Mener å si at jeg har svart her i denne tråden tidligere.. Men bare får å forsikre meg
Jeg bruker som regel 98 på min, og av og til fyller jeg 95. Det kommer rett og slett litt ann på pumpeprisen.
Mulig det er en placeebo effekt, men det føles ut som om den går bedre på 98 octan. (teoretisk skal den jo gjøre det, men om det er nok til å bli merkbart.... det vet jeg ikke).
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Jeg følger instruksjonsboken og har ikke fylt 98 oktan siden Taunusen på 80 tallet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bruker alltid 95 på min, da tidligere eier oxo sa han alltid fylte det. Bør jeg prøve 98 tru? Kjører en Yamaha Tdm 900. Trudde det var "farlig" å fylle noe annet enn 95 jeg, ettersom sykkelen alltid har gått på det?
hvis ikke motoren er forandret med høyere komp økt ladetrykk og/eller justert tenning så er det penger ut vinduet med 98oktan.
MEN for å slippe unna Etanolen-ja....
95 oktan på alt som suger og spruter ...., men av og til blir jeg fanget av argumentene om "super-bensin", "det beste for mitt kjøretøy", "høy-komp-bensin" etc ... og da lar jeg meg friste til 1-2 fyllinger. Men så var det den hersens instruksjonsboka som sier 95 ... og vips er alle "turbo-illusjoner" borte.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Lauri skrev:95 oktan på alt som suger og spruter ...., men av og til blir jeg fanget av argumentene om "super-bensin", "det beste for mitt kjøretøy", "høy-komp-bensin" etc ... og da lar jeg meg friste til 1-2 fyllinger. Men så var det den hersens instruksjonsboka som sier 95 ... og vips er alle "turbo-illusjoner" borte.
No slit eg med å holde et par komentara vekk fra dina tråden, men deeen der første setninga gjorde slik at kaff`n ligger utover bordet og golvet
Lauri skrev:95 oktan på alt som suger og spruter ...., men av og til blir jeg fanget av argumentene om "super-bensin", "det beste for mitt kjøretøy", "høy-komp-bensin" etc ... og da lar jeg meg friste til 1-2 fyllinger. Men så var det den hersens instruksjonsboka som sier 95 ... og vips er alle "turbo-illusjoner" borte.
No slit eg med å holde et par komentara vekk fra dina tråden, men deeen der første setninga gjorde slik at kaff`n ligger utover bordet og golvet
Ja her gjeller det å holde tunga i rett munn, ehh, tunga rett i munnen
Lauri skrev:95 oktan på alt som suger og spruter ...., men av og til blir jeg fanget av argumentene om "super-bensin", "det beste for mitt kjøretøy", "høy-komp-bensin" etc ... og da lar jeg meg friste til 1-2 fyllinger. Men så var det den hersens instruksjonsboka som sier 95 ... og vips er alle "turbo-illusjoner" borte.
No slit eg med å holde et par komentara vekk fra dina tråden, men deeen der første setninga gjorde slik at kaff`n ligger utover bordet og golvet
Da jeg kjørte hjem fra jobb idag så jeg at 95 oktan bensin kostet over kr. 14,50, altså er det vel ikke lenge til vi bikker kr. 15,- pr liter
Det SUGER iaffal, syns jeg.....
vi får mer bensin for en brutto timelønn i dag, over et tidsspenn på 38 år.
Kilden til tallmaterialet som kommer er Statistisk Sentralbyrå og Norsk
Petroleumsinstitutt:
1970 = 12,63 liter pr brutto timelønn,
1975 = 11,63
1980 = 12,19
1985 = 13,87. . . . . . . . . Her kan men selv se utviklingen av bensinprisene
1990 = 17,06. . . . . . . . . i perioden 1970 til inneværende år.
1995 = 15,00. . . . . . . . . Tallenes klare tale er at vi får mer bensin for pengene våre
2000 = 14,39. . . . . . . . . nå, enn for snart 40 år siden.
2001 = 16,76
2002 = 18,48
2003 = 18,66
2004 = 18,36
2005 = 17,40
2006 = 16,92
2007 = 17,54
2008 = 21,26 liter pr brutto timelønn(pumpepris pr. 22.10)
2008 = 18,08 " " " " når SSB har beregnet gjennomsnittlønnen for i år.
Det er greit og få dette konstatert overfor alle som klager over høye drivstoffpriser,
og som bare evner å se kortsiktig, krone for krone man til enhver tid har å kjøpe drivstoff for.
Enda mer lønnsomt blir regnestykket når vi regner med det faktum at bilene i dag er mer
drivstoffgjerrige enn de var på 70-tallet.