Jeg må få si er jeg veldig imponert over holdningen og gjennomføringen til de instruktørene som har vært med oss på disse dagene. Om en hadde lyst/behov for å få litt hjelp til enten en spesiell type kurve/sving og eller en syntes at det ikke "fløt skikkelig", ja så hev de seg på sykkelen, kjørte bak en runde eller to, så passerer de, og ber deg følge dem. Noen enkle håndtegn til hva du skal se etter hos dem (bruk av blikk, rull mer av og/eller på gassen, finn "idealsporet" i veibanen, osv. osv.) De kjørte også rundt på banen for å observere underveis. Dette kunne da medføre at de, i en pause, kom bort til deg og ga tilbakemelding på kjøringa. Du fikk da høre hva de så som var god kjøring og hvor en kunne forbedre seg med tanke på sikkerheten, farten og/eller kontrollen med noen enkle justeringer av de generell grunnprinsippene.
I løpet av disse 4 dagene har det vært 3 grupper kjørere her. Det har vært en gruppe med lisenskjørere, dette er aktive RoadRacingkjørere, med lisens, med egen dediktert banesykkel, og som drev egentrening. Neste gruppe var lisenskurskjørere, her var det SheDevil kjørte. Noen her hadde dedikerte banesykler, andre ikke. Den tredje gruppa, som da jeg kjørte i, var rene gatesykler.
Tilsammen var det 100 motorsyklister som var samlet, pluss mange ulike roller som ble dekket av arrangøren Bikeport. En var en del av det samme som en opplever langs veien som motorsyklist. Rett frem trivelige folk, med interesse for motorsykler og medtrafikanter på 2 hjul. Svært god stemning, interesse for hverandre hva gjelder hva en kjører, hvordan en kjører, hvor en har kjørt, hva en bruker motorsykkelen til. En ekstrem hjelpsomhet til de som måtte ha behov for bistand om det skulle være til å skifte dekk, stramme kjede, løse et teknisk problem på sykkelen, eller rett og slett slå av en prat.
Sitter igjen med forsterket teorikunnskap og masse nyervervede erfaringer som motorsyklist. Jeg har fått prøvd ting som fører på egen motorsykkel som ikke lar seg gjøre, under trygge forhold på offentlig vei. Jeg har fått prøvd ut svingteknikk, plassering, hastighet inn og ut av kurver, hard nedbremsing, blikk og forankring, alt dette sammen med andre nysgjerrige og lærevillige motorsyklister. Felles for oss alle er respekten for hvor sårbare vi er i den kalkulerte risikoen som vi har valgt å ta når vi setter oss i salen for å kjøre en kort eller lengre tur på 2 hjul.
Nå driver vi og pakker oss ut av campinghytta her. Jolly Jumper var innom her i går ettermiddag. Han kjørte ens ærend sammen med oss opp hit, med bil og henger, satte fra seg hengeren, dro ned igjen til Trondheim på torsdag, for så å komme hit i går for hente hengeren igjen. I hengeren står da banesykkelen til SheDevil, diverse verktøy og endel baggasje. Dette gjør at vi nå kan kose oss de neste 50+ milene på vei hjem til Trondheim igjen med lett baggasje på syklene. Vi har laget oss noen alternative ruter på vei hjem; hvilken vi velger avhenger av været.
Skal få lagt ut litt bilder og film etterhvert. Her er et jeg fikk tilgang til via en fotograf som var rundt på banen disse dagene: