Colortune
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Re: Colortune
Ikke kjent for meg, men så jo veldig nyttig ut for justering av forgassere..
Men, er det ikke bedre å justere en forgasser i henhold til instruosjonsboka/manualen, enn en flammefarge.
Men, er det ikke bedre å justere en forgasser i henhold til instruosjonsboka/manualen, enn en flammefarge.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Husker jeg hadde slikt sett en gang i tiden. Brukte det på Skoda'en jeg hadde - en 130 GL, intet mindre
Fikk aldri no' dreis på bruken av pluggen. Syns liksom ikke at fargen i glasset på Colotrune-pluggen forandra seg no' særlig...
Men det behøver slett ikke ha vært Colortunes feil, for å si det sånn...

Fikk aldri no' dreis på bruken av pluggen. Syns liksom ikke at fargen i glasset på Colotrune-pluggen forandra seg no' særlig...
Men det behøver slett ikke ha vært Colortunes feil, for å si det sånn...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Erman
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Jeg har en selv. Litt slitsomt at jeg ikke har 4 (én per sylinder), men fungerer også greit å bytte på.
Fungerer helt greit på justering, og observasjon er umiddelbar.
Fungerer helt greit på justering, og observasjon er umiddelbar.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
for tomgang er det greit nok. men hvis en justerer synk først og så alle blandingsskruene likt så er en A/F måler kjekk for å kunne måle drift også over tomgang på gasser/innsprut.
Denne kan en lage selv med en lamdasensor og instrument fra biltema for under 1000lappen.
Denne kan en lage selv med en lamdasensor og instrument fra biltema for under 1000lappen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Jeg har colortune kjøpt via http://www.ebay.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;.
Min erfaring er:
1. Du kommer langt med grunninnstilling av forgasseren (uten bruk av colortune). Med grunninnstilling tenker jeg på x-antall omdreininger av blandeskruen for hver forgasser fra 0-null og ut.
2. Etter noe tids kjøring sjekker du tennpluggen (sot, brun eller hvit/grå)
- og da: Plages du fortsatt, så kommer colortune til sin nytte (helt enig med kommentaren om at helst burde man hatt en til hver sylinder).
3. Leser du bruksanvisningen - og husker du sotplagene med primusen i knappeteltet under vinterøvelsene i milit'zen - så er du langt på veg praktikant av teorien. Som sagt av andre: Du merker ganske så snart ved å se på flammefargen hvilken forbrenning/blandingsforhold du har.
Du får colortune billig via ebay - og det er lærerikt å bruke den - og ja, du kan utbedre et bedritent blandingsforhold (men husk grunninnstilling og flere mils kjøring først!)
Min erfaring er:
1. Du kommer langt med grunninnstilling av forgasseren (uten bruk av colortune). Med grunninnstilling tenker jeg på x-antall omdreininger av blandeskruen for hver forgasser fra 0-null og ut.
2. Etter noe tids kjøring sjekker du tennpluggen (sot, brun eller hvit/grå)
- og da: Plages du fortsatt, så kommer colortune til sin nytte (helt enig med kommentaren om at helst burde man hatt en til hver sylinder).
3. Leser du bruksanvisningen - og husker du sotplagene med primusen i knappeteltet under vinterøvelsene i milit'zen - så er du langt på veg praktikant av teorien. Som sagt av andre: Du merker ganske så snart ved å se på flammefargen hvilken forbrenning/blandingsforhold du har.
Du får colortune billig via ebay - og det er lærerikt å bruke den - og ja, du kan utbedre et bedritent blandingsforhold (men husk grunninnstilling og flere mils kjøring først!)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11074" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror jeg heller hadde gått for denne, kjører vel aldri rundt på tomgang vel?
-
norseXL skrev:http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11074
Til den prisen

Mht colortune: Det som er så fette bra med denne er at du justerer blandingsforholdet der du vanligvis ligger i turtallsområdet (øk til nåla dirrer der du vanligvis dirrer) og juster derifra.
- tomgangsturtallet har liten interesse bortsett fra i boligstrøk når eks'en kommer med ungene og lady'n gjemmer seg i garasjen!
Synes det er en grei pris å betale for å vite hva som foregår inne i motoren til enhver tid jeg, spesiellt for den som trimmer, fullgass-tenningsbank pga. for mager blanding er MYE dyrere, ja jeg har prøvd.Lauri skrev:norseXL skrev:http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11074
Til den prisenda tror jeg at jeg hadde kjørt 2-3 ganger innom verkstedet og bedt de justere
![]()
Mht colortune: Det som er så fette bra med denne er at du justerer blandingsforholdet der du vanligvis ligger i turtallsområdet (øk til nåla dirrer der du vanligvis dirrer) og juster derifra.
- tomgangsturtallet har liten interesse bortsett fra i boligstrøk når eks'en kommer med ungene og lady'n gjemmer seg i garasjen!
Å justere med colortune ved samme turtall som man kjører ved er helt meningsløst, er jo ingen belastning når man står der å "tørrgasser".
-
Vi glemte helt å spørre trådstarter hva han skulle bruke dette til, men er det høypotent trimming i kjelleren så er jeg enig med deg norseXL: go for upperTen! (... selvom jeg oppfatter all "verkstedjustering" som tørrgassing.)
colortune er vel bare til å stille blandingen på tomgang.
Bredbåndslambda kan brukes i benk og på veien og gir tilbakemelding ved alle belastninger, og er derfor mye mer anvendelig.
Jeg har en bredbånndslambda i bil, som gir tilbakemelding til datasprutet om blandingsforholdet, funker bra.
Tomgangsjustering av MC tar jeg med hørsel, det er godt nok på en twin.
Bredbåndslambda kan brukes i benk og på veien og gir tilbakemelding ved alle belastninger, og er derfor mye mer anvendelig.
Jeg har en bredbånndslambda i bil, som gir tilbakemelding til datasprutet om blandingsforholdet, funker bra.
Tomgangsjustering av MC tar jeg med hørsel, det er godt nok på en twin.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Skal brukes til å finne mest mulig riktig innstilling på "gasspjeldsensoren".Lauri skrev:Vi glemte helt å spørre trådstarter hva han skulle bruke dette til, men er det høypotent trimming i kjelleren så er jeg enig med deg norseXL: go for upperTen! (... selvom jeg oppfatter all "verkstedjustering" som tørrgassing.)
I verkstedhandboka står det ingenting mer enn don`t touch og sensoren er både montert og demontert flere ganger.
Hittil har jeg stilt den inn etter øret.Synkroniseringa av spjeldene er bortimot 100 %, målt egenhendig med vakummeter.
Å montere lambdasonde er uaktuelt, den kan uansett ikke kommunisere med insprøytinga. Men hvis man bare kunne stikke den inn i eksospotta, så kanskje...
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
vet ikke om lambdan kan stikkes inn i eksosrøret, men det finnes/følger med en ring til å sveise fast i eksosrøret som man kan skru sonden inn i. Pluss blindplugg når man ikke har sonden montert.Jompa skrev:Skal brukes til å finne mest mulig riktig innstilling på "gasspjeldsensoren".
I verkstedhandboka står det ingenting mer enn don`t touch og sensoren er både montert og demontert flere ganger.
Hittil har jeg stilt den inn etter øret.Synkroniseringa av spjeldene er bortimot 100 %, målt egenhendig med vakummeter.
Å montere lambdasonde er uaktuelt, den kan uansett ikke kommunisere med insprøytinga. Men hvis man bare kunne stikke den inn i eksospotta, så kanskje...
Denne kan jo sveises på et sted den ikke synes.
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Jompa har du lest dette ??
http://kzrider.com/forum/3-carburetor/4 ... 0-dfi-long" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.
-
Akkurat kjøpt instrument som på gasolin og bredbånds lamdasonde for 1100kr.
skal lage "sonde" for å stikke inn i eksosanlegg så jeg kan bruke dette på sykler/biler for å kunne sjekke/justere
skal lage "sonde" for å stikke inn i eksosanlegg så jeg kan bruke dette på sykler/biler for å kunne sjekke/justere
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Takk, Æ kikka såvidt innom tråden i morrest. Må melde meg inn i det forumet.ejs skrev:![]()
Jompa har du lest dette ??
http://kzrider.com/forum/3-carburetor/4 ... 0-dfi-long" onclick="window.open(this.href);return false;

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
Først skrev jeg:mekkern skrev:Akkurat kjøpt instrument som på gasolin og bredbånds lamdasonde for 1100kr.
Spennende!! - meld tilbake så snart du har dette opp og gå. Gjør du gode erfaringer så vips har jeg en i skuffen

- og deretter tenker jeg: Haaaaaaaaaalllllltttt!
Skal du kunne justere 4 stk forgassere så nytter det ikke med bredbåndslambda puttet inn i eksosanlegget på 4-1-anlegg, ei heller på 4-2-anlegg, men 4-4-anlegg går

Mulig jeg har droppet av et eller annet sted .... ??
(Edit: jeg lever i 4-forgasserverdenen: har du bare en gasser så er livet lett å leve!)
- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Jeg hadde en Alfa GTV med fire delorto gassere på... Da var det quicksølv og vakum verktøy som var tingen for å kunne justere gasserene riktig...Lauri skrev: (Edit: jeg lever i 4-forgasserverdenen: har du bare en gasser så er livet lett å leve!)
“We adore chaos because we love to produce order”.
-
Neida.. for kun tomgang er colortune grei -men kan ikke brukes med last.A/F måler kan brukes på fler gassere,Lauri skrev:Først skrev jeg:mekkern skrev:Akkurat kjøpt instrument som på gasolin og bredbånds lamdasonde for 1100kr.
Spennende!! - meld tilbake så snart du har dette opp og gå. Gjør du gode erfaringer så vips har jeg en i skuffen
- og deretter tenker jeg: Haaaaaaaaaalllllltttt!
Skal du kunne justere 4 stk forgassere så nytter det ikke med bredbåndslambda puttet inn i eksosanlegget på 4-1-anlegg, ei heller på 4-2-anlegg, men 4-4-anlegg går![]()
Mulig jeg har droppet av et eller annet sted .... ??
(Edit: jeg lever i 4-forgasserverdenen: har du bare en gasser så er livet lett å leve!)
men det er noen forutsetninger-forgasserne kan ikke være veldig slitte og dysene/justernålene må ikke blitt hærpa med-OG alt er rent-først samme grunninnstilling på alle,synkroniserer så -SÅ putte inn sonden og justere like mye på hver forgasser.
da er en sånn nogenlunde i nærhetenpå tomgang-
CBR`n min er så genial at en må demontere gasserrekka for å justere de 2 i midten....

jeg skal bruke denne på alt fra 1cyl til 8cyl...bil mc og marine.
ikke spesiellt tomgang men hele turtallspektret og alle laster-også i fart.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
Crinos skrev: Jeg hadde en Alfa GTV med fire delorto gassere på... Da var det quicksølv og vakum verktøy som var tingen for å kunne justere gasserene riktig...

Tvitvi til de som skal kjøpe og de som har kjøpt: asfalten venter :-)