Bikerdude73 Sesongstart :-)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
bikerdude73
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850

Re: bikerdude73 sin logg. Hvordan planlegge og utføre mc-tur

Legg inn av bikerdude73 »

ArcticTiger skrev:Rister mottorn på XTn like mye over hele turtallsregisteret, eller har den et mer optimalt turtalls-område hvor den roer seg og går mykere?
Da kan det være en ide å mikse litt med utvekslinga på kjede-dreva, slik at du er i det "rolige" turtallsområdet når du har, la oss si, 80 - 100 kmt som jo er vanligst hastighet når man er ute å koser seg på tur.
Da blir sykkern mer lettkjørt, og du orker litt lengre etapper.

Det er og en ide og være litt aktiv og kjøre mange småturer, kanskje litt lengre etterhvert, i tida frm mot den planlagte Langturen! Sånn at du trener deg opp til å sitte på sykkern.
Å legge ut på en langtur uten noe særlig kjøretrening på forhånd, er slitsomt.
Jeg har giret den ned fremme for å bedre turtallsområdene på den. Var et helsike å ligge i 5 giret i 80 sona! ](*,)
Men nå er den en del bedre hvertfall. Bedre aks og lavere toppfart, men er jo ikke på jakt etter den.
Men motoren vibrerer konstant. Så det første en får problemer med er at en mister følesen i skrittet. Det er hovedproblemet.

Kommer nok til å kjøre lengre turer i år og ikke bare smått i nærområdet. Fikk mer smaken på det ifjor når jeg kjørte sykkelen inn.
Men var mest været som stoppet meg i år. Det og en dårlig døgnrytme..

Håper været blir bedre i år. Og er jo mer innstilt på tur så blir nok mye øving og fikling med bagasje og slikt.
Håper hvertfall at dette blir tilfelle :knegg
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

.....mister følelsen i skrittet...... :oh :8-[
Hvordan er det med stoppingen på setet, er den gammal og har mista spensten? Kanskje det ville hjelpe med å få tak i feks et støkke saueskinn med moderat lengd på ulla, og feste det med et par reimer? Godt å sitte på både når det er varmt og kaldt ute. Men du må feste det skikkelig.

Brukeravatar
bikerdude73

Setet er helt "bra". Ikke ødelagt eller noe. Men dette er noe jeg opplever på de fleste sykler hvor en sitter mot tanken.
Men jeg er jo en feit/tung kar og det gjør ikke saken bedre ang tresmaken.

Mulig jeg kan feste noe mykt for å bedre dette. Har sett på disse gele dingsene, men ser mange klager på at en
da mister feelingen med motorsykkelen. Og det vil jeg jo ikke.

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Setet er vel nokså smalt på Xtn? Det er bedre med et breiere sete, så vekta fordeler seg på et større område.
Se på Krusera, setene på de er jo breie som låvedører, og det er jo ræva på Kruser-sjåfføra og :lol
Det kan være en ide å få stoppa om setet så det blir litt breiere og gir bedre støtte. En salmaker kan kanskje hjelpe deg med det.
Jeg merker det på Gammel-Tigern og, den er litt for smal i setet for mine 120 kg. Ny-Tigern er breiere i setet, og bedre for litt lengre etapper :thumleft

http://www.corbin.com" onclick="window.open(this.href);return false; er et firma i Usa som lager custom kvalitets-seter til de fleste sykkler, med vekt på forbedret kjørekomfort. De koster jo en del $$, men folk skryter av de. Vet ikke om de har til XT. Hvis du da får lyst å bruke sykkern mer, så kanskje det er verdt penga :-k ?

Brukeravatar
bikerdude73

Har sett på corbin sine seter før. De har til min XT: http://www.corbin.com/yamaha/9095xt600.shtml

Men koster jo 379 dollar pluss frakt, moms og tollgebyr. Så det blir penger ut av det ja.
Da er det kanskje bedre å kjøpe et saueskinn å prøve å få bedre komfort med det.

Setet på XT'en er faktisk ikke smalt i forhold til motarder. Den var jo ikke motard orginalt.
Men setet er ganske hardt har jeg merket. Det er lite brukt så er nok som det skal være i forhold til orginalstand.

Tror jeg kan huske å ha hørt om noen som fikk gele lagt inn i orginalsalen på sykkelen sin.
Men det er nok ikke billigt og hvordan blir det evnt å kjøre med? :-k

Vi får se nå fremover hvor mye penger jeg legger ut på sykkelen.
Tror jeg vil beholde den siden jeg ikke vil få tilbake det jeg allerede har lagt ut på den.

Men må kvitte med med 2 andre sykler. Veteranen blir aldri solgt! Så får se om 2-takteren og streetfighteren kan selges. ;e

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

bikerdude73 skrev:Nå når vi sakte men sikkert nærmer oss mc-sesong så har jeg noen ting jeg lurer på.

Jeg vil jo gjerne dra på mc-tur med overnattinger. Men har jo ikke ligget i telt siden førstegangstjenesten..
Hva pakker en for eks? Hva er viktigst å ta med seg? Jeg har jo kun en XT600E motard så er ikke snakk om mye plass.
Vil for eks en vanlig billig GPS funke på en MC hvis en lager til 12 volts uttak? Tenker da å bruke GPS som hjelp utenom kart.

Hvordan fungerer dette med at en kan ligge i telt hvor en vil?
Hvordan løser en dette med å pakke med seg mat og tilbrede den?

Har med andre ord mange spørsmål ang dette med å dra på mc-tur. :scratch

Setter pris på all hjelp og råd som blir postet som svar her! :thumleft
Det første eg vil seie er å ikkje overtenk ting, gjer det enkelt(for det er som oftast enklare en ka en trur)
Rekner med at du skal farte rundt om i norge, og i norge er som nevnt lovlig å campe rundt om.
Bensin trenger du ikkje å tenke på, det er tett nok mellom stasjonane her i norge at 10mil+ ikkje er problem.
Ikkje planlegg turen din etter viss antall KM for dagen, ta det som det kjem og nyt turen ;e
Ta ting dag for dag og sjå ann forholda med tanke på retur.
Ved eventuelle uhell og stramm lommebok så har eg aldri vore borti eller hørt om plasser der en ikkje får lånt verktøy for rep av eventuelle problemer, med andre ord, du trenger ikkje å pakke 4tonn med verktøy. Kraftig taip,strips,skiftenøkel så kjem du langt.
Tshorter o.l vasker en provosorisk med et såpestykke i en vask eller bekk. Campingplasser har vaskemaskin vist en trenger en skikelig vask av kle.
Et tips er å legge fram alt det du VIL ha med på turen. så prøver du å pakke alt, du finner ut at det ikkje er plass til alt det du VIL ha med deg, så då begynner du å fjerne det som er minst viktig. Slik gjer du til du får plass tila alt, og gjerne helst fjern et par ting til slik at du har litt plass til noke små uforventa ting som kasje dukker opp på veien.

Ta det rolig, ikkje press deg, ta det litt sån dag for dag,ikkje over pakk, ikkje over tenk,ha det morro,ha det morro og sist men ikkje minst kos deg uannsett om du kjører 2mil for dagen eller 20mil ;e
Nevne eg at du skulle ha det morro? I tilfelle eg gjorde det så nevner eg det igjen, ha det morro :thumleft

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

PS: en billig bil-Gps med 12v utak funker fin fint. Brødposer og andre liknades poser er vanntette og beskytter GPS`n bra.
Men har i norge så er behovet for GPS svært lite med untak av sentrumskjøring i strørre byer.

Brukeravatar
bikerdude73

Re: bikerdude73 sin logg. Vinter aktiviteter :-)

Her på Karmøy går det visst mot en liten vinter. Har fått mer ved i hus og er for så vidt klar for litt kulde.

Kameraten min som hjelper meg mye med mekking har vært skikkelig sjuk med urinveisinfeksjon. Er tilbake på bena, men jeg vil ikke mase på ham
med det første.
Men har handlet litt smådeler på ebay. Speil til streetfighteren blandt annet. Har og sendt tenningsboksen til UK for å fjerne Japan restriksjonene.
Nytt digitalt speedo er på vei til meg. Kan visst bruke dette nå når tenningboksen blir "fikset". Ellers så var jeg nødt til å bruke de orginale instrumentene.
Med digital speedo står jeg friere til å sette sykkelen sammen. Blir bedre plass på framgaffelen da. :thumleft

Jeg tok inn batteriet fra XT'en for å lade det opp igjen. Ser bra ut. Vil skaffe meg nytt gele-batteri til Cafe Racer'en pga vibrasjonene.
Den rister så mye at jeg er litt redd for at det skal skje noe. Sliter litt med støv fra batteriet allerede.
SR'en står på kjøkkenet fremdeles. Har ikke gjort noe med den. Er noen blinklys i Tyskland jeg kunne tenkt meg, men vi får se.

2-takteren som ikke er en paralelltwin visst nok ;-) står godt ute i boden. Blir vel noen turer på den i sesongen, men regger den ikke enda.
Det vil være gratis til neste år. 30 års veteran da :\m/:
Mulig det blir litt småmekking på den i sesongen. Har eksospakninger liggende til den. Og vil skifte til stålomspunnende slanger fremme på den.
De gamle orginale gummislangene er ikke noe. Bremsehendelen går helt inn til styret ved full brems, så de slangene utvider seg for mye.
Har sett Goodrigde sett til den på ebay til ca 600kr. Og det er jo en grei pris.
Og den røde fremfelgen irriterer meg... ](*,)

Ellers så ser jeg med lengsel frem til sesongen og drømmer stadigt om mc-turer lange som korte :D
Skal bli godt å komme i gang ja. Blir vel motarden som tas ut først her. Det blir moro!! :bananas

Håper streetfighteren blir mekket litt på snart. Men vi får se.
Har det meste jeg trenger tror jeg av deler. Hvis det dukker opp noe så handles det inn fra ebay eller lignd. :thumleft

Brukeravatar
bikerdude73

Re: bikerdude73 sin logg. Lengter etter mc-sesongen..

Har litt masse søking på nettet i kveld etter Motorsykler med rå lyd og bra musikk. :thumleft
Lengter etter sesongen...
Håper å få filmet litt selv. For eks at streetfighteren er ferdig. Det er jo verdt å filme.
Og lyst til å filme motarden in action, bare synd jeg ikke er god til å kjøre på bakhjulet. ](*,)

Beste hadde vært et slikt Go Pro Hero HD kamera. Ser veldig snop ut syns jeg og med veldig bra billedkvalitet.
bra lyd og visst nok. Kommer litt penger på konto fremover. Håper jeg får nok til å snope meg et slikt. ;-)

Ellers så går det mot en lengre kuldeperiode her. Må nok fyre for kråkene da siden det blåser rett igjennom her.
Mulig jeg må kløyve noe mer av veden jeg har liggende i farmor sin garasje. Det blir nok en kald fornøyelse.

Men uansett så er jeg megahappy for at youtube.com faktisk finnes. Veldig god mot "PMS"! ;e :thumleft

Brukeravatar
bikerdude73

Re: bikerdude73 sin logg. Vinteraktiviteter.

Nettopp vært og bestillt KN filter til min Yamaha FZR400RR. Håper det passer når det kommer ca onsdag i neste uke.

Fikk mail fra Kina ang mitt digitale speedo. Måtte ha mitt tlf nummer til de som skulle levere pakken.
Greit nok men de hadde ikke sendt det enda... ](*,)

Har oppdaget druer uten frø. Syns de er skikkelig gode... men lurer på hvordan de dyrker dem?? :-k
I verste fall så driver druene med... vel nattlige aktiviteter og får babydruer ;e

Men jeg spiser allerede kyllingvinger så skal ikke være for sjokkert. :lol

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Re: bikerdude73 sin logg. Vinteraktiviteter.

Legg inn av mekkern »

Har akkurat stinket ut hele jobben med polyurtetanlakk.. :redface

så nå er jeg :bb_p:

så ramme hjul og div er lakkert..svart....fargen altså.. :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
bikerdude73

Re: bikerdude73 sin logg. Årsmøte og nok en liten Seier :-)

Da har jeg vært på årsmøte i Haugaland Veteran Motorsykkel Club.
Er jo sekretær så måtte skrive en del, men måtte og gjøre noe mange "vanlige" mennesker frykter...

Jeg måtte reise meg opp og føre møtet ang innkomne saker... :8-[

På toppen av det hele så glemte jeg og ta medisinene mine som hjelper i slike situasjoner. ](*,)

MEN! Jeg reiste meg opp med godt mot og talte foran 33 voksne karer! :bananas :prf
Var muligens litt nervøs, men var mer interessert i å få frem det som var kommet inn av saker.
Det ble mye frem og tilbake med diskusjon så jeg ble stående en god stund.
Kjente litt på angsten som ligger og lurer i mørke kroker av meg selv.
Men det hele gikk utmerket! \:D/ :D :D

Etterpå at alt var diskutert ferdig så ble det veldig god stemning med masse bra samtaler. :D
Veldig kjekt å kunne dele interessen min for veterankjøretøy og min store lidenskap for MC med andre. :thumleft :D

Nå blir det styremøte om en uke hvor vi setter opp terminlisten vår for 2012.
Det går nok unna som smurt. ;e

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Så bra! :D
De små skrittene er til stor hjelp for mange, men det du gjorde på dette møtet var jo et stort et :=D>
Kan vi kalle det en aldri så liten personlig seier?
Veldig bra, dude ;-) !

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

:thumleft :bananas :bb_p:

og masse godord.
etterpå var det nok en god følelse tenker jeg....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
bikerdude73

Dette er nok en personlig seier ja. Kan ikke huske sist jeg stod foran mennesker og pratet.
Må ha vært på grunnskolen en gang. :-k

Fikk masse skryt av jobben jeg gjør og det er noe som jeg ikke er vant med. :D

Men sitter absolutt igjen med en veldig god følese! :D :thumleft

Svar