Olje kvalitet / Type ????
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Olje kvalitet / Type ????
jeg ser det er 10-40w mineral olje som orginalt anbefales på min cbr 1000 f ,er det noen med erfaring at skifte til syntetisk motorsykkel olje ?
Re: Olje kvalitet / Type ????
Hei!
Skifter du fra mineral til syntetisk olje må du tenke på at den syntetiske olje kan "løse" opp eventuelle avleiringer av den mineralske oljen som kan ha lagt seg inne i motoren. Derfor vil jeg anbefale å skifte olje og oljefilter etter relativt kort kjørelengde. 200-500kM.
Så skift oljefilter når du skifter til syntetisk olje og skift oljefilter og olje etter kort kjørelengde. Går jo an å spørre på et verksted, men dette var en anbefaling jeg fikk av en som driver et verksted.
Har motoren gått lang/er gammel vil jeg ikke anbefale skifting av olje type, det kan føre til at pakninger begynner å lekke. Rett og slett fordi pakningen ikke er laget til å tette syntetisk olje. Også sagt av samme verksted.
Jeg skiftet til syntetisk olje på min V-Max 85 som har gått over 80.000kM og fikk ikke noe problem så.......
JayB
Skifter du fra mineral til syntetisk olje må du tenke på at den syntetiske olje kan "løse" opp eventuelle avleiringer av den mineralske oljen som kan ha lagt seg inne i motoren. Derfor vil jeg anbefale å skifte olje og oljefilter etter relativt kort kjørelengde. 200-500kM.
Så skift oljefilter når du skifter til syntetisk olje og skift oljefilter og olje etter kort kjørelengde. Går jo an å spørre på et verksted, men dette var en anbefaling jeg fikk av en som driver et verksted.
Har motoren gått lang/er gammel vil jeg ikke anbefale skifting av olje type, det kan føre til at pakninger begynner å lekke. Rett og slett fordi pakningen ikke er laget til å tette syntetisk olje. Også sagt av samme verksted.
Jeg skiftet til syntetisk olje på min V-Max 85 som har gått over 80.000kM og fikk ikke noe problem så.......
JayB
JayB
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: Olje kvalitet / Type ????
takk
:-D min har bare 132000km på tellern ,er jo ikke mye på en Honda det
kan jo prøve ,vis det begynner å svette er det tilbake til mineralolje


kan jo prøve ,vis det begynner å svette er det tilbake til mineralolje
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Olje kvalitet / Type ????
Har 100 000km på 87 cbr 1000 min og den får biltema syntet mc olje...ikke noe lekk eller slurr på clutch....hva den fikk sine første 72 000 aner jeg ikke...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Olje kvalitet / Type ????
Og på alle mine sykler har jeg kjørt på med racing olja til Tema... Full syntetisk.. Aldri merka noe galt..
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Olje kvalitet / Type ????
Hvorfor vil du skifte. Dersom manualen sier 'mineral' bør du bruke det.nordan skrev:jeg ser det er 10-40w mineral olje som orginalt anbefales på min cbr 1000 f ,er det noen med erfaring at skifte til syntetisk motorsykkel olje ?
I særdeleshet om du bryr deg om hva pengene dine går til.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Olje kvalitet / Type ????
Ønsket om bruk av syntetisk olje istedetfor mineral er vel at førstnevnte er mer slitesterk.
Sånn i teorien så burde en syntetisk 10W-40 oppføre seg ganske likt som 10W-40 mineral olje.
Prøvde helsyntetisk Castrol bilolje (5W-50) tror jeg det var, på min FJ1100 (200 000 km).
De begynte den å bruke olje den også :) :-) (opp under 1 liter pr 1000 km)
Clutch sluret ikke og alt ellers var normalt. Gearskift gikk noe lettere enn ved miner
Byttet tilbake til 10W-40 og forbruket sank til mer normale verdier (ca 0,15 l pr 1000 km)
Forbruket kan være p.g.a. feil viskositet.
Hverdags sykkelen (ZZR1200) sier mange at har det best på halvsyntetisk olje.
Men når jeg spurte en på Mcpartner om jeg kunne bruke helsyntetsik, så kunne jeg prøve det forutsatt at viskositeten var 10W-40.
Bruker den ikke olje er det greit, men begynner den med det, så bytter du tilbake til halvsyntet. (Greit svar, som en kan forholde seg til)
Forøvrig er det mange morsomme ting som er sagt om hva en kan og ikke kan bruke på mc.
Husker når blyfri bensin gjorde sin entre på 80- tallet.
Denne FJ'n skulle (i følge mange) IKKE kjøres på blyfri, til tross for at versted håndboka sier at den helst skal gå på blyfri.
Det var liksom ikke måte på hvor fort ventiler kom til å bli utette
Min har aldri sett blybensin eller blyerstatning de 170000 km har kjørt den.
Og: Samme bok sier ingenting om mineral eller synt. olje.
Bare 10W-40 olje som tilfredstiller en eller annen API standard...
Sånn i teorien så burde en syntetisk 10W-40 oppføre seg ganske likt som 10W-40 mineral olje.
Prøvde helsyntetisk Castrol bilolje (5W-50) tror jeg det var, på min FJ1100 (200 000 km).
De begynte den å bruke olje den også :) :-) (opp under 1 liter pr 1000 km)
Clutch sluret ikke og alt ellers var normalt. Gearskift gikk noe lettere enn ved miner
Byttet tilbake til 10W-40 og forbruket sank til mer normale verdier (ca 0,15 l pr 1000 km)
Forbruket kan være p.g.a. feil viskositet.
Hverdags sykkelen (ZZR1200) sier mange at har det best på halvsyntetisk olje.
Men når jeg spurte en på Mcpartner om jeg kunne bruke helsyntetsik, så kunne jeg prøve det forutsatt at viskositeten var 10W-40.
Bruker den ikke olje er det greit, men begynner den med det, så bytter du tilbake til halvsyntet. (Greit svar, som en kan forholde seg til)
Forøvrig er det mange morsomme ting som er sagt om hva en kan og ikke kan bruke på mc.
Husker når blyfri bensin gjorde sin entre på 80- tallet.
Denne FJ'n skulle (i følge mange) IKKE kjøres på blyfri, til tross for at versted håndboka sier at den helst skal gå på blyfri.
Det var liksom ikke måte på hvor fort ventiler kom til å bli utette

Min har aldri sett blybensin eller blyerstatning de 170000 km har kjørt den.
Og: Samme bok sier ingenting om mineral eller synt. olje.
Bare 10W-40 olje som tilfredstiller en eller annen API standard...
Re: Olje kvalitet / Type ????
cheron skrev:Og på alle mine sykler har jeg kjørt på med racing olja til Tema... Full syntetisk.. Aldri merka noe galt..
Nei, du hører jo ikke no så det er vel ikke så rart.



- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Olje kvalitet / Type ????
Kanskje jeg hadde MERKA noe??Pollti skrev:cheron skrev:Og på alle mine sykler har jeg kjørt på med racing olja til Tema... Full syntetisk.. Aldri merka noe galt..
Nei, du hører jo ikke no så det er vel ikke så rart.![]()
![]()


You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Olje kvalitet / Type ????
Bruk mineralsk olje på gammel Mc. Det var det som fantes da disse motorene ble utviklet/produsert. Jeg har brukt det siden 1973, da jeg kjøpte min første cb 450.Har hatt mange MCer oppgjennom åra. Bruker mineralsk på mine 81mod 900f og 88mod cbr1000f. Helt klart andre typer olje på nyere MCer.
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Olje kvalitet / Type ????
Hei alle sammen!
Jeg kjører en Honda cbr 600F, originalt 94 mod, men ombygd til 98 mod, fantastisk sykkel!
Men jo, jeg skal skifte olje på den søndag, samt olje filter.. Men så har jeg rett og slett ikke peiling på hva slags olje som er på den nå, og det gjør ikke forrige eier heller, for det var et verksted som skiftet olje på den.
Hva gjør jeg da? Er det noen måter for hvordan jeg kan se hva slags olje det er? Syntetisk eller ikke?
Takker for alle svar.
Jeg kjører en Honda cbr 600F, originalt 94 mod, men ombygd til 98 mod, fantastisk sykkel!
Men jo, jeg skal skifte olje på den søndag, samt olje filter.. Men så har jeg rett og slett ikke peiling på hva slags olje som er på den nå, og det gjør ikke forrige eier heller, for det var et verksted som skiftet olje på den.
Hva gjør jeg da? Er det noen måter for hvordan jeg kan se hva slags olje det er? Syntetisk eller ikke?
Takker for alle svar.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Olje kvalitet / Type ????
Full syntetisk da eller? Det vil skape noen problemer? Som sagt jeg ikke aning på hva som sitter på den nå.. 

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Olje kvalitet / Type ????
Når en ikke vet så er det bare å venne den til fullsyntet først som sist... da er det greit til senere også...ikke mere å lure på..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Olje kvalitet / Type ????
Høres jo greit ut. :)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Olje kvalitet / Type ????
Et alternativ ikke uten kvaliteter er dette: les hva som står i manualen.mekkern skrev:fyll syntetisk... ferdig med det..
Dersom du ikke forstår hva det betyr (fordi det står SAE SH, for eksempel)
kom hit så skal jeg hjelpe deg.
Hva produsenten av motoren mener er nemlig ikke uten betydning (for å si det mildt!).
Faktisk tror jeg at hva produsenten av motoren mener bør tillegges mer vekt enn hva
du måtte lese på Internett.
For min 2000 model BMW R1150GS er det om sommeren ikke mulig å finne en
syntetisk olje som tilfredstiller kravene BMW har satt. Og for meg er det viktigere
å tilfredstille krave BMW har satt enn å fylle syntetisk. Kanskje det gjelder deg også.
Over-generelle råd som å fylle syntetisk uten om-og-men synes jeg ikke noe særlig om.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Olje kvalitet / Type ????
Jeg snakket om den hondan og ikke den BMWn din.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Olje kvalitet / Type ????
Det er andre enn meg her på Forumet som svarer bedre på det du lurer på.d.strand skrev:Full syntetisk da eller? Det vil skape noen problemer? Som sagt jeg ikke aning på hva som sitter på den nå..
Jeg vil bare ønske deg velkommen hit, d.strand

Og takker så mye for hjelpen så langt

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Olje kvalitet / Type ????
Tagest: Takker! Er flere enn bare deg som har bedt meg sjekke opp hva manualen sier at jeg skal bruke, så skal sjekke det opp i helga når jeg kommer hjem tilbake til Norge;) For må si meg enig i at jeg vil heller oppfylle kravene fra produsenten, den å bare fylle den opp med et produkt som andre sier at er bra.
Også AJ, takker
Bare å fyre løs om det skulle være noe mer du lurer på:)
Også AJ, takker

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
Re: Olje kvalitet / Type ????
det er sikkert lurt å sjekke manualen, der står det spesifisert minimumskrav og gjerne oljetype.
En manual ble skrevet da sykkern var ny, og refererer til de oljene som var i handelen da.
Det foregår også utvikling i smøremiddelindustrien, det kommer nye produkter og de endrer sammensetning for de eksisterende produktene. Så en spesifikk oljetype fra en produsent inneholder ikke samme stoffene idag som for 10 eller 20 år siden, selv om navnet er likt.
dette kan være greit å tenke på før man betrakter alt som står i gamle manualer som den absolutte sannhet.
En manual ble skrevet da sykkern var ny, og refererer til de oljene som var i handelen da.
Det foregår også utvikling i smøremiddelindustrien, det kommer nye produkter og de endrer sammensetning for de eksisterende produktene. Så en spesifikk oljetype fra en produsent inneholder ikke samme stoffene idag som for 10 eller 20 år siden, selv om navnet er likt.
dette kan være greit å tenke på før man betrakter alt som står i gamle manualer som den absolutte sannhet.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Olje kvalitet / Type ????
Nesten helt uten unntak vil det være slik at oljene har blitt (mye!) bedre de siste 20 årene. Derfor er det som Pelsen skriver nødvendigpelsen skrev: En manual ble skrevet da sykkern var ny, og refererer til de oljene som var i handelen da.
Det foregår også utvikling i smøremiddelindustrien, det kommer nye produkter og de endrer sammensetning for de eksisterende produktene.
Så en spesifikk oljetype fra en produsent inneholder ikke samme stoffene idag som for 10 eller 20 år siden, selv om navnet er likt.
å se på kravene til oljen, ikke hvilken olje de anbefaler.
La meg igjen bruke min BMW som eksempel: Fordi den er delvis oljekjølt må oljen være litt tykk for å kunne
sprutes på undersiden av stemplene. Når temperaturen i luften er over 30 grader (og det er den
ofte her hvor jeg bor) da sier BMW at 10w-40 blir for tynn.
Helt uavhengig av om oljen er dino eller synt.
OK, siden dette blir en skikkelig olje-tråd, her kommer litt olje-teori:
Det er to ting (og bare to!) som teller når man snakker om olje: Viskositeten og kvaliteten.
Viskositeten er hvor "tykk" den er. Men det betyr også hvor "tynn" den er når den blir varm. Tykkelsen på oljerør
og kanaler, tyopen filter, designet av oljepumpen og så videre i det uendelige er gjort med stor omhu
basert på hvor tykk og tynn oljen er. I praksis: Hvor tykk den maksimal er og hvor tynn den maksimalt er.
På oljeflasken vil det angir som et intervall, så som 10-40. Det betyr: Ikke tykkere enn 10 når det er kalt, og ikke
tynnere enn 40 når det er varmt. Tallerne 10 og 40 behøver vi ikke vite hva er. Det aller viktigste er å holde
seg innenfor kravene til viskositet (som vanligvis er gitt i forhold til temperaturen).
Kvaliten angis som en bokstav. SH (hvor H er kvaliteten). Sier manualen din "SH eller bedre" så er lengden på oljeskiftet
(for eksempel 10.000 km) satt basert på at oljen MINST har kvaliteten SH. Kjøper du bedre olje enn SH da kan du kjøre
lenger før du skifter.
Og her, men først her, kommer diskusjonen om dino vs synt inn. Synt har bedre kvalitet enn dino.
Men den er også (mye) dyrere. Så om manualen din sier "10w-40 og SH eller bedre" da finnes det mange billige
oljer som møter kravet. Og det finnes mange dyre.
Problemet er slik: Ingen kan fortelle deg HVOR MYE BEDRE en dyr olje er enn en billig (gitt at begge
møter kravene).
For meg kan du gjerne kjøpe en Super DUper Helsynt 600 kroner/liter olje og skifte den hver 300 km.
Men om manualen din sier "SAE 10W-40 SH eller bedre, med skift hver 10.000 km" da kan du spare
en ferietur eller to per år ved å gjøre som produsenten sier du MINST skal gjøre.
Slik er det med den saken.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Olje kvalitet / Type ????
Task: Takker for god hjelp;)
Skal sjekke opp når jeg kommer hjem for å se hva slags olje jeg trenger, og jeg lurer på noe så fyrer jeg bare av en PM til deg;)
Skal sjekke opp når jeg kommer hjem for å se hva slags olje jeg trenger, og jeg lurer på noe så fyrer jeg bare av en PM til deg;)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
Re: Olje kvalitet / Type ????
en liten korrigering av "oljeteorien" til Tage:
betegnelsen 10W-40 er ikke et intervall, den beskriver viskositeten til multgradolje. W'en står for Winter.
Tallene refererer til viskositetsindeksen til SAE10 og SAE40 singelgrade oljer.
En 10W-40 olje har viskositet som SAE10 når den er kald og SAE40 når den er varm. Altså en flatere viskositetsindeks enn rene singelgradoljer.
Bokstavene SH betyr at den tilfredstiller API SH spesifikasjon, S betyr bensinmotor (C for diesel), H er hvilken revisjon, API startet på SA og er kommet til SM.
Det er miljø som er inn for tiden, SM revisjonen har krav til redusert innhold av forfor og sink, denne reduksjonen mener mange at har forårsaket økt slitasje av kammmer og løftere på eldre motorer, og derfor har det kommet flere Classic oljer på markedet etterhvert.
Japanske motorsykkelfabrikker har laget egne kvalitetskrav for olje til motorsykler, da API kravene ikke har tatt hensyn til at motorolja også smører en våtclutch. JASO MA er merket man skal se etter på oljeflaska når man har våtclutch.
betegnelsen 10W-40 er ikke et intervall, den beskriver viskositeten til multgradolje. W'en står for Winter.
Tallene refererer til viskositetsindeksen til SAE10 og SAE40 singelgrade oljer.
En 10W-40 olje har viskositet som SAE10 når den er kald og SAE40 når den er varm. Altså en flatere viskositetsindeks enn rene singelgradoljer.
Bokstavene SH betyr at den tilfredstiller API SH spesifikasjon, S betyr bensinmotor (C for diesel), H er hvilken revisjon, API startet på SA og er kommet til SM.
Det er miljø som er inn for tiden, SM revisjonen har krav til redusert innhold av forfor og sink, denne reduksjonen mener mange at har forårsaket økt slitasje av kammmer og løftere på eldre motorer, og derfor har det kommet flere Classic oljer på markedet etterhvert.
Japanske motorsykkelfabrikker har laget egne kvalitetskrav for olje til motorsykler, da API kravene ikke har tatt hensyn til at motorolja også smører en våtclutch. JASO MA er merket man skal se etter på oljeflaska når man har våtclutch.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Olje kvalitet / Type ????
....og når du vet hva du trenger, da kan du selv vurdere hvor mye bedre olje du vil kjøpe.d.strand skrev:Skal sjekke opp når jeg kommer hjem for å se hva slags olje jeg trenger, .......
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Olje kvalitet / Type ????
Hvorfor skal det være så sykt mye dill med olje?
hehe. Er det ingen som bare kan si; "dette er du skal ha x x x x x x x" til min Honda CBR 600F2/F3. Det hadde vært fint det! 
](./images/smilies/grrr.gif)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.