Og hvor mye betalte du Globe?
Okay, sendte mail istad jeg åGlobe skrev:Skrev Mail til dem, oppgav merke og modell. Betalte £28 for festet pluss £8 i frakt.
ejs skrev:![]()
syntes det er greit med 4 sylindere.Har det på bilen også.
En firer er en hel motor, en treer blir bare trekvart. Enkelt, ikke sant ? Bare å regne brøk så ser du det.ArcticTiger skrev:Hmm, ja etter lyden å dømme var det en syllinder for mye :-)å
Da har vi muligens samme oppfatning av å gå tungt. Hehe. Selv mener jeg også at om det er rett frem, og jeg ligger på 6gir f.eks ved 4000omd. Så mener jeg motoren går lett, men om jeg skal gi på, så bør jeg nok gire ned, men ved rett frem kjøring på flatmark så synes jeg det burde gå greit ved 4000omd i 6gir B-)KydeX skrev:Jeg tolker det å "gå tungt" som når du slipper ned på for lavt turtall og så drar på full gass og sykkelen da sliter med å komme seg igang igjen. Jeg vil tro du kan ligge på lavt turtall ned en bakke og så gire ned når du skal dra på igjen.
Men jeg er ingen ekspert da.
Så det er kanskje ikke så galt måten jeg kjører den inn på da? Å ligge på rundt 4000omd med to stykk på i oppoverbakke er heller kanskje ikke så galt? Det høres ihvertfall ikke ut for meg som at motoren sliter da.. Det høres ut som den går lett ihvertfallSuperMorten skrev:Innkjøring betyr vel at man skal ta det pent og rolig. Trodde ikke at det gikk an å ta det for pent..? Eller..?
Vi får håpe det går bra. Føler selv jeg lar den gå lett og jobbe lett.. Men egentlig så høres lissom 4000omd så lite ut med to stykker på. Men jeg kan jo kanskje begynne å dra den opp på 5000omd ihvertfall nå, frem til jeg når 800km, så kan jeg dra den til ca 7000omd etter detArcticTiger skrev:Det går nok bra detta Lasse, du er jo en dreven innkjører nå, det er ikke mange som har så mye innkjørings-erfaring som deg![]()
![]()
Angående turtall; På 1050 Tigern ligger jeg mest mellom 3000 og 4000 omdreininger ved vanlig kjøring, en sjelden gang opp mot 5000 hvis jeg må litt hurtig forbi en bilrekke. Det er ikke behov for mer, 1050 Triplen er sterk nok i massevis på såpass lavt turtall. Jeg trur jeg må ta meg en tur på amcar-klubbens street-legal dragracing nå i høst for å få sjekka om det er noe tak i den silkemyke 1050 Tripelen over 5000
Hmm, for meg så virker det som om sykkelen går lett bare jeg kommer meg over 3000omd, uansett gir egentlig, eller ved 5-6gir synes jeg selv jeg må opp ved 4000omd..Globe skrev:Joda, boka er grei den, men å ligge å "daffe" på 4.000 rpm er det ingen grunn til, slik jeg ser det og ut i fra det jeg har hørt, både fra forhandler og av de som er såpass "inne" i motorer (og da mener jeg INNE I). Ikke push den HARDT, ikke la den jobbe TUNGT...men turtall...det kan du godt hente opp, over 4.000 rpm. Du må da ikke sote ned motoren heller!
Sitter du å holder deg slavisk under 4.000 rpm i all din kjøring, ja da vil jeg påstå at motoren jobber tyngre enn om du sørger for å tilfredsstille det turtall du "kjenner" sykkelen driver lettest i, avhengig av strekning, hastighet og kjørestil.
Jeg hadde nok en "grense" på + 2.000 rpm i forhold til det boka sier...og av og til fikk den toppe det litt også! :-)