MC på bilhenger

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:
Eller: Kona kjører bil og jeg sitter på MC'n som er festet forsvarlig på hengeren... :lol


..ja...og du har jo Scala Raider-sett....så dere får jo snakka sammen på turen også :lol

Bilde

Godtvoksen

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev:Jeg har jo mer bruk for en vanlig tilhenger... Kan bli greit å se GVs løsning! :thumleft
Jeg har brukt for henger og rampe til andre ting også. Rampa kan være god og ha enkelte steder her på tomta når jeg skal trille tunge trillebårlass over diverse murkanter etc. Så jeg innbiller meg at det er greie ting jeg har bestilt...

Godtvoksen

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev: ..ja...og du har jo Scala Raider-sett....så dere får jo snakka sammen på turen også :lol

Bilde
Bare vent til jeg er på tur nordover og stopper i Trondheim, så skal du få en prøvetur på hengeren.... ;e

Husk du har blitt "kjent" med mange mennesker her på forumet, så du risikerer mange rare besøk i sommer. Kanskje du bør sende ut nabovarsel.... :knegg

Godtvoksen

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Godtvoksen »

Nå har jeg fått ordnet meg med MC.henger + rampe..:-) Så siste halvdel av juli blir det MC + fototurer i midnattssolens landsdel.

Bilde av påkjøringsrampe:

[album]323[/album]

Det var enkelt å kjøre sykkelen opp, men en bør være to når en skal manøvrere sykkelen av hengeren. Det vil være litt trist hvis bakhjulet bommer på rampa når en skal ha av sykkelen..

Det viste seg at min henger var ca 30 cm for kort, så med litt hjelp fra den lokale blikkenslager ordnet vi fronthjulsstøtten på denne måten:

[album]324[/album]

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Relax »

Godtvoksen skrev:Nå har jeg fått ordnet meg med MC.henger + rampe..:-) Så siste halvdel av juli blir det MC + fototurer i midnattssolens landsdel.

Bilde av påkjøringsrampe:

[album]323[/album]

Det var enkelt å kjøre sykkelen opp, men en bør være to når en skal manøvrere sykkelen av hengeren. Det vil være litt trist hvis bakhjulet bommer på rampa når en skal ha av sykkelen..

Det viste seg at min henger var ca 30 cm for kort, så med litt hjelp fra den lokale blikkenslager ordnet vi fronthjulsstøtten på denne måten:

[album]324[/album]
:=D> :=D>
Ser jo genialt ut!!

jeg har ikke kjørt mc på henger, men mange ganger på ferge..og saken er jo stropping!
Det finnes spesielle stropper som passer på styret og som man strammer ned mot "gulvet",,..dvs de passer godt om sykkelen står på midtstøtte eller i din rampe. Kan være lurt å presse sykkelen noe ned på demperne når man snører for å sikre at alt holder seg stramt ....

Ser smart og god ut din løsning!
:)
"Do the right thing"

Godtvoksen

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Godtvoksen »

Relax skrev:
Ser smart og god ut din løsning!:)
Takk skal du ha, det var jo også en rimelig løsning og greit var det også kunne bruke bilhengeren på flere måter..:-) De stroppene du nevner, har du en link til hvor en kan få kjøpt dem?

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Relax »

Godtvoksen skrev:
Relax skrev:
Ser smart og god ut din løsning!:)
Takk skal du ha, det var jo også en rimelig løsning og greit var det også kunne bruke bilhengeren på flere måter..:-) De stroppene du nevner, har du en link til hvor en kan få kjøpt dem?

Ouchhhh------------sorry....En kompis har slike og de ser smarte ut... men jeg har ikke link...
Selv har jeg sidestøtte og bruker vanlig strammereimer.... men når sykkelen står som din så er de jeg snakker om fine,,,,,,,,trur eg.
jeg vet han kjøpte sine på kawa på Gjøvikkanten.......
"Do the right thing"

Gammelgutt

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Gammelgutt »

Godtvoksen skrev:
Relax skrev:
Ser smart og god ut din løsning!:)
Takk skal du ha, det var jo også en rimelig løsning og greit var det også kunne bruke bilhengeren på flere måter..:-) De stroppene du nevner, har du en link til hvor en kan få kjøpt dem?
Bilrema har noen slike stropper til 179 penger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC på bilhenger

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:Nå har jeg fått ordnet meg med MC.henger + rampe..:-) Så siste halvdel av juli blir det MC + fototurer i midnattssolens landsdel.
Stilig henger, ja :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Relax »

http://www.online-mc.no/main.php3?PI=info&PNO=98420" onclick="window.open(this.href);return false;

Noe sånt som dette , uten at det er lett å se her :sk?
Ponget er at man fester fester til styret og dertetter en vanlig laste stropp fra dette festet og til hengeren,,
"Do the right thing"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Relax »

Godtvoksen skrev:
Relax skrev:
Ser smart og god ut din løsning!:)
Takk skal du ha, det var jo også en rimelig løsning og greit var det også kunne bruke bilhengeren på flere måter..:-) De stroppene du nevner, har du en link til hvor en kan få kjøpt dem?

Jeg så denne dag og kom på diskusjonen her,,,, Dette er raimer for god fastspenning bl.a. på henger..

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ti ... rdid=82496" onclick="window.open(this.href);return false;
"Do the right thing"

Godtvoksen

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Godtvoksen »

Relax skrev: Jeg så denne dag og kom på diskusjonen her,,,, Dette er raimer for god fastspenning bl.a. på henger..

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ti ... rdid=82496" onclick="window.open(this.href);return false;
Tusen takk for tipset. Den skal jeg kjøpe meg..:-)

Godtvoksen

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Godtvoksen »

Hengerløsningen min er testet ut...


Bilde


Nå har jeg virkelig fått prøvd ut hengeren og jeg er todelt i erfaringene jeg har gjort med den. I første omgang så holdt ikke hengeren slik at jeg kunne bruke den trygt tur/retur Kvinesdal - Troms. Jeg var glad den holdt helt frem en vei. Når jeg kom frem måtte hengeren forsterkes med påsveising av stålbjelker for og stive opp hengeren, samt sette på nye «festeringer» for stroppene. En av «festeringene» som var standard på hengeren røyk etter å ha kjørt noen km på grusvei i forbindelse med veiarbeid. I Sverige er det veiarbeid i flerfoldige km av gangen. Og det ristet noe fryktelig i den lille hengeren uten bremser. Ja, den er uten bremser så det vil si at når jeg kjørte over 60 km/t så kjørte jeg ulovlig fort. Totalvekt var på ca 340 kg. Maks totalvekt for henger uten bremser er 300 kg, dersom du lovlig skal kunne kjøre i 80 km/t.


Konklusjon: min hengerløsning ser ut til kun være aktuell for korte turer i nærområdet.

Jeg vurderer derfor innkjøp av denne, da tilpasset MC og ikke 4-hjuling som her:

http://tredal.no/?vis=produkt_scriptor&pfid=33&id=34

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Globe »

Kudos til deg for denne meget så mc-entusiastiske ferietilretteleggelsen :thumleft

Du er virkelig å regne blant de "aktive MC-folk" GV :notworthy: :=D> :thumleft



......men hva er det jeg ser...kjører du Suzuki på 4 hjul ;e

Godtvoksen

Re: MC på bilhenger

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:

......men hva er det jeg ser...kjører du Suzuki på 4 hjul ;e
Det er konebilen.... :knegg

Svar