Bjerknez skrev:
Fikk litt lyst til å kommentere denne teksten fra annonsen:
But it is the quickest and fastest production model the company has ever built, capable of reaching 60 miles an hour in 3.5 seconds and 100 m.p.h. in a little over 8 seconds. Its top speed is just under 140 m.p.h.
Synes ikke akkurat disse tallene var så veldig imponerende, med tanke på hvilke specs denne motoren har...
500HK'er (på bakhjulet) og en vekt på ganske beskjedne 260kg. bør vel sparke bedre enn dette? Toppfart på like under 140mph.??
Jeg vil tro at det er en "cut-and-paste"-feil. Vedkommende har antakelig tatt med specs for en standard VROD.
500 HK bør nok holde til atskillig raskere akselerasjon enn 3.5 sek fra 0 - 60 mph, spesielt om toppfarten var bare 140 mph
og vekten på sykkel og fører normal.
Et eksempel her
http://phors.locost7.info/phors06.htm" onclick="window.open(this.href);return false; viser nødvendig antall hk for å oppnå ulike topphastigheter.
Eksempelet nederst på siden gjelder for en eller annen bil, ser det ut som.
At de fleste mc trenger færre hk for eventuelt å kunne oppnå de aktuelle topphastighetene vist i tabellen, skyldes nok lavere luftmotstand enn
for biler.
(Feks sier tabellen at 31-32 hk kan bringe kjøretøyet opp i 90 mph, eller omtrent 145 km/t. Det klarer feks Kawasaki 250R å oppnå (og mer til)
med kun, typisk, 25-26 hk på bakhjulet.)