Olje kvalitet / Type ????

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev:fyll syntetisk... ferdig med det.. :thumleft
Et alternativ ikke uten kvaliteter er dette: les hva som står i manualen.

Dersom du ikke forstår hva det betyr (fordi det står SAE SH, for eksempel)
kom hit så skal jeg hjelpe deg.

Hva produsenten av motoren mener er nemlig ikke uten betydning (for å si det mildt!).
Faktisk tror jeg at hva produsenten av motoren mener bør tillegges mer vekt enn hva
du måtte lese på Internett.

For min 2000 model BMW R1150GS er det om sommeren ikke mulig å finne en
syntetisk olje som tilfredstiller kravene BMW har satt. Og for meg er det viktigere
å tilfredstille krave BMW har satt enn å fylle syntetisk. Kanskje det gjelder deg også.

Over-generelle råd som å fylle syntetisk uten om-og-men synes jeg ikke noe særlig om.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av mekkern »

Jeg snakket om den hondan og ikke den BMWn din.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av AJ »

d.strand skrev:Full syntetisk da eller? Det vil skape noen problemer? Som sagt jeg ikke aning på hva som sitter på den nå.. :scratch
Det er andre enn meg her på Forumet som svarer bedre på det du lurer på.
Jeg vil bare ønske deg velkommen hit, d.strand :thumleft

Og takker så mye for hjelpen så langt ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av d.strand »

Tagest: Takker! Er flere enn bare deg som har bedt meg sjekke opp hva manualen sier at jeg skal bruke, så skal sjekke det opp i helga når jeg kommer hjem tilbake til Norge;) For må si meg enig i at jeg vil heller oppfylle kravene fra produsenten, den å bare fylle den opp med et produkt som andre sier at er bra.

Også AJ, takker ;) Bare å fyre løs om det skulle være noe mer du lurer på:)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av pelsen »

det er sikkert lurt å sjekke manualen, der står det spesifisert minimumskrav og gjerne oljetype.

En manual ble skrevet da sykkern var ny, og refererer til de oljene som var i handelen da.
Det foregår også utvikling i smøremiddelindustrien, det kommer nye produkter og de endrer sammensetning for de eksisterende produktene. Så en spesifikk oljetype fra en produsent inneholder ikke samme stoffene idag som for 10 eller 20 år siden, selv om navnet er likt.

dette kan være greit å tenke på før man betrakter alt som står i gamle manualer som den absolutte sannhet.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av tagesk »

pelsen skrev: En manual ble skrevet da sykkern var ny, og refererer til de oljene som var i handelen da.
Det foregår også utvikling i smøremiddelindustrien, det kommer nye produkter og de endrer sammensetning for de eksisterende produktene.
Så en spesifikk oljetype fra en produsent inneholder ikke samme stoffene idag som for 10 eller 20 år siden, selv om navnet er likt.
Nesten helt uten unntak vil det være slik at oljene har blitt (mye!) bedre de siste 20 årene. Derfor er det som Pelsen skriver nødvendig
å se på kravene til oljen, ikke hvilken olje de anbefaler.

La meg igjen bruke min BMW som eksempel: Fordi den er delvis oljekjølt må oljen være litt tykk for å kunne
sprutes på undersiden av stemplene. Når temperaturen i luften er over 30 grader (og det er den
ofte her hvor jeg bor) da sier BMW at 10w-40 blir for tynn.
Helt uavhengig av om oljen er dino eller synt.

OK, siden dette blir en skikkelig olje-tråd, her kommer litt olje-teori:

Det er to ting (og bare to!) som teller når man snakker om olje: Viskositeten og kvaliteten.

Viskositeten er hvor "tykk" den er. Men det betyr også hvor "tynn" den er når den blir varm. Tykkelsen på oljerør
og kanaler, tyopen filter, designet av oljepumpen og så videre i det uendelige er gjort med stor omhu
basert på hvor tykk og tynn oljen er. I praksis: Hvor tykk den maksimal er og hvor tynn den maksimalt er.

På oljeflasken vil det angir som et intervall, så som 10-40. Det betyr: Ikke tykkere enn 10 når det er kalt, og ikke
tynnere enn 40 når det er varmt. Tallerne 10 og 40 behøver vi ikke vite hva er. Det aller viktigste er å holde
seg innenfor kravene til viskositet (som vanligvis er gitt i forhold til temperaturen).

Kvaliten angis som en bokstav. SH (hvor H er kvaliteten). Sier manualen din "SH eller bedre" så er lengden på oljeskiftet
(for eksempel 10.000 km) satt basert på at oljen MINST har kvaliteten SH. Kjøper du bedre olje enn SH da kan du kjøre
lenger før du skifter.

Og her, men først her, kommer diskusjonen om dino vs synt inn. Synt har bedre kvalitet enn dino.
Men den er også (mye) dyrere. Så om manualen din sier "10w-40 og SH eller bedre" da finnes det mange billige
oljer som møter kravet. Og det finnes mange dyre.

Problemet er slik: Ingen kan fortelle deg HVOR MYE BEDRE en dyr olje er enn en billig (gitt at begge
møter kravene).

For meg kan du gjerne kjøpe en Super DUper Helsynt 600 kroner/liter olje og skifte den hver 300 km.
Men om manualen din sier "SAE 10W-40 SH eller bedre, med skift hver 10.000 km" da kan du spare
en ferietur eller to per år ved å gjøre som produsenten sier du MINST skal gjøre.

Slik er det med den saken.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av d.strand »

Task: Takker for god hjelp;)

Skal sjekke opp når jeg kommer hjem for å se hva slags olje jeg trenger, og jeg lurer på noe så fyrer jeg bare av en PM til deg;)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av pelsen »

en liten korrigering av "oljeteorien" til Tage:

betegnelsen 10W-40 er ikke et intervall, den beskriver viskositeten til multgradolje. W'en står for Winter.
Tallene refererer til viskositetsindeksen til SAE10 og SAE40 singelgrade oljer.
En 10W-40 olje har viskositet som SAE10 når den er kald og SAE40 når den er varm. Altså en flatere viskositetsindeks enn rene singelgradoljer.

Bokstavene SH betyr at den tilfredstiller API SH spesifikasjon, S betyr bensinmotor (C for diesel), H er hvilken revisjon, API startet på SA og er kommet til SM.
Det er miljø som er inn for tiden, SM revisjonen har krav til redusert innhold av forfor og sink, denne reduksjonen mener mange at har forårsaket økt slitasje av kammmer og løftere på eldre motorer, og derfor har det kommet flere Classic oljer på markedet etterhvert.

Japanske motorsykkelfabrikker har laget egne kvalitetskrav for olje til motorsykler, da API kravene ikke har tatt hensyn til at motorolja også smører en våtclutch. JASO MA er merket man skal se etter på oljeflaska når man har våtclutch.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av tagesk »

d.strand skrev:Skal sjekke opp når jeg kommer hjem for å se hva slags olje jeg trenger, .......
....og når du vet hva du trenger, da kan du selv vurdere hvor mye bedre olje du vil kjøpe.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av d.strand »

Hvorfor skal det være så sykt mye dill med olje? ](*,) hehe. Er det ingen som bare kan si; "dette er du skal ha x x x x x x x" til min Honda CBR 600F2/F3. Det hadde vært fint det! 8)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av d.strand »

Tage og Pelsen: Jeg leita litt på nettet, og fant på en amerikansk side hvor det stod all spesifikasjon til den type sykkel jeg har, og der står det at 10W-40 SF/SG er olja jeg skal bruke, og at den burde være ProHonda 4-stroke or equivalent olje (denne infoen var hentet ut fra en Haynes boka til Honda 91-98).

Så da har jeg et par spøsmål til dere, hva i pokkers navn og rike er riktig olje og produsent jeg skal bruke? Dere to virker som to har peiling på olje, så derfor spør jeg dere! (Og fordi jeg ikke har peiling på olje, hehe)

Takker og bukker for svar :thumleft
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av d.strand »

Ettersom ingen har svart på mine forrige innlegg enda, så fyrer jeg løs med et spørsmål til jeg :D Så kan dere svare på det i samme slengen også, jeg gikk inn på biltema for har bare hørt gode ting om oljen dem selger, om dere tar en titt på denne linken: http://www.biltema.no/Bilpleie/Olje-og- ... lje-10W40/" onclick="window.open(this.href);return false;
så oppfyller den vell kravene til det jeg skrev i forrig innlegg, selv om den ikke er spesifisert som MC olje, eller?

Ingen takker for alle svar :thumleft
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av cheron »

Kjøp mc olja til Biltema. Den har jeg brukt i mange år. Funker som faen.

http://www.biltema.no/Bil---MC/MC/Olje- ... lje-15W40/" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne bruker jeg;

http://www.biltema.no/Bil---MC/MC/Olje- ... ing-10W40/" onclick="window.open(this.href);return false;
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av d.strand »

Eller denne: http://shop.motorhuset.no/motul-5100-10 ... rjejou60d1" onclick="window.open(this.href);return false;
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Olje kvalitet / Type ????

Legg inn av cheron »

d.strand skrev:Tage og Pelsen: Jeg leita litt på nettet, og fant på en amerikansk side hvor det stod all spesifikasjon til den type sykkel jeg har, og der står det at 10W-40 SF/SG er olja jeg skal bruke, og at den burde være ProHonda 4-stroke or equivalent olje (denne infoen var hentet ut fra en Haynes boka til Honda 91-98).

Så da har jeg et par spøsmål til dere, hva i pokkers navn og rike er riktig olje og produsent jeg skal bruke? Dere to virker som to har peiling på olje, så derfor spør jeg dere! (Og fordi jeg ikke har peiling på olje, hehe)

Takker og bukker for svar :thumleft

http://www.biltema.no/Bil---MC/MC/Olje-" onclick="window.open(this.href);return false; ... ing-10W40/
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar