Quiz, Augustutgaven

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Sist helg var det jo et lite forumtreff
Bilde

Og på tur hjem kjørte jeg forbi denne kirka
Bilde

ikke så langt fra dette skiltet
Bilde

Men ikke om jeg klarer å huske hvor det var?
Navn på kommunen og gjerne kirka også?

Fem poeng for full pott + bonuspoeng for utfyllende svar og gode historier
Svar på PM før kl 19 mandag 24/8

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Var på grillparty hos Holy Riders med tilhørende andakt og utdeling av "Bikers Bible" i kveld. Så det passa jo bra med gårdagens oppgave.
Var opptil flere som prøvde seg denne gangen, og godt var det sånn at jeg vet hvor jeg har vært til neste gang jeg forviller meg inn på skauen mellom Skarnes og Elverum.
OleB skrev:(godt det ikke bare er spørsmål som krever autistiske evner vedr MC) :thumleft

Kirken er Mo kirke i Nord Odal kommune. Kirken er sognekirke for tettstedet Mo

Kirken er åttekantet!! (åssen går det an å finne på sånt :oh ) og ble tatt i bruk i 1864. Bygget i tre og har 500 plasser - (bor det så mye folk der tro????)
rogg skrev:Du var nok i Nord Odal Kommune, på et sted som heter Mo.
Det er Mo kirke du har tatt bilde av. Den ligger nord av storsjøen.
Mo kirke er ei åttekantet trekirke i Nord-Odal i Hedmark. Kirka er sognekirke for Mo.

Mo kirke ble innviet 6. desember 1864 av biskop Halvor Folkestad. Den er bygd etter tegning av arkitekt Christian H. Grosch. Grosch har også tegnet Tangen kirke i Stange og Skåre kirke i Haugesund. Byggverket er i tre og har 500 plasser. Altertavlen er fra 1880 og er en kopi av Adolph Tidemands maleri: «Jesu dåp». Originalen er i Trefoldighetskirken i Oslo. Tvillingbrødrene Gudbrand og Bernt Morterud laget omramningen.

Sannsynligvis er Mo det yngste kirkestedet fra middelalderen i Odalen, men likevel er det grunn til å tro at den første kirka i Mo sto ferdig før år 1200. Denne kirka må ha stått på den gamle kirkeplassen sør for gardstunet på Stormoen. Kirka var i den katolske tid viet til Sankt Mikael.
Byggeår: 1864, restaurert i 1931

Mo er et sogn og et tettsted i Nord-Odal i Hedmark. Mo kirke på Stormoen er sognets kirke. Mo utgjør den østre delen av kommunen, mens Sand, som er Nord-Odals kommunesenter, ligger mot vest. Sentrumsbebyggelsen på Østmoen regnes som tettstedet Mo, og her finnes også noen kommunefunksjoner. Blant annet ligger Nord-Odal ungdomsskole her. Tidligere het sognet Jurmo (gammalnorsk: Júgramór). Åa Juråa renner igjennom bygda og har et navn av samme stamme.

mekkern skrev:Dårlig med ekstrainfo denne gangen...

men kirken er :Mo kirke 1
i Nord-Odal på Hedmark...

rogg er i det skrivende hjørnet for tida skjønner jeg :) Han slår til med lokalhistorie så det står etter (kan jo hende han har brukt nettet litt òg da).
Føreren av en helt grei sykkel, har bare harde facts å vise for seg denne gangen, men det holdt til fem poeng :=D>
Fem poeng ble det også på en av Østfolds sønner, som til overmål kjører et Bayerischer Makkwerk. Under tvil får han også et bonuspoeng for sitt bidrag til forståelsen av kirkas arkitektur. :=D>
Nordlendingen på BMW'n karra til seg fem poeng + tre bonuspoeng for både lokalhistorie og kulturhistorie :=D>

Ståa er da
Rogg 27 poeng
OleB 11 poeng
Pelsen 11 poeng
Mekker'n 9 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Vet vel ikke om dette er et spørsmål som er beregnet for folk med det OleB kaller for autistiske evner om MC, Men Mekker'n lurer iallfall på hvem dette er?
mekkern skrev:Denne gangen skal vi til en person som har betydd mye for utviklingen av motorer
Født i tyskland
Hans far var sjåfør for salgssjefen i DKW.
han var 8 år da han var med på åpningen av nurburgring racebane..
i 1961 hadde hans motor 200hk/liter...
For egen del kan jeg jo tilføye at det er folk på forumet som har utrykt stor interesse for det MC-merket/fabrikken denne karen arbeidet for

Fem poeng + bonuspoeng for utfyllende svar og gode historier på PM i løpet av tirsdag

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av OleB »

Ragnhild skrev:Vet vel ikke om dette er et spørsmål som er beregnet for folk med det OleB kaller for autistiske evner om MC, Men Mekker'n lurer iallfall på hvem dette er?
mekkern skrev:Denne gangen skal vi til en person som har betydd mye for utviklingen av motorer
Født i tyskland
Hans far var sjåfør for salgssjefen i DKW.
han var 8 år da han var med på åpningen av nurburgring racebane..
i 1961 hadde hans motor 200hk/liter...
For egen del kan jeg jo tilføye at det er folk på forumet som har utrykt stor interesse for det MC-merket/fabrikken denne karen arbeidet for

Fem poeng + bonuspoeng for utfyllende svar og gode historier på PM i løpet av tirsdag

Detta er ikke engang borderline-autisme - det er laaaaangt over grensa
Vet jeg kommer til å bli dyktig imponert når en eller annen drar det svaret der :notworthy: :notworthy:
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

OleB skrev:
Ragnhild skrev:Vet vel ikke om dette er et spørsmål som er beregnet for folk med det OleB kaller for autistiske evner om MC, Men Mekker'n lurer iallfall på hvem dette er?
mekkern skrev:Denne gangen skal vi til en person som har betydd mye for utviklingen av motorer
Født i tyskland
Hans far var sjåfør for salgssjefen i DKW.
han var 8 år da han var med på åpningen av nurburgring racebane..
i 1961 hadde hans motor 200hk/liter...
For egen del kan jeg jo tilføye at det er folk på forumet som har utrykt stor interesse for det MC-merket/fabrikken denne karen arbeidet for

Fem poeng + bonuspoeng for utfyllende svar og gode historier på PM i løpet av tirsdag

Detta er ikke engang borderline-autisme - det er laaaaangt over grensa
Vet jeg kommer til å bli dyktig imponert når en eller annen drar det svaret der :notworthy: :notworthy:
Jaja, vi får trå til med flere opplysninger da, ikke no å gjøre med det 8)
I 1953 overtok han ledelsen i raceavdelingen til MZ. DDR-ledelsen presset ut konkurrenten hans...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38054
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av AJ »

Ragnhild skrev:
OleB skrev:
Ragnhild skrev:Vet vel ikke om dette er et spørsmål som er beregnet for folk med det OleB kaller for autistiske evner om MC, Men Mekker'n lurer iallfall på hvem dette er?
mekkern skrev:Denne gangen skal vi til en person som har betydd mye for utviklingen av motorer
Født i tyskland
Hans far var sjåfør for salgssjefen i DKW.
han var 8 år da han var med på åpningen av nurburgring racebane..
i 1961 hadde hans motor 200hk/liter...
For egen del kan jeg jo tilføye at det er folk på forumet som har utrykt stor interesse for det MC-merket/fabrikken denne karen arbeidet for

Fem poeng + bonuspoeng for utfyllende svar og gode historier på PM i løpet av tirsdag

Detta er ikke engang borderline-autisme - det er laaaaangt over grensa
Vet jeg kommer til å bli dyktig imponert når en eller annen drar det svaret der :notworthy: :notworthy:
Jaja, vi får trå til med flere opplysninger da, ikke no å gjøre med det 8)
I 1953 overtok han ledelsen i raceavdelingen til MZ. DDR-ledelsen presset ut konkurrenten hans...
Jeg visste jo svaret! Men husket jeg å sende PM til Ragnhild? Neida... :[-(
At det går an... :doh
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Intruder »

Ragnhild skrev:
OleB skrev:
Ragnhild skrev:Vet vel ikke om dette er et spørsmål som er beregnet for folk med det OleB kaller for autistiske evner om MC, Men Mekker'n lurer iallfall på hvem dette er?
mekkern skrev:Denne gangen skal vi til en person som har betydd mye for utviklingen av motorer
Født i tyskland
Hans far var sjåfør for salgssjefen i DKW.
han var 8 år da han var med på åpningen av nurburgring racebane..
i 1961 hadde hans motor 200hk/liter...
For egen del kan jeg jo tilføye at det er folk på forumet som har utrykt stor interesse for det MC-merket/fabrikken denne karen arbeidet for

Fem poeng + bonuspoeng for utfyllende svar og gode historier på PM i løpet av tirsdag

Detta er ikke engang borderline-autisme - det er laaaaangt over grensa
Vet jeg kommer til å bli dyktig imponert når en eller annen drar det svaret der :notworthy: :notworthy:
Jaja, vi får trå til med flere opplysninger da, ikke no å gjøre med det 8)
I 1953 overtok han ledelsen i raceavdelingen til MZ. DDR-ledelsen presset ut konkurrenten hans...
Mammaen min presset ut meg året før ;)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

AJ skrev:Jeg visste jo svaret! Men husket jeg å sende PM til Ragnhild? Neida... :[-(
At det går an... :doh
Ja, det går an :mk

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Intruder »

Ragnhild skrev:
AJ skrev:Jeg visste jo svaret! Men husket jeg å sende PM til Ragnhild? Neida... :[-(
At det går an... :doh
Ja, det går an :mk
Er litt artig med disse quisene dine,ihvertfall for den som ikke har kviser selv.

Natta Ragnhild.Og stå på!! :sk? :dontknow ;e
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Ragnhild skrev:
OleB skrev:
Ragnhild skrev:Vet vel ikke om dette er et spørsmål som er beregnet for folk med det OleB kaller for autistiske evner om MC, Men Mekker'n lurer iallfall på hvem dette er?
mekkern skrev:Denne gangen skal vi til en person som har betydd mye for utviklingen av motorer
Født i tyskland
Hans far var sjåfør for salgssjefen i DKW.
han var 8 år da han var med på åpningen av nurburgring racebane..
i 1961 hadde hans motor 200hk/liter...
For egen del kan jeg jo tilføye at det er folk på forumet som har utrykt stor interesse for det MC-merket/fabrikken denne karen arbeidet for

Fem poeng + bonuspoeng for utfyllende svar og gode historier på PM i løpet av tirsdag

Detta er ikke engang borderline-autisme - det er laaaaangt over grensa
Vet jeg kommer til å bli dyktig imponert når en eller annen drar det svaret der :notworthy: :notworthy:
Jaja, vi får trå til med flere opplysninger da, ikke no å gjøre med det 8)
I 1953 overtok han ledelsen i raceavdelingen til MZ. DDR-ledelsen presset ut konkurrenten hans...
Satt langt inne denne. Skulle ikke tro at det var folk med motorkunnskaper som frekventerte dette forumet :erte
Men OleB har iallfall imponert seg selv, det skal være sikkert
OleB skrev:Emne: Quiz, Augustutgaven

Finner da ut litt

Dette må være Walter Kaaden (1919 - 1996)
Tysk ingeniør som forbedret totaktsmotorer vha resonansbølger i eksossystemet.
Kaaden studerte ved det tekniske akademiet i Chemnitz og arbeidet senere i Peenemunde med utvikling av raketter.
Hans MCmotorer vant 13 GP-seire og hadde 105 topp-tre plasseringer mellom -55 og -76

(blir det poeng av dette bør jeg vel dele med Wikipedia :knegg )
Og du kan så gjerne dele med Wikipedia, Mekker'n har henta mye kunnskap der :mk
Men selv om det ble bortimot full klaff på OleB, blir det trekk for hint og for bruk av oppslagsverk, så det er fremdels laangt igjen til rogg Fire poeng for denne til OleB.
Og det nytter ikke å klage over vanskelighetsgraden for å få bedre odds :nono

Ståa er da
Rogg 27 poeng
OleB 15 poeng
Pelsen 11 poeng
Mekker'n 9 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Augustutgavens siste spørsmål
Denne dalen bør være godt kjent for landeveissliterne i kongeriket
Bilde
Men det er kanskje ikke så mange som har sett den fra denne vinkelen?

Sørøstover
Bilde

Østover
Bilde

Nordøstover
Bilde

Fem poeng for navnet på dalen, navnet på elva og nummer på veien som går sør - nord gjennom dalen.
Som vanlig Bonuspoeng for tilleggsinformasjon og gode MC-historierknytta til dalen og veien.
Svar på PM i løpet av mandag 31/8

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Er visst noen som tror at dette er Kvikne og R3. Men da må jeg be om at oppgaven blir lest grundig og samvittighetsfullt og bildene studert nøye. Kvikne ligner ikke på disse bildene, men nå er jo jeg forutinntatt siden jeg har tatt bildene og har kjørt Kvikneskogen noen ganger :mk

Over til et av de mer spenstige forslagene
OleB skrev:Emne: Quiz, Augustutgaven
Ragnhild skrev:Augustutgavens siste spørsmål
Denne dalen bør være godt kjent for landeveissliterne i kongeriket

Men det er kanskje ikke så mange som har sett den fra denne vinkelen?

Sørøstover
Bilde


Fem poeng for navnet på dalen, navnet på elva og nummer på veien som går sør - nord gjennom dalen.
Du vet å gjøre det vrient for folk - håper du ikke er like vrien hele tiden

må prøve å resonere frem noe her
- "bør være godt kjent" burde tilsi en av hovedrutene i Norge, og "ikke mange....fra denne vinkelen" skulle tilsi at bildet er tatt fra en mindre brukt vei.
Det er synlig en vei på motsatt side av dalen.
Dalen er en U-dal gravd ut av isen og det må da være en plass på østsiden av landet
Det ser ut til å være jernbane på samme side som bildet er tatt - dvs på vestsiden av dalen.
Elva er ikke veldig stor - enten ikke hoved-elv, eller "langt oppe" på en av hovedelvene.

Da er det jo bare å lete........

mellom Elverum og Rena finnes et sånt tilfelle. Men der er E3 på vestsiden av dalen og det er da ikke logisk i forhold til kriteriene over.

Mellom Lillehammer og Vålebrua er også vei/jernbane/vei riktig - her er også hovedveien - E6 - på rett side. Dalsidene på bildet er forholdsvis bratte så jeg mistenker at vi skal lenger opp.

detta må jeg fundere mer på.... :scratch :scratch
Neida OleB, jeg foretrekker enkle løsninger.
Men når man er ute og kjører Norge på langs et par :scratch ganger i løpet av sesongen, blir det jo lett til at man tror at alle er like godt kjent langs veien.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av cheron »

Alt nord for Sinsenkrysset er ukjent for meg! ](*,)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Intruder »

cheron skrev:Alt nord for Sinsenkrysset er ukjent for meg! ](*,)
Og alt sønnafor her.... :terge :punch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Denne må jeg innrømme at jeg falt for :notworthy:
Geso skrev:Kjære Ragnhild,

Vil med dette be om den største sympati for at undertegnede ikke er så godt kjent, og det skyldes det faktum at undertegnede ikke har frekventert det ganske land på en slik måte at undertegnede har vært oppmerksom på hvilke steder som er passert. Dette skyldes det faktum at de stedene som passeres, ofte passeres kjørende på 4 hjul, og alle som har kjørt både 2 og 4 hjul, vet at dersom man kjører med 4 hjul er ikke oppmerksomheten på passerende steder like stor som når man har en kjøredoning som har 2 hjul, samt at når man beveger seg gjennom landskapet med kjøredoning på 2 hjul har man faktisk tid til å stoppe en gang i blandt, noe som ikke er like vanlig når man transporterer seg gjennom landskapet med 4 hjul. Dette kan selvfølgelig også ha seg bakgrunn i det faktum at en 2 hjuling ofte trenger påfyll av petrokjemiske produkter oftere enn transportredskap med 4 hjul, selvom dette ikke nødvendigvis er grunnen.

Uansett, jeg prøver meg på en gjetting av sted. Denne gjettingen er basert på det faktum at på bildet som er tatt sørøstover er det bilde av en rød låve, og jeg husker en gang jeg kjørte mellom Røros og Trondheim, på riksveg 30 passerte en rød låve litt nord for Singsås.

Dersom dette ikke skulle være korrekt, beklager jeg på det sterkeste at jeg har kastet bort tiden Deres, og håper at det ikke får konsekvenser for videre deltagelse i denne Quizen.
At undertegnede ikke tidligere har bidratt i denne tråden, skyldes ene og alene at jeg, som andre også har påpekt, men som ikke på noen som helst er ment som kritikk, det faktum at undertegnede ikke har vært i nærheten av å ha greie på svaret på noen av de spørsmålene som er stilt.

Med ønsker om en fin dag,

Deres ærbødigste
Geir ;)
Og det var ikke så halvgale gjetta heller, men det er ikke riksveg 30 vi ser nede i dalbunnen.
Men noe begynner det da å bli her.
Er en dal med en stamvei siden det også går jernbane gjennom dalen.
Og det er ikke øverste del av Gauldalen, siden det ikke er Singsås eller R30, selv om jernbanen følger Gaula helt fra Melhus og opp forbi Ålen.
Og med OleBs ressonement fra i går burde det være mulig å komme med gode forslag til løsning :)

Og Gesos bidrag er så bra at han får 3 bonuspoeng :=D> Gratulerer :splgl

Ståa er da
Rogg 27 poeng
OleB 15 poeng
Pelsen 11 poeng
Mekker'n 9 poeng
Geso 3 poeng

Svar