Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av MH434 »

jhn skrev:
MH434 skrev:
jhn skrev:..ballen på fothvileren? Ikke bare ser det annerledes ut, det må jo også føles litt merkelig.
Det er den "korrekte" måten. Om det er mer eller mindre behagelig er enn annen sak ;-)
Har du tåballene på fothvilern får du mer direkte kontakt med sykkelen, altså mer kontroll siden du blir raskere til å forflytte deg på sykkelen.
Detta har dog mest å si ved aktiv kjøring.
Joda, jeg er klar over det du her sier, men jeg fjernet "tå" .. så dette må vel legges i skuffen med dårlige forsøk på dårlig humor :redface
Tar den :prf
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Relax »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
AJ skrev:
JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Én forskjell som en del MC-førere vil merke er bredden på styret. Som hovedregel noe bredere på en ADV sykkel. I tillegg til at styret sitter noe høyere og at styreholkene har en annen vinkel - rettet oppover - enn mange (de fleste?) sportstourere, som har styreholkene rettet nedover. Dette gir, for mange, en annen belastning på håndleddene.

En sporsttourer har vel også en smule mer framoverlent sittestilling uten at dette nødvendigvis gir en mer ubehagelig sittestilling, for å si det på den måten. Det motsatte kan for mange være tilfelle i det man strekker ryggen på en måte som gjør at ryggsmerter som enkelte får av å sitte mer "sammensunket" ikke blir riktig så merkbare.

Legger til at det jeg har skrevet her på ingen måte er noen fasit; kun observbasjoner og egenerfaring.
Der svarte du jo før jeg fikk stilt spørsmålet. For meg virker det so. Bredden på styret kan være et problem i bykjøring ?

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:Hva er det som gjør at en ADV sykkel har så mye bedre sittestilling enn en god sportstourer? Jeg hører dette argumentet hele tiden men forstår det ikke helt.
Jeg har ikke prøvd alle gode sportstourere, så om det er en absolutt sannhet vet jeg ikke. Men på alle sykler jeg har prøvd har man en litt for foroverlent sittestilling. (se bort fra Cruisere og den slags ræl :knegg ) Jeg blir mindre sliten av en mest muliig oppreist sittestilling. Det føles mere "riktig"
Men den gode sittestilling en er jo ikke forbeholdt ADV ... en RT f.eks ser ut til å ha en utmerket sittestilling, det samme kan sies om K 1600.
Kanskje det samme gjelder din også.
Hadde jeg sittet mer bakoverlent tror jeg at jeg hadde sovnet :roll
Bilde
Dette bildet synes jeg viser kjørestilling på gtr veldig bra. Jeg er 180cm høy.
Da ser jeg ganske kjapt at du har skarpere knevinkel, og kanskje også hoftevinkel enn jeg har på v-stromen. Jeg er 183 høy.
Her virker det som det er enda skarpere knevinkel. Har sikkert mye å bety hvem som kjører.
Bilde

Hvor høy bakkeklaring er det på disse adv sykklene? Får ikke helt regnestykket til å gå opp. Må være plasering i lengderettning av fothvilere som avgjør.
:scratch Det så litt merkelig ut ... har han løftet foten ? Jeg føler det ikke sånn, men har jo aldri sett meg selv på sykkelen.
Plassering i lengderetning betyr nok en del, fothvilerne dine er jo litt lengste bak = skarpere vinkel.
Nå ligger jeg på hotell i Stavanger og venter på transport, og har ingen tall i hodet, som bakkeklaring f.eks.
Det var jo en nettside hvor man kunne sammenligne sittestilling på enkelte sykler, men husker hva/hvor.
:D

Det er derfor mange har Powercruisere , vettu ,,,,, for at man kan sitte tett på syklen når man vil, knebøy, tett på tanken , føle sykkelen er "liten" , "TA" svingene ....
og siden slenge beine over på High Way Pegs , sitte som i stress less'n hjemme .... når man vil ta det litt mer "easy" ...¨





" Den som tar alvor kun for alvor , og spøk kun for spøk ,,har ikke forstått noen av delene helt riktig "
"Do the right thing"

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Relax skrev:Det er derfor mange har Powercruisere , vettu ,,,,, for at man kan sitte tett på syklen når man vil, knebøy, tett på tanken , føle sykkelen er "liten" , "TA" svingene ....
og siden slenge beine over på High Way Pegs , sitte som i stress less'n hjemme .... når man vil ta det litt mer "easy" ...¨
" Den som tar alvor kun for alvor , og spøk kun for spøk ,,har ikke forstått noen av delene helt riktig "
I mine øyne er det ikke mange cruisere som er tiltalende å se på, faktisk bare 2. HD sin V-rod er flott og V-max like så.
Jeg har også sansen for VF1100C Magna, men det er fordi det var et beist av en sykkel når den kom i 1983. 122hk var uhørt på en cruiser i de dager :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Relax skrev: :D

Det er derfor mange har Powercruisere , vettu ,,,,, for at man kan sitte tett på syklen når man vil, knebøy, tett på tanken , føle sykkelen er "liten" , "TA" svingene ....
og siden slenge beine over på High Way Pegs , sitte som i stress less'n hjemme .... når man vil ta det litt mer "easy" ...¨
"
Sånt har jeg prøvd og kan ikke fordra det. Så det frister ikke. Har og kjørt HD der man bare hadde sånn mulighet og det var ikke lenge før vi byttet tilbake sykkel på den turen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Relax »

DrGreve skrev:
Relax skrev:Det er derfor mange har Powercruisere , vettu ,,,,, for at man kan sitte tett på syklen når man vil, knebøy, tett på tanken , føle sykkelen er "liten" , "TA" svingene ....
og siden slenge beine over på High Way Pegs , sitte som i stress less'n hjemme .... når man vil ta det litt mer "easy" ...¨
" Den som tar alvor kun for alvor , og spøk kun for spøk ,,har ikke forstått noen av delene helt riktig "
I mine øyne er det ikke mange cruisere som er tiltalende å se på, faktisk bare 2. HD sin V-rod er flott og V-max like så.
Jeg har også sansen for VF1100C Magna, men det er fordi det var et beist av en sykkel når den kom i 1983. 122hk var uhørt på en cruiser i de dager :)


Godt Nytt Selvfølgelig skjønner jeg deg ....
Selvfølgelig vet jeg at å ta svinger..kjøre sporty...."føle" svingene er noe annet på en sport / racing sykkel...
,,,så for kortere , dagsturer , gjerne single, YESS,,,jeg er enig,,,,,

men tydeligvis , så blir mange ukomfortable på disse plastrakettene :lol

Mens på en powercruiser kan man kjøre 10 timer hver dag en uke uten problem....og samtidig ha det moro når man vil... dvs kjenne nedlegg, torque og drag ut av svingene...

Utseende,,,, hverken jeg eller kona snur oss etter plastraketter ...men en spennende cruiser,,hmmmm ...da...kan vi stoppe .. .))¨

Selvfølgelig er du og jeg forskjellige ... :) ... og derfor lager de forskjellige sykler :)

Godt Nytt MC år!!
"Do the right thing"

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Relax skrev:
DrGreve skrev:
Relax skrev:Det er derfor mange har Powercruisere , vettu ,,,,, for at man kan sitte tett på syklen når man vil, knebøy, tett på tanken , føle sykkelen er "liten" , "TA" svingene ....
og siden slenge beine over på High Way Pegs , sitte som i stress less'n hjemme .... når man vil ta det litt mer "easy" ...¨
" Den som tar alvor kun for alvor , og spøk kun for spøk ,,har ikke forstått noen av delene helt riktig "
I mine øyne er det ikke mange cruisere som er tiltalende å se på, faktisk bare 2. HD sin V-rod er flott og V-max like så.
Jeg har også sansen for VF1100C Magna, men det er fordi det var et beist av en sykkel når den kom i 1983. 122hk var uhørt på en cruiser i de dager :)


Godt Nytt Selvfølgelig skjønner jeg deg ....
Selvfølgelig vet jeg at å ta svinger..kjøre sporty...."føle" svingene er noe annet på en sport / racing sykkel...
,,,så for kortere , dagsturer , gjerne single, YESS,,,jeg er enig,,,,,

men tydeligvis , så blir mange ukomfortable på disse plastrakettene :lol

Mens på en powercruiser kan man kjøre 10 timer hver dag en uke uten problem....og samtidig ha det moro når man vil... dvs kjenne nedlegg, torque og drag ut av svingene...

Utseende,,,, hverken jeg eller kona snur oss etter plastraketter ...men en spennende cruiser,,hmmmm ...da...kan vi stoppe .. .))¨

Selvfølgelig er du og jeg forskjellige ... :) ... og derfor lager de forskjellige sykler :)

Godt Nytt MC år!!
Nå er jo ikke 10 timers dag på sykkel så veldig lenge da :-) Skal vel ikke så veldig mye til sykkel for å kjøre i ti timer. Jeg synes cruisere er flotte men for meg er de bare det og helt ubrukelige i praksis.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Busa Trond »

=; off topic!
Du Relax er det deg med kone jeg kjørt forbi oppe ved Dokka her en fin dag på høsten, det lignet på sykkelen din :-k
Dette har jeg lurt litt på siden jeg så du la ut bilde av sykkelen din.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Relax »

Busa Trond skrev:=; off topic!
Du Relax er det deg med kone jeg kjørt forbi oppe ved Dokka her en fin dag på høsten, det lignet på sykkelen din :-k
Dette har jeg lurt litt på siden jeg så du la ut bilde av sykkelen din.
Kan meget godt være....
Vi har kjørt Randsfjorden rundt mange ganger ..
:))
"Do the right thing"

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av biker7 »

JohnnyTh skrev:
Nå er jo ikke 10 timers dag på sykkel så veldig lenge da :-) Skal vel ikke så veldig mye til sykkel for å kjøre i ti timer. Jeg synes cruisere er flotte men for meg er de bare det og helt ubrukelige i praksis.
Nå er det vel ikke så veeeldig mange som kjører så mye mere enn 10 timers dager heller da ;-) Klart noen er det sikkert (du..), men er jo greit å få med seg litt annet enn bare å sitte på sykkelen på ferie og da. Tror nok de fleste er fornøyd etter 10 timer i salen, samme hva slags sykkel. Har tilogmed kjørt langturer med Gold-wing 1800, og syns det var greit med pauser en gang i blant der også. :-)
Sist redigert av biker7 den 30 des 2013, 20:27, redigert 1 gang totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Relax »

JohnnyTh skrev:
Relax skrev:
DrGreve skrev:
Relax skrev:Det er derfor mange har Powercruisere , vettu ,,,,, for at man kan sitte tett på syklen når man vil, knebøy, tett på tanken , føle sykkelen er "liten" , "TA" svingene ....
og siden slenge beine over på High Way Pegs , sitte som i stress less'n hjemme .... når man vil ta det litt mer "easy" ...¨
" Den som tar alvor kun for alvor , og spøk kun for spøk ,,har ikke forstått noen av delene helt riktig "
I mine øyne er det ikke mange cruisere som er tiltalende å se på, faktisk bare 2. HD sin V-rod er flott og V-max like så.
Jeg har også sansen for VF1100C Magna, men det er fordi det var et beist av en sykkel når den kom i 1983. 122hk var uhørt på en cruiser i de dager :)


Godt Nytt Selvfølgelig skjønner jeg deg ....
Selvfølgelig vet jeg at å ta svinger..kjøre sporty...."føle" svingene er noe annet på en sport / racing sykkel...
,,,så for kortere , dagsturer , gjerne single, YESS,,,jeg er enig,,,,,

men tydeligvis , så blir mange ukomfortable på disse plastrakettene :lol

Mens på en powercruiser kan man kjøre 10 timer hver dag en uke uten problem....og samtidig ha det moro når man vil... dvs kjenne nedlegg, torque og drag ut av svingene...

Utseende,,,, hverken jeg eller kona snur oss etter plastraketter ...men en spennende cruiser,,hmmmm ...da...kan vi stoppe .. .))¨

Selvfølgelig er du og jeg forskjellige ... :) ... og derfor lager de forskjellige sykler :)

Godt Nytt MC år!!
Nå er jo ikke 10 timers dag på sykkel så veldig lenge da :-) Skal vel ikke så veldig mye til sykkel for å kjøre i ti timer. Jeg synes cruisere er flotte men for meg er de bare det og helt ubrukelige i praksis.
:lol :D :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

biker7 skrev:
JohnnyTh skrev:
Nå er jo ikke 10 timers dag på sykkel så veldig lenge da :-) Skal vel ikke så veldig mye til sykkel for å kjøre i ti timer. Jeg synes cruisere er flotte men for meg er de bare det og helt ubrukelige i praksis.
Nå er det vel ikke så veeeldig mange som kjører så mye mere enn 10 timers dager heller da ;-) Klart noen er det sikkert (du..), men er jo greit å få med seg litt annet enn bare å sitte på sykkelen på ferie og da. Tror nok de fleste er fornøyd etter 10 timer i salen, samme hva slags sykkel. Har tilogmed kjørt langturer med Gold-wing 1800, og syns det var greit med pauser en gang i blant der også. :-)
Joda. Det gjør jeg og. Stopper ofte når jeg er på tur. Tar bilder og leker turist. Opp sånn oftes kl 0600 og ut på tur mellom 0700-0800 så går jeg nesten alltid i fella og kjører for lenge. Ofte vanskelig å finne camping etter 2000 på kvelden. Satser jeg på hotell så blir det skjeldent før 2200. Da har man noen timer hver dag til å leke turist. Har en mistanke om at dette er en av grunnene til at jeg ofte reiser alene :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Relax »

JohnnyTh skrev:
biker7 skrev:
JohnnyTh skrev:
Nå er jo ikke 10 timers dag på sykkel så veldig lenge da :-) Skal vel ikke så veldig mye til sykkel for å kjøre i ti timer. Jeg synes cruisere er flotte men for meg er de bare det og helt ubrukelige i praksis.
Nå er det vel ikke så veeeldig mange som kjører så mye mere enn 10 timers dager heller da ;-) Klart noen er det sikkert (du..), men er jo greit å få med seg litt annet enn bare å sitte på sykkelen på ferie og da. Tror nok de fleste er fornøyd etter 10 timer i salen, samme hva slags sykkel. Har tilogmed kjørt langturer med Gold-wing 1800, og syns det var greit med pauser en gang i blant der også. :-)
Joda. Det gjør jeg og. Stopper ofte når jeg er på tur. Tar bilder og leker turist. Opp sånn oftes kl 0600 og ut på tur mellom 0700-0800 så går jeg nesten alltid i fella og kjører for lenge. Ofte vanskelig å finne camping etter 2000 på kvelden. Satser jeg på hotell så blir det skjeldent før 2200. Da har man noen timer hver dag til å leke turist. Har en mistanke om at dette er en av grunnene til at jeg ofte reiser alene :-)
Takk !
der sa du det :)
"Reiser alene "...
:))
Å ha en hyggelig tur 2 på er noe annet ,,, :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Relax skrev:
JohnnyTh skrev:
biker7 skrev:
JohnnyTh skrev:
Nå er jo ikke 10 timers dag på sykkel så veldig lenge da :-) Skal vel ikke så veldig mye til sykkel for å kjøre i ti timer. Jeg synes cruisere er flotte men for meg er de bare det og helt ubrukelige i praksis.
Nå er det vel ikke så veeeldig mange som kjører så mye mere enn 10 timers dager heller da ;-) Klart noen er det sikkert (du..), men er jo greit å få med seg litt annet enn bare å sitte på sykkelen på ferie og da. Tror nok de fleste er fornøyd etter 10 timer i salen, samme hva slags sykkel. Har tilogmed kjørt langturer med Gold-wing 1800, og syns det var greit med pauser en gang i blant der også. :-)
Joda. Det gjør jeg og. Stopper ofte når jeg er på tur. Tar bilder og leker turist. Opp sånn oftes kl 0600 og ut på tur mellom 0700-0800 så går jeg nesten alltid i fella og kjører for lenge. Ofte vanskelig å finne camping etter 2000 på kvelden. Satser jeg på hotell så blir det skjeldent før 2200. Da har man noen timer hver dag til å leke turist. Har en mistanke om at dette er en av grunnene til at jeg ofte reiser alene :-)
Takk !
der sa du det :)
"Reiser alene "...
:))
Å ha en hyggelig tur 2 på er noe annet ,,, :D
Ble slutt på det når kona ødela kneet:( men det å reise alene er fantastisk. Man kommer mye mer i kontakt med andre. Og så kjører man når man vil og sover når man vil. 6 timer søvn 1 time til å sette opp telt og 1 time til å pakke sammen. Så har man 16 timer til å være på tur. Tror ikke jeg hadde orket lengre dager selv om jeg hadde kjøpt en sykkel som andre mener er bedre til lange dager :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Relax »

JohnnyTh skrev:
Relax skrev:
JohnnyTh skrev:
biker7 skrev:
JohnnyTh skrev:
Nå er jo ikke 10 timers dag på sykkel så veldig lenge da :-) Skal vel ikke så veldig mye til sykkel for å kjøre i ti timer. Jeg synes cruisere er flotte men for meg er de bare det og helt ubrukelige i praksis.
Nå er det vel ikke så veeeldig mange som kjører så mye mere enn 10 timers dager heller da ;-) Klart noen er det sikkert (du..), men er jo greit å få med seg litt annet enn bare å sitte på sykkelen på ferie og da. Tror nok de fleste er fornøyd etter 10 timer i salen, samme hva slags sykkel. Har tilogmed kjørt langturer med Gold-wing 1800, og syns det var greit med pauser en gang i blant der også. :-)
Joda. Det gjør jeg og. Stopper ofte når jeg er på tur. Tar bilder og leker turist. Opp sånn oftes kl 0600 og ut på tur mellom 0700-0800 så går jeg nesten alltid i fella og kjører for lenge. Ofte vanskelig å finne camping etter 2000 på kvelden. Satser jeg på hotell så blir det skjeldent før 2200. Da har man noen timer hver dag til å leke turist. Har en mistanke om at dette er en av grunnene til at jeg ofte reiser alene :-)
Takk !
der sa du det :)
"Reiser alene "...
:))
Å ha en hyggelig tur 2 på er noe annet ,,, :D
Ble slutt på det når kona ødela kneet:( men det å reise alene er fantastisk. Man kommer mye mer i kontakt med andre. Og så kjører man når man vil og sover når man vil. 6 timer søvn 1 time til å sette opp telt og 1 time til å pakke sammen. Så har man 16 timer til å være på tur. Tror ikke jeg hadde orket lengre dager selv om jeg hadde kjøpt en sykkel som andre mener er bedre til lange dager :-)
:) Vel , med unntak av Powercruisr da :)) ....SPØK!!

..
Det er samma søren åssen sykkel du kjører , bare DU liker den,,og DU sitter godt,,, og om du har noen bakpå,,, så Må disse ha det ennå bedre,,om det skal bli mange mil, mange timer og mange turer ,, :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

På bakgrunn av den grove anklagen fra Dr.Greve , der han beskylder meg for å bedrive barnsligheter ved å endre sitatet med et ord "ikke".

Å forandre sitater er noe jeg tar sterk avstand fra , selv om jeg vet at det har forekommet. Å kutte ut deler av et sitat er greit når man kun vil besvare en del av et sitat.
Derfor har jeg brukt mesteparten av fritiden i dag for å finne ut hva som kan ha hent. Hvis jeg ser bort fra at noen andre eller Dr.Greve selv har endret sitatet. Noe jeg understreker at jeg ikke tror , så er det et mysterium.

Jeg har til og med snakket med en flink dataguru på it avdelingen i vårt firma , og han mener at det ikke er så mange muligheter for å endre sitatet.
Det han spurte om var hvor jeg foretok innlegget , om det var fra PC , nettbrett eller mobiltelefon. Jeg brukte i dag min mobiltelefon av typen Samsung Galaxy SIII.
Når man er på dette forumet og flere andre så hender det at tastaturet tar så stor plass på skjermen at kun halve skjermen er til å skrive på. Er man da litt for klåfingret å trykker feil , så flytter kursoren (den streken man skriver med) til dit man trykker med fingeren. Hvis man da tilfeldigvis trykker på sitatfeltet, begynner kursoren å skrive midt i sitatet :scratch
Kollegaen min viste meg dette på telefonen og jeg ser at dette kan være en risiko. Jeg har merket at kursoren av og til flytter seg opp i teksten , men har da alltid flyttet den ned igjen slik at setningen kan fortsettes.

Dette er eneste naturlige forklaringen jeg har på sitatendringen , og jeg vil ikke ha det på meg at jeg er en som endrer sitatene. :[-X
Men jeg har forståelse for Dr.Greve sin reaksjon , selv om jeg synes kommentaren var litt forhastet og krass i første omgang. Men Dr.Greve er Nordlenning og jeg er Bergenser så jeg forstår.

Jeg håper dette nå er avklart og at jeg ikke blir stemplet som en forbryter , for det vil jeg ha meg frabedt. Og at vi kan fortsette tråden som nå ser ut å komme på rett spor :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Busa Trond »

Hva er den beste sykkelen? ...er spørsmålet :sk?
Tror jeg har funnet svaret her. Det er som eieren Tause-Leif sier, " bare en feil med denne sykkelen og det er at den bare har tre hjul" :lol


Bilde



Det er jo mange sjangere på sykler, men jeg så en film her i jula om "Søsken til evig tid" og da føler jeg for at R1 og S1000 er mer kroppslig riktig :prf . Så lenge jeg er en rakrygget ung herremann tror jeg at jeg holder meg på en ADV der ryggen er rak og svikten i knea er minimal. Hopper sikkert over på noe mer turvennlig da Kongsberknekken melder sin ankomst seinere i livet :redface

Neida fin PMS tråd dette, men det ser ut til at JohnnyTh har gjort GTR til sin beste sykkel ( masse flotte bilder :D )

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:På bakgrunn av den grove anklagen fra Dr.Greve , der han beskylder meg for å bedrive barnsligheter ved å endre sitatet med et ord "ikke".

Å forandre sitater er noe jeg tar sterk avstand fra , selv om jeg vet at det har forekommet. Å kutte ut deler av et sitat er greit når man kun vil besvare en del av et sitat.
Derfor har jeg brukt mesteparten av fritiden i dag for å finne ut hva som kan ha hent. Hvis jeg ser bort fra at noen andre eller Dr.Greve selv har endret sitatet. Noe jeg understreker at jeg ikke tror , så er det et mysterium.

Jeg har til og med snakket med en flink dataguru på it avdelingen i vårt firma , og han mener at det ikke er så mange muligheter for å endre sitatet.
Det han spurte om var hvor jeg foretok innlegget , om det var fra PC , nettbrett eller mobiltelefon. Jeg brukte i dag min mobiltelefon av typen Samsung Galaxy SIII.
Når man er på dette forumet og flere andre så hender det at tastaturet tar så stor plass på skjermen at kun halve skjermen er til å skrive på. Er man da litt for klåfingret å trykker feil , så flytter kursoren (den streken man skriver med) til dit man trykker med fingeren. Hvis man da tilfeldigvis trykker på sitatfeltet, begynner kursoren å skrive midt i sitatet :scratch
Kollegaen min viste meg dette på telefonen og jeg ser at dette kan være en risiko. Jeg har merket at kursoren av og til flytter seg opp i teksten , men har da alltid flyttet den ned igjen slik at setningen kan fortsettes.

Dette er eneste naturlige forklaringen jeg har på sitatendringen , og jeg vil ikke ha det på meg at jeg er en som endrer sitatene. :[-X
Men jeg har forståelse for Dr.Greve sin reaksjon , selv om jeg synes kommentaren var litt forhastet og krass i første omgang. Men Dr.Greve er Nordlenning og jeg er Bergenser så jeg forstår.

Jeg håper dette nå er avklart og at jeg ikke blir stemplet som en forbryter , for det vil jeg ha meg frabedt. Og at vi kan fortsette tråden som nå ser ut å komme på rett spor :vs
Både forklaring og unnskyldning er akseptert... og jeg var bare sint en liten time :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:På bakgrunn av den grove anklagen fra Dr.Greve , der han beskylder meg for å bedrive barnsligheter ved å endre sitatet med et ord "ikke".

Å forandre sitater er noe jeg tar sterk avstand fra , selv om jeg vet at det har forekommet. Å kutte ut deler av et sitat er greit når man kun vil besvare en del av et sitat.
Derfor har jeg brukt mesteparten av fritiden i dag for å finne ut hva som kan ha hent. Hvis jeg ser bort fra at noen andre eller Dr.Greve selv har endret sitatet. Noe jeg understreker at jeg ikke tror , så er det et mysterium.

Jeg har til og med snakket med en flink dataguru på it avdelingen i vårt firma , og han mener at det ikke er så mange muligheter for å endre sitatet.
Det han spurte om var hvor jeg foretok innlegget , om det var fra PC , nettbrett eller mobiltelefon. Jeg brukte i dag min mobiltelefon av typen Samsung Galaxy SIII.
Når man er på dette forumet og flere andre så hender det at tastaturet tar så stor plass på skjermen at kun halve skjermen er til å skrive på. Er man da litt for klåfingret å trykker feil , så flytter kursoren (den streken man skriver med) til dit man trykker med fingeren. Hvis man da tilfeldigvis trykker på sitatfeltet, begynner kursoren å skrive midt i sitatet :scratch
Kollegaen min viste meg dette på telefonen og jeg ser at dette kan være en risiko. Jeg har merket at kursoren av og til flytter seg opp i teksten , men har da alltid flyttet den ned igjen slik at setningen kan fortsettes.

Dette er eneste naturlige forklaringen jeg har på sitatendringen , og jeg vil ikke ha det på meg at jeg er en som endrer sitatene. :[-X
Men jeg har forståelse for Dr.Greve sin reaksjon , selv om jeg synes kommentaren var litt forhastet og krass i første omgang. Men Dr.Greve er Nordlenning og jeg er Bergenser så jeg forstår.

Jeg håper dette nå er avklart og at jeg ikke blir stemplet som en forbryter , for det vil jeg ha meg frabedt. Og at vi kan fortsette tråden som nå ser ut å komme på rett spor :vs
Både forklaring og unnskyldning er akseptert... og jeg var bare sint en liten time :)
Det var da godt , da kan vi gå videre :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:På bakgrunn av den grove anklagen fra Dr.Greve , der han beskylder meg for å bedrive barnsligheter ved å endre sitatet med et ord "ikke".

Å forandre sitater er noe jeg tar sterk avstand fra , selv om jeg vet at det har forekommet. Å kutte ut deler av et sitat er greit når man kun vil besvare en del av et sitat.
Derfor har jeg brukt mesteparten av fritiden i dag for å finne ut hva som kan ha hent. Hvis jeg ser bort fra at noen andre eller Dr.Greve selv har endret sitatet. Noe jeg understreker at jeg ikke tror , så er det et mysterium.

Jeg har til og med snakket med en flink dataguru på it avdelingen i vårt firma , og han mener at det ikke er så mange muligheter for å endre sitatet.
Det han spurte om var hvor jeg foretok innlegget , om det var fra PC , nettbrett eller mobiltelefon. Jeg brukte i dag min mobiltelefon av typen Samsung Galaxy SIII.
Når man er på dette forumet og flere andre så hender det at tastaturet tar så stor plass på skjermen at kun halve skjermen er til å skrive på. Er man da litt for klåfingret å trykker feil , så flytter kursoren (den streken man skriver med) til dit man trykker med fingeren. Hvis man da tilfeldigvis trykker på sitatfeltet, begynner kursoren å skrive midt i sitatet :scratch
Kollegaen min viste meg dette på telefonen og jeg ser at dette kan være en risiko. Jeg har merket at kursoren av og til flytter seg opp i teksten , men har da alltid flyttet den ned igjen slik at setningen kan fortsettes.

Dette er eneste naturlige forklaringen jeg har på sitatendringen , og jeg vil ikke ha det på meg at jeg er en som endrer sitatene. :[-X
Men jeg har forståelse for Dr.Greve sin reaksjon , selv om jeg synes kommentaren var litt forhastet og krass i første omgang. Men Dr.Greve er Nordlenning og jeg er Bergenser så jeg forstår.

Jeg håper dette nå er avklart og at jeg ikke blir stemplet som en forbryter , for det vil jeg ha meg frabedt. Og at vi kan fortsette tråden som nå ser ut å komme på rett spor :vs
Både forklaring og unnskyldning er akseptert... og jeg var bare sint en liten time :)
Om Bringisen er en konfliktsøker ... men det er han vel ikke, han er jo bergenser ... så vil han kanskje protestere kraftig på at dette er en unnskyldning ... så har vi det gående igjen :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Busa Trond skrev:
Neida fin PMS tråd dette, men det ser ut til at JohnnyTh har gjort GTR til sin beste sykkel ( masse flotte bilder :D )
Beste jeg har nå uansett. Men det finnes helt sikkert sykkler der ute som er bedre. Hadde ikke motoren stukket ut på begge sider, så hadde jeg sikkert hatt en R1200gt. Men de sylinderne ødlegger litt for meg. Greit på en adv for de prøver jo ikke være fine.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Jompa »

JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
Neida fin PMS tråd dette, men det ser ut til at JohnnyTh har gjort GTR til sin beste sykkel ( masse flotte bilder :D )
Beste jeg har nå uansett. Men det finnes helt sikkert sykkler der ute som er bedre. Hadde ikke motoren stukket ut på begge sider, så hadde jeg sikkert hatt en R1200gt. Men de sylinderne ødlegger litt for meg. Greit på en adv for de prøver jo ikke være fine.
Motoren skal davel stikke ut på sidene av tanken på en firer også ?
Hvis ikke kjører du moped.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:
JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
Neida fin PMS tråd dette, men det ser ut til at JohnnyTh har gjort GTR til sin beste sykkel ( masse flotte bilder :D )
Beste jeg har nå uansett. Men det finnes helt sikkert sykkler der ute som er bedre. Hadde ikke motoren stukket ut på begge sider, så hadde jeg sikkert hatt en R1200gt. Men de sylinderne ødlegger litt for meg. Greit på en adv for de prøver jo ikke være fine.
Motoren skal davel stikke ut på sidene av tanken på en firer også ?
Hvis ikke kjører du moped.
Jeg har aldri hatt en sykkel med motor på siden av tanken :-) ellers har jeg kun hatt en sykkel som ikke hadde helkåpe. Den første hadde halvkåpe og fant ut at det skulle jeg ikke ha igjen. Motoren har fått plass innenfor kåpa på alle de andre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
DrGreve skrev:
Bringisen skrev:På bakgrunn av den grove anklagen fra Dr.Greve , der han beskylder meg for å bedrive barnsligheter ved å endre sitatet med et ord "ikke".

Å forandre sitater er noe jeg tar sterk avstand fra , selv om jeg vet at det har forekommet. Å kutte ut deler av et sitat er greit når man kun vil besvare en del av et sitat.
Derfor har jeg brukt mesteparten av fritiden i dag for å finne ut hva som kan ha hent. Hvis jeg ser bort fra at noen andre eller Dr.Greve selv har endret sitatet. Noe jeg understreker at jeg ikke tror , så er det et mysterium.

Jeg har til og med snakket med en flink dataguru på it avdelingen i vårt firma , og han mener at det ikke er så mange muligheter for å endre sitatet.
Det han spurte om var hvor jeg foretok innlegget , om det var fra PC , nettbrett eller mobiltelefon. Jeg brukte i dag min mobiltelefon av typen Samsung Galaxy SIII.
Når man er på dette forumet og flere andre så hender det at tastaturet tar så stor plass på skjermen at kun halve skjermen er til å skrive på. Er man da litt for klåfingret å trykker feil , så flytter kursoren (den streken man skriver med) til dit man trykker med fingeren. Hvis man da tilfeldigvis trykker på sitatfeltet, begynner kursoren å skrive midt i sitatet :scratch
Kollegaen min viste meg dette på telefonen og jeg ser at dette kan være en risiko. Jeg har merket at kursoren av og til flytter seg opp i teksten , men har da alltid flyttet den ned igjen slik at setningen kan fortsettes.

Dette er eneste naturlige forklaringen jeg har på sitatendringen , og jeg vil ikke ha det på meg at jeg er en som endrer sitatene. :[-X
Men jeg har forståelse for Dr.Greve sin reaksjon , selv om jeg synes kommentaren var litt forhastet og krass i første omgang. Men Dr.Greve er Nordlenning og jeg er Bergenser så jeg forstår.

Jeg håper dette nå er avklart og at jeg ikke blir stemplet som en forbryter , for det vil jeg ha meg frabedt. Og at vi kan fortsette tråden som nå ser ut å komme på rett spor :vs
Både forklaring og unnskyldning er akseptert... og jeg var bare sint en liten time :)
Om Bringisen er en konfliktsøker ... men det er han vel ikke, han er jo bergenser ... så vil han kanskje protestere kraftig på at dette er en unnskyldning ... så har vi det gående igjen :knegg
Hehe , morsomt at du sier akkurat det der. De første sekundene etter at jeg leste det med "unnskyldning" tok det litt fyr. Men når jeg fikk tenkt meg om, så kan det jo sees på som en unnskylding hvis jeg gjorde sitatendringen, selv om det var uforskyldt.
Jeg vet ikke en gang om det jeg skrev som mulig forklaring var tilfellet , dette var det en it-guru som tipset meg om. Heretter kommer jeg uansett ikke til å bruke mobiltelefon eller Ipad når jeg skal sitere noen......sånn i tilfellet.

På bakgrunn av at verken jeg eller Dr.Greve har bidratt til noe konstruktivt etter at jeg annonserte mitt forslag til "Den beste sykkelen", var tanken å droppe å svare noe surt tilbake til Dr.Greve.
Det ville bare være å kaste bensin på glørne igjen , men i og med jeg svarer deg på dette nå, så er det vel allerede fyr på bålet regner jeg med. Frekk vil jeg nok kunne bli kalt og jeg får nok skylden for dette også.
Selv om det kan være morsomt for noen , så mener jeg at nok er nok. Jeg vil forsøke å bidra til at vi holder oss til tråden etter dette. Jeg håper Dr.Greve synes det samme og ønsker han og alle andre et riktig godt nytt år , og takker for det gamle. :bb_p:
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Jompa skrev:
JohnnyTh skrev:
Busa Trond skrev:
Neida fin PMS tråd dette, men det ser ut til at JohnnyTh har gjort GTR til sin beste sykkel ( masse flotte bilder :D )
Beste jeg har nå uansett. Men det finnes helt sikkert sykkler der ute som er bedre. Hadde ikke motoren stukket ut på begge sider, så hadde jeg sikkert hatt en R1200gt. Men de sylinderne ødlegger litt for meg. Greit på en adv for de prøver jo ikke være fine.
Motoren skal davel stikke ut på sidene av tanken på en firer også ?
Hvis ikke kjører du moped.
Jeg har aldri hatt en sykkel med motor på siden av tanken :-) ellers har jeg kun hatt en sykkel som ikke hadde helkåpe. Den første hadde halvkåpe og fant ut at det skulle jeg ikke ha igjen. Motoren har fått plass innenfor kåpa på alle de andre.
Jeg synes det er en fordel at sylindrene stikker ut fra sidene , de dekker bena godt og gir varme. Dessuten holder det tyngdepunktet lavt.
Jeg har også tidligere uttalt at for meg er det litt viktig at en motorsykkel "viser" motor og teknikk. Dessuten viser en boxermotor mye av sin opprinnelse ved at man ser motoren godt.

Noen har jo ment at en ADV sykkel ikke er nødvendig for de fleste i de aller fleste sitasjoner. Dette kan vel ikke benektes og det er vel sjelden noen benekter det. Noe annet er det med alroundegenskapene.
Ingen tvil om at man kommer et langt stykke på vei med en touringsykkel. Komfortabel og et godt bruksområde.
Selv om noen ikke vil tro det , har jeg faktisk ofte vurdert dette alternativet og var på nippen til å bestille den nye R1200RT.
Dette er en flott sykkel etter min mening , mye teknikk , aktiv demning og høy sikkerhet. Dessuten har den boxermotor.
Jeg hadde nok hatt det godt også med denne sykkelen , selv om det var noen områder jeg måtte gitt avkall på. Men 80% av tiden kunne dette vært et flott alternativ.
Men......så kommer det et stort MEN. Jeg liker virkelig hvordan en GS ser ut , tro det eller la vær. Jeg liker måten den på en god måte takler det meste. Den er relativt lett og tåler virkelig en støyt. Jeg tør ikke tenke på om jeg måtte legge en RT i bakken eller om den hadde tatt nedi.
Ser at noen vil ha GTR opp som en god kandidat , og det er vel virkelig fortjent. En flott sykkel, nesten midt i mellom en sporttourer og en touringsykkel.
Men den er virkelig tung da , og kan nok gi et stygt utlegg om den legges ned eller dumper skikkelig nedi. Ja den er rask , raskere enn både en GS og en RT. Men det behovet er vel det som man bruker aller minst , kanskje 5% i løpet av en sesong.
Da vil jeg med hånden på hjerte hevde at jeg kjører minst 3 ganger så mye i skogen , på hullete grusveier og traktorstier som jeg vil trenge høyere hastigheter enn 150 km/t , ja kanskje ned mot 130 km/t.
Komforten er nok ikke bedre på en GS enn en RT eller GTR , men den er etter min mening heller ikke noe dårligere.
Komfort og sikkerhet på svingete veier er tror jeg heller ikke en GS er noe dårligere enn en RT eller en GTR , heller tvert i mot skal man tro de siste års Alpen Master testene. Her blir ofte en Touringsykkel med lang akselavstand og vekt over 250kg regnet som mindre villig enn en Allroadsykkel.
Så har vi lastekapasitet , her er det mye som spiller inn. Selvfølgelig lastevekt , men også fjæringsvei , pakkemuligheter , plass og vesketyper. Her vil jeg påstå at en allroadsykkel trekker det lengste strået totalt sett.
Når man kommer til steder der den normale veien tar slutt , så er det nesten uforskammet oven for konstruktørene av allroadsykler og seg selv å påstå at en touringsykkel , sporttourer eller R-sykkel takler dette like godt. Det er klart at høy bakkeklaring , grovere dekk , større hjul , lengre fjæringsvei , dedikerte programmer for TC og ABS og beskyttelse for skader med bakkekontakt og velt er ting som gjør disse bedre egnet.
Man kan selvfølgelig vise til mennesker som tar den helt ut, og kjører andre typer sykler de mest ekstreme steder. Og klart at alt går an , men etter min mening er det litt morsomt. Folk gjør de merkeligste ting for å overbevise.

Prøver å finne noen skikkelige bilder av sittestillingen på en GS, men finner bilder som er litt på siden. Skal love å ta bilder med en gang min dukker opp hos forhandleren. Sittestillingen er for meg som er 181 veldig avslappende og knevinkelen er ganske så rettvinklet føles det. På min 800GS monterte jeg styreforhøyere på 20mm for å heve styret litt mer. Dette var for å kunne stå mest mulig oppreist under kjøring på dårlig underlag.
Jeg vil vurdere dette på min nye etter første sesong.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev: Jeg synes det er en fordel at sylindrene stikker ut fra sidene , de dekker bena godt og gir varme. )
Dette er et problem på GTR med varme på bena. I varmt klima så får man mye varme fra motoren. Skjeldent et problem i norge men når man kjører sørover så er det det.
Bringisen skrev:Jeg hadde nok hatt det godt også med denne sykkelen , selv om det var noen områder jeg måtte gitt avkall på. Men 80% av tiden kunne dette vært et flott alternativ.
Men......så kommer det et stort MEN. Jeg liker virkelig hvordan en GS ser ut , tro det eller la vær. )
Det er ikke vanskelig å tro for det synes jeg og.
Bringisen skrev:Jeg liker måten den på en god måte takler det meste. Den er relativt lett og tåler virkelig en støyt. Jeg tør ikke tenke på om jeg måtte legge en RT i bakken eller om den hadde tatt nedi.
Ser at noen vil ha GTR opp som en god kandidat , og det er vel virkelig fortjent. En flott sykkel, nesten midt i mellom en sporttourer og en touringsykkel.
Men den er virkelig tung da , og kan nok gi et stygt utlegg om den legges ned eller dumper skikkelig nedi. Ja den er rask , raskere enn både en GS og en RT. Men det behovet er vel det som man bruker aller minst , kanskje 5% i løpet av en sesong.
Vet ikke helt hvem som vil ha GTR som kandidat, jeg har kjørt den mye, men mener den ikke er beste sykkel. At den nye GS'en ikke skal bli skadet ved velt tviler jeg veldig på. Helt sikker på at for å oppnå det så må man ha ekstrautstyr på den. Det får man også til de aller fleste sykkler. Selv GTR min får man solide veltebøyler til. At GTR er tung har du helt rett i. Og Kawasaki bør nok gjøre noe med vekten snart. Vekten har vært uendret i 6 år nå. Noen sier vekten er en fordel i høyhastighetskrusing og ved vind. Ikke vet jeg, men jeg synes ikke min er lett påvirket av vind. Bortstt fra i hastigheter over 210 med toppboks.


Bringisen skrev:Da vil jeg med hånden på hjerte hevde at jeg kjører minst 3 ganger så mye i skogen , på hullete grusveier og traktorstier som jeg vil trenge høyere hastigheter enn 150 km/t , ja kanskje ned mot 130 km/t.
Komforten er nok ikke bedre på en GS enn en RT eller GTR , men den er etter min mening heller ikke noe dårliger.
Jeg har kjørt over 30 000km i år, på vei. I skogen har det ikke vært mange km. Skal man kjøre i skogen så kjøper man seg selvsagt ikke en tourer. Hvor langt må man foresten for å kjøre i skogen? I norge er det jo uansett ikke lov.
Bringisen skrev: Så har vi lastekapasitet , her er det mye som spiller inn. Selvfølgelig lastevekt , men også fjæringsvei , pakkemuligheter , plass og vesketyper. Her vil jeg påstå at en allroadsykkel trekker det lengste strået totalt sett..
Ser ut som GS har 11 kg mer nyttelast en min. Men så må man trekke av et veskesett, må man ikke? Og da kommer de ganske likt ut. Jeg har 125 liter bagasjeplass og det er stort sett mer en jeg trenger.

Bringisen skrev:Når man kommer til steder der den normale veien tar slutt , så er det nesten uforskammet oven for konstruktørene av allroadsykler og seg selv å påstå at en touringsykkel , sporttourer eller R-sykkel takler dette like godt. Det er klart at høy bakkeklaring , grovere dekk , større hjul , lengre fjæringsvei , dedikerte programmer for TC og ABS og beskyttelse for skader med bakkekontakt og velt er ting som gjør disse bedre egnet.
Er vel ingen som har påstått det?

Og så er det det du må ofre :) når man kommer til en flott motorvei nedi tyskland så er jeg fremdeles så barnslig at jeg synes det er morro å la den få frie tøyler og la den få strekke bena.

I mitt hode er en GS en flott sykkel. Like flott som mange andre. Og så vekker de jo mindre oppsikt enn, f.eks. Min GTR siden de er så vanlige. Men noen liker jo å kjøre litt anonyme sykkler :erte
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar