten at jeg vet hva instruksen sier. :scratch
... http://www.nrk.no/contentfile/file/1.47 ... _laser.pdf
Interessant 40 målinger i løpet av 0,3 sek...

Det er nok riktig å kalle det laser selv om effekten er veldig lav. Det karakteristiske for laser er at lyset som sendes ut er kun en bestemt bølgelengde - i dette tilfellet 904 nm iflg veiledningen det linkes til. "Infrarødt lys" er mer generelt og en blanding av mange forskjellige bølgelengder i det infrarøde området.

Synlig rød laserpeker er rundt 671 nm, grønn laser rundt 535 nm etc. At laserern jobber i det infrarøde området betyr at den er usynlig for det menneskelige øyet.
Her er watt-styrken så lav at den ikke vil kunne skade øyet på noen måte, men det finnes f.eks. industrielle lasere enda lenger inn i det infrarøde området som brukes til å kutte platestål og annet (10600 nm) - da med wattstyrke på f.eks. 150W.

Etter å ha lest veiledningen ser jeg noen muligheter for å komme unna:
1) Rutinene for sluttkontroll følges ikke - eller sluttkontroll viser at laseren ikke fungerer som den skal -> resultat fra alle målingene skal forkastes
2) Måling på så lang avstand kombinert med tett trafikk at det er usikkert hvem målingen gjelder
3) Lasermåler holdes ikke i ro
4) Man kjører over 320 km/t som er maksfarten som instrumentet måler (dvs ikke pålitelig resultat, men spørs vel da om de ikke runder ned til 320...)
5) Du beviser at Einstein og alle andre har tatt feil - lysfarten er faktisk ikke konstant :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av mekkern »

RuneMC skrev:Det er nok riktig å kalle det laser selv om effekten er veldig lav. Det karakteristiske for laser er at lyset som sendes ut er kun en bestemt bølgelengde - i dette tilfellet 904 nm iflg veiledningen det linkes til. "Infrarødt lys" er mer generelt og en blanding av mange forskjellige bølgelengder i det infrarøde området.
http://no.wikipedia.org/wiki/Laser

politiets "laser" benytter litt annet prinsipp men kalles Laser siden det er en (infrarød) lysstråle.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av Dexter »

Vel, altså - lys (også laser) beveger seg i en hastig på 300 000 kilometer i sekundet, eller 1 079 252 848,8 km/t. Tror dere virkelig at litt regn påvirker en måling?! Nei, det tror jeg er bare teoretisk og har ingen betydning for fartsmåling er jeg redd. Jeg var for bare noen uker siden på laser sikkerhetsinstruktørkurs, og han han som holdt kurset hadde rimelig god peiling. På de avstander som det her er snakk om så blir det altså kun teoretisk, med avvik så små at dem har ingen praktisk betydning.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av mekkern »

Njaaaa... bare lengden på panseret på en Ford transit gir avvik på 5kmh i følge undersøkelsen for politiets matrialforvaltning utført av Nemko.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av Chanten »

Vær og vind (sol, regn, snø, hagl, tåke ol) har INGEN innvirkning på målingen. Ferdig diskutert! :jada:


mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av mekkern »

Chanten skrev:Vær og vind (sol, regn, snø, hagl, tåke ol) har INGEN innvirkning på målingen. Ferdig diskutert! :jada:
6.1.5 Værforhold
Laser fartsmåler fungerer også i regn-, snøvær og i tåke, men
rekkevidden kan bli nedsatt. Kraftig nedbør og tett tåke kan
helt umuliggjøre måling. Støv, søle eller snø som virvles opp
bak kjøretøy vil kunne vanskeliggjøre måling bakfra. Varme,
solrike dager kan det tilsvarende være vanskelig å få måleresultat
dersom det på målestedet er «dirrende/flimrende» luft
over f.eks. nylagt asfalt. Dette vil dog ikke påvirke nøyaktigheten
i målingene som lykkes utført.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av Chanten »

mekkern skrev:
Chanten skrev:Vær og vind (sol, regn, snø, hagl, tåke ol) har INGEN innvirkning på målingen. Ferdig diskutert! :jada:
6.1.5 Værforhold
Laser fartsmåler fungerer også i regn-, snøvær og i tåke, men
rekkevidden kan bli nedsatt. Kraftig nedbør og tett tåke kan
helt umuliggjøre måling. Støv, søle eller snø som virvles opp
bak kjøretøy vil kunne vanskeliggjøre måling bakfra. Varme,
solrike dager kan det tilsvarende være vanskelig å få måleresultat
dersom det på målestedet er «dirrende/flimrende» luft
over f.eks. nylagt asfalt. Dette vil dog ikke påvirke nøyaktigheten
i målingene som lykkes utført.
og som alle kan lese: "Dette vil dog ikke påvirke nøyaktigheten i målingen som lykkes utført". DVS at det som med alle andre ting som en må sikte og skyte med-bli vanskeligere å treffe målet! Men når en først treffer og får måling, har været som sagt ingenting å si!;) 8)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av tagesk »

jhn skrev:Hvis regnet har innvirkning på laserstrålen, så vil det vel forsinke strålen.
Én ting er helt sikkert: Lysets hastighet er konstant.

(eller, for å være helt presis: Det finnes ingen eksperimenter eller målinger som indikerer noe annet ennn at lysets hastighet er konstant for enhver observatør, og modeller basert på dette, i særdeleshet Relativitetsteorien, holder i alle kjente eksperimenter.)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av EtronX »

tagesk skrev:
jhn skrev:Hvis regnet har innvirkning på laserstrålen, så vil det vel forsinke strålen.
Én ting er helt sikkert: Lysets hastighet er konstant.

(eller, for å være helt presis: Det finnes ingen eksperimenter eller målinger som indikerer noe annet ennn at lysets hastighet er konstant for enhver observatør, og modeller basert på dette, i særdeleshet Relativitetsteorien, holder i alle kjente eksperimenter.)

[TaSK]
Nuvel, kanskje en sannhet med modifikasjoner

http://www.aftenposten.no/viten/article4235437.ece

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av mekkern »

Værforhold påvirker avstanden systemet fungerer på-men ikke målingen.

Men det er mange faktorer som kan påvirke måleresultatet ved feil bruk-DER ligger faren for feilmåling.
systemet er veldig ømfindtlig for bevegelse og refleksjoner.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av pelsen »

det er vel ikke noe mer hokus-pokus med lasermålingene enn at måleusikkerheten er kjent og trekkes fra, slik at tallet som leses av er den målte hastigheten minus usikkerheten.
Alle måleinstrumenter har jo toleranser, og når det skal brukes til å bøtelegge må jo usikkerheten trekkes fra. Antar at dette gjøres i apparatet slik at snuten slipper å drive med vanskelige regnestykker :knegg

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av Dimzum »

Dæven, dette var intressant! Har jo betalt mange titalls bøter fra slutten av nitti-tallet og fram til i dag etter lasermålinger. Forsk videre gutter!!!!

I mellomtiden skal jeg finne historiske data fra meterologisk institutt sånn at jeg vet været når jeg ble stoppa!

Her ligger det an til et gigantisk søksmål mot Hr stat!!!

:thumleft
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av MaxTron »

Feil bruk er vel ett større stikkord enn noe annet i sånne saker, det, og at politiet Aldri innrømmer at de har gjort feil!!

Var jo en artikkel for en del år siden hvor en sakkyndig målte en låve til å kjøre 9km/t (trur æ det var) bare for å vise at det var veldig lett å måle feil.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av bm »

Takker for god deltagelse og mange svar.
Er litt klokere nu, selv om de laserene jeg har jobbet med har variert fra en mV og opp til flere hundre Watt.
Jeg kjenner igjen proplemet og ser tegningen...

Som jeg tolker det er laser i vestlandsvær ok, men måleavstanden og presisjonen minsker med økende nedbør.

Siden jeg brukte lasere i Co2 og Yag teknologien var ikke disse i samme bølgelenge som de infarøde.
Med min kunnskap om de laserene jeg brukte ville all form for støv, vann osv. være ødleggende og kansje katastrofalt.
Det skal nevnes at disse laserene hadde kun noen få meter med sentrert stråle før de ble fokusert ......
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av ojda »

MaxTron skrev:Feil bruk er vel ett større stikkord enn noe annet i sånne saker, det, og at politiet Aldri innrømmer at de har gjort feil!!

Var jo en artikkel for en del år siden hvor en sakkyndig målte en låve til å kjøre 9km/t (trur æ det var) bare for å vise at det var veldig lett å måle feil.

Ja, men der synes jeg det var helt rett og utstede umiddelbart kjøreforbud. :knegg
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Politi og fartsmåling.

Legg inn av jhn »

Helt enig med ojda, vi mc-ister har vel en tendens til å se mellom fingrene når det gjelder enkelte trafikkale lovbrudd, men et sted går da grensen for oss også =;

Svar