BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av 45316 »

Må bare si at det er veldig lærerikt med slike tråder hvor det er tatt bilder arbeidet.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Det må jeg sjekke en dag. Ser at oljetrykkslampa slukker umiddelbart etter tenning. Bytta trykkbryteren i fjor.

Ja, når man har mobil i nærheten er det lett å ta bilder hvis man har lagt seg til vanen. Jeg gjør det også som en servicehistorikk/dokumentasjon.

La ei papplate under sykkelen etter sist oppstart. Ingen tegn til vann/olje lekk. Det grufset som ligger der er fra tidligere oljesøl/grus på oljetrykkbryterkabelen som falt av.
oljesøl.jpg
Montert nytt Metzeler roadtec Z8 bakdekk.
bakdekk.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Siste puss før montering i morgen. Da blir sykkelen klar for ny sesong:
kåpe.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

ZZR-Erling

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av ZZR-Erling »

Bra jobba!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Takk for det Erling :)

Da er begge syklene klare for sesongen. K100'en har fått ny olje og filter.

Håper neste oppdatering er fra en tur.

Riktig god påske.
k1200andk100.jpg
k1200rs2.jpg
k1200rsvår.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Relax »

:prf :twothumbs: :thumleft :thumleft

Bra innsats og bra tråd!
Kult å følge med på slikt som dette!
Det må være skikkelig kult å kjøre de syklene når den forba*** snøen en gang forsvinner!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Fint du følger med :)

Ja, bynner å bli drit lei snø og kulde. Kom ett lass i går. Kjørte meg fast i brøytekanten i gården på tur til jobb i dag. Tålmodigheta tok slutt da.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Godt å komme skikkelig i gang med sesongen. Har kjørt noen 10mils turer nå å sykkelen går som ei kule.

Har bursdag i dag og fikk ny tankveske av kona. Denne er orginal og passer kun RS/GT. Måtte ut å prøve sykkelen med tankveska. Ble rundt 10mil :)
tankveske.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 »

Original tankpag ser jeg!

Hvordan festes den forran? Har en på vei ser du.
Bak fulgte ikke fester med, så de kjøpte jeg hos BMW. En jernskinne, to skruer og en borrelås?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Hei. Borrelås med dobbelsidig tape fram og metallskinna bak under sete. Klistre tapen så langt ned du klarer mot styre sånn at veska blir mest mulig i vater sett fra siden.

Ett annet spørsmål. Kom ut en fin antrasitt K1200gt i dag. Den er 2008 modell med ATC. Mener å huske at 2008 modellene hadde bedre ABS enhet enn 2006-2007 modellene. Husker du hva som var forskjellen og hvordan vet man sikkert?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg ville helt klart gått for en K1300GT. Hadde selv ikke turt å kjøpe en K1200GT, rett og slett på grunn av alle barnesykdommene. K1300GT er forbedret på mange punkter. Ellers er sykkelen temmelig lik.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

En liten sommeroppdatering.

Har kjørt rundt 5.000km etter service i vinter. Motoren er fortsatt tett og fin og går pent. Vurderer å bytte til comfortsalen til BMW som er 20mm høyere med litt mer padding. Får litt for lite knevinkel på lengre turer.

Har hatt to lengre turer fra Trondheim til Toten og Oslo. Begge gangene ble det Folldal/Venabygsdfjellet. Må si at K1200RS'en er i sitt ess på slike veier. Den sluker svinger og er forutsigbar uansett hastighet.

Ellers merker jeg at den ene skiva (flytende) har litt mer bevegelse enn den andre. Opplever litt vibrasjoner ved bremsing på ett visst bremsetrykk ved lave hastigheter. Noen som har byttet ringene/spacerene som holder skiva?

Skal dessuten ta en runde på styredemper i vinter.
20180529_130120_50.jpg
20180529_123320_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av FredrikE24 »

Vakkert!

Etterfylling av SAE5 demperolje gjør virkelig susen på styredempern. Den er som regel full av vann.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av Esveen »

Har irritert meg over at der var forskjellige nøkkler til tenning og kofferter. Sykkelen fikk ettermontert kofferter ved import i 98.

Bestillte opp nye låser som ble kodet til nøkkel. Var greit å bytte. Lås opp koffert, stikk en tynn umbrako i ett hull under håndtak. Løft låsen opp med nøkkel. Press ny sylinder ned og lirk låsetappen inn.
20180729_130908_50.jpg
20180729_130924_50.jpg
20180729_131232_50.jpg
Fant også kvittering fra import:
20180729_132506_50.jpg
Monterte i samme slengen ett termometer. Har savnet det på våren/høsten da temp. Varierer i skyggen rundt 3°
Ble litt ettermontert men, men.
20180729_140842_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av FredrikE24 »

Ser bra ut!

Har du vært videre inn i selve koffertmekanismen? Forrige eier hos meg har knekt av "sperra" som er lakkert rød på den ene kofferten(forsøkt å låse kofferten med håndtaket uten at nøkkel var vridd om). BMW selger løse deler, men vet ikke om jeg bør begi meg ut på stort mer enn å skifte låser :roll
Skjermbilde.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av Esveen »

Hold på å gjøre det samme selv. Vridde om nøkkelen slik at den røde kom ut når håndtakene var oppe. Presset håndtakene ned på den røde og bøyde den. Fikk rettet den opp. Ser ut som det kan plukkes ut. Fint vinterarbeid.

Vet du om noen plasser som selger kun lokk? Mitt høyre er oppskrapet.

Ble litt inspirert av toppboks prosjektet ditt. Har du delenr. På boks å brakett?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av FredrikE24 »

Får kjøpe rep-settet på høsten og drive med det til høsten som du sier. Regner med at alt omtrent faller fra hverandre av seg selv når jeg tar ut låsesylinderen.

Kun lokk, da må du kjøpe nytt, evt. Ebay. De finnes fra BMW enda.
Venstrelokk: 46542317615
Høyrelokk : 46542317616

Med rabattene mine på koed får jeg de for 1100kr lokket speller nytt.. Ikke gal pris for nærmest "vintage"-deler.

Her har du original bagasjebærer. Merk deg at det hele som et kit er utgått fra BMW, altså som retrofit-kit.
Enkeltdeler kan i beste BMW-ånd bestilles nytt.
01.....Set luggage carrier.....1.......................71602337056.....$189.54
02.....Luggage carrier..........1.......................46542307810.....$110.00
03.....Flanged cap screw......M5X16SW..7......46632325998.....$1.74
04.....LEVER LEFT...............1.......................46542307815.....$16.56
05.....LEVER RIGHT.............1.......................46542307816.....$16.56
06.....Badge........D=27MM...1.......................52537686463.....$9.87
Skjermbilde.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av FredrikE24 »

Til selve toppboksen, trenger du den såkalte "Plate with lock, without lock-cylinder"
Skjermbilde.PNG
Det er nummer 4 på tegningen.
Delenummer 71602337174

Til denne trenger du låsesylinder, lik den du satt i koffertene.
Det billigste alternativet er å gå for en ferdigkodet lås med nøkkel og heller file til stiftene i etterkant..
Delenummer 51252313284

Selve toppboksen har delenummer 71607710981, da i svart. "Weissalu" har gått ut..
Skruene for å feste boksen til brakett er av panhodeform.. Jeg har ikke dette, da jeg modda en F650-boks. Så min er litt "spessial".
Delenummer for dette er 71602337239 for hele settet.
Låsesylinder til toppboks er 51257688839. Den har annen fasong enn det sidekofferter og montasjeplaten har.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av FredrikE24 »

Skjermbilde.PNG
Skjermbilde1.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av FredrikE24 »

Speller ny toppboks kommer på 2700kr + noen kroner for meg. Da uten montasjeplater og skruer.
Finner du en brukt på Ebay eller Finn, så er det vel så greit. Men montasjeplata er alltid grei å ha i bakhånd samt skruene. Disse boksene er mest brukt på F650GS så sjansen er stor for at det må moddes.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av FredrikE24 »

Skal du imidlertid ha en 50liters kasse bakpå der med 20-25kg oppi, så er ikke den originale K1200RS bæreren noe tess. Det er en del bevegelse i bæreren har jeg sett skyggen av når jeg kjører med en del last i boksen. Da må du få taki en Givi-bærer.. Ligger to av disse på Ebay nå etter hva jeg vet.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av Esveen »

Igjen - takk for info. Skal følge med etter brukt boks. Jeg har 2 ferdig kodet låsylindre liggende lik de i kofferten. Fikk 4 av mc tuning, tror det ble en misforståelse.

Skal prøve å skaffe en brukt baggasjebærer først. Regner med jeg må ha de to støttestagene? Ser ikke ut som de følger med på ebay.

2700 er ikke ille for ny boks. Handler du på koed?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av Esveen »

BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, i utgangspunktet trenger du bare selve brettet, da det skrues fast fra undersiden av bøylen med 3stk torx.
https://www.ebay.co.uk/itm/1996-2005-BM ... =R40&rt=nc

Videre trenger du de to plastpinnene som går fra ytterst på brettet og ned på ørene på koffernholderne på hver side(du har ledig hull der idag) Festet med torx i hver ende de også.

Bare sleng delenummerne inn i kurven hos Koed, så er du i gang :)

Når det gjelder selve toppboksen, så kan det lønne seg å sitte litt på gjerdet, de dukker opp innimellom for 1500-2000kr på ebay. Braketten som skal sitte i toppboksen, som fester toppboksen til brettet er imidlertid litt verre å få fatt i.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Sommer!

Legg inn av FredrikE24 »

Denne kan feks. funke. Blir svart og fin igjen etter en runde plastfornyer.
Denne har F650-feste, må derfor bore nye hull, og fjerne låsen som fester den til f650-plata på sykkelen. Disse hullene tettet jeg med en plastbit jeg limte på.

Bunnen av boksen innvendig er en matte, denne er festet med trykknapper(!). Jeg så ikke så nøye på dem med en gang og boret i vet som om det skulle være popnagler.. :sk?

https://www.ebay.com/itm/BMW-Topcase-F- ... Desc=0%7C0

Svar