Ødelagte skruegjenger?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ødelagte skruegjenger?
Etter å ha lest tråden, imponert over all kunnskap, må jeg bare spørre. Er dette med moment viktig? Boka sier at bunnpluggen min skal ha 43 nm og filter skal ha 15 nm. Jeg har alltid bare dratt til etter feelingen. Strammet de sånn passe til, slik at jeg er sikker på at den sitter. Har aldri hatt lekkasjer eller problemer. Gjør jeg feil. Er litt redd for å ende opp med problemer på linje med TrondA.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Ødelagte skruegjenger?
Når det står i boka at momentet skal være 43Nm så betyr det at en skal dra den til med litt over fire kilo hvis armen(nøkkelen) hadde vært en meter lang. Dette er ikke mye selv på en "grovdimensjonert Honda"TrondA skrev:Se her, ja! Mange våkne og teknisk kyndie folk på dette forumet! Var i garasjen for å se på den nye momentnøkkelen jeg fikk fra Biltema etter at det var påvist feil med den nøkkelen jeg hadde.
Jeg har linket til feil nøkkel, folkens! Det er IKKE lastebilnøkkel jeg har brukt og det er IKKE lastebilnøkkel jeg har fått ny fra Biltema.
Vi prøver igjen...:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -Nm-10241/
Momentdraget i instruksjonsboka til Honda ANF 125i er 43 Newtonmeter på tappeskruen.
Når dere forteller at det er 20 Nm på andre sykler (som Kawasaki ZX9r, kjent for å være solide saker) bekrefter dette at Hondamotorene på disse små trallene er usedvanlig grovdimensjonert.
Ikke desto mindre gremmes jeg over at jeg har prestert å ødelegge alt sammen... Jeg skal aldri, aldri skifte olje på en motorsykkel mer!
I dette tilfellet hvor nøkkelen din er 40cm og litt går til spille i begge ender av nøkkelen så hadde ti kilos drag i handa vært passe etter min ca hoderegning. Når du har "dratt for konge og fedreland" så er nok dette langt over de ti kilo som er oppgitt ja.
Vi lærer alle av våre feil, og hvis dette hindrer deg i å gjøre dette neste gang synes jeg det er dumt. Kanskje lurt å få med seg en mentor neste gang for å få opp selvtilliten igjen?
Selv bruker jeg sjeldent momentnøkler. Har vel brukt det mest på belteplater på gravemaskin og når toppen skal skrues på motorblokka.
Ellers synes jeg at når en ikke er vandt til å tenke moment så er det greit å bruke fastnøkler da disse har en lengde som cirka er tilpasset det momentet som er fint for den aktuelle dimensjonen.
Hadde du brukt fastnøkkel på denne jobben hadde nok ikke problemet oppstått.
Re: Ødelagte skruegjenger?
Dette med moment er ikke "så" viktig nei. Bare pass på å fortsette å bruke samme verktøydimensjon og feeling som du har brukt.SuperMorten skrev:Etter å ha lest tråden, imponert over all kunnskap, må jeg bare spørre. Er dette med moment viktig? Boka sier at bunnpluggen min skal ha 43 nm og filter skal ha 15 nm. Jeg har alltid bare dratt til etter feelingen. Strammet de sånn passe til, slik at jeg er sikker på at den sitter. Har aldri hatt lekkasjer eller problemer. Gjør jeg feil. Er litt redd for å ende opp med problemer på linje med TrondA.
Er jo lov å ta en sjekk om oljefilteret og pluggen ikke har løsnet en liten stund etter oljeskiftet.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ødelagte skruegjenger?
Bruker alltid fastnøkler med riktig dim. Skiftenøkkel er bannlyst. Har ikke sjekket bolter, men vasker alltid bort søl etter skift, og kontrollerer jevnlig at det er tørt rundt bunnplugg og filter.Voksen skrev:Dette med moment er ikke "så" viktig nei. Bare pass på å fortsette å bruke samme verktøydimensjon og feeling som du har brukt.SuperMorten skrev:Etter å ha lest tråden, imponert over all kunnskap, må jeg bare spørre. Er dette med moment viktig? Boka sier at bunnpluggen min skal ha 43 nm og filter skal ha 15 nm. Jeg har alltid bare dratt til etter feelingen. Strammet de sånn passe til, slik at jeg er sikker på at den sitter. Har aldri hatt lekkasjer eller problemer. Gjør jeg feil. Er litt redd for å ende opp med problemer på linje med TrondA.
Er jo lov å ta en sjekk om oljefilteret og pluggen ikke har løsnet en liten stund etter oljeskiftet.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Ødelagte skruegjenger?
Bruker samme metoden som SuperMorten,har funka til nå 

For livets glade gutter går solen aldri ned.
- XRing
- Innlegg: 279
- Registrert: 13 feb 2011, 19:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
- Bosted: Bergen
Re: Ødelagte skruegjenger?
Hvorfor ikke? Nå har du jo lærtTrondA skrev:... Jeg skal aldri, aldri skifte olje på en motorsykkel mer!

Kom deg opp igjen på hesten! Alle herper ting til å begynne med, for min egen del var jeg storforbruker av div (trå)sykkelbolter som 12-åring, før jeg endelig innså at det er en sammenheng mellom boltdimensjon, materialer og kraften man skal dra til med

Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
Re: Ødelagte skruegjenger?
Forstår deg inderlig godt, og din historie holder nesten på å skremme bort meg fra å skifte olje. Og jeg som nettopp har fått mot til det. Har selv dratt for hardt til og ødelagt en rekke gjenger. Sist når jeg skrudde på den nye og svært så dyre salen på min VTX. Nå må jeg nok kjøpe meg gjengetapp for å lage nye gjenger. Kawasaki har jo beskrevet hvordan det skal gjøres, så jeg tenker nå å prøve det på egen hånd. Det blir ikke så farlig med søl av spon, for dette går jo ikke inn i motoren..:-)TrondA skrev: Ikke desto mindre gremmes jeg over at jeg har prestert å ødelegge alt sammen... Jeg skal aldri, aldri skifte olje på en motorsykkel mer!
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Ødelagte skruegjenger?
Å dra til skruer og muttere riktig er en hel vitenskap, som det er egen fagopplæring og sertifisering for der hvor det stilles store krav til funksjon og sikkerhet.
Vi vanlige får prøve oss fram lit, som trådstarter mfl. har gjort, Learning-by-doing. Det er mange "metoder", momentnøkkel er nevnt. Lengden på fastnøkkler likeså, den er tilpasset det moment den aktuelle dimensjon skal skrus til med. Bruker du kraft/makt utover vanlig håndstyrke, så er du i
-sonen. Med momentnøkkel må du vite hvilket moment du skal dra til skruen/muttern med. Les instruksjonsboka. Det finns også mer generelle regler for hvor mye en skrue skal trekkes til, etter dimensjon, kvalitet og gjengetype. Er det noen som har de tabellene og kan legge de ut her?
Tilslutt litt om hvordan det IKKE skal gjøres
:
En kjenning skulle skifte hjul på bilen, og hjulboltene skulle trekkes til. Han var ikke akkurat noen mekanikker kan du si, så jeg spurte hvordan han gjorde det for å dra til bolten passelig hardt? Jo sa han, jeg drar til så hardt at det plutselig går lett igjen, så skrur jeg bolten en halv omdreining tilbake
NB: Dette er IKKE måten å gjøre det på
Vi vanlige får prøve oss fram lit, som trådstarter mfl. har gjort, Learning-by-doing. Det er mange "metoder", momentnøkkel er nevnt. Lengden på fastnøkkler likeså, den er tilpasset det moment den aktuelle dimensjon skal skrus til med. Bruker du kraft/makt utover vanlig håndstyrke, så er du i

Tilslutt litt om hvordan det IKKE skal gjøres

En kjenning skulle skifte hjul på bilen, og hjulboltene skulle trekkes til. Han var ikke akkurat noen mekanikker kan du si, så jeg spurte hvordan han gjorde det for å dra til bolten passelig hardt? Jo sa han, jeg drar til så hardt at det plutselig går lett igjen, så skrur jeg bolten en halv omdreining tilbake


NB: Dette er IKKE måten å gjøre det på

Re: Ødelagte skruegjenger?
Ved å legge ut tabeller gjør vi kanskje dette til et mye mer komplisert enn det er?
Gjengene er jo også tilpasset stålkvaliteten på boltene, dvs at de sterkeste boltene ofte har fingjenger.
Stigningen (grovheten) er jo veldig avgjørene for hvor mye belastning det blir på bolten da gjengene fungerer som et "gear". For å si det enkelt blir fingjenger som et førstegir og grovgjenger som et andregir.
Grove gjenger er jo "brattere" gjenger en fingjenger, eller sagt på en annen måte så vil en mutter-runde med grov gjenge bevege seg mer enn en runde med fin gjenge. Det gjør at vi får mer kraft når vi drar på fingjenger.
Ellers har vi forskjellige kvaliter på stålet i bolter; bla 8.8, 10.9 , 12.9 og A4(rustfritt).
Benevnelsen på 8.8 bolter(den vanligste) forteller om strekkfasthet og flytegrensen i prosent, men bør vel være ganske uvesentlig for folk som skrur på biler og motorsykler.
Ellers er ikke dette med å trekke til bolter noe større problem enn det vi gjør det til: Bruk fastnøkler og ikke trekk til for "folk og fedreland". Da skal ikke dette være noe problem.
Var jo en artig metode den Artige Tigeren refererte til. Egentlig rart at han ikke hadde mistet hjulene før. Når det begynmer å bli løst å skru er jo det det soleklare tegn på at nå er det like før det smeller.
Vet om en i Rallycross EM for noen år siden som plutslig mistet hjulet i en finale fordi en av hobbymekanikerne trodde at å dra hjulboltene mest mulig var best mulig.
Ellers heter det jo at vi skal ettertrekke/sjekke hjulboltene noen mil etter hjulbytte, men gjør vi det? Ikke jeg ihvertfall og det har så langt gått bra.
Gjengene er jo også tilpasset stålkvaliteten på boltene, dvs at de sterkeste boltene ofte har fingjenger.
Stigningen (grovheten) er jo veldig avgjørene for hvor mye belastning det blir på bolten da gjengene fungerer som et "gear". For å si det enkelt blir fingjenger som et førstegir og grovgjenger som et andregir.
Grove gjenger er jo "brattere" gjenger en fingjenger, eller sagt på en annen måte så vil en mutter-runde med grov gjenge bevege seg mer enn en runde med fin gjenge. Det gjør at vi får mer kraft når vi drar på fingjenger.
Ellers har vi forskjellige kvaliter på stålet i bolter; bla 8.8, 10.9 , 12.9 og A4(rustfritt).
Benevnelsen på 8.8 bolter(den vanligste) forteller om strekkfasthet og flytegrensen i prosent, men bør vel være ganske uvesentlig for folk som skrur på biler og motorsykler.
Ellers er ikke dette med å trekke til bolter noe større problem enn det vi gjør det til: Bruk fastnøkler og ikke trekk til for "folk og fedreland". Da skal ikke dette være noe problem.

Var jo en artig metode den Artige Tigeren refererte til. Egentlig rart at han ikke hadde mistet hjulene før. Når det begynmer å bli løst å skru er jo det det soleklare tegn på at nå er det like før det smeller.
Vet om en i Rallycross EM for noen år siden som plutslig mistet hjulet i en finale fordi en av hobbymekanikerne trodde at å dra hjulboltene mest mulig var best mulig.
Ellers heter det jo at vi skal ettertrekke/sjekke hjulboltene noen mil etter hjulbytte, men gjør vi det? Ikke jeg ihvertfall og det har så langt gått bra.
Re: Ødelagte skruegjenger?
eller at man viser at dette er mer komplekst enn hva de fleste forstår...Voksen skrev:Ved å legge ut tabeller gjør vi kanskje dette til et mye mer komplisert enn det er?
Boltetrekkingstabeller er ikke relevante her, vi snakker fremdeles om tappeplugger for olje.
Disse pluggene er skrudd inn i noe gjenget støpegods i motoren, som ikke har noen kolonne i boltetrekkingstabellene. Dette kan være gods med ganske dårlig strekkfasthet.
Derfor må vi holde oss til tiltrekkingsmomentet som er oppgitt i manualen,
Jeg bruker alltid momentnøkkel på slike, disse tåler som regel mindre enn hva fastnøkkelstørrelsen tilsier.
Re: Ødelagte skruegjenger?
Skjønner ikke at dette er så komplekst. Har en i hodet å ikke dra så vannvittig hardt så er ikke dette noe problem.pelsen skrev:eller at man viser at dette er mer komplekst enn hva de fleste forstår...Voksen skrev:Ved å legge ut tabeller gjør vi kanskje dette til et mye mer komplisert enn det er?
Boltetrekkingstabeller er ikke relevante her, vi snakker fremdeles om tappeplugger for olje.
Disse pluggene er skrudd inn i noe gjenget støpegods i motoren, som ikke har noen kolonne i boltetrekkingstabellene. Dette kan være gods med ganske dårlig strekkfasthet.
Derfor må vi holde oss til tiltrekkingsmomentet som er oppgitt i manualen,
Jeg bruker alltid momentnøkkel på slike, disse tåler som regel mindre enn hva fastnøkkelstørrelsen tilsier.
Produsentene av motorene vet jo hvordan dette gjøres av folk flest og har vel tilpasset gjengene etter dette?
Slik som trådstarter beskriver jobben er det grunn til å tro at momentet kom opp i det tidobbelte av det oppgitte, og da kan en jo regne med å dra over.
Bruker aldri momentnøkkel på slike ting og kjenner flere som gjør det på samme måten uten problemer.
Pakningen på bunnpluggen er jo også myk og gjør at bunnpluggen ikke plutselig blir hard å skru.
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Ødelagte skruegjenger?
Når det gjelder tiltrekking av muttere og bolter har jeg oppgjennom årene gjort meg følgende erfaring; de gangene jeg har hatt momentnøkkel tilgjengelig og brukt den, har jeg HVER gang blitt overasket over hvor lite moment som skal brukes. Det vil si at når jeg ikke tenker meg om (uten momentnøkkel) er det veldig fort gjort å stramme til ALT for mye. Husker en gang for mange mange år siden jeg skulle skifte råde- og rammelager på en volvomotor. Fikk lånt meg en momentnøkkel og strammet til oppgitt moment. Jeg syntes boltene var så løse, at jeg måtte dra til volvo-verkstedet og tigge meg til å låne en proff nøkkel fra dem. Men joda, momentet var riktig det! Vet at om jeg ikke hadde brukt momentnøkkel så hadde boltene blitt dratt til med sikkert 3-4 ganger mere kraft enn nødvendig, med de følgende det hadde fått....
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Ødelagte skruegjenger?
Dette er min erfaring og, jeg har ofte blitt overraska over hvor "uforsvarlig slappt" bolter skal dras tilSuperTenere skrev:Når det gjelder tiltrekking av muttere og bolter har jeg oppgjennom årene gjort meg følgende erfaring; de gangene jeg har hatt momentnøkkel tilgjengelig og brukt den, har jeg HVER gang blitt overasket over hvor lite moment som skal brukes. Det vil si at når jeg ikke tenker meg om (uten momentnøkkel) er det veldig fort gjort å stramme til ALT for mye. Husker en gang for mange mange år siden jeg skulle skifte råde- og rammelager på en volvomotor. Fikk lånt meg en momentnøkkel og strammet til oppgitt moment. Jeg syntes boltene var så løse, at jeg måtte dra til volvo-verkstedet og tigge meg til å låne en proff nøkkel fra dem. Men joda, momentet var riktig det! Vet at om jeg ikke hadde brukt momentnøkkel så hadde boltene blitt dratt til med sikkert 3-4 ganger mere kraft enn nødvendig, med de følgende det hadde fått....

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ødelagte skruegjenger?
Var borti en motor en gang der de hadde en svær bolt til avtapping men bare 11mm nøkkelvidde-greide du å skru for hardt til ødla du bare nøkkelhodet 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Ødelagte skruegjenger?
Sånn er det på Ferguson-traktorn min, tappepluggen er en diger "bolt" med et puslete 13mm 6-kanthode. Der greide jeg å ødelegge 6-kanten da jeg dro til "forsvarlig" hardt et par gangermekkern skrev:Var borti en motor en gang der de hadde en svær bolt til avtapping men bare 11mm nøkkelvidde-greide du å skru for hardt til ødla du bare nøkkelhodet


Re: Ødelagte skruegjenger?
Slik jeg har forstått det, så er du pelsen en kar med masse skruerfaring. Når personer som deg da alltid bruker momentnøkkel ved oljeskift, så forteller det meg at jeg var heldig når det gikk godt når jeg skiftet olje sist. Kan noen gi meg link til brukbar momentverktøy til bruk for skift av olje. I boka for min VTX står det oppgitt 29 Nm på oljeplugg og 26 Nm for oljefilter.pelsen skrev:eller at man viser at dette er mer komplekst enn hva de fleste forstår...Voksen skrev:Ved å legge ut tabeller gjør vi kanskje dette til et mye mer komplisert enn det er?
Boltetrekkingstabeller er ikke relevante her, vi snakker fremdeles om tappeplugger for olje.
Disse pluggene er skrudd inn i noe gjenget støpegods i motoren, som ikke har noen kolonne i boltetrekkingstabellene. Dette kan være gods med ganske dårlig strekkfasthet.
Derfor må vi holde oss til tiltrekkingsmomentet som er oppgitt i manualen,
Jeg bruker alltid momentnøkkel på slike, disse tåler som regel mindre enn hva fastnøkkelstørrelsen tilsier.
Re: Ødelagte skruegjenger?
Det er med momentnøkler som det meste av alt annet, du får det du betaler for.Godtvoksen skrev:Slik jeg har forstått det, så er du pelsen en kar med masse skruerfaring. Når personer som deg da alltid bruker momentnøkkel ved oljeskift, så forteller det meg at jeg var heldig når det gikk godt når jeg skiftet olje sist. Kan noen gi meg link til brukbar momentverktøy til bruk for skift av olje. I boka for min VTX står det oppgitt 29 Nm på oljeplugg og 26 Nm for oljefilter.pelsen skrev:eller at man viser at dette er mer komplekst enn hva de fleste forstår...Voksen skrev:Ved å legge ut tabeller gjør vi kanskje dette til et mye mer komplisert enn det er?
Boltetrekkingstabeller er ikke relevante her, vi snakker fremdeles om tappeplugger for olje.
Disse pluggene er skrudd inn i noe gjenget støpegods i motoren, som ikke har noen kolonne i boltetrekkingstabellene. Dette kan være gods med ganske dårlig strekkfasthet.
Derfor må vi holde oss til tiltrekkingsmomentet som er oppgitt i manualen,
Jeg bruker alltid momentnøkkel på slike, disse tåler som regel mindre enn hva fastnøkkelstørrelsen tilsier.
Det som er litt greit å huske på er å kjøpe en med skrallefunksjon med en utløser som "klikker" når du har moment istedenfor de billigste typene med en viser på en skala som du må se på skalaen hvor mye moment du har.
Re: Ødelagte skruegjenger?
På jobben i energibransjen kjøper jeg momentnøkler på Tess til montørene,
de er inne til sjekk og kalibrering en gang i året. Koster litt men vi liker å tro
vi har mindre strømavbrudd og problemer med dyrt og godt vedlikeholdt verktøy.
de er inne til sjekk og kalibrering en gang i året. Koster litt men vi liker å tro
vi har mindre strømavbrudd og problemer med dyrt og godt vedlikeholdt verktøy.

Re: Ødelagte skruegjenger?
Hvis det er tilfelle at at du var heldig når det gikk godt under sist oljeskift så tror jeg verden er full av heldiggriser.Godtvoksen skrev:
Slik jeg har forstått det, så er du pelsen en kar med masse skruerfaring. Når personer som deg da alltid bruker momentnøkkel ved oljeskift, så forteller det meg at jeg var heldig når det gikk godt når jeg skiftet olje sist. Kan noen gi meg link til brukbar momentverktøy til bruk for skift av olje. I boka for min VTX står det oppgitt 29 Nm på oljeplugg og 26 Nm for oljefilter.

Selv har jeg ikke sett noen bruke momentnøkkel på bunnplugger og de bilmekanikerne jeg kjenner bruker det aldri.
Husk grunnen til at denne tråden startet: En som stolte blindt på en forholdsvis stor momentnøkkel som visstnok ikke virket og vedkommende visste ikke fremgangsmåten heller. Hadde dette skjedd hvis vedkommende hadde brukt vanlig verktøy? Jeg tror ikke det.

Ellers er jeg enig med simpson i at du må ha momentnøkkel som klikker ved innstilt moment og ikke de med den dumme skalaen. Kalibrering er jo også en ting, men enda viktigere at du alltid slakker momentnøkkelen når den ikke er i bruk slik at den ikke står oppspent og blir slakk.
Løy nok litt da jeg glemte å nevne at jeg har brukt momentnøkkel til strømskinnenes påkobling på trafo. Vet at elektrikerne på høyspent liker momentnøkkel.
Re: Ødelagte skruegjenger?
Hei, ny på forumet her.
Holder på med vårstell på min VFR 800 og bytta i den forbindelse olje, filter, dekk og bremseklosser. Alt er forsåvidt enkelt når en følger manualen. Nå skal alt monteres igjen og da er det bare å skru alt som er demontert sammen igjen i riktig rekkefølge og med moment oppgitt i manual. Moment varierer fra 18Nm til 59Nm på det meste.
Jeg stakk til Biltema og kjøpte meg en slik sak som TrondA beskrev i trådstarter da 20Nm-200Nm burde dekke dette behovet.
Kom aldri noe klikk...? Syns dette var litt rart da 2kgm ikke er mye. Den burde begynt å klikke omtrent umiddelbart.
2 kgm er jo som du henger en pose med 2 kilo sukker på en arm på 1 meter så det er nesten ingenting.
Flytta den over til en bil jeg er litt mindre redd for og prøvde å dra til "for konge og fedreland" men det kom aldri noe klikk..
Reiste i dag ned til Biltema og klagde og fikk bytta den ut med en ny lik sak. I tillegg kjøpte jeg meg en
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... kel-10987/ til Kr 69,90 for å få noe å sammenligne med. Testa på ny på hjulmuttere på bilen, kom aldri noe klikk nå heller, mens den billige saken viser at jeg har ca 100Nm.
Er disse klikk momentnøklene på Biltema noe "skvip" eller er det jeg som gjør noe aldeles gale her?
Holder på med vårstell på min VFR 800 og bytta i den forbindelse olje, filter, dekk og bremseklosser. Alt er forsåvidt enkelt når en følger manualen. Nå skal alt monteres igjen og da er det bare å skru alt som er demontert sammen igjen i riktig rekkefølge og med moment oppgitt i manual. Moment varierer fra 18Nm til 59Nm på det meste.
Jeg stakk til Biltema og kjøpte meg en slik sak som TrondA beskrev i trådstarter da 20Nm-200Nm burde dekke dette behovet.
Stilte denne inn på laveste moment (20 Nm eller 2kgm) og testa dette på hjulmuttere på bilen for å sjekke hvordan den oppfører seg.Vi prøver igjen...:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -Nm-10241/
Kom aldri noe klikk...? Syns dette var litt rart da 2kgm ikke er mye. Den burde begynt å klikke omtrent umiddelbart.
2 kgm er jo som du henger en pose med 2 kilo sukker på en arm på 1 meter så det er nesten ingenting.
Flytta den over til en bil jeg er litt mindre redd for og prøvde å dra til "for konge og fedreland" men det kom aldri noe klikk..
Reiste i dag ned til Biltema og klagde og fikk bytta den ut med en ny lik sak. I tillegg kjøpte jeg meg en
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... kel-10987/ til Kr 69,90 for å få noe å sammenligne med. Testa på ny på hjulmuttere på bilen, kom aldri noe klikk nå heller, mens den billige saken viser at jeg har ca 100Nm.
Er disse klikk momentnøklene på Biltema noe "skvip" eller er det jeg som gjør noe aldeles gale her?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Ødelagte skruegjenger?
Hei, og velkommen til MCsiden.
Det er spørst om du gjør noe gale her. Jeg har den 20-200 Nm momentnøkkelen fra Biltema, og den har funket helt fint for meg.
Men det skal jo være ganske enkelt å bruke den. Spenn den opp til riktig moment, lås den, og dra til det klikker. Når du er ferdig er det viktig å huske å spenne den ned igjen.

Det er spørst om du gjør noe gale her. Jeg har den 20-200 Nm momentnøkkelen fra Biltema, og den har funket helt fint for meg.
Men det skal jo være ganske enkelt å bruke den. Spenn den opp til riktig moment, lås den, og dra til det klikker. Når du er ferdig er det viktig å huske å spenne den ned igjen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ødelagte skruegjenger?
det er ikke mulig å bruke den feil vei?? da vil den nok ikke slå ut.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Ødelagte skruegjenger?
Det står pil på den som viser hvilken retning en skal torque. Jeg spurte karen i kassen på Biltema om de hadde mottatt andre klager på den. Han hadde opplevd det en gang tidligere at en tilsvarende ikke klikket. Men nå har jeg testa 2 stk. og ingen klikker.det er ikke mulig å bruke den feil vei?? da vil den nok ikke slå ut..
Tror nesten ikke det er mulig å gjøre feil her. Gjør som Snikkern sier Spenn den opp til riktig moment, lås den, og dra til
Var ute og handla meg en moment nøkkel på http://www.jula.no nå før de stengte igjen for påsken.
http://www.jula.no/momentnokkelsett-19-110-nm-149002

Denne går fra 19-110Nm så det holder.
Får teste og se om denne klikker på innstilt moment.
Virker ikke denne så gir jeg meg som momentforspenner og tar det på feeling med fastnøkkler i rett størrelse.
God Påske.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Ødelagte skruegjenger?

Klikk og klikk fru blom.
De jeg har sier ikke mye.men på riktig moment glipper armen over fra høyre side til venstre side av hodefeste.
Du kan fortsette å dra fremdeles.Det er ikke som en drill med moment.


If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Ødelagte skruegjenger?
Stadig nye og kompetente bidrag på denne tråden!
Siden fadesen med mitt oljeskift, har jeg skiftet hjul. (Har to sett komplette hjul, et med Heidenau piggdekk samt orginalt levert hjulsett med sommerdekk fra Dunlop.) Valgte å bruke momentnøkkelen fra Biltema på siste ettertrekking. Det gikk så fint så...
Den momentnøkkelen jeg fikk etter innbytte av den gamle har svake, men tydelige klikkelyder. Nøkkelen har dessuten temmelig presis justering av Nm.
Jeg mistenker Biltema for ujevn og svak kvalitetssikring.
Siden fadesen med mitt oljeskift, har jeg skiftet hjul. (Har to sett komplette hjul, et med Heidenau piggdekk samt orginalt levert hjulsett med sommerdekk fra Dunlop.) Valgte å bruke momentnøkkelen fra Biltema på siste ettertrekking. Det gikk så fint så...
Den momentnøkkelen jeg fikk etter innbytte av den gamle har svake, men tydelige klikkelyder. Nøkkelen har dessuten temmelig presis justering av Nm.
Jeg mistenker Biltema for ujevn og svak kvalitetssikring.