Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
andreschj
Innlegg: 19
Registrert: 18 feb 2017, 11:09
Motorsykkelen din: Kawasaki Z800 2015

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av andreschj »

simpson skrev:Vær obs på kjølevæskenivå.
Kan bare være som nevnt kondens, men hvis det fortsatt ryker hvit etter at motor er god og varm bør du sjekke litt nøyere.
Pass på at olja på peilepinnen er klar og fin, hvis den ser ut som fingeren din har du fått vann i olja.
Det ryker godt på god og varm motor, men tingen er at olja var helt kullsvart når den ble tømt og kjølevæskenivå er på topp og har ikke endret seg selvom den ble kjørt slik 1-2 uker til og fra skolen, og litt ekstra tur i blant. Røyken kan jo også ha noe med at det er ekstremt kaldt ute også da!

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Zettexx »

"Røyken" kan være damp. enten fra oljen/bensin som behørig er blitt diskutert og tydeligvis kontrollert.

Blandingsforhold kan også påvirke. Hvis for mager blanding, får en hvit "røyk". Grå eller sotet farge hvis for fet blanding.

Tenningsforhold kan også påvirke. Min erfaring er at dette blir mer markert i kulden, uten at jeg har noen forklaring på det. Med for mye fortenning gir det tendens til "ettersmell" og hvite dotter. Forsinket tenning gir en flat lyd, svært jevn gange og kan gi ordentlige stikkflammer ved motorbrems. Her blir det gjerne en litt sur lukt og noe lysbrun eksos som ofte spytter litt vanndråper.

Dette er bare varsler....og er kun grunn for videre undersøkelser, som hos legen... de er utenfor normen og indikerer neste steg i sjekken, uten å gi fullstendig diagnose.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Rune75 »

SverreOlsen skrev:Ser ut som kondens ja, sjekk kjøleveskenivået ditt i tilegg, er det fint, litt etter hvor mye maynones det er, ville eg ha byttet ut olje, eventuelt fylt på billig olje,.....

Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av KawaGreen »

Selfølgelig finnes det dyr og billig olje!
Er nesten som og sammenligne pølse med biff!

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av KawaGreen »

Men jeg hadde det samme på min kawa etter vinter! Har ikke brukt den, den har stått lagret! Men da var det sånn hvitt gøgg i olja! Lot den stå på tomgang i 10 min så var alt borte:)

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Zettexx »

****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****

Hva er nødvendig? Hvordan bestemmer man det ?

Bruker blant de dyreste oljene, kjøpt hos billigste leverandør. Så den kan koste alt fra 100 kr literen til 300.

Hvordan bestemmer du hvilken olje ? Jeg prøver alltid å få tak i Mobil 1 for MC Racing. Bytter filter og olje hvert år. Uansett. Men nå får jeg ikke tak i den og må tilbake til Castrol eller Motul. Går sikkert greit det. Hvis noen vet hvor jeg kan få Mobil 1 for Mc så si fra, men ikke et styr av import. Postordre fra Norge ok.

## Kondensen kommer tvilsomt av oljekvaliteten...

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av haakeik »

Zettexx skrev:Hvis noen vet hvor jeg kan få Mobil 1 for Mc så si fra, men ikke et styr av import. Postordre fra Norge ok.
Du kan prøve
https://www.temabutikk.no/butikk/bilmc/olje/mc-olje

eller

http://www.lindberg-lund.no/nettbutikk/ ... lter=3,146

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av SverreOlsen »

Samhengen var jo att en kunne flushe motoren med billig olje, for å få ut alle rester av vann, for og så ta på den litt dyrere oljen som en vill kjøre på. Eller den samme billig olja hvis det er billig olje en bruker. Barre greit å bruke billig olje når en skal flushe me den.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Zettexx »

:twothumbs: :vs :thumleft

Helt enig med Sverreolsen....

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av supersic »

Zettexx skrev:****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****

Hva er nødvendig? Hvordan bestemmer man det ?

Bruker blant de dyreste oljene, kjøpt hos billigste leverandør. Så den kan koste alt fra 100 kr literen til 300.

Hvordan bestemmer du hvilken olje ? Jeg prøver alltid å få tak i Mobil 1 for MC Racing. Bytter filter og olje hvert år. Uansett. Men nå får jeg ikke tak i den og må tilbake til Castrol eller Motul. Går sikkert greit det. Hvis noen vet hvor jeg kan få Mobil 1 for Mc så si fra, men ikke et styr av import. Postordre fra Norge ok.

## Kondensen kommer tvilsomt av oljekvaliteten...
Det sies at Mobil 1 oljen som selges nå ikke er i nærheten av kvaliteten den pleide å ha.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Rune75 »

Zettexx skrev:****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****

Hva er nødvendig? Hvordan bestemmer man det ?
Du tar en kikk i instruksjonsboka. Der står det hvilken oljekvalitet som er nødvendig.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Zettexx »

Rune75..... oh yess.

Oljespesifikasjon, ja. Viscositet med litt til.

Def. på kvalitet ble kanskje litt diffus her. "****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****

De fleste av oss kjøper mer avansert olje enn spesifisert, mens andre lever helt greit på andre varianter. I utgangspunktet kan vi vel si at alle oljer idag er gode oljer, sammenlignet med det som fantes for 40 år siden. Og det er medvirkende til at en MC kan kjøres så langt sammenlignet med den tiden.

supersic sier at Mobil 1 kan være av dårligere kvalitet enn før. Vet ikke om det, men den er klart ikke like sensasjonell som før, sammenlignet med andre, fordi de er blitt like gode.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Rune75 »

Zettexx skrev:
De fleste av oss kjøper mer avansert olje enn spesifisert, mens andre lever helt greit på andre varianter.

Ja var jo egentlig dette som var poenget mitt. De fleste kaster bort penger på olje med spesifikasjon langt over det motoren trenger. Og så forsvarer de valget sitt som om det var snakk om religion.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Zettexx »

Jeg kjøper heller ikke dekkene, bremseklossene, kjede, drev, kjølevæske, bremsevæske, lyspærer, smørefett, lager, simmeringer, vaskemidler, plugger, pluggledninger, eller annet som står i bøkene......

Hvorfor skulle det være annerledes med olje?

Tror at det spesifiseres Eni olje i de fleste Italienske, uten at jeg noen gang har sett en Eni flaske. Og Shell har alltid vært blant toppene i brukerhåndbøkene uten at jeg ser noe særlig til dem på mc verkstedene. Oljeprodusentene kjøper plassen.

Og oljene bedrer seg for hvert år. Vi går ikke tilbake i tid.....

Jeg biter meg stadig merke i at lange diskusjoner fremdeles går om kravet til MC olje eller ikke.....på mc.

Standardoljer fra 1990 er nærmest umulig å oppdrive, fordi standardene og betegnelsene har endret seg, men olje må de ha... Den samme oljen har helt nye benevnelser og spesifikasjoner.

Jeg har holdt meg til syntetiske siden Mobil 1 kom på banen på 70 tallet, og har ikke angret. Har aldri problemer med oljebrenning eller kaldstart, før det blir under - 20 i det minste.


og ""Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om"".... vi lures hver dag til å kjøpe dyrere ting enn det som behøves, eller lurer oss selv ved å kjipe inn for mye...

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse

Legg inn av Rune75 »

Zettexx skrev:Jeg kjøper heller ikke dekkene, bremseklossene, kjede, drev, kjølevæske, bremsevæske, lyspærer, smørefett, lager, simmeringer, vaskemidler, plugger, pluggledninger, eller annet som står i bøkene......

Hvorfor skulle det være annerledes med olje?

Tror at det spesifiseres Eni olje i de fleste Italienske, uten at jeg noen gang har sett en Eni flaske. Og Shell har alltid vært blant toppene i brukerhåndbøkene uten at jeg ser noe særlig til dem på mc verkstedene. Oljeprodusentene kjøper plassen.

Og oljene bedrer seg for hvert år. Vi går ikke tilbake i tid.....

Jeg biter meg stadig merke i at lange diskusjoner fremdeles går om kravet til MC olje eller ikke.....på mc.

Standardoljer fra 1990 er nærmest umulig å oppdrive, fordi standardene og betegnelsene har endret seg, men olje må de ha... Den samme oljen har helt nye benevnelser og spesifikasjoner.

Jeg har holdt meg til syntetiske siden Mobil 1 kom på banen på 70 tallet, og har ikke angret. Har aldri problemer med oljebrenning eller kaldstart, før det blir under - 20 i det minste.


og ""Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om"".... vi lures hver dag til å kjøpe dyrere ting enn det som behøves, eller lurer oss selv ved å kjipe inn for mye...
Jeg har faktisk ved enkelte anledninger kjøpt vann på flaske til over 50kr literen, selv om det har vært en vannkran under 10 meter unna.

Men nå ble det veldig OT. Gir meg her.

Svar