Det ryker godt på god og varm motor, men tingen er at olja var helt kullsvart når den ble tømt og kjølevæskenivå er på topp og har ikke endret seg selvom den ble kjørt slik 1-2 uker til og fra skolen, og litt ekstra tur i blant. Røyken kan jo også ha noe med at det er ekstremt kaldt ute også da!simpson skrev:Vær obs på kjølevæskenivå.
Kan bare være som nevnt kondens, men hvis det fortsatt ryker hvit etter at motor er god og varm bør du sjekke litt nøyere.
Pass på at olja på peilepinnen er klar og fin, hvis den ser ut som fingeren din har du fått vann i olja.
Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse
Re: Suzuki GSXR 600 SRAD 1997 - Røyk og "grøtlignende" masse
- Zettexx
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
"Røyken" kan være damp. enten fra oljen/bensin som behørig er blitt diskutert og tydeligvis kontrollert.
Blandingsforhold kan også påvirke. Hvis for mager blanding, får en hvit "røyk". Grå eller sotet farge hvis for fet blanding.
Tenningsforhold kan også påvirke. Min erfaring er at dette blir mer markert i kulden, uten at jeg har noen forklaring på det. Med for mye fortenning gir det tendens til "ettersmell" og hvite dotter. Forsinket tenning gir en flat lyd, svært jevn gange og kan gi ordentlige stikkflammer ved motorbrems. Her blir det gjerne en litt sur lukt og noe lysbrun eksos som ofte spytter litt vanndråper.
Dette er bare varsler....og er kun grunn for videre undersøkelser, som hos legen... de er utenfor normen og indikerer neste steg i sjekken, uten å gi fullstendig diagnose.
Blandingsforhold kan også påvirke. Hvis for mager blanding, får en hvit "røyk". Grå eller sotet farge hvis for fet blanding.
Tenningsforhold kan også påvirke. Min erfaring er at dette blir mer markert i kulden, uten at jeg har noen forklaring på det. Med for mye fortenning gir det tendens til "ettersmell" og hvite dotter. Forsinket tenning gir en flat lyd, svært jevn gange og kan gi ordentlige stikkflammer ved motorbrems. Her blir det gjerne en litt sur lukt og noe lysbrun eksos som ofte spytter litt vanndråper.
Dette er bare varsler....og er kun grunn for videre undersøkelser, som hos legen... de er utenfor normen og indikerer neste steg i sjekken, uten å gi fullstendig diagnose.
SverreOlsen skrev:Ser ut som kondens ja, sjekk kjøleveskenivået ditt i tilegg, er det fint, litt etter hvor mye maynones det er, ville eg ha byttet ut olje, eventuelt fylt på billig olje,.....
Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.
Selfølgelig finnes det dyr og billig olje!
Er nesten som og sammenligne pølse med biff!
Er nesten som og sammenligne pølse med biff!
Men jeg hadde det samme på min kawa etter vinter! Har ikke brukt den, den har stått lagret! Men da var det sånn hvitt gøgg i olja! Lot den stå på tomgang i 10 min så var alt borte:)
- Zettexx
****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****
Hva er nødvendig? Hvordan bestemmer man det ?
Bruker blant de dyreste oljene, kjøpt hos billigste leverandør. Så den kan koste alt fra 100 kr literen til 300.
Hvordan bestemmer du hvilken olje ? Jeg prøver alltid å få tak i Mobil 1 for MC Racing. Bytter filter og olje hvert år. Uansett. Men nå får jeg ikke tak i den og må tilbake til Castrol eller Motul. Går sikkert greit det. Hvis noen vet hvor jeg kan få Mobil 1 for Mc så si fra, men ikke et styr av import. Postordre fra Norge ok.
## Kondensen kommer tvilsomt av oljekvaliteten...
Bruker blant de dyreste oljene, kjøpt hos billigste leverandør. Så den kan koste alt fra 100 kr literen til 300.
Hvordan bestemmer du hvilken olje ? Jeg prøver alltid å få tak i Mobil 1 for MC Racing. Bytter filter og olje hvert år. Uansett. Men nå får jeg ikke tak i den og må tilbake til Castrol eller Motul. Går sikkert greit det. Hvis noen vet hvor jeg kan få Mobil 1 for Mc så si fra, men ikke et styr av import. Postordre fra Norge ok.
- haakeik
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Du kan prøveZettexx skrev:Hvis noen vet hvor jeg kan få Mobil 1 for Mc så si fra, men ikke et styr av import. Postordre fra Norge ok.
https://www.temabutikk.no/butikk/bilmc/olje/mc-olje
eller
http://www.lindberg-lund.no/nettbutikk/ ... lter=3,146
-
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Samhengen var jo att en kunne flushe motoren med billig olje, for å få ut alle rester av vann, for og så ta på den litt dyrere oljen som en vill kjøre på. Eller den samme billig olja hvis det er billig olje en bruker. Barre greit å bruke billig olje når en skal flushe me den.
- Zettexx

Helt enig med Sverreolsen....
- supersic
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
Det sies at Mobil 1 oljen som selges nå ikke er i nærheten av kvaliteten den pleide å ha.Zettexx skrev:****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****
Du tar en kikk i instruksjonsboka. Der står det hvilken oljekvalitet som er nødvendig.Zettexx skrev:****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****
- Zettexx
Rune75..... oh yess.
Oljespesifikasjon, ja. Viscositet med litt til.
Def. på kvalitet ble kanskje litt diffus her. "****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****
De fleste av oss kjøper mer avansert olje enn spesifisert, mens andre lever helt greit på andre varianter. I utgangspunktet kan vi vel si at alle oljer idag er gode oljer, sammenlignet med det som fantes for 40 år siden. Og det er medvirkende til at en MC kan kjøres så langt sammenlignet med den tiden.
supersic sier at Mobil 1 kan være av dårligere kvalitet enn før. Vet ikke om det, men den er klart ikke like sensasjonell som før, sammenlignet med andre, fordi de er blitt like gode.
Oljespesifikasjon, ja. Viscositet med litt til.
Def. på kvalitet ble kanskje litt diffus her. "****Finnes det noen annen type olje enn billig olje ? Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om.****
De fleste av oss kjøper mer avansert olje enn spesifisert, mens andre lever helt greit på andre varianter. I utgangspunktet kan vi vel si at alle oljer idag er gode oljer, sammenlignet med det som fantes for 40 år siden. Og det er medvirkende til at en MC kan kjøres så langt sammenlignet med den tiden.
supersic sier at Mobil 1 kan være av dårligere kvalitet enn før. Vet ikke om det, men den er klart ikke like sensasjonell som før, sammenlignet med andre, fordi de er blitt like gode.
Zettexx skrev:
De fleste av oss kjøper mer avansert olje enn spesifisert, mens andre lever helt greit på andre varianter.
Ja var jo egentlig dette som var poenget mitt. De fleste kaster bort penger på olje med spesifikasjon langt over det motoren trenger. Og så forsvarer de valget sitt som om det var snakk om religion.
- Zettexx
Jeg kjøper heller ikke dekkene, bremseklossene, kjede, drev, kjølevæske, bremsevæske, lyspærer, smørefett, lager, simmeringer, vaskemidler, plugger, pluggledninger, eller annet som står i bøkene......
Hvorfor skulle det være annerledes med olje?
Tror at det spesifiseres Eni olje i de fleste Italienske, uten at jeg noen gang har sett en Eni flaske. Og Shell har alltid vært blant toppene i brukerhåndbøkene uten at jeg ser noe særlig til dem på mc verkstedene. Oljeprodusentene kjøper plassen.
Og oljene bedrer seg for hvert år. Vi går ikke tilbake i tid.....
Jeg biter meg stadig merke i at lange diskusjoner fremdeles går om kravet til MC olje eller ikke.....på mc.
Standardoljer fra 1990 er nærmest umulig å oppdrive, fordi standardene og betegnelsene har endret seg, men olje må de ha... Den samme oljen har helt nye benevnelser og spesifikasjoner.
Jeg har holdt meg til syntetiske siden Mobil 1 kom på banen på 70 tallet, og har ikke angret. Har aldri problemer med oljebrenning eller kaldstart, før det blir under - 20 i det minste.
og ""Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om"".... vi lures hver dag til å kjøpe dyrere ting enn det som behøves, eller lurer oss selv ved å kjipe inn for mye...
Tror at det spesifiseres Eni olje i de fleste Italienske, uten at jeg noen gang har sett en Eni flaske. Og Shell har alltid vært blant toppene i brukerhåndbøkene uten at jeg ser noe særlig til dem på mc verkstedene. Oljeprodusentene kjøper plassen.
Jeg biter meg stadig merke i at lange diskusjoner fremdeles går om kravet til MC olje eller ikke.....på mc.
Standardoljer fra 1990 er nærmest umulig å oppdrive, fordi standardene og betegnelsene har endret seg, men olje må de ha... Den samme oljen har helt nye benevnelser og spesifikasjoner.
Jeg har holdt meg til syntetiske siden Mobil 1 kom på banen på 70 tallet, og har ikke angret. Har aldri problemer med oljebrenning eller kaldstart, før det blir under - 20 i det minste.
og ""Det er vel ingen som lar seg lure til å kjøpe dyrere olje enn det som er nødvendig ? Har jeg aldri hørt om"".... vi lures hver dag til å kjøpe dyrere ting enn det som behøves, eller lurer oss selv ved å kjipe inn for mye...
Jeg har faktisk ved enkelte anledninger kjøpt vann på flaske til over 50kr literen, selv om det har vært en vannkran under 10 meter unna.Zettexx skrev:Jeg kjøper heller ikke dekkene, bremseklossene, kjede, drev, kjølevæske, bremsevæske, lyspærer, smørefett, lager, simmeringer, vaskemidler, plugger, pluggledninger, eller annet som står i bøkene......
Men nå ble det veldig OT. Gir meg her.
-
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Men vi kan vell avslutte oljediskusjonen :)
Folk får bruke penger på de di vill, om di vill kjøre på dyr eller bilig olje er vell samma de
Hvis ikkener det vell tråd for olje og her inne
Folk får bruke penger på de di vill, om di vill kjøre på dyr eller bilig olje er vell samma de

Hvis ikkener det vell tråd for olje og her inne

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Som alle andre forum for bil og MC; joda...SverreOlsen skrev: Hvis ikkener det vell tråd for olje og her inne

Men den har overraskende få sider til å være nettopp en oljetråd på et MC-forum...

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=111832#p111832
Kanskje det er enda flere her inne? Den som søker, finner'n i så fall...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Zettexx
I en helt annen sammenheng der jeg holdt et foredrag, fikk jeg dette fra en eldre kar fra salen :
"I'm sure all you say is new, in a new way, used for another purpose, but it's all been said before and done before. History just repeats itself on new dates, with new names and different places. "
Og mitt svar måtte bli, "But the rest of us weren't there with you". Heldigvis hadde han godt humør og kunne le samme med resten, men det var helt riktig på tide å komme over på neste tema da vi hadde kjørt oss litt fast med spørsmålene.
Slik er det vel med oljediskusjonen også, noen av oss har holdt på med det i flere tiår, men likevel er det mange som ikke var akkurat der ved den diskusjonen....
Min første Aha opplevelse med olje.... Hadde en liten lettvekter. I tiden lenge før 15 hk grensen. Ved olje skift ville jeg prøve påstandene fra oljeprodusenten Bardahl ( borte nå....) Med det beste fra BP ( før Norol og Statoil) var det speedometer toppfart på rett under 100 km/t. Med Bardahl B1 100 %, gikk toppfarten rett opp i 115 km/t (på speedometeret). Å si at det ble en religion for meg ville være feil, men det er jammen ikke så veldig langt ifra. Dette er veldig lenge siden og oljene generelt er blitt likere og bedre over det hele. At en kan oppleve tilsvarende idag, er heller tvilsomt.
Det er ikke mye som diskuteres her som ikke har vært gjort før, mange steder, av mange andre.... Men det er fortsatt ikke blitt en den av basiskunnskapen i grunnskolen.... så det vil bli mange flere diskusjoner også.....
Olja er motorens livsblod, og, som med blodet vårt, er det utrolig mye vi tror uten å vite og lar oss forlede til å tro...Vi jafser i oss verdiløse tilsetninger i bøtter og spann selv om leger roper stopp, stopp..... stopp for f..... det er farlig. Vi tror ikke på fagfolk, men på humbugmakerens slangeoljetaler.....
Motoroljekoret er vel noe bedre enn slangeoljekoret....håper jeg.
....det over, var kanskje ikke fullt så artig å lese som det var å skrive.... Men jammen Hallelolje..
"I'm sure all you say is new, in a new way, used for another purpose, but it's all been said before and done before. History just repeats itself on new dates, with new names and different places. "
Og mitt svar måtte bli, "But the rest of us weren't there with you". Heldigvis hadde han godt humør og kunne le samme med resten, men det var helt riktig på tide å komme over på neste tema da vi hadde kjørt oss litt fast med spørsmålene.
Slik er det vel med oljediskusjonen også, noen av oss har holdt på med det i flere tiår, men likevel er det mange som ikke var akkurat der ved den diskusjonen....
Min første Aha opplevelse med olje.... Hadde en liten lettvekter. I tiden lenge før 15 hk grensen. Ved olje skift ville jeg prøve påstandene fra oljeprodusenten Bardahl ( borte nå....) Med det beste fra BP ( før Norol og Statoil) var det speedometer toppfart på rett under 100 km/t. Med Bardahl B1 100 %, gikk toppfarten rett opp i 115 km/t (på speedometeret). Å si at det ble en religion for meg ville være feil, men det er jammen ikke så veldig langt ifra. Dette er veldig lenge siden og oljene generelt er blitt likere og bedre over det hele. At en kan oppleve tilsvarende idag, er heller tvilsomt.
Det er ikke mye som diskuteres her som ikke har vært gjort før, mange steder, av mange andre.... Men det er fortsatt ikke blitt en den av basiskunnskapen i grunnskolen.... så det vil bli mange flere diskusjoner også.....
Olja er motorens livsblod, og, som med blodet vårt, er det utrolig mye vi tror uten å vite og lar oss forlede til å tro...Vi jafser i oss verdiløse tilsetninger i bøtter og spann selv om leger roper stopp, stopp..... stopp for f..... det er farlig. Vi tror ikke på fagfolk, men på humbugmakerens slangeoljetaler.....
Motoroljekoret er vel noe bedre enn slangeoljekoret....håper jeg.
....det over, var kanskje ikke fullt så artig å lese som det var å skrive.... Men jammen Hallelolje..