"Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..

trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
Hm... :scratch
Tviler egentlig ikke når du sier det, mekkern...
Hadde håpet å slippe sjekk av filter så ofte jeg, da... :sk?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Gammelgutt

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Gammelgutt »

AJ skrev:
Gammelgutt skrev:Jeg har bestilt vaskbart BMC-filter til Hyosungen. Det koster ikke mer enn ikke vaskbart originalfilter fra importøren. :=D>
Hører gjerne litt mer om hva du synes så fort du har fått montert og prøvekjørt :thumleft
Så langt, etter kun noe få hundre km. er jeg fornøyd med Piercross filteret. Hva jeg er fornøyd med? :eh
Ikke spør så vanskelig!!! :ills

Uansett, regner med at filteret kan være på plass leeeenge før jeg må ta det ut og vaske det med dertil egnede kjemikalier som for øvrig også er kjøpt inn via (fl)e(a)Bay... ;e
Nå har jeg kjørt endel mil med det nye filteret. Lurer på om sykkelen ikke går bedre nå, det virker sånn. Og så synes jeg at det er en annen lyd i motoren, det virker som at det er mer lyd fra innsuget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

Mer lyd i innsuget er ganske vanlig, ja.
Har selv Pipercross filter på min.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Vulcan »

I min tid som mopedtrimmer på midten av 80-tallet, husker jeg at jeg boret og modifiserte for å få mer luft. Hadde to dyser, og et dysefilesett. Filte opp dysene, og prøvde toppfarten for hver gang. Når mopeden begynte å gå dårligere, brukte jeg den 'forrige' dysen. Mener jeg hentet noen ekstra km/t på dette.

Motoren var selvfølgelig trimmet med større innsug, trimsylinder osv, slik at den kunne gjøre nytte av det ekstra bensinforbruket.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Bosted: Rogaland

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Cbr »

Verksted jeg går te annbefale ikke KN filter uten powercommander. Det blir da sluppet inn for mye luft. En annen vei å gå er å kjøpe seg en raskere mc.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Dexter »

Det er alltid noen som ikke får nok. Sykkelen som jeg har, var ferdig "modda" da jeg fikk den. Med gpack, dysesett og effektanlegg, luftfilter manglet faktisk, var bare grov-filteret som sto igjen i boksen... Det som er med min sykkel da slik som jeg kjører den, er at den er billig i forbruk. Kjører den under 0,4 ltr på mila uansett hvordan jeg kjører (tør å kjøre). Det er jo litt greit da, og når jeg "trenger" effekt så er det nok av det også.

Men fra mopedtida så er det en ting jeg erfarte... alt som vi skrudde på for å øke effekten økte slitasjen på andre deler som ikke ble forsterket og til slutt så gikk hele dritten i stå... Vet ikke om dette er direkte overførbart til motorsykler da en moped ofte kjøres på max hele tiden, men likevel...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Gammelgutt

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg kjøpte ikke vaskbart filter for å få større effekt men fordi det i lengden blir mye billigere enn originalfilter.

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Erling »

Jeg mener at "evigvarende" luftfilter er både økonomisk, men bidrar også mye bedre pust til motoren, enn det orginale. Spesielt etter noen tusen km.

Det står ett BMC filter i GSX'n min, og det er ett rensekit å få tak i til filteret. http://www.non-stop.no/main.php3?PI=sea ... ter+suzuki" onclick="window.open(this.href);return false;
Rensekite kommer i en flaske med rensekjemikalie og en flaske med oljeimpregnering.
Så omsider fikk jeg rota meg til å vaske/rense/olje luftfilteret på GSX'n med dette rensekitet til ca 250,-

Det som forbauser meg, er at det i produktbeskrivelsen står at det holder med å rense filteret hver 25 tusen km.
Det hørte litt mye ut, synes jeg.
Noen som har synspynkter på dette? :skriver

Forøvrig inneholder rensekitet (kr. 250,-) nok veske til minst 4-6 rens. Dvs. 100-150 tusen km.!!!

Er ikke dette økonomisk?
(Filter kr. 845,-)
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av mekkern »

lurer bare på hvor dritten blir av hvis det holder 25000km..hvis det ikke er potte tett føre det, må jo motoren ha spist det.... :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Erling »

mekkern skrev:lurer bare på hvor dritten blir av hvis det holder 25000km..hvis det ikke er potte tett føre det, må jo motoren ha spist det.... :scratch
ja du satt ord på det Mekkern.
Det er akkurat det jeg lurer på.
Her er link til bruksanvisning: http://www.bikebiz.com.au/products/BMC- ... e-Kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Så kom jeg tilfeldigvis over en Facebookside for BMC Air Filters.. de må da være populære?
http://www.facebook.com/pages/BMC-Air-F ... 7996073030" onclick="window.open(this.href);return false;


Bilde
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Gammelgutt

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Gammelgutt »

mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..

trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
BMC filteret er vel ikke skumgummi. Bilrema har nå spesialrensemiddel og "filterolje", lurer på om det kan brukes på BMC filteret?.

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Erling »

Gammelgutt skrev:
mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..

trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
BMC filteret er vel ikke skumgummi. Bilrema har nå spesialrensemiddel og "filterolje", lurer på om det kan brukes på BMC filteret?.
Nei BMC filteret er ikke skumfilter.
Det er vel ikke uten grunn at BMC har lagd sin egen rense kit?
http://www.bikebiz.com.au/products/BMC- ... e-Kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av mekkern »

BMC er ganske likt KN filtra..og nei-det er ikke foam filtre.
disse filtrene er bomullsfiltre som er mettet med "automatolje" og har faktisk samme funksjon.
papirfiltre har mindre luftgjennomgang med mindre hull mens de våte er grøvre og bruker vesken til å binde partiklene.

men å tro på julenissen med at du får inn mere luft lengre serviceintervaller og renere motor - :[-X
når overflaten er mettet med støv går det rett igjennom. fordelen er at de er vaskbare.pleier å ta en vask ved oljeskift og da kan jeg se hvor møkkete det er og vurderer det ut i fra det, da forskjellige sykler suger til seg ulike mengder med dritt avhengig av hvor de tar inn lufta og underlag en kjører på.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Gammelgutt »

mekkern skrev:BMC er ganske likt KN filtra..og nei-det er ikke foam filtre.
disse filtrene er bomullsfiltre som er mettet med "automatolje" og har faktisk samme funksjon.
papirfiltre har mindre luftgjennomgang med mindre hull mens de våte er grøvre og bruker vesken til å binde partiklene.

men å tro på julenissen med at du får inn mere luft lengre serviceintervaller og renere motor - :[-X
når overflaten er mettet med støv går det rett igjennom. fordelen er at de er vaskbare.pleier å ta en vask ved oljeskift og da kan jeg se hvor møkkete det er og vurderer det ut i fra det, da forskjellige sykler suger til seg ulike mengder med dritt avhengig av hvor de tar inn lufta og underlag en kjører på.
Vasker man BMC med parafin også og settes de inn med motorolje?.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av mekkern »

bomullsfiltre har egne rensevesker og oljer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Erling »

mekkern skrev:bomullsfiltre har egne rensevesker og oljer.
som jeg viser til i ett svar noen plasser ovenfor mekkern :mk

forøvrig har jeg funnet denne linken om hva og hvordan BMC lager sine filtere. http://www.linkauto.com.au/history.php?id_company=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er ikke så stødig i engelsk , men der står det bl.a.:
..filter must be very light, must be made of the best raw materials and must improve performance. For this reason we use only alloy mesh with epoxy coating to ensure protection from petrol fumes and from oxidization due to the humidity of the air. The filtering material is composed of a special cotton gauze soaked with low-viscosity oil to give you the best air permeability
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Erling »

[/quote]
Vasker man BMC med parafin også og settes de inn med motorolje?.[/quote]

motorolje?
tror du bør sjekke ut de linken jeg har lagt ut på denne tråden.
Forøvrig har jeg renset og oljet mitt BMC filter med orginalt rense/ojlekit, og den oljen var svært tynn og lettflytende..
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

Har kjørt bortimot 10000 km. (tror jeg...) etter at jeg satte inn et Pipercross luftfilter i TDM'en.

I dag hadde jeg tid til å demontere omtrent halversykker'n for å ta det ut, sjekke og eventuelt vaske det og olje det inn på nytt.
Pipercross er litt annerledes enn andre ettermarkedsfiltre og det kan de som er interessert i lese mer om her.

Jeg fulgte bruksanvisningen; sprayet på rensevæske, børstet det pent og pyntelig inn i det svamplignende luftfiltermaterialet, renset med varm vann etter noen minutter med forsiktig trykk og lot det lufttørke, noe som tok noen timer i det kjølige sommerværet vi hadde her i dag på Østlandet.

Da det var tørt sprayet jeg på et tynt lag med spesialoljen fra Pipercross og satte filteret på plass igjen.
Så var det klar for en testkjøring.
Og du verden! :oh
Jeg fikk nesten et lite sjokk!! Gassresponsen var merkbart bedre og sykker'n gikk mye bedre!

Eller... :scratch

Er dette bare innbildning?

Har noen andre merket forskjell etter første rens av slike filtre, være seg BMC, K&N eller andre?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Tysnes »

Satt KN filter på gpz,en i vår. Virket som om den gikk litt magert(men så var det kun +5 grader)så satt gamle filteret til bake igjenn. Nå star KN-filteret på hylla. Såg veldikt åpent ut(kunne nesten se igjennom) burde kanskje vert dyset om ved bruk av åpnere filter.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av mekkern »

er vel ikke så pussig at den går bedre med riktig forhold mellom luft og bensin?
selv om filtret ikke SER veldig møkkete etter en del mil. bør det være mye bøss i de ellers virker de ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av hjc »

Kjøpte et DNA-filter fra England. Monterte det på Bandit'en og satte av gårde. Det ble bare tull, filteret var for åpent og ga for mye luft slik at blandingen ble helt feil. De prøvde å justere forgasserne på merkeverksted uten å lykkes. Må nok dyse om gasserne for å bruke filteret - NOT! Det står nå i eske på hyllen og samler støv. Bare tull å rote med noe som fungerer perfekt. Kjøpte heller et 14 t. framdrev og et 47 t. bakdrev for å prøve meg fram med div. utvekslinger og få mer futt på den måten - som om det trengs :redface

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

Disse effektluftfiltrene passer vel egentlig best til sykler med innsprøytning hvor blandingsforholdet justeres selv automatisk etter en vis tid, om jeg har forstått 'teorien' rett... :8-[

Hadde både KN og Pipercross filter i luftfilterboksen til TDM'en, dog ikke begge samtidig... ;e
Synes Pipercross'en funket bedre; bla. bedre gassrespons og muligens litt mer effekt... :-J

Triumph Tiger 1050, som jeg har nå, leveres med Pipercross produsert originalt papirfilter, som jeg har byttet ut med Pipercross 'effektfilter'.
Skal bli interessant å se hvordan dette fungerer... :jada:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Bosted: Drammen

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av MrErling »

:vs

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

Noen lurer kanskje på hvor ofte vaskbare filtre son K&N, BMC og Pipercross skal sjekkes og rengjøres.
Siden jeg har Pipercross og ikke funnet noe om dette i svært kortfattede infomaterialet som fulgte med, skrev jeg likesågodt en e-post til produsenten og spurte og fikk dette svaret tilbake:
Pipercross quiestion.PNG
Har hørt at K&N anbefaler filterreingjøring hver 50K, noe jeg synes virker i lengste laget...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Snikkeren »

Det stemmer at K&N anbefaler rengjøring og re-olje hver 50k km. Var ihvertfall det som sto på mitt filter. Men det sto også at man måtte rengjøre det oftere hvis man kjørte i fuktige og støvete omgivelser.
Jeg kommer nok til å ta det hver 10k km.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar