Hvor lav lukkertid du kan bruke avhenger både av brennvidden på linsen og hvor skjelven du er på håndaLordShaft skrev:Vil bildestabilisator ha noe betydning med mindre du tar bilde med lav lukkertid håndholdt? Vil den ha noe funksjon fra 1/60 eller raskere?![]()
Det er mye tall og nummer for en relativt uerfaren kropp her. Men begynner å se sammenhengen i de større tingene. Som igjen spiller mindre rolle for meg nå i første omgang. Å finne seg et godt kamera (hvertfall så godt som mulig) som inspirerer til å lære mer og ta mere bilder må være det optimale.
Størrelse vil helt klart spille en avgjørende faktor her. Jo mindre, jo bedre... til en viss grad. Bare ikke det går på bekostning av ergonomi.
Var mye bra lesestoff på de to sidene tage refererte til![]()
Note4

Med stabilisator kan du øke lukkertiden med en og kanskje til og med to stopp.
Om du googler finner du sikkert tabeller over dette. Det finnes noen tommelfingerregler på dette også uten at jeg husker dem. For min egen del holder jeg meg over 1/125 på 35mm brennvidde og på en 300mm linse må jeg over 1/500 for å være nogenlunde sikker. Om det finnes en stein, benk eller tre å støtte kameraet mot kan dette tøyes en god del. Av og til har man flaks også..
Edit: svarte ikke helt på "Vil den ha noe funksjon fra 1/60 eller raskere?" så jeg. Svaret er ja på større brennvidder, og nei på små brennvidder.