Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Snikendeugle »

Om farten er for lav og svingen for skarp da er det fort for sykkelen å "knekke ned" i den retningen du svinger, slik at du vil reagere med å sette ned foten.
Hvordan en sitter på sykkelen spiller vel også en god del inn på akuratt det. Nå husker jeg ikke det heelt i hodet hvordan en bør flytte overkroppen men...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23344
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Dette vil vel komme automatisk etter hvert som man blir kjent med sykkelen og hvordan den reagerer i forskjellige situasjoner vil jeg tro?

Jeg tror det beste rådet er å få erfaring og kjøre mye, og spesielt med den sykkelen du skal kjøre videre på kjøreskolen samt evt. oppkjøring. Jeg tror du må finne DIN måte og den kommer automatisk når erfaringene blir større.

Jeg tror det beste rådet er å høre på kjøreskolelærer. Det å kjenne sykkelen er alfa omega for at du skal kunne utnytte dens potensiale. Hadde du satt Schumacher i en Renault Fornel1 bil så hadde han blitt satt helt ut av spill. Du må kjøre mye, mye og mye. Du må tilpasse sykkelen hele tiden etter din kropp og hvordan du vil ha det.

Skolesykkelen jeg kjørte (CB500) var for liten til meg. Det vil si at salen var flyttet til det laveste punktet og det gjorde at all giring/bremsing med bakbrems etc. med denne ble en prøvelse for meg. Hadde alt for stor knekk i beina og alt for stive støvler til at jeg kunne kjøre denne slik jeg hadde ønsket hvis det var MIN sykkel. Dermed kan man heller ikke kreve at sykkelen "lystrer" 100% på alt vi ber den om.

På vanlig rolig kjøring i trafikk etc. går det uansett bra, men på banekjøringen vil du fort merke svakhetene for da utnytter du sykkelens potensiale litt mer. Min CB500 hadde en høyst irritabel midtstøtte som lett tok nedi ved kraftig sving. Uerfaren som jeg var så merket jeg ikke dette selv før kjørelærer påpekte at midtstøtten bare var millimeter over bakken. Midtstøtter er sikkert utformet på forskjellige måter på andre sykler, men hadde dette vert min CB500 hadde jeg kastet denne midtstøtten på dynga.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

I dag skal sykkelen hentes !

Har tenkt mye på mc til tross for en flott uke i Spania. Overførte penger til forhandler i går, og ventet spent på tilbakemelding på når sykkel kunne hentes. Krysset fingerene for at det var mulig i slutten av uken med tanke på at det tar tid med registrering og betaling etc. Leeres Motorsport imponerer igjen - Leere selv ringte meg å sa at sykkelen var klar, kan hentes i dag.

Jeg trodde ikke dagen kunne bli bedre, men der tok jeg feil. Bjerknez smalt til med en sms hvor jeg fikk høre at han har ordnet med øvelseskjøring i kveld !

Nå sitter jeg her med to refleksvester som det stinker sprit-tusj av og gleder meg veldig.


Banekjøring

Jeg rakk å gjøre ferdig banekjøringen før jeg dro på ferie. Det var en flott opplevelse - lærte utrolig mye. Det var konstant kjøring i flere timer. Ble flinkere med forankring samt slappe helt av i armene av ren nødvendighet for å unngå å bli helt utmattet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23344
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:I dag skal sykkelen hentes !

Har tenkt mye på mc til tross for en flott uke i Spania. Overførte penger til forhandler i går, og ventet spent på tilbakemelding på når sykkel kunne hentes. Krysset fingerene for at det var mulig i slutten av uken med tanke på at det tar tid med registrering og betaling etc. Leeres Motorsport imponerer igjen - Leere selv ringte meg å sa at sykkelen var klar, kan hentes i dag.

Jeg trodde ikke dagen kunne bli bedre, men der tok jeg feil. Bjerknez smalt til med en sms hvor jeg fikk høre at han har ordnet med øvelseskjøring i kveld !

Nå sitter jeg her med to refleksvester som det stinker sprit-tusj av og gleder meg veldig.


Banekjøring

Jeg rakk å gjøre ferdig banekjøringen før jeg dro på ferie. Det var en flott opplevelse - lærte utrolig mye. Det var konstant kjøring i flere timer. Ble flinkere med forankring samt slappe helt av i armene av ren nødvendighet for å unngå å bli helt utmattet.
Da kan jeg offisielt gratulerer deg med ny sykkel da! :thumleft

Det er vel ikke meg du egentlig skal takke, men "TomB" her i forumet :thumleft
Han stillte opp for meg også når jeg trengte en å øvekjøre med. :-)

PS! For min del er det værforbehold. Begynner det å regne så dropper vertfall jeg det. Da drar jeg heller hjem og gjør andre huslige ting i varmen. Hva du og TomB gjør for være opp til dere. Jeg er uansett bare med som en attpåklatt :lol

Snakkes kl: 17:00 i dag hvis regnet holder seg borte :thumleft

EDIT:
Ikke tegn L'en så stor! TomB er litt allergisk mot store L'er tror jeg! :lol :lol

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Jeg er heller ikke så gira på å teste ny sykkelen med ubrukte dekk på våt veibane riktig enda..

Haha, brukte en vinkel som mal - så det skipet har seilt :knegg

Da benytter jeg anledningen til å takke TomB, setter utrolig stor pris på at du tar deg tid til dette - så håper jeg vi sees senere i dag !

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23344
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev: Haha, brukte en vinkel som mal - så det skipet har seilt :knegg
Er bare så glad jeg slipper vest denne gangen! :-)å :lol

Været har i det siste overasket meg veldig i forhold til hva soim er meldt, og skyene her i Fredrikstad akkurat nå ser ikke akkurat 100% bombesikre ut. Men har også sett værre. Vi får vente å se :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Takk for turen i går Bjerknez og TomB.

Den ga virkelig medsmak. Koste meg fælt, spesielt på hjemturen når solen var på vei ned. GSX'n og jeg virker å komme godt overens også. En ting er at det var lærerikt å få kjørt, men det var virkelig en del kloke ord som ble delt fra dere to under kaffen. Settes stor pris på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23344
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Takk for turen i går Bjerknez og TomB.

Den ga virkelig medsmak. Koste meg fælt, spesielt på hjemturen når solen var på vei ned. GSX'n og jeg virker å komme godt overens også. En ting er at det var lærerikt å få kjørt, men det var virkelig en del kloke ord som ble delt fra dere to under kaffen. Settes stor pris på.
Vi kjørte vel rundt 5 mil i går til sammen tror jeg og det er ikke akkurat vanlig kost for meg med så korte turer for å si det sån. Men det ble desverre slik denne gangen.

Personlig så mener jeg at skal man ut på en liten kveldstur etc. midt i uken så er 10 mil et absolutt minimum. Rundt 20-30 mil er en helt passende dagstur for meg. Er jeg på ferie etc. så kan jeg lett kjøre opp mot 100 mil på en dag hvis formen er god og temperaturen OK. :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »


Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Mye skal du ha for å rengjøre sykkelen min? :lol :prop: Har ennå ikke fått motivasjon til å gjøre det etter langturen. :-)å

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Haymaker »

De Linstrands-hanskene er knallbra.
Godt fornøyd med de når det er litt varme ute :thumleft

Under 10/12 grader ute så er de er nok litt magre i høyere hastighet.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

mortenolb skrev:Mye skal du ha for å rengjøre sykkelen min? :lol :prop: Har ennå ikke fått motivasjon til å gjøre det etter langturen. :-)å
Haha, hadde du hatt lappen litt lenger og du kunne øvelseskjørt med meg så skulle jeg gått over sykkelen din med tannkost ! Det er jo bare å hive seg rundt :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Haha, damn you, 5-års regel!

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av evike »

Cutless skrev:
Haha, hadde du hatt lappen litt lenger og du kunne øvelseskjørt med meg så skulle jeg gått over sykkelen din med tannkost ! Det er jo bare å hive seg rundt :)
Du skal være litt forsiktig med løftene du gir... :lol
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23344
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

evike skrev:
Cutless skrev:
Haha, hadde du hatt lappen litt lenger og du kunne øvelseskjørt med meg så skulle jeg gått over sykkelen din med tannkost ! Det er jo bare å hive seg rundt :)
Du skal være litt forsiktig med løftene du gir... :lol
Kanonbra sagt!!

Dette tilbudet ville jeg tatt i mot evike! :lol

Svar