Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Etter hva jeg har lest på superduke forumet så er endringene av den positive sort når man går over til 200 bakdekk.
Det blir spennende å se om jeg merker noe særlig forskjell. :-)
Det blir spennende å se om jeg merker noe særlig forskjell. :-)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Bare merk deg at det er langt verre å skaffe gummi i 200 profil enn 190... Hvertfall om en skal lytte til HP4 gutta i utlandet 

- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg gikk ned fra 200/50 til 190/55(pga."sving-villighet") litt etter jeg kjøpte zx12r. Teoretisk økte da høyden på dekket 4,5mm og dette merket jeg faktisk litt. Ble ørlite grann "høyere giret", men går fint på Ninjan. Den er sterk nok nå også. Dessuten er speedometeret nå "spot on". Du vil med ditt nevnte dekkvalg øke dekkhøyden med 5,5mm, og altså "gire opp" sykkelen litt. Ikke sikkert det gjør noe på din sykkel heller, men greit å ha dette i bakhodet.
Ellers er det jo en mulighet å bruke 200/50, og da blir dekket 4,5mm lavere enn 190/55. Da vil sykkelen bli litt "lavere giret" istedet. (evt. bruke 190/50, og "gire ned" enda mer) :-)

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Kan noen være så snill å gi meg en god forklaring på lufttrykk i dekkene?
I følge BMW, skal jeg ha 2.5 bar fremme, og 2.9 bak uansett dekk
Selv føler jeg det blir noe søkt. De fleste som har kjørt sykkel noen år, vet at dekktrykk varierer veldig.
Jeg forstår at det er mange faktorer som avgjør dekktrykk, men finnes der noen enkle regler? I forhold til hvor mye vekt en lesser på? Sport dekk framfor sport touring dekk? osv
Noen følger produsentenes anbefalinger, noen følger sykkelens anbefalinger. Noen velger å kjenne litt på det selv. For min del, så kjenner jeg om dekket har for lite luft eller alt for mye luft, men kjenner veldig liten forskjell på 0.1 bar opp eller ned
I følge BMW, skal jeg ha 2.5 bar fremme, og 2.9 bak uansett dekk

Jeg forstår at det er mange faktorer som avgjør dekktrykk, men finnes der noen enkle regler? I forhold til hvor mye vekt en lesser på? Sport dekk framfor sport touring dekk? osv
Noen følger produsentenes anbefalinger, noen følger sykkelens anbefalinger. Noen velger å kjenne litt på det selv. For min del, så kjenner jeg om dekket har for lite luft eller alt for mye luft, men kjenner veldig liten forskjell på 0.1 bar opp eller ned

- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Vet ikke helt om det stemmer, men jeg har utviklet meg en liten teori med hensyn til akurat det der.LordShaft skrev:Kan noen være så snill å gi meg en god forklaring på lufttrykk i dekkene?
I følge BMW, skal jeg ha 2.5 bar fremme, og 2.9 bak uansett dekkSelv føler jeg det blir noe søkt. De fleste som har kjørt sykkel noen år, vet at dekktrykk varierer veldig.
Jeg forstår at det er mange faktorer som avgjør dekktrykk, men finnes der noen enkle regler? I forhold til hvor mye vekt en lesser på? Sport dekk framfor sport touring dekk? osv
Noen følger produsentenes anbefalinger, noen følger sykkelens anbefalinger. Noen velger å kjenne litt på det selv. For min del, så kjenner jeg om dekket har for lite luft eller alt for mye luft, men kjenner veldig liten forskjell på 0.1 bar opp eller ned
Om man har korrekt dekktrykk etter sykkelprodusentens anbefalinger ved singelkjøring er alt ok.
I det man laster på sykkelen med masse bagasje og eventuellt passasjer får dekket en flatere profil pga vekten
(spesiellt bak). Dette øker bevegelsene i gummien, som igjen øker temperaturen i dekkene, som igjen øker trykket.
Når jeg tenker på dette, kan jeg med god samvittighet ta alt det der helt med ro


Andre bruker faste tillegg i trykk per 10 kg ekstra last. Vet Tagesk har bestemte meninger der

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Poenget med lufttrykket er at dekket skal beholde sin tiltenkte form. Mer vekt-mer luft. Jeg ANTAR at dekkprofusentene har en "standard" de jobber utfra, og at vektbelastningen på dekkene er utgangspunktet for anbefalt lufttrykk.
Forresten, -Godt tenkt, Ojda!!
Forresten, -Godt tenkt, Ojda!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Bakdekket mitt skal ha hele 2.9 i trykk. Det merkelige er at Daytona skal ha 2.6 (tror det var det...) som jo er den samme sykkelen (mer eller mindre) Noen sier at produsenten har satt såpass høyt trykk som standard fordi den er bergenet for å kjøre to på.... Forstå det den som kan...
Men jeg kjører nå uansett med 2.9 bak da jeg føler dte går bra og siden jeg følger boken så er det vel greit?
Men jeg kjører nå uansett med 2.9 bak da jeg føler dte går bra og siden jeg følger boken så er det vel greit?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Boken er bare en veiledning... det gir ikke nødvendigvis riktig svar i forhold til dine behov. Vi har alle forskjellig vekt, utstyr med oss and so on... det må da være en gylden regel eller noe en kan prøve seg ut ifra 
Note4

Note4
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Men det må da være mer riktig å oppgi lufttrykk med Kun fører på en MC. ? Dem kunne vertfall tatt seg bryet med å oppgi anbefalt lufttrykk med kun fører også, men det finner jeg ingen steder...
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hos meg står det anbefalt 2.5 med fører og 2.7 med passasjer.
- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Merkelig at jeg ikke finner lignende i min manual...
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
For et par år siden var jeg på Inspirasjonsdag hos MC-deler. Der var det noen representanter for Michelin som holdt foredrag om dekk. De anbefalte å følge dekkprodusentens anbefalte dekktrykk. I tillegg til det skulle man øke dekktrykket med 0,05 bar for hver 20 kg over de 75 kg som er beregnet på fører på fremdekket, og 0,1 bar på bakdekket.
Sist redigert av Snikkeren den 09 jun 2015, 16:55, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
+ 2 - 2,5 bar på fordekket ved feriepakket sykkel med passasjer bakpå
Høres ikke bra ut 



Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
He He. Var en liten tasteleif i innlegget mitt der. Skulle være 0,05 bar på fordekket, ikke 0,5 bar. Rettet opp no. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Olden og andre: Hvis man vil forske litt mere ang. dekk-dimensjoner eller også omdreving, kan denne linken hjelpe: http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false;biker7 skrev:Jeg gikk ned fra 200/50 til 190/55(pga."sving-villighet") litt etter jeg kjøpte zx12r. Teoretisk økte da høyden på dekket 4,5mm og dette merket jeg faktisk litt. Ble ørlite grann "høyere giret", men går fint på Ninjan. Den er sterk nok nå også. Dessuten er speedometeret nå "spot on". Du vil med ditt nevnte dekkvalg øke dekkhøyden med 5,5mm, og altså "gire opp" sykkelen litt. Ikke sikkert det gjør noe på din sykkel heller, men greit å ha dette i bakhodet.Ellers er det jo en mulighet å bruke 200/50, og da blir dekket 4,5mm lavere enn 190/55. Da vil sykkelen bli litt "lavere giret" istedet. (evt. bruke 190/50, og "gire ned" enda mer) :-)


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
biker7 : Det var en finfin kalkulator!
Man vil jo få 0,5cm mer dekk på hver side med 200 kontra 190, og da får man vel mer dekkflate i kontakt med asfalten ved nedlegg.
Jeg er litt lysten på å prøve 200 bare for å se om jeg merker noe forskjell ut over det. Men det beste hadde vel vært å hvis det var samme type dekk, men da får jeg gå for Metzeler neste gang også bare i 190/55 får å se hvordan sykkelen oppfører seg den veien igjen :-)

Man vil jo få 0,5cm mer dekk på hver side med 200 kontra 190, og da får man vel mer dekkflate i kontakt med asfalten ved nedlegg.
Jeg er litt lysten på å prøve 200 bare for å se om jeg merker noe forskjell ut over det. Men det beste hadde vel vært å hvis det var samme type dekk, men da får jeg gå for Metzeler neste gang også bare i 190/55 får å se hvordan sykkelen oppfører seg den veien igjen :-)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Da er Bridgstone RS10 bestilt. Blir spennende å se hvor mange km en får ut av dette dekket 

---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er ikke før du kommer deg på bane at trykk har noe å si og svaret på om det er for mye eller for lite ser du på hvordan dekket rugler seg opp. På veien kan du kjøre med det sykkelfabrikanten oppgir
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er ikke før du kommer deg på bane at trykk har noe å si og svaret på om det er for mye eller for lite ser du på hvordan dekket rugler seg opp. På veien kan du kjøre med det sykkelfabrikanten oppgir
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Den er god mammut89
Note4
Note4
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Bestilte et par nye Angel GT, bakdekket må nok byttes ila sesongen så har jeg et nytt fordekk til sikring mot punktering..
Mener å huske noen som bytter begge dekk samtidig uansett slitasje på fordekk?


Mener å huske noen som bytter begge dekk samtidig uansett slitasje på fordekk?

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg bytter alltid samtidig. Ser ikke poenget med å vente. Digg å ha nye dekk, og sparer vel i praksis ikke så mye på å kjøre litt lenger.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
En sannhet med modifikasjoner.mammut89 skrev:Det er ikke før du kommer deg på bane at trykk har noe å si og svaret på om det er for mye eller for lite ser du på hvordan dekket rugler seg opp. På veien kan du kjøre med det sykkelfabrikanten oppgir
Man må huske at dekktrykk måles på kalde dekk. Ved hard kjøring/banekjøring øker temperaturen såpass mye at dekktrykket øker slik at selv om en kjører med 2,2 bar så stiger det til 2,8-2,9....
Derfor kjører motogp gutta med nitrogen i hjula... Da nitro ikke er så temperaturfølsomt og dermed er det lettere å ha stabilt trykk i hjula

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Pilot Road 4
Har til i løpet av 11 dager på hjul kjørt 6478 km. På veldig mye lite aktiv kjørevei og Europaveier.Virkelig fått testet ut Pilot Road 4 i Regn, Snø, Is, Grus og Sand.
Aldri har disse dekkene sviktet meg. Jeg følte aldri noen gang at dekkene glapp. Selvfølgelig la jeg aldri meg ned og ga bånn pinne på snø og is, men kjørte over dette uten problemer og tungt lastet sykkel.
Dekkene har fått frem det vanlige "flat slitte" partiet som oppstår ved lite aktiv kjøring og mye rett frem veier. Men fortsatt mye spor igjen og disse holder lenge til.
Fremdekket viser nesten ingen tendens mens bakdekket litt mer. Men som nevt. Fortsatt lenge igjen.
Tenkte det kunne være greit for dem som er interesserte.
Elruts
Har til i løpet av 11 dager på hjul kjørt 6478 km. På veldig mye lite aktiv kjørevei og Europaveier.Virkelig fått testet ut Pilot Road 4 i Regn, Snø, Is, Grus og Sand.
Aldri har disse dekkene sviktet meg. Jeg følte aldri noen gang at dekkene glapp. Selvfølgelig la jeg aldri meg ned og ga bånn pinne på snø og is, men kjørte over dette uten problemer og tungt lastet sykkel.
Dekkene har fått frem det vanlige "flat slitte" partiet som oppstår ved lite aktiv kjøring og mye rett frem veier. Men fortsatt mye spor igjen og disse holder lenge til.
Fremdekket viser nesten ingen tendens mens bakdekket litt mer. Men som nevt. Fortsatt lenge igjen.
Tenkte det kunne være greit for dem som er interesserte.

Elruts
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
