Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Handler vel om å velge sykkel etter bruken. En S1000RR hadde nok passet mitt bruk litt dårlig siden jeg aldri kjører på bane og for agrresiv kjørestilling for langturer. Og siden jeg stort sett kjører på vei så trenger jeg ikke noe med bedre offroad egenskap. Mulig jeg tar feil og at en ADV sykkel er bedre på vei en en touring sykkel, men for meg så har den begrensede erfaringen jeg har med adv, ikke gjort meg overbevist meg om det. Hadde vært morro å prøvd en moderne.
Du har helt rett :thumleft Hadde jeg hatt ubegrenset med penger og plass så ville jeg gjerne hatt en S1000RR til banekjøring to ganger i året, en K1300S når jeg en gang i året skulle ha en kjapp stripe til Monaco og hjem igjen. Dessuten kanskje en K1600GLT når fruen skulle være med til kontinentet på ferietur en sommer. Alle disse i tillegg til sykkelen jeg allerede har. Og jeg er ikke i vil om hvilken som hadde blitt mest brukt :D

Er du tryggest og mest komfortabel på en ren touringsykkel så bør du selvfølgelig velge det og ikke en adv-sykkel, men prøv gjerne en moderne slik sykkel på "gode" vestlandsveier :D
Jeg prøver andre sykler hele tiden når sjansen byr seg :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

@Bringisen: Neeii du, der var du litt drøy Bringisen, du prøver nok ikke andre Sykkler, du prøver andre Biimmere :thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ArcticTiger skrev:@Bringisen: Neeii du, der var du litt drøy Bringisen, du prøver nok ikke andre Sykkler, du prøver andre Biimmere :thumleft
Du har mer rett enn du aner :P :p men det har litt å gjøre med forhandler også. De selger Kawa og KTM også , derfor skal garantert nye KTM 1190 prøves en lang tur til våren. Den ser virkelig bra ut.
Triumph forhandleren her har jeg ikke vært innom siden jeg kjøpte min siste Kawa der i 1989, synd fordi de nye Triumph modellene ser også bra ut. ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Andreas »

Apropo Tempo. I 2004 kjørte stefaren min og en gjeng med gamle Tempoer og andre veteranmopeder av ymse slag, fra Trondheim til Aidensfield i England. Denne turen var visst litt av et eventyr :prop:

Så da blir jo alle to-hjulingene på dette bildet Adventuresykkler :thumleft

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Andreas skrev:Apropo Tempo. I 2004 kjørte stefaren min og en gjeng med gamle Tempoer og andre veteranmopeder av ymse slag, fra Trondheim til Aidensfield i England. Denne turen var visst litt av et eventyr :prop:

Så da blir jo alle to-hjulingene på dette bildet Adventuresykkler :thumleft

Bilde

Det er jeg faktisk helt enig i, et flott eventyr høres det ut som. En eventyr-tur trenger ikke være så veldig lang eller til fjerne strøk. :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Her en video av en som er på skikkelig ADV sykkel:)

http://www.guardian.co.uk/travel/video/ ... avel-video" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:Her en video av en som er på skikkelig ADV sykkel:)

http://www.guardian.co.uk/travel/video/ ... avel-video" onclick="window.open(this.href);return false;
Også har vi japansk kvalitet...R1!

[video]http://www.youtube.com/watch?v=yjBrpN9nmZQ[/video]

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Og her en modell som besto testen i 1928 da Giuseppe Guzzi kjørte den til Polarsirkelen - en skikkelig eventyrlig tur, vil jeg tro...:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=J0Wosa1gX4M[/video]

http://www.autoevolution.com/moto-image ... /2721.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingen tvil om at det er en lang adventure-sykkel historie der ute. Kan vel fastslå at BMW ikke oppfant sjangeren, men heller at de gjenoppdaget den og har nytt godt av dette siden GS-modellen ble født. Høyst fortjent også, selvfølgelig.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Del 1.

http://youtu.be/UQ6VgTY8Cds" onclick="window.open(this.href);return false;

Del 2.

https://www.youtube.com/watch?v=k-7tY68Az-c" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Standard norsk europavei :sk?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

http://youtu.be/lwDpTszYpHY" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av gorbys »

Engelskmenn på rundtur i europa i 1953:
Bilde

Hele turen og et hav av bilder her: http://www.go-faster.com/SS100.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Må ha vert litt av et eventyr! :D

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av mekkern »

synes disse var knall jeg....

http://www.kccd.no/home_no.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

LWR...kjempefin serie!

[video]http://www.youtube.com/watch?v=i1_Oqva93Mg[/video]
Sist redigert av ZZR-Erling den 14 des 2012, 11:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Andreas »

ZZR-Erling skrev:LWA...kjempefin serie!
Ja, det er en underholdende serie, med masse god humor også :thumleft McGregor og Boorman må vell ta mye av æren for populariteten dette segmentet av sykler har fått de senere årene?

Her er en Inder som kjører til verdens høyeste landsby med en Multistrada:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=bWbdFip-g7g[/video]

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Long way round var topp og long way down var vel nesten enda bedre. Men de burde jo kjørt fra Nordkapp:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Andreas skrev:
ZZR-Erling skrev:LWA...kjempefin serie!
Ja, det er en underholdende serie, med masse god humor også :thumleft McGregor og Boorman må vell ta mye av æren for populariteten dette segmentet av sykler har fått de senere årene?

Her er en Inder som kjører til verdens høyeste landsby med en Multistrada:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=bWbdFip-g7g[/video]
Fin den der! Vakre fjell i vakker belysning.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av mekkern »

LWR-"motorsykkeltur" med hjelpebiler og stort crew....tja..... :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev:LWR-"motorsykkeltur" med hjelpebiler og stort crew....tja..... :sk?
Må ha det på BMW serru :-)å




;-)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
mekkern skrev:LWR-"motorsykkeltur" med hjelpebiler og stort crew....tja..... :sk?
Må ha det på BMW serru :-)å




;-)
Tja ... det er vel ikke ikke værre enn å ta toget å ha sykkelen med som bagasje

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av joo »

ojda skrev:????
Det er så "vakkert" joo, at når jeg tilføyer det eneste bilde jeg syntes manglet
er jeg redd jeg begynner å gråte :sorry
Ja, manglet selvsagt et bilde av tripplen som bringer deg ut på eventyr :thumleft

AT: Nydelig bilde fra Håfjellet! Reine eventyret :D

"TFJ: Flott og veldig forklarende innlegg joo, jeg er helt enig, det eneste jeg er betengt med er det med boxer mellom beina,.. det er vel boxer shorts du mener?! :eh" Nei, jeg lider sannsynligvis av en sterk fascinasjon for boxermotorer. Har hatt den fascinasjonen i veldig mange år :roll

"TFJ: Jeg skal bli flinkere å ta bilder til sommeren å legge inn slik som joo."
Ja husk å ta bilder. Mange. Så sorterer du bort alt som ikke er bra og litt til så du sitter igjen med de skikkelig gode. Bildene blir bare mer og mer verdt jo eldre de er, de henter opp gode minner ;-)


JohnnyTH: Dere som kjører adv sykkel merker det sikkert ikke, men for min del har jeg ofte merket en litt nedlatende holdning fra advførere. Jeg synes det viktigste er at man kjører ikke hva. Men sikkert feil tråd å belyse dette siden denne tross alt handler om advsykkler:)

Joda, merker jo det i denne tråden også. Men vi velger selv hva og hvor og hvor mye vi vil kjøre MC. Fellesnevneren er MC, men motorsyklister er ikke en gruppe med folk som er dønn like og har samme ønsker og mål. Syntes selv at der er merkelig mange som prøver å disse/"mobbe" adv-sykler og førere, og det er ikke de som har valgt seg en adv-sykkel. Samme ser og hører jeg mellom andre grupperinger i miljøene, ligger litt sånn "det beste som fins er det jeg har akkurat nu"-holdning i mye. Faktisk det meste folk kan finne på å diskutere :scratch

Nå renner jo munnen ofte over av det hjertet er fylt av, så AT sa vel det som er litt av essensen i dette med at adv-sykler tar mye "plass" på forumet: Kan det være...... KJØREGLEDEN som disse gyngehestene gir :-k Jeg tror nok at jeg er ganske enig der.

Bringisens essens: Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år. Enig der, de fleste oppegående mennesker får lyst til å gjøre noe nytt hele tiden. Kanskje er det helt naturlig at når man blir voksen så er det andre ting man vil gjøre enn når man er 20? For min egen del (etter mer enn 30 år på MC) har adv-sykkel gjort at jeg kjører mye mer på tur enn jeg hadde gjort med det som var sykkelvalget for 15-20 år siden. Det betyr ikke at de andre syklene ikke var gode MC`er! Men adv-sykkel med komfort og sittestilling som passer et ikke fullt så smidig legeme forlenger MC-gleden langt opp i voksen alder. Så får det heller være at ungdommen ikke ville hatt GS`en min for alt i verden. Jeg vil ikke ha noe annet :P :p

L-NA oppsummerer det meste på side 6 :thumleft

Så håper jeg at tagesk sine bilder og historie fra en sommerferie på 13000km i nesten konstant regn ikke skremmer noen fra å laste opp gyngehesten og dra ut på eventyr. Kanskje blir neste langturen en orgie i sol, tørre veger, god mat og nydelig natur?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

Selv om kanskje en bestefar har vert i Aidensfield med en gammel tempo, GTR sykkel kjørt på grus, og Jompa fått en flue på lykte glasset sitt, ja,ja ...så blir vel ikke akkurat disse syklene regnet for å gå under segmentet Adventurer sykler. Men at du kan oppleve Eventyr med andre en ADV, ja det er det ingen tvil om. Beste beviset og kanskje mest imponerende, er film klippet til AJ, med R1 som kjører jorden rundt. Ellers så er det artige historier som jeg gjerne leser mer om.

Jeg traff i dag en Engelsk mann med sykkel i samme segment som R1. Og når jeg fortalte han om dette film klippet så hadde han ingen tro på att hans egen sykkel kunne klart dette. Men dog, er vel første gang jeg får sitte på en så ekstrem sykkel :D , Ikke en gang tanken om å prøve den var til stede men imponerende.. Ja.
MV AGUSTA BRUTALE 1078 RR, også kalt Massimo Tamburinis nakne mesterverk. :D
En Imponerende sykkel, men til min kropp og bruk, ja så er den fullstendig ubrukelig.

Ellers så hadde det vert hyggelig med flere bilder og beskrivelser fra turer og opplevelser i den gata som "joo" har delt med oss på sid 6. Fantastisk bra.

Og siden jeg kom hjem i går kveld, etter 4 uker på jobb, så måtte jeg bare få startet opp Stelvio`n tidlig i dag.
På kjøre computeren etter hjemkomst fra dagens tur, kunne jeg lese 101 Km, forbuk 0,55, gjenomsnitt fart 57km/t. Det er nok ikke så veldig imponerende. Men det er femte gangen jeg kjører denne ruten siste 2 mnd, og i dag tenkte jeg at Stelvio`n skulle testes litt, siden jeg har sett naturen før. Jeg er sikker på at det nakne mesterveket hadde klart å holde følge, men ikke uten problemer. Både, fjærer, bremser, og Motor fikk kjørt seg på Stelvio`n men eneste begrensingen som jeg opplevde igjennom mer en 1000 svinger, og stigninger opp i 12%, det var hos føreren. Kunne vert hyggelig med litt mer dreiemoment ved lave turtall, men får Twin motoren lov til å jobbe på litt høyere turtall, en det som kansje kunne vert foretrukket, så er her krefter nok å ta av. Ellers blir jeg stadig imponert over hvor lett kjørt, og villig denne sykkelen er, spesielt på veier som jeg har kjørt i dag. Legger ved noen bilder fra dagens kjøretur.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Jompa »

Bringisen skrev:
Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Skal prøve å forklare det litt enkle synet du skisserer:

"en tung og ubrukelig gyngehest": føler jeg at min sykkel som veier 191kg er for tung og er en ubrukelig terrengsykkel? Nei på ingen måte, men sammenligner du med en KTM 390 så er den kanskje ubrukelig , men sammenligner du med en sport-tourer så er den deffinitivt ikke tung og ubrukelig i terrenget. Gyngehest kan den være om jeg vil , men om jeg skulle finne på noe dumt så kan jeg justere demping slik at den blir pinne stiv.

"Men man kan godt snu litt på flisa og spørre seg selv, "er 90% av veiene i Norge beregnet for å gi en moderne sport-tourer rettferdighet"? Jeg tror de fleste av oss kan svare nei på dette spørsmålet. Og kjører man 10% av tiden på kontinentale motorveier så forstår ikke jeg hva man skal med en sport-tourer, men likevel repekterer jeg valget til dem som velger disse syklene.
For min del elsker jeg de Norske veiene og at det ennå finnes fjell og skogsveier der man kan kombinere sine hobbyer er helt topp for oss med Adv-sykler. Selvfølgelig kan man ta med en tung sport-tourer også. Men prøv å laste sport-toureren med 150kg og dra den opp mot adrenalinhastighet på en Norsk grusete fjellvei og spør deg selv om dette var helt greit. Jeg er sikker på at svaret blir nei hvis man er ærlig med seg selv. Man risikerer både dempere og kåpedeler med slike krumspring, men selvfølgelig kan man gjøre det.... Og man kan ta Adv-sykkelen med på kontinentale motorveier, men man kan ikke kjøre like fort som sport-toureren.

Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år.
Et godt eksempel er en tur jeg hadde til Adventuredays i Sverige, der fikk vi fri utfoldelse i Svenske skoger på internationale rallyveier, en opplevelse uten sidestykke for oss med slike sykler. Men turen til og fra (86 mil hver vei) gikk mesteparten på Svenske og Norske motorveier, likevel er jeg ikke et sekund i tvil om hvilken av en adventursykkel eller en sporttourer jeg ville brukt på turen.
Valget mitt av motorsykkel handler om mye av det samme, trygghet, glede og begjær når man bruker den til det man helst ønsker. :mk
Takk for analysen.
Det er ikke hver dag at noen tar seg tid til å analysere mine "litt enkle synspunkter"

Må starte med en liten oppklaring: jeg skrev ikke "tung og ubrukelig gyngehest" men "altfor tung gyngehest av en (ubrukelig) terrengsykkel.
Og at de fleste adventuresyklene er for tunge til ordentlig terrengkjøring, gir jeg meg ikke på.
Prøv å kjør over ei myr eller opp en bakke som blir for bratt eller glatt. Da har du litt kaving hvis du skal berge sykkelen ned igjen uskadd.
Jeg sammenlignet selvsagt ikke adv og sportstourerens terrengegenskaper, det skjønte vel alle ?

Selvsagt er adv-syklene bedre egnet til gruskjøring enn sykler laget for asfalt.
Man har ikke akkurat full kontroll på grus med et smalt styre, fremoverbøyd kjørestilling og "asfaltslicks".

Tilbake til det med gyngehesten.
Hvis man kommer for fort inn i en sving vil alltid en sykkel med lang fjæringsvei begynne å gynge før en med kort, forutsatt at begge har samme demping. Og gynge kraftigere.
Og man kan komme for fort inn i svingene selv i norske, lovlige hastigheter.

En annen ulempe er at det høye setet og den oppreiste sittestillinga gjør at adv-syklene er mere følsomme for sidevind, som vel kan forekomme...

Du skrev at du har respekt for de som gjør andre valg enn deg.
Vel ?
Kan ikke se at jeg har uttrykt noen mangelfull respekt for de som velger adv- sykler, innlegget var ment for å få opp tempen i tråden,
og det var tydeligvis vellykket ettersom mange har sitert meg.

Ellers var kommentaren til bildene i innleggene slettes ikke ment å rakke ned på hverken bildene eller opplevelsene til de som
har lagt dem inn, bare så det er sagt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

L-NA skrev: ....... Men at du kan oppleve Eventyr med andre en ADV, ja det er det ingen tvil om. Beste beviset og kanskje mest imponerende, er film klippet til AJ, med R1 som kjører jorden rundt. .....
.
Jeg møtte denne nederlenderen en kald februardag for noen år siden et pr mil fra Nordkapp. 8-10 minus og snestorm. Han kjørte R1 da også, jeg kjørte heldigvis bil.
(jeg tror i allefall det var han, det er sikkert ikke så mange nederlendere som freser rundt på en R1 året rundt, over alt)

Svar