Og hvem husker ikke tyske MZ, som var i fint driv med sine nye tosylindrede 1000 kubikker, som fikk strålende kritikker, men ingen kjøpere. I hvert ikke mange nok til at det ble en bærekraftig virtsomhet av det fabrikken produserte sør i Tyskland...
Italienske Benelli, som trolig er Italias eldste motorsykkelfabrikk, feiret nettopp 100-årsdagen for litt siden.
Men hvor levedyktig er 100-åringen i disse tider?
Skal bli spennende å se.
Triumph slet voldsomt i mange år, men framstår nå som en av de mest suksessrike MC-produsentene ved siden av tyske BMW.
Derimot sliter klassiske Norton, som for kort tid havnet på britiske hender igjen etter å ha levd en stemoderlig og stagnerende tilværelse i USA.
Er det håp for Norton? La oss håpe det. Deres nye og "gammelklassiske" Commander 961 ser jo ut til å være strålende, velbygde og retro-tro motorsykler.
Men overlever små og mer eller mindre entusiastdrevne bil- og MC-merker i en finanskrise som den som nå 'herjer' Europa...?
Uansett er det spennende nyheter dette med at Moto Morini er på gang igjen. Skulle svært gjerne prøvd en Granpasso

Kanskje får jeg muligheten om et par år.
Hvis 'ørnen' får et sterkt vingespenn og blir flyvedyktig denne gangen...