Cutless sin blogg
- Cutless
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Re: Cutless sin hyperblogg
Det ble brukt en halvtime ute i regnet i dag for å justere frispill i bak-bremsen. Det gikk fra å være 1,5 cm vandring til 1,5 mm. Jeg fikk dessverre ikke tatt en prøvetur på grunn av regnet, så jeg tenkte jeg istedet å spørre hvordan dere bruker bak-bremsen på tohjulingen deres?
- sankyo
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Svært sjeldent. Og enda mindre etter førerutviklingskurset på Vålerbanen.Cutless skrev:Det ble brukt en halvtime ute i regnet i dag for å justere frispill i bak-bremsen. Det gikk fra å være 1,5 cm vandring til 1,5 mm. Jeg fikk dessverre ikke tatt en prøvetur på grunn av regnet, så jeg tenkte jeg istedet å spørre hvordan dere bruker bak-bremsen på tohjulingen deres?
Sent fra min Nexus 9 via Tapatalk
Live long and prosper 

- Cutless
Hva lærte du på førerutviklingskurset på Vålerbanen som gjorde at du nå bruker bakbremsen enda mindre?
-
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Bruker bakbrems stort sett bare når jeg står stille. Lyskryss i bakke/bakkestart. Bruker også bakbrems noe ved krypkjøring.
- Cutless
Er det ikke bedre å venne seg til å bruke den ved hard nedbremsing også, for å få kortest mulig bremselengde?
Bruker bakbrems i sving om jeg ser at jeg ikke klarer svingen / egen vilje stopper opp
Istede for å bruke forbremsen som skifter vekt til fordekket = fare for å skli ut, legger jeg litt press på bakbremsen som reiser sykkelen mens jeg slipper opp på gass og lener meg mer inn i svingen. Ellers bruker jeg den sjeldent

-
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Cutless skrev:Er det ikke bedre å venne seg til å bruke den ved hard nedbremsing også, for å få kortest mulig bremselengde?
Har til dags dato ikke hatt noe behov for hard nedbremsing.. Er sabla god til å planlegge kjøringa serru

Alvorlig talt så har jeg ikke hatt noe form for plutselig/hard nedbrems enda. Skal understreke at jeg er smånazi på å se langt frem for å være i forkant av evt situasjoner. Men venter jo bare på at dagen det går "gærnt" kommer.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Jeg husker jo jeg lærte på trafikkskolen at bakbremsen korter ned bremselengden betraktelig samt gjør nedbremsingen mer kontrollert. Noe jeg også fikk erfart på banekjøringen.
Men jeg har desverre ikke gjort det til vane og bruke den til daglig. Så jeg bør kanskje begynne å venne meg til å bruke den slik at jeg har det inne når jeg først skulle trenge den?
Men jeg har desverre ikke gjort det til vane og bruke den til daglig. Så jeg bør kanskje begynne å venne meg til å bruke den slik at jeg har det inne når jeg først skulle trenge den?

- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Tror du bør ha litt slakk på pedalen og fra fabrik er det justert 0,5-1mm på push rod på bremsesylinder noe som passer de fleste førere .Det er sånn på Aprilia og mest sannsynlig på din også.Cutless skrev:Det ble brukt en halvtime ute i regnet i dag for å justere frispill i bak-bremsen. Det gikk fra å være 1,5 cm vandring til 1,5 mm. Jeg fikk dessverre ikke tatt en prøvetur på grunn av regnet, så jeg tenkte jeg istedet å spørre hvordan dere bruker bak-bremsen på tohjulingen deres?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Cutless
Upresist skrevet av meg, det er vandringen på pedalen før den legger press på push roden jeg mente. Så lenge det er noe slakk der, 1 mm feks, så skal det jo i teorien ikke være noe problem :)
- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
+1detvarvondtdet skrev:Bruker bakbrems stort sett bare når jeg står stille. Lyskryss i bakke/bakkestart. Bruker også bakbrems noe ved krypkjøring.
Nå har sykkelen min sånn kombibremsesystem da, så jeg trenger sjelden å tenke på bakbremsen ved normal kjøring. Forbrems er faktisk ikke allverdens i bruk den heller. Boksermotoren har en voldsom motorbrems...
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Ved hard nedbremsing vil bakhjulet miste mye av bakketrykket sitt og dermed låser det seg fortere ved kraftig bruk.Cutless skrev:Er det ikke bedre å venne seg til å bruke den ved hard nedbremsing også, for å få kortest mulig bremselengde?
Bruker ikke bakbremsen annet enn ved lyskryss, bakkestart eller myk bremsing, for å holde vedlike bremseskiven og passe på så den ikke setter seg
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bortsett fra bakkestart, stopp i kryss osv, så bruker jeg bakbremsen nesten bare når jeg kjører med passasjer og/eller mye bagasje. Da synes jeg sykkelen holder seg mer stabil under normal nedbremsing og den dykker ikke like mye. Kraftig motorbrems i Ducati-twinnen også, så på en normal kjøretur, med litt planlegging, så trenger man sjeldent å røre noen av bremsene
På MC med ABS kan man jo trampe å trykke så hardt man klarer ved en evt nødsituasjon, å skal man ha den refleksen klar så burde man være vannt med å bruke bakbremsen til daglig bruk også
Skal være først ute til å innrømme at dette er jeg også litt sløv på...
Du Cutless, har jo forskjellige ABS moduser også. Prøvd ut noen av de? Kun ABS framme, anti lift up osv

På MC med ABS kan man jo trampe å trykke så hardt man klarer ved en evt nødsituasjon, å skal man ha den refleksen klar så burde man være vannt med å bruke bakbremsen til daglig bruk også

Du Cutless, har jo forskjellige ABS moduser også. Prøvd ut noen av de? Kun ABS framme, anti lift up osv

- Cutless
Jeg ser den med motorbrems Andreas, det var enorm forskjell å komme fra en rekke 4'er til dette.
Nei, jeg har ikke rørt ABS innstillingene enda, men på min så er det 2 nivå eller av - på nivå 1 så er det mulig med bakhjulsløft sammenlignet med nivå 2 hvor bakhjulet holdes på bakken. Kun ABS foran er kun på SP utgaven. Men jeg har ikke planer om å "backe" den inn med det første
I forhold til diskusjonen så ville jeg nok ikke eksperimentert med bakbremsen så mye som jeg gjør uten ABS. Feks: Med fjæringsvei på 17 cm så dykker sykkelen litt under aktiv kjøring hvis jeg bruker forbremsen bestemt. Nå bruker jeg bakbrems sammen med forbrems - sykkelen blir mye mer stabil. Det har nok litt med sykkeltype å gjøre, samt at det går sikkert an å "fikse" det med dyrere demperkomponenter. Men jeg synes det er morsomt å kunne manipulere sykkelen på den måten. Jeg føler at jeg har mer kontroll/påvirkning :)
Nei, jeg har ikke rørt ABS innstillingene enda, men på min så er det 2 nivå eller av - på nivå 1 så er det mulig med bakhjulsløft sammenlignet med nivå 2 hvor bakhjulet holdes på bakken. Kun ABS foran er kun på SP utgaven. Men jeg har ikke planer om å "backe" den inn med det første

I forhold til diskusjonen så ville jeg nok ikke eksperimentert med bakbremsen så mye som jeg gjør uten ABS. Feks: Med fjæringsvei på 17 cm så dykker sykkelen litt under aktiv kjøring hvis jeg bruker forbremsen bestemt. Nå bruker jeg bakbrems sammen med forbrems - sykkelen blir mye mer stabil. Det har nok litt med sykkeltype å gjøre, samt at det går sikkert an å "fikse" det med dyrere demperkomponenter. Men jeg synes det er morsomt å kunne manipulere sykkelen på den måten. Jeg føler at jeg har mer kontroll/påvirkning :)
- Tommas
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Jeg bruker kun bakbrems aktivt i bakkestart, glemmer det til tider da også 

-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Jeg selv bruker bakbrems aktivt, å den gevinsten det er å kunne bruke begge bremser i en nødsituasjon sier meg at flere her inne burde tatt seg en liten fresh up på akkurat denne biten. Veldig mange sykler i dag kommer jo med kombinerte bremser. Trykker du inn forbremsen så bremser du på bakbrems også...Hadde dette tilogmed på min 98 modell vfr
Note4
Note4
har du sånne kombinerte bremser på sykkelen din? tror ikke jeg har det på minLordShaft skrev:Jeg selv bruker bakbrems aktivt, å den gevinsten det er å kunne bruke begge bremser i en nødsituasjon sier meg at flere her inne burde tatt seg en liten fresh up på akkurat denne biten. Veldig mange sykler i dag kommer jo med kombinerte bremser. Trykker du inn forbremsen så bremser du på bakbrems også...Hadde dette tilogmed på min 98 modell vfr
Note4
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Nei jeg har ikke slike på min nå... men jeg prøver å bruke bakbremsen aktivt når jeg kjører, mer i noen situasjoner og mindre i andre. Men har veldig god abs både foran og bak... denne har jeg fått prøve i praksis flere ganger.
Note4

Note4
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg hadde vertfall kombinerte bremser på cruiseren jeg hadde
Dog ingen ABS.
På Street'en har jeg ikke sjekket så nøye, men regner med jeg har ABS både fremme og bak på den? men kombinerte bremser er det nok kanskje ikke..?

Dog ingen ABS.
På Street'en har jeg ikke sjekket så nøye, men regner med jeg har ABS både fremme og bak på den? men kombinerte bremser er det nok kanskje ikke..?
jeg har også race ABS og AsC som funker fantastisk, men hadde jo vært kult med kombibremser. Er det ikke rart at det ikke er det på så dyre sykler, japanske sykler har jo hatt det i ååååååårevis. Eller er det ikke så bra som det høres ut som?
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Cutless
Det spørs sikkert litt på hvilken type sykkel det er snakk om. Feks din sykkel, Zadnez, er jo av en mer sportslig karakter, så der ønsker nok de fleste som kjører den å kunne manipulere bremsene individuelt for mest mulig kontroll.
- Cutless
Som om det ikke er ille nok at det snør katter ute så fikk jeg hjertet i halsen når en brøytebil var utenfor på grusplassen der sykkelen står parkert inntil veggen.
Kjører først en runde med plogen, og er godt unna sykkelen.
Kjører enda en runde, 50 cm fra. Regna med han var ferdig med å brøyte. Neida, tok en runde til, 20 cm fra sykkelen. Gikk bra, men så rygga han i full fart med plogen litt opp fra bakken slik at den vingla fra side til side, og vinglinga gjorde at han akkurat ikke traff speilet på sykkelen. Var snakk om cm! Åpnet vinduet og ba han se til å være forsiktig. "Orne sæ" på bred fredrikstaddialekt sa han mens han satte opp en tråsykkel han hadde rygga på. Klagde på at det ikke var frost i bakken som gjorde det vanskelig...
Har puls enda, det var snakk om cm!! Men gikk heldigvis bra.
Kjører enda en runde, 50 cm fra. Regna med han var ferdig med å brøyte. Neida, tok en runde til, 20 cm fra sykkelen. Gikk bra, men så rygga han i full fart med plogen litt opp fra bakken slik at den vingla fra side til side, og vinglinga gjorde at han akkurat ikke traff speilet på sykkelen. Var snakk om cm! Åpnet vinduet og ba han se til å være forsiktig. "Orne sæ" på bred fredrikstaddialekt sa han mens han satte opp en tråsykkel han hadde rygga på. Klagde på at det ikke var frost i bakken som gjorde det vanskelig...
- Bjerknez
- Kontakt:
Haha, er bare såååå deilig med egen garasjeCutless skrev:Som om det ikke er ille nok at det snør katter ute så fikk jeg hjertet i halsen når en brøytebil var utenfor på grusplassen der sykkelen står parkert inntil veggen.

- Cutless
Sitter å ser på eneboliger på finn.no nå.
For å sette det i perspektiv så blir jeg litt stressa når naboene (spesielt unger) går forbi sykkelen. Når et stål-blad på 500 kg suser vinglete forbi sykkelen med en snusboksavstand så nærmer det seg nervesammenbrudd.
Sto i vinduet og så ned på sykkelen slik som i bildet når det skjedde, ytterkanten av plogen fulgte den røde linja (uten å overdrive hvor nært det var):

For å sette det i perspektiv så blir jeg litt stressa når naboene (spesielt unger) går forbi sykkelen. Når et stål-blad på 500 kg suser vinglete forbi sykkelen med en snusboksavstand så nærmer det seg nervesammenbrudd.
Sto i vinduet og så ned på sykkelen slik som i bildet når det skjedde, ytterkanten av plogen fulgte den røde linja (uten å overdrive hvor nært det var):
- Cutless
Rundet 2000 km på Hyper'n i dag.

Det ble 2,5 time med dekksliting. Jeg fikk lekt meg med de ulike kjøremodusene, og justerte på de individuelt. Oppdaget at DTC'n påvirker muligheten til å løfte forhjulet, noe som er logisk når jeg tenker meg om. Rent hypotetisk så klart.. Jeg ser uansett veldig fram til en lang sesong med Italieneren :-)
Det ble 2,5 time med dekksliting. Jeg fikk lekt meg med de ulike kjøremodusene, og justerte på de individuelt. Oppdaget at DTC'n påvirker muligheten til å løfte forhjulet, noe som er logisk når jeg tenker meg om. Rent hypotetisk så klart.. Jeg ser uansett veldig fram til en lang sesong med Italieneren :-)