Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Etter hva jeg har lest på superduke forumet så er endringene av den positive sort når man går over til 200 bakdekk.
Det blir spennende å se om jeg merker noe særlig forskjell. :-)
Det blir spennende å se om jeg merker noe særlig forskjell. :-)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Bare merk deg at det er langt verre å skaffe gummi i 200 profil enn 190... Hvertfall om en skal lytte til HP4 gutta i utlandet
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg gikk ned fra 200/50 til 190/55(pga."sving-villighet") litt etter jeg kjøpte zx12r. Teoretisk økte da høyden på dekket 4,5mm og dette merket jeg faktisk litt. Ble ørlite grann "høyere giret", men går fint på Ninjan. Den er sterk nok nå også. Dessuten er speedometeret nå "spot on". Du vil med ditt nevnte dekkvalg øke dekkhøyden med 5,5mm, og altså "gire opp" sykkelen litt. Ikke sikkert det gjør noe på din sykkel heller, men greit å ha dette i bakhodet. Ellers er det jo en mulighet å bruke 200/50, og da blir dekket 4,5mm lavere enn 190/55. Da vil sykkelen bli litt "lavere giret" istedet. (evt. bruke 190/50, og "gire ned" enda mer) :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Kan noen være så snill å gi meg en god forklaring på lufttrykk i dekkene?
I følge BMW, skal jeg ha 2.5 bar fremme, og 2.9 bak uansett dekk Selv føler jeg det blir noe søkt. De fleste som har kjørt sykkel noen år, vet at dekktrykk varierer veldig.
Jeg forstår at det er mange faktorer som avgjør dekktrykk, men finnes der noen enkle regler? I forhold til hvor mye vekt en lesser på? Sport dekk framfor sport touring dekk? osv
Noen følger produsentenes anbefalinger, noen følger sykkelens anbefalinger. Noen velger å kjenne litt på det selv. For min del, så kjenner jeg om dekket har for lite luft eller alt for mye luft, men kjenner veldig liten forskjell på 0.1 bar opp eller ned
I følge BMW, skal jeg ha 2.5 bar fremme, og 2.9 bak uansett dekk Selv føler jeg det blir noe søkt. De fleste som har kjørt sykkel noen år, vet at dekktrykk varierer veldig.
Jeg forstår at det er mange faktorer som avgjør dekktrykk, men finnes der noen enkle regler? I forhold til hvor mye vekt en lesser på? Sport dekk framfor sport touring dekk? osv
Noen følger produsentenes anbefalinger, noen følger sykkelens anbefalinger. Noen velger å kjenne litt på det selv. For min del, så kjenner jeg om dekket har for lite luft eller alt for mye luft, men kjenner veldig liten forskjell på 0.1 bar opp eller ned
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Vet ikke helt om det stemmer, men jeg har utviklet meg en liten teori med hensyn til akurat det der.LordShaft skrev:Kan noen være så snill å gi meg en god forklaring på lufttrykk i dekkene?
I følge BMW, skal jeg ha 2.5 bar fremme, og 2.9 bak uansett dekk Selv føler jeg det blir noe søkt. De fleste som har kjørt sykkel noen år, vet at dekktrykk varierer veldig.
Jeg forstår at det er mange faktorer som avgjør dekktrykk, men finnes der noen enkle regler? I forhold til hvor mye vekt en lesser på? Sport dekk framfor sport touring dekk? osv
Noen følger produsentenes anbefalinger, noen følger sykkelens anbefalinger. Noen velger å kjenne litt på det selv. For min del, så kjenner jeg om dekket har for lite luft eller alt for mye luft, men kjenner veldig liten forskjell på 0.1 bar opp eller ned
Om man har korrekt dekktrykk etter sykkelprodusentens anbefalinger ved singelkjøring er alt ok.
I det man laster på sykkelen med masse bagasje og eventuellt passasjer får dekket en flatere profil pga vekten
(spesiellt bak). Dette øker bevegelsene i gummien, som igjen øker temperaturen i dekkene, som igjen øker trykket.
Når jeg tenker på dette, kan jeg med god samvittighet ta alt det der helt med ro (Jeg tror det er noe i det jeg sier her). Dette har jeg funnet ut helt av meg selv :-)å
Andre bruker faste tillegg i trykk per 10 kg ekstra last. Vet Tagesk har bestemte meninger der
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Poenget med lufttrykket er at dekket skal beholde sin tiltenkte form. Mer vekt-mer luft. Jeg ANTAR at dekkprofusentene har en "standard" de jobber utfra, og at vektbelastningen på dekkene er utgangspunktet for anbefalt lufttrykk.
Forresten, -Godt tenkt, Ojda!!
Forresten, -Godt tenkt, Ojda!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Bjerknez
- Innlegg: 23349
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Bakdekket mitt skal ha hele 2.9 i trykk. Det merkelige er at Daytona skal ha 2.6 (tror det var det...) som jo er den samme sykkelen (mer eller mindre) Noen sier at produsenten har satt såpass høyt trykk som standard fordi den er bergenet for å kjøre to på.... Forstå det den som kan...
Men jeg kjører nå uansett med 2.9 bak da jeg føler dte går bra og siden jeg følger boken så er det vel greit?
Men jeg kjører nå uansett med 2.9 bak da jeg føler dte går bra og siden jeg følger boken så er det vel greit?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Boken er bare en veiledning... det gir ikke nødvendigvis riktig svar i forhold til dine behov. Vi har alle forskjellig vekt, utstyr med oss and so on... det må da være en gylden regel eller noe en kan prøve seg ut ifra
Note4
Note4
- Bjerknez
- Innlegg: 23349
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Men det må da være mer riktig å oppgi lufttrykk med Kun fører på en MC. ? Dem kunne vertfall tatt seg bryet med å oppgi anbefalt lufttrykk med kun fører også, men det finner jeg ingen steder...
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hos meg står det anbefalt 2.5 med fører og 2.7 med passasjer.
- Bjerknez
- Innlegg: 23349
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Merkelig at jeg ikke finner lignende i min manual...
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
For et par år siden var jeg på Inspirasjonsdag hos MC-deler. Der var det noen representanter for Michelin som holdt foredrag om dekk. De anbefalte å følge dekkprodusentens anbefalte dekktrykk. I tillegg til det skulle man øke dekktrykket med 0,05 bar for hver 20 kg over de 75 kg som er beregnet på fører på fremdekket, og 0,1 bar på bakdekket.
Sist redigert av Snikkeren den 09 jun 2015, 16:55, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
+ 2 - 2,5 bar på fordekket ved feriepakket sykkel med passasjer bakpå Høres ikke bra ut
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
He He. Var en liten tasteleif i innlegget mitt der. Skulle være 0,05 bar på fordekket, ikke 0,5 bar. Rettet opp no. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Olden og andre: Hvis man vil forske litt mere ang. dekk-dimensjoner eller også omdreving, kan denne linken hjelpe: http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Lastet inn din sykkel og la inn 190/55 og 200/55, Olden. Ser ut som den i utgangspunktet er ganske lavt giret, og dekkforandringen gir veldig små utslag på turtall/fart etc. Men teortisk 4,5km høyere toppfart da !biker7 skrev:Jeg gikk ned fra 200/50 til 190/55(pga."sving-villighet") litt etter jeg kjøpte zx12r. Teoretisk økte da høyden på dekket 4,5mm og dette merket jeg faktisk litt. Ble ørlite grann "høyere giret", men går fint på Ninjan. Den er sterk nok nå også. Dessuten er speedometeret nå "spot on". Du vil med ditt nevnte dekkvalg øke dekkhøyden med 5,5mm, og altså "gire opp" sykkelen litt. Ikke sikkert det gjør noe på din sykkel heller, men greit å ha dette i bakhodet. Ellers er det jo en mulighet å bruke 200/50, og da blir dekket 4,5mm lavere enn 190/55. Da vil sykkelen bli litt "lavere giret" istedet. (evt. bruke 190/50, og "gire ned" enda mer) :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)