Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Re: Forslag om reflekspåbud for MC-førere!

Legg inn av Globe »

Det vil alltid være noen som er uoppmerksomme og som ikke ser deg i det totale trafikkbildet, uannsett hvor stor du er, eller uannsett hvor mye "støy" du lager i bildet.

Men, hva gjelder spørsmålet, med eller uten gul vest, må det vel kunne sies å være en tilnærmet sannhet at kontrastfarger er større blikkfang enn de noe mer "monochrome" fargene de fleste motorsyklister kjører med?!

Gul refleksvest utenpå mørke kjøreklær (som vel de fleste bruker :-k ) gir en kontraseffekt som en generelt legger bedre merke til enn kun mørk farge (i hvertfall min opplevelse).

Referansen fra kjørelæreren er god den, og beviser vel bare egentlig at det, uannsett, vil være trafikanter som overser og noen som vil bli oversett. Dette tror jeg ikke bare har med synlighet å gjøre, men med manglende bevissthet hos den enkelte, manglende forståelse av sin "rolle" i trafikken og manglende innsikt i forholdet "aksjon og RE-aksjon"...og så har vi da de som rett og slett gir F###. Selv førere av vogntog opplever nok at andre, langt mindre trafikanter "smetter" foran, imellom og bak, og i slike manøver stoler på at andre tilpasser seg deres handlingsmønster!

Påbud om refleksvest tror jeg ikke er noen løsning. Her bør hver mc-fører gjøre som man selv føler for. For, som det er sagt flere ganger her tidligere, det er uannsett vi som må passe på oss selv og de andre vi har sammen med oss i trafikkbildet!

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Jeg kjører med slik gul fluoriserende hjelm fordi
a) jeg ikke synes vest er noe bedre og dessuten blir det varmere og mer fiklete
b) den gir minst like god effekt

Når det er sagt så mener jeg det må være opp til enhver hvilken risiko man velger. Alle MC har jo kjørelys, så det burdte være greit mulig for bilister å oppdage en. Ligger man i blindsone til bil, buss eller trailer så hjelper ingenting bortsett fra å posisjonere seg bort fra blindsonen fortest mulig.

Synes også det er blitt litt feil fokus tildels. Det er faktisk et mye større problem som jeg ser det at det er en god del bilister som kjører ruspåvirket eller som ved sin mangel på kjøreferdigheter (kutte svinger f.eks.) skaper farlige situasjoner for alle trafikanter, men selvfølgelig kommer en MC dårligst ut i slike møter og blir da avis-stoff.

Og hvis alle er så opptatt av sikkerheten til MC førere - HVORFOR tillates det da at Statens Vegvesen fortsetter metodikken med å fjerne asfalt midt i svinger og la det være sånn i dager ? Premie-eksempel på det idag (kjørte bil, så aner ikke om det var så ille som det så ut) hvor det var asfalten var fjernet i et stort rektangulært stykke med resulterende mye løs grus som var dratt ut i motgående kjørebane også. Link til sted Det blir sikkert asfaltert om ikke lenge men makan til dårlig metodikk for MC med gatedekk skal man lete lenge etter.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

som andre utredninger har vist gjelder det ofte størrelse i trafikken og for å virke større er lys tingen :lys ut til sidene av sykkelen gjør at den virker bredere=større.
Men å være klar til en kjapp unnamanøver er også essensielt-Her skårer duden i artikkelen dårlig med 400kg+ og tilhenger,sikkerhet bør han heller ikke skrike høyt om med "hansker" uten fingre..men kan kansje ikke ha skikkelige hansker når han skal betjene alle duppedittene på bussen i fart,klubben oppfordrer til bruk av cb utstyr ved møter etter veien også.(oppmerksomhetforstyrrende?)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Desmo skrev:Det kommer til å bli så mange gule vester langs veien til slutt, at effekten blir borte. Veiarbeidere, Politiet, ambulansepersonell,barn og bilister som har hatt en uhell er jo noen skal bruke vest. I tilegg får veiskiltene den gule bakgrunnsfargen. Nei, det blir for mye gult.
Et forslag litt farget av kvelden vi nå driver og avslutter: Jeg synes at alle MC-førere fra MC-siden.no heretter bør kjøre i rosa vester. Da skiller vi oss ihvertfall ut fra både svarte MC-dresser og gule vester.
Natta....
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

evike skrev:
Desmo skrev:Det kommer til å bli så mange gule vester langs veien til slutt, at effekten blir borte. Veiarbeidere, Politiet, ambulansepersonell,barn og bilister som har hatt en uhell er jo noen skal bruke vest. I tilegg får veiskiltene den gule bakgrunnsfargen. Nei, det blir for mye gult.
Et forslag litt farget av kvelden vi nå driver og avslutter: Jeg synes at alle MC-førere fra MC-siden.no heretter bør kjøre i rosa vester. Da skiller vi oss ihvertfall ut fra både svarte MC-dresser og gule vester.
Natta....
Dette gir meg assosiasjoner til den COOP-reklamen med han som overaskes av kameratene mens han danser iført rosa bekledning.

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

evike skrev: Et forslag litt farget av kvelden vi nå driver og avslutter: Jeg synes at alle MC-førere fra MC-siden.no heretter bør kjøre i rosa vester. Da skiller vi oss ihvertfall ut fra både svarte MC-dresser og gule vester.
Natta....
Hmmm :-k du ser for deg noe sånt du?..(sterkt farget av kvelden ;e )

Bilde

Hmmm...tror vi lar den bli liggende på tegnebrettet :lol

Brukeravatar
evike
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Kontakt:

Legg inn av evike »

Bare for å skille meg ut i enkelte settinger, så kunne jo faktisk den der vært ordentlig kul å ha :lol 8)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Knut Morten
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09

Legg inn av Knut Morten »

Intruder skrev:Når jeg ferdes etter veiene ser jeg MCførere,syklister og andre med gul vest mye bedre enn dem uten. :prf
Til og med bedre enn alle med mørk kjøredress og en mill. pins fra alle treff de har vært på. :thumleft
Har aldri sagt jeg er for påbud,det er nok av forbud fra før : Bilbelte,mobilbruk,blinklys som ikke følges. :gk :mc_p: :grt

Enig i dette. Det som også hadde vært en positiv vri, hadde vært om produsentene hadde valgt litt lysere farger og mere refleks på klærne. Hvorfor "skal de være sort"? Er det "frykt" for å bli sett av andre?

Velg lyse hjelmer og lyse klær + ha en refleksvest i kofferten til å ta på hvis du må stoppe langs veien.
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Jeg kjører med vest, og jeg føler meg ikke ukomfertabel med den på. Hvis den vesten kan redde livet mitt bare EN gang, ja da er det værd å ha den på....
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Cbr
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate

Legg inn av Cbr »

Dette er utdrag tatt fra "Svar på nærgående spørsmål om MC-sikkerhet: http://nmcu.org/files/Svar%20pa%20naerg ... 202007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

"MINDRE EFFEKT ENN MAN KANSKJE SKULLE TRO: I et praktisk forsøk som ble
gjort i Sverige 1997 viste det seg at verken fluoriserende tape eller ulike lysarrangementer
gjorde at bilførerne som deltok i testen så tohjulingene bedre. Etter et innspill fra en produsent
av gule vester gjennomførte også NMCU en praktisk test. Observasjonene fra dette forsøket
føyer seg pent inn i rekken av tilsvarende tester: Å kjøre med gul vest øker synbarheten
mindre enn man kanskje skulle tro."

"NMCU ER MOT ET PÅBUD OM GUL VEST: NMCU vil sterkt advare mot innføring av
et påbud om å alltid å bruke gul vest når man kjører motorsykkel:
• For det første kan påbud gjøre at motorsyklistene og mopedførerne helt feilaktig får
hovedansvaret for et trafikksikkerhetsproblem som oftest er forårsaket av bilførere. Og
det er et allment akseptert prinsipp at den som forårsaker et problem også har
hovedansvar for å løse det.
• For det andre frykter vi at et påbud om gule vester kan føre til at motorsyklister og
mopedførere får avkorting i et forsikringsoppgjør dersom man ikke har brukt slik vest.
• For det tredje vil et påbud skape store problemer i forhold til utenlandske
motorsyklister som er på ferietur i Norge "

Cbr mener forslaget om påbud på å bruke gul vest burde vært underbygget av forskning og forsøk.

Brukeravatar
Jalmar
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg bruker ikke vest, men hadde jeg fått tak i en gul vest med en artig tekst, kunne det nok hende at jeg brukte den. Men da for å slenge et sleivspark til en eller annen selvhøytidelig gruppering ved hjelp av teksten, ikke fordi jeg regna med at blinde burister skulle se meg. :knegg

Har mye mer tro på hjelm i reflekterende farger når det gjelder synlighet. Men uansett hvilke tiltak som man iverksetter, må de endres med jevne mellomrom. For det som er synlig når en liten gruppe bruker det, blir fort usynlig igjen når alle bruker det. Bare se på bruken av kjørelys på bil. I en kø av biler er det den ene idioten som ikke bruker lys som man legger merke til.

Bakgrunnen for myndighetenes interesse for dette forslaget har selvfølgelig ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Myndighetene øyner her enda en fin måte å dra inn flere skattekroner på. Først moms og andre avgifter på refleksutstyret, og så masse deilige bøter til de som velger å gå egne veier. Ingen i denne verden skal klare å innbille meg at myndighetene i det hele tatt tenker i retning trafikksikkerhet i dette landet. Da kunne de bretta opp ermene og begynt å iverksette tiltak langs veiene våre. DET hadde gitt effekt på ulykkesstatistikken. Og vi har allerede betalt regninga flere ganger.

Og så et lite spark til IF. Hvis de er så hellig overbevist om refleksvestens sikkerhetseffekt, så kan de jo bare gi et avslag på noen tusen i forsikringspremiene??? Det er da fritt opp til dem å premiere slike sikkerhetstiltak. Meeeeen, SÅ interessant er det vel neppe???? :-k

For å sette ting enda mer i perspektiv, kan jeg nevne at min Voyager er veldig godt synlig fra sidene. Dette fordi jeg har beholdt de amerikanske markeringslysene. Røde på hver side bak, og orange på hver side foran. I tillegg er det et orange lys på hver side av hovedlykta foran. Og at disse lysene helt klart bedrer min sikkerhet og gjør meg mer synlig, er helt klart. Det har jeg fått bevist ved at flere politikonstabler har stoppet meg og påpekt disse lysene. Men ikke for å skryte av synligheten. Neida, de har påpekt at dette er ULOVLIG!!! Ved siden av å gjøre sykkelen synlig fra siden, har også disse markeringslysene en annen viktig effekt. De sørger også for at møtende trafikk vet at det er en mc som kommer i mot i skumringen, og ikke en bil med ett frontlys.

Skal man bli synlig på mc, eller i andre sammenhenger forøvrig, må man hele tiden finne på noe som er uvanlig. DET blir lagt merke til. Jeg tror f.eks. at hvis alle mc-førere hadde kjørt nakne i morra, så ville de bli sett mye bedre enn med fullt kjøreutstyr, vest eller ikke. Men selv om dette forslaget ville gjort oss mer synlige, er det vel ikke å anbefale. :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave

c")

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Dersom dette påbudet kommer betyr det bot dersom man blir tatt uten vest av riktig og godkjent type med de beskrevne stripene på riktig sted. Dette blir ikke tilfeldig.

I tillegg vil man få avkorting/reduksjon i erstatningspremie dersom noe skjer uansett årsak - dersom ikke vesten er på plass på riktig sted og på rette måten i henhold til reglene.

Greit nok å ha valget å bruke vest og dersom man føler det er bedre med enn uten og ønsker det så er det jo fritt frem, men ikke kom med påbud til alle oss andre........

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Påbud om å bruke gul vest,godkjent eller ei,kommer antakelig ikke.Får være måte på
hvor mye galematias vi skal finne oss i... :oh
Om noen av oss synes det er OK og fornuftig å bruke det,er det hver enkelts valg. :bandana :mc_p: :mc1
Har selv en jeg bruker med logoen til Ryk & Reis,samt Gammelkara MK,babyen min. 8) :jada:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Intruder skrev:Påbud om å bruke gul vest,godkjent eller ei,kommer antakelig ikke.Får være måte på
hvor mye galematias vi skal finne oss i... :oh
-----. 8) :jada:

Er det egentlig noen grenser når det gjelder de som styrer dette her......

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Wings of Rogaland,mc-klubben som kom med initiativet til denne reflekssaken,
har nå måttet stenge hjemmesiden sin grunnet bl.a. truende innlegg !
Harde bud,sa Moses......!!
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar