Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Skiftet til nye Metzeler NEXT på GSA'en. Er det noen som har opplevd denne slitasjen før på NEXT?
Dekkene har 3 sliteflater... har aldri sett det før :scratch

Og jeg kjører til støtte tar nedi i svingene, så ikke noe rett frem og aks her :knegg Kjørte 2 dager på Rudskogen med de i fjor bla.
Og de nye dekkene var en fryd å få på. Nå "danser" sykkelen i svingene igjen!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Flanker »

Nei. Fordekket mitt trappet etter 12000 km. Bakdekket har bare 3500 km. på baken, så det kan jeg ikke uttale meg om ennå...

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mammut89 »

Da har jeg fått pressa Pirelli Diablo Rosso Corsa på både vått og tørt.

Nok til å konkludere:

overskyet og kaldt på vålerbanen: helt ok men utrolig vanskelig å holde varme i dekka med mindre det er mer enn 10+. skulle hatt mer varme i dekka etter å ha piska de så mye
Pissregn vålerbanen: oh my god.... værre dekk på vått skal du lete lenge etter, helt umulig å kjøre aktivt med. skrens i samtlige svinger og helt utrolig nervøst dekk som begynner å sjangle bare du vurderer å gasse ut av svingen. De sier heldigvis klart ifra ganske tidlig når de begynner å skli
strålende sol på landeveien: sitte støpt , veldig bra stabilitet og suverent grep, klarte ikke å få traction control å slå inn , og det er jo alltid bra

konklusjon: dette er et dekk som er egnet for de som bor i california , alt for mange våte dager i norge for å waste tid med dette dekket desverre

bonusbilde:

Bilde
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Haymaker »

Takk for anmeldelsen.
Flott bilde også! :yeyeye

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nå kjørt drøye 4.000km. på mine Pilot Road 4 og det ser ut til at problemet jeg hadde med den hurtige slitasjen de første 3.000km'erene har stagnert. Det KAN komme av at jeg kjørte nesten 3.000km. i løpet av to langturer med litt småaktiv kjøring, slik at dekkene ble varme og dermed ble slitt fortere...??

Ellers så er jeg utrolig fornøyd med disse dekkene. Jeg har ingen pysestripe igjen (vel...den synes så vidt, men har touchet kanten de fleste steder) og dem sitter som støpt i svingene. Her om dagen fikk jeg et litt overraskende men kontrollert nedlegg som gjorde at støvelen min tok så vidt nedi asfalten og da kunne jeg så vidt kjenne at sykkelen seg litt til siden. Første gangen jeg har opplevd dette og jeg syntes overhodet ikke det var ubehagelig...faktisk. Den hentet seg inn igjen med en gang og det var ingen dramatikk. Det kom nok av at nedlegget kom noe brått inn en sving og at det ble mer G-krefter mot dekket enn hvis jeg hadde tatt svingen på "vanlig" måte.

Nå er jeg lenger ikke redd for hva som skjer når dekket glipper på tørr asfalt i sving. På bane hadde jeg nå turt å presse disse dekkene til det ytterste, så lenge hastighet og nedlegg kan økes gradvis.

På vanlig vei blir det vanskeligere å fjerne pysestripene, men det krever at man kjenner svingene og man vet at det ikke er noe sand eller andre ulumskheter der. Jeg har allerede bestillt meg to nye Pilot Road 4 som ligger å venter og disse havner på felgene madag 15.juni :thumleft

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Olden »

Det ser ut til at mine neste dekk blir Metzeler Sportec M7RR som jeg hadde tidligere. Denne gangen blir det 200/55-17 bak kontra 190/55-17 og 120/70-17 foran :-)

Jeg likte dette dekket veldig godt. De ble raskt varme og det satt skikkelig på asfalten! På vått føre så var det ett hakk over Michelin PP3 som gjorde meg mer komfortabel med å kjøre i regnet.

Jeg kjører nå med Michelin Pilot Power 3. Jeg er ikke heeelt fornøyd med dem etter at jeg hadde på Metzeler Sportec M7RR bak.
PP3 bruker lang tid på å bli varme og selv om dem er varme så logrer sykkelen på hekken ved pådrag ut av sving, som jo er gøy men det hender det blir skummelt også når man får skikkelig sleng på ræva!
Her en annen dag så mistet jeg grepet på framdekket også i en skarp høyresving. Det skal sies at jeg hadde kraftig nedlegg! Det kom brått og uventet men grepet hentet seg inn igjen like etterpå. Det var ikke noe grus eller sand i veibanen her heller. Farten var ca 20kmt.

Det var like før jeg bestilte Bridgestone S20R Evo, men jeg har lest ett par tester som viser at M7RR er hakket bedre på flere områder.
Kanskje jeg får prøve ut S20R Evo neste gang heller :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Har selv en kompis som kjører med M7RR på sin gsxr 1000 her i byen. Å han gjør ikke annet en å skryte disse dekkene opp i skyene. Jeg blir nok å prøve disse selv etter Angel GT....
Lever ikke disse dekkene opp til forventningene er veien kort tilbake til Angel GT... Strålende dekk :thumleft :thumleft

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tysnes »

Har bestilt mitt 3 sett med Angel gt no. ca 11000 km, som e ny rekord. ingen trapping på fordekket, i motsetning til Pr 3 :-)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Hvordan er det å gå fra 190 til 200? Egenskapene vil vel endre seg litt på sykkelen?

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bikes4life »

thewiz skrev:Hvordan er det å gå fra 190 til 200? Egenskapene vil vel endre seg litt på sykkelen?
Og TC, da profilen også blir høyere.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Olden »

Etter hva jeg har lest på superduke forumet så er endringene av den positive sort når man går over til 200 bakdekk.
Det blir spennende å se om jeg merker noe særlig forskjell. :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Bare merk deg at det er langt verre å skaffe gummi i 200 profil enn 190... Hvertfall om en skal lytte til HP4 gutta i utlandet :-k

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

Jeg gikk ned fra 200/50 til 190/55(pga."sving-villighet") litt etter jeg kjøpte zx12r. Teoretisk økte da høyden på dekket 4,5mm og dette merket jeg faktisk litt. Ble ørlite grann "høyere giret", men går fint på Ninjan. Den er sterk nok nå også. Dessuten er speedometeret nå "spot on". Du vil med ditt nevnte dekkvalg øke dekkhøyden med 5,5mm, og altså "gire opp" sykkelen litt. Ikke sikkert det gjør noe på din sykkel heller, men greit å ha dette i bakhodet. :roll Ellers er det jo en mulighet å bruke 200/50, og da blir dekket 4,5mm lavere enn 190/55. Da vil sykkelen bli litt "lavere giret" istedet. (evt. bruke 190/50, og "gire ned" enda mer) :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Kan noen være så snill å gi meg en god forklaring på lufttrykk i dekkene?

I følge BMW, skal jeg ha 2.5 bar fremme, og 2.9 bak uansett dekk :roll Selv føler jeg det blir noe søkt. De fleste som har kjørt sykkel noen år, vet at dekktrykk varierer veldig.
Jeg forstår at det er mange faktorer som avgjør dekktrykk, men finnes der noen enkle regler? I forhold til hvor mye vekt en lesser på? Sport dekk framfor sport touring dekk? osv

Noen følger produsentenes anbefalinger, noen følger sykkelens anbefalinger. Noen velger å kjenne litt på det selv. For min del, så kjenner jeg om dekket har for lite luft eller alt for mye luft, men kjenner veldig liten forskjell på 0.1 bar opp eller ned :eh

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

LordShaft skrev:Kan noen være så snill å gi meg en god forklaring på lufttrykk i dekkene?

I følge BMW, skal jeg ha 2.5 bar fremme, og 2.9 bak uansett dekk :roll Selv føler jeg det blir noe søkt. De fleste som har kjørt sykkel noen år, vet at dekktrykk varierer veldig.
Jeg forstår at det er mange faktorer som avgjør dekktrykk, men finnes der noen enkle regler? I forhold til hvor mye vekt en lesser på? Sport dekk framfor sport touring dekk? osv

Noen følger produsentenes anbefalinger, noen følger sykkelens anbefalinger. Noen velger å kjenne litt på det selv. For min del, så kjenner jeg om dekket har for lite luft eller alt for mye luft, men kjenner veldig liten forskjell på 0.1 bar opp eller ned :eh
Vet ikke helt om det stemmer, men jeg har utviklet meg en liten teori med hensyn til akurat det der.
Om man har korrekt dekktrykk etter sykkelprodusentens anbefalinger ved singelkjøring er alt ok.
I det man laster på sykkelen med masse bagasje og eventuellt passasjer får dekket en flatere profil pga vekten
(spesiellt bak). Dette øker bevegelsene i gummien, som igjen øker temperaturen i dekkene, som igjen øker trykket.
Når jeg tenker på dette, kan jeg med god samvittighet ta alt det der helt med ro :mk :lol (Jeg tror det er noe i det jeg sier her). Dette har jeg funnet ut helt av meg selv :-)å
Andre bruker faste tillegg i trykk per 10 kg ekstra last. Vet Tagesk har bestemte meninger der :-# :x
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av norse900 »

Poenget med lufttrykket er at dekket skal beholde sin tiltenkte form. Mer vekt-mer luft. Jeg ANTAR at dekkprofusentene har en "standard" de jobber utfra, og at vektbelastningen på dekkene er utgangspunktet for anbefalt lufttrykk.

Forresten, -Godt tenkt, Ojda!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Bakdekket mitt skal ha hele 2.9 i trykk. Det merkelige er at Daytona skal ha 2.6 (tror det var det...) som jo er den samme sykkelen (mer eller mindre) Noen sier at produsenten har satt såpass høyt trykk som standard fordi den er bergenet for å kjøre to på.... Forstå det den som kan...

Men jeg kjører nå uansett med 2.9 bak da jeg føler dte går bra og siden jeg følger boken så er det vel greit?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Boken er bare en veiledning... det gir ikke nødvendigvis riktig svar i forhold til dine behov. Vi har alle forskjellig vekt, utstyr med oss and so on... det må da være en gylden regel eller noe en kan prøve seg ut ifra :-k

Note4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Men det må da være mer riktig å oppgi lufttrykk med Kun fører på en MC. ? Dem kunne vertfall tatt seg bryet med å oppgi anbefalt lufttrykk med kun fører også, men det finner jeg ingen steder...

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Haymaker »

Hos meg står det anbefalt 2.5 med fører og 2.7 med passasjer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Merkelig at jeg ikke finner lignende i min manual...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Snikkeren »

For et par år siden var jeg på Inspirasjonsdag hos MC-deler. Der var det noen representanter for Michelin som holdt foredrag om dekk. De anbefalte å følge dekkprodusentens anbefalte dekktrykk. I tillegg til det skulle man øke dekktrykket med 0,05 bar for hver 20 kg over de 75 kg som er beregnet på fører på fremdekket, og 0,1 bar på bakdekket.
Sist redigert av Snikkeren den 09 jun 2015, 16:55, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

+ 2 - 2,5 bar på fordekket ved feriepakket sykkel med passasjer bakpå :-k :scratch Høres ikke bra ut :redface
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Snikkeren »

He He. Var en liten tasteleif i innlegget mitt der. Skulle være 0,05 bar på fordekket, ikke 0,5 bar. Rettet opp no. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

biker7 skrev:Jeg gikk ned fra 200/50 til 190/55(pga."sving-villighet") litt etter jeg kjøpte zx12r. Teoretisk økte da høyden på dekket 4,5mm og dette merket jeg faktisk litt. Ble ørlite grann "høyere giret", men går fint på Ninjan. Den er sterk nok nå også. Dessuten er speedometeret nå "spot on". Du vil med ditt nevnte dekkvalg øke dekkhøyden med 5,5mm, og altså "gire opp" sykkelen litt. Ikke sikkert det gjør noe på din sykkel heller, men greit å ha dette i bakhodet. :roll Ellers er det jo en mulighet å bruke 200/50, og da blir dekket 4,5mm lavere enn 190/55. Da vil sykkelen bli litt "lavere giret" istedet. (evt. bruke 190/50, og "gire ned" enda mer) :-)
Olden og andre: Hvis man vil forske litt mere ang. dekk-dimensjoner eller også omdreving, kan denne linken hjelpe: http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false; :thumleft Lastet inn din sykkel og la inn 190/55 og 200/55, Olden. Ser ut som den i utgangspunktet er ganske lavt giret, og dekkforandringen gir veldig små utslag på turtall/fart etc. Men teortisk 4,5km høyere toppfart da ! :knegg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Svar