Ikke gnist! Hva kan det være?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av mekkern »

Har desverre ikke noe skjema over ledningsnettet på sykkelen så jeg aner ikke hva de forskjellige ledningene/fargene er...

Kan bli litt kostbart å bytte deler som er i orden også...
så en manual med el-skjema er sakene,og et analogt multimeter med viser.

De digitale er nesten ubrukelige på slike feil. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

mekkern skrev:Har desverre ikke noe skjema over ledningsnettet på sykkelen så jeg aner ikke hva de forskjellige ledningene/fargene er...

Kan bli litt kostbart å bytte deler som er i orden også...
så en manual med el-skjema er sakene,og et analogt multimeter med viser.

De digitale er nesten ubrukelige på slike feil. :sk?
Ok, Tenker jeg setter den inn på verksted innen 2 mnd, Men takk for hjelpa alle sammen! :)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Geir »

A longshot; har denne egen oljetank med nivåføler? I så fall; nok olje? Skulle jo være et varsellys hvis ikke, men.... :dontknow
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Geir skrev:A longshot; har denne egen oljetank med nivåføler? I så fall; nok olje? Skulle jo være et varsellys hvis ikke, men.... :dontknow
ehh, Ja ?Veit ikke om den har nivåføler men.. Hva har saken med gnist å Olje ? :) Hvis den har for lite olje så får den ikke gnist? :S
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Kawasaki »

powerfulglenn skrev:
Geir skrev:A longshot; har denne egen oljetank med nivåføler? I så fall; nok olje? Skulle jo være et varsellys hvis ikke, men.... :dontknow
ehh, Ja ?Veit ikke om den har nivåføler men.. Hva har saken med gnist å Olje ? :) Hvis den har for lite olje så får den ikke gnist? :S
Teknikkens verden er fantastisk:-) Kanskje den kutter gnisten hvis nivået er for lavt,sånn at du ikke skal få start på motor for så å skjære den.
Vet ikke om det er sånn på moppen din,men muligheten er der.

edit: Da du bekreftet egen oljetank til "Geir", så tenkte jeg to-takt og to-taktsoljetank. Nå ser jeg at moppen din er 4-takt,så da har du ikke noen egen oljetank.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Geir »

Kawasaki skrev:
powerfulglenn skrev:
Geir skrev:A longshot; har denne egen oljetank med nivåføler? I så fall; nok olje? Skulle jo være et varsellys hvis ikke, men.... :dontknow
ehh, Ja ?Veit ikke om den har nivåføler men.. Hva har saken med gnist å Olje ? :) Hvis den har for lite olje så får den ikke gnist? :S
Teknikkens verden er fantastisk:-) Kanskje den kutter gnisten hvis nivået er for lavt,sånn at du ikke skal få start på motor for så å skjære den.
Vet ikke om det er sånn på moppen din,men muligheten er der.

edit: Da du bekreftet egen oljetank til "Geir", så tenkte jeg to-takt og to-taktsoljetank. Nå ser jeg at moppen din er 4-takt,så da har du ikke noen egen oljetank.
@ powerfuglenn: Nettopp - se hva Kawasaki skriver...
@ Kawasaki: 4t? Trodde disse var 2t tom. 2002 og deretter 4t... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Kawasaki »

Geir skrev:@ Kawasaki: 4t? Trodde disse var 2t tom. 2002 og deretter 4t... :-k

Ja kemm så veit :-k Jeg bare googlet dem,og der står 2001 som 2-takt og 2002 som 4-takt.

Kanskje trådstarter skryter på seg :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Det her er en 2 Takt og en 2002 Modell ;) 4 Takter kom faktisk etter 2003/2004 pga Motorbytte ;) fra 2003/2004 så kom Suziki motorene på sachs.. Så jeg har en 2 takter ;) Og det er jo en egentank under kåpa man fyller olje på ;) Så jeg har jo 2 takter da :S
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

Hmmm, Fungerer det her ? Var en fyr som sa det på nettet:

Ta det i rekkefølge. Husker ikke helt hvordan det fungerte med coilen, men mener du skal kunne måle 12v på ledningen som går inn på den når tenninga er på. Skal i alle fall kunne måle 12v hvis du prøver å starte den. Så skrur du ut ledningen som står inni coilen, med plugghetta på. Sett voltmeteret i hver ende og vri og vreng på ledningen. Det skal være en del motstand i ledningen, men blir motstanden uendelig betyr dette lednigsbrudd eller dårlig kontakt. Sjekk kontakt mellom ledning og plugghette. Når du har av plugghetta sjekker du ledningen med voltmeter igjen. Når du vet at du har en god ledning, skrur du denne inn på coilen igjen. Uten bensindamp eller andre brannfarlige gasser til stede holder du den ene enden av pluggledningen mot toppen (hvis det ikke stikker ut noe ledende stykke av ledningen, sett i en spiker og prøv, ikke hold på spikeren..), og turn motoren med starteren. Da bør det komme gnist, ellers kan muligens coilen være i dass. Har ikke snøring på hvordan du sjekker denne. Hvis det kommer gnist skrur du på plugghetta igjen, og setter i en plugg du vet virker, så sjekker du igjen. Er alt fint har du tydeligvis fjerner feilen, hvis ikke kan du begynne å sjekke kontakter på ledningsnettet (dette er et svakt punkt på sachsen siden de ikke er isolerte med gummihette, og det fører til korrosjon og dårlig kontakt inni der. Puss av korrosjon i alle kontakter.). Andre mulige feilkilder kan være CDI eller ledningsbrudd på ledningen som går ned til svinghjulet og måler stillingen på veiven for å gi gnist på rett tid. Husker ikke når 4t kom, men på 4taktere er ofte denne stillingsmåleren på en av kammene, da disse uansett må gå i korrekt forhold til veiven.
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Geir »

Yepp! Det er vel langt på vei langversjonen av det som er listet opp i løpet av tråden...

Hadde droppet gnist-testen med bare pluggledningen - det holder lenge å kontrollere for brudd ved å måle motstand i kabelen eller å "pipe gjennom den" med måleapparatet. Måler du mer ca 5 kOhm over ledning, plugghette og plugg kan det gi utslag i dårlig/ingen gnist. Null motstand i kabel, plugghette og plugg ville jo være optimalt, men noe motstand må det være for å redusere elektromagnetisk støy.

Motstanden kan ligge i kabelen, i plugghetten eller i selve pluggen. Før i verden da vi tok inn TV-signal via vanlig antenne var det titt og ofte at forbipasserende mopeder med dårlig elektromagnetisk støyskjerming forstyrret Tv-signalene kraftig, og på samme måte hevdes det i dag at den elektromagnetiske strålingen kan forstyrre motorstyringen hvis man ikke demper den.

Bare til å sette i gang! ;e

Edit: Ymse tastefeil...
Sist redigert av Geir den 22 jul 2011, 10:24, redigert 2 ganger totalt.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av powerfulglenn »

ok;) takker for infoen Geir:) jeg kommer med en oppdatering etter regnet her har gitt seg;) godt at sykkelen står i en varm garasje:)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?(LØST!)

Legg inn av powerfulglenn »

YEEEEAH!!! Idag så målte jeg og div og jeg fikk negative resultater :/ Men så fikk jeg en Idè! Så jeg tok Stålbørste og børsta inne i kabel skoen Den som går til Coilen.. Også litt på Coilen.. Også etter det så prøvde jeg men uten hell... Også prøvde jeg fler ganger å starte den og den hadde gnist men den ville ikke! Også prøvde jeg å trille den igang men da bare Hosta den... Også pussa jeg på Tennpluggen! VIPS! Så var det full fyr i den :D
Men da begynner jeg å lure litt på egentlig hva det var? Bare dårlig kontakt med Coilen? :S

Noen tips til å stille inn Forgasseren på den ? Takker for svar igjen :) Og Spesielt takk til ALLE som har vært Aktive her og svart meg :)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?(LØST!)

Legg inn av Geir »

powerfulglenn skrev:YEEEEAH!!! Idag så målte jeg og div og jeg fikk negative resultater :/ Men så fikk jeg en Idè! Så jeg tok Stålbørste og børsta inne i kabel skoen Den som går til Coilen.. Også litt på Coilen.. Også etter det så prøvde jeg men uten hell... Også prøvde jeg fler ganger å starte den og den hadde gnist men den ville ikke! Også prøvde jeg å trille den igang men da bare Hosta den... Også pussa jeg på Tennpluggen! VIPS! Så var det full fyr i den :D
Men da begynner jeg å lure litt på egentlig hva det var? Bare dårlig kontakt med Coilen? :S

Noen tips til å stille inn Forgasseren på den ? Takker for svar igjen :) Og Spesielt takk til ALLE som har vært Aktive her og svart meg :)
Flott at du fikk det til! :thumleft Akkurat hvor problemet har lagt er jo ikke godt å si. Dårlig kontakt på ett eller flere av de stedene du nevner kan gi problemer. Tennpluggen gjør jo en særdeles viktig jobb under vanskelige forhold og skal jo byttes med jevne mellomrom uansett... På tide å kjøpe ny plugg til sykkelen kanskje?

Verktøyvalget ditt er jeg litt overrasket over; stålbørste? Vanligvis vil man bruke en bit smergelpapir, et lite skrujern, en knivspiss, en llten fil eller noe i den duren for å fjerne korrosjon fra kontaktoverflatene. Stålbørste på tennpluggen kan ta knekken på hele stasen hvis du skader isolatoren rundt elektroden i midten eller evt. klarer å endre avstanden mellom elektrodene "plugg-gapet". Fort gjort når grovt verktøy tas i bruk. Rett verktøy til rett jobb er viktig, så begynn gjerne med noe lite og enkelt som passer for jobben før grovverktøyet tas i bruk... ;e

Hvorfor vil du "stille inn" forgasseren? Fusker den? For fet blanding, for mager blanding...? For å sitere fra en gammel Sabb* motor: "Hvis motoren går godt, forsøk ikke å få den til å gå bedre".


(*Båtmotor - har ingenting med bilmerket å gjøre...)
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
powerfulglenn
Innlegg: 49
Registrert: 18 jul 2011, 08:51
Motorsykkelen din: Sachs Xtc 125 2001, Aprilia RS 125 1998

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?(LØST!)

Legg inn av powerfulglenn »

Geir skrev:
powerfulglenn skrev:YEEEEAH!!! Idag så målte jeg og div og jeg fikk negative resultater :/ Men så fikk jeg en Idè! Så jeg tok Stålbørste og børsta inne i kabel skoen Den som går til Coilen.. Også litt på Coilen.. Også etter det så prøvde jeg men uten hell... Også prøvde jeg fler ganger å starte den og den hadde gnist men den ville ikke! Også prøvde jeg å trille den igang men da bare Hosta den... Også pussa jeg på Tennpluggen! VIPS! Så var det full fyr i den :D
Men da begynner jeg å lure litt på egentlig hva det var? Bare dårlig kontakt med Coilen? :S

Noen tips til å stille inn Forgasseren på den ? Takker for svar igjen :) Og Spesielt takk til ALLE som har vært Aktive her og svart meg :)
Flott at du fikk det til! :thumleft Akkurat hvor problemet har lagt er jo ikke godt å si. Dårlig kontakt på ett eller flere av de stedene du nevner kan gi problemer. Tennpluggen gjør jo en særdeles viktig jobb under vanskelige forhold og skal jo byttes med jevne mellomrom uansett... På tide å kjøpe ny plugg til sykkelen kanskje?

Verktøyvalget ditt er jeg litt overrasket over; stålbørste? Vanligvis vil man bruke en bit smergelpapir, et lite skrujern, en knivspiss, en llten fil eller noe i den duren for å fjerne korrosjon fra kontaktoverflatene. Stålbørste på tennpluggen kan ta knekken på hele stasen hvis du skader isolatoren rundt elektroden i midten eller evt. klarer å endre avstanden mellom elektrodene "plugg-gapet". Fort gjort når grovt verktøy tas i bruk. Rett verktøy til rett jobb er viktig, så begynn gjerne med noe lite og enkelt som passer for jobben før grovverktøyet tas i bruk... ;e

Hvorfor vil du "stille inn" forgasseren? Fusker den? For fet blanding, for mager blanding...? For å sitere fra en gammel Sabb* motor: "Hvis motoren går godt, forsøk ikke å få den til å gå bedre".


(*Båtmotor - har ingenting med bilmerket å gjøre...)
brukte stålbørsten bare på den ene coilen;) var ikke bortpå tennpluggen og den med stål børste;) var bare på den "inngangen" til coilen.. er sånn kabelsko greier..
hehe, jeg plukka forgasseren ifra hverandre og da må jeg vell justere den opp igjen?:)brukte stålbørsten bare på den ene coilen;) var ikke bortpå tennpluggen og den med stål børste;) var bare på den "inngangen" til coilen.. er sånn kabelsko greier..
hehe, jeg plukka forgasseren ifra hverandre og da må jeg vell justere den opp igjen?:)
Bil: BMW E30 320I
Lett MC : Sachs XTC 125R 2002, Aprilia RS 125 98Mod
Mitt Lett sykkel prosjekt:http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9564

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Ikke gnist! Hva kan det være?

Legg inn av Dexter »

Du kan godt plukke forgasseren fra hverandre uten å måtte justere, under forutsetning at du IKKE tok ut blandingsskruen. Tok du den ut så må den nødvendigvis justeres. Det gjøres ved å skru den helt inn, deretter ut så mange omdreininger som foreskrevet av produsent. På de jeg har hatt så har alle merkelig nok vært 1 og trekvart omdreining ut som første utgangspunkt. Deretter justering iht. hvordan blandingen ser ut til å være. De fleste har fungert helt fint på 1 og trekvart...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar