Ødelagte skruegjenger?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av SuperMorten »

Etter å ha lest tråden, imponert over all kunnskap, må jeg bare spørre. Er dette med moment viktig? Boka sier at bunnpluggen min skal ha 43 nm og filter skal ha 15 nm. Jeg har alltid bare dratt til etter feelingen. Strammet de sånn passe til, slik at jeg er sikker på at den sitter. Har aldri hatt lekkasjer eller problemer. Gjør jeg feil. Er litt redd for å ende opp med problemer på linje med TrondA.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Voksen »

TrondA skrev:Se her, ja! Mange våkne og teknisk kyndie folk på dette forumet! Var i garasjen for å se på den nye momentnøkkelen jeg fikk fra Biltema etter at det var påvist feil med den nøkkelen jeg hadde.
Jeg har linket til feil nøkkel, folkens! Det er IKKE lastebilnøkkel jeg har brukt og det er IKKE lastebilnøkkel jeg har fått ny fra Biltema.
Vi prøver igjen...:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -Nm-10241/

Momentdraget i instruksjonsboka til Honda ANF 125i er 43 Newtonmeter på tappeskruen.
Når dere forteller at det er 20 Nm på andre sykler (som Kawasaki ZX9r, kjent for å være solide saker) bekrefter dette at Hondamotorene på disse små trallene er usedvanlig grovdimensjonert.

Ikke desto mindre gremmes jeg over at jeg har prestert å ødelegge alt sammen... Jeg skal aldri, aldri skifte olje på en motorsykkel mer!
Når det står i boka at momentet skal være 43Nm så betyr det at en skal dra den til med litt over fire kilo hvis armen(nøkkelen) hadde vært en meter lang. Dette er ikke mye selv på en "grovdimensjonert Honda"
I dette tilfellet hvor nøkkelen din er 40cm og litt går til spille i begge ender av nøkkelen så hadde ti kilos drag i handa vært passe etter min ca hoderegning. Når du har "dratt for konge og fedreland" så er nok dette langt over de ti kilo som er oppgitt ja.

Vi lærer alle av våre feil, og hvis dette hindrer deg i å gjøre dette neste gang synes jeg det er dumt. Kanskje lurt å få med seg en mentor neste gang for å få opp selvtilliten igjen?

Selv bruker jeg sjeldent momentnøkler. Har vel brukt det mest på belteplater på gravemaskin og når toppen skal skrues på motorblokka.
Ellers synes jeg at når en ikke er vandt til å tenke moment så er det greit å bruke fastnøkler da disse har en lengde som cirka er tilpasset det momentet som er fint for den aktuelle dimensjonen.
Hadde du brukt fastnøkkel på denne jobben hadde nok ikke problemet oppstått.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Voksen »

SuperMorten skrev:Etter å ha lest tråden, imponert over all kunnskap, må jeg bare spørre. Er dette med moment viktig? Boka sier at bunnpluggen min skal ha 43 nm og filter skal ha 15 nm. Jeg har alltid bare dratt til etter feelingen. Strammet de sånn passe til, slik at jeg er sikker på at den sitter. Har aldri hatt lekkasjer eller problemer. Gjør jeg feil. Er litt redd for å ende opp med problemer på linje med TrondA.
Dette med moment er ikke "så" viktig nei. Bare pass på å fortsette å bruke samme verktøydimensjon og feeling som du har brukt.
Er jo lov å ta en sjekk om oljefilteret og pluggen ikke har løsnet en liten stund etter oljeskiftet.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av SuperMorten »

Voksen skrev:
SuperMorten skrev:Etter å ha lest tråden, imponert over all kunnskap, må jeg bare spørre. Er dette med moment viktig? Boka sier at bunnpluggen min skal ha 43 nm og filter skal ha 15 nm. Jeg har alltid bare dratt til etter feelingen. Strammet de sånn passe til, slik at jeg er sikker på at den sitter. Har aldri hatt lekkasjer eller problemer. Gjør jeg feil. Er litt redd for å ende opp med problemer på linje med TrondA.
Dette med moment er ikke "så" viktig nei. Bare pass på å fortsette å bruke samme verktøydimensjon og feeling som du har brukt.
Er jo lov å ta en sjekk om oljefilteret og pluggen ikke har løsnet en liten stund etter oljeskiftet.
Bruker alltid fastnøkler med riktig dim. Skiftenøkkel er bannlyst. Har ikke sjekket bolter, men vasker alltid bort søl etter skift, og kontrollerer jevnlig at det er tørt rundt bunnplugg og filter.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Sprint »

Bruker samme metoden som SuperMorten,har funka til nå :thumleft
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av XRing »

TrondA skrev:... Jeg skal aldri, aldri skifte olje på en motorsykkel mer!
Hvorfor ikke? Nå har du jo lært :thumleft
Kom deg opp igjen på hesten! Alle herper ting til å begynne med, for min egen del var jeg storforbruker av div (trå)sykkelbolter som 12-åring, før jeg endelig innså at det er en sammenheng mellom boltdimensjon, materialer og kraften man skal dra til med :redface
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Godtvoksen

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Godtvoksen »

TrondA skrev: Ikke desto mindre gremmes jeg over at jeg har prestert å ødelegge alt sammen... Jeg skal aldri, aldri skifte olje på en motorsykkel mer!
Forstår deg inderlig godt, og din historie holder nesten på å skremme bort meg fra å skifte olje. Og jeg som nettopp har fått mot til det. Har selv dratt for hardt til og ødelagt en rekke gjenger. Sist når jeg skrudde på den nye og svært så dyre salen på min VTX. Nå må jeg nok kjøpe meg gjengetapp for å lage nye gjenger. Kawasaki har jo beskrevet hvordan det skal gjøres, så jeg tenker nå å prøve det på egen hånd. Det blir ikke så farlig med søl av spon, for dette går jo ikke inn i motoren..:-)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av ArcticTiger »

Å dra til skruer og muttere riktig er en hel vitenskap, som det er egen fagopplæring og sertifisering for der hvor det stilles store krav til funksjon og sikkerhet.
Vi vanlige får prøve oss fram lit, som trådstarter mfl. har gjort, Learning-by-doing. Det er mange "metoder", momentnøkkel er nevnt. Lengden på fastnøkkler likeså, den er tilpasset det moment den aktuelle dimensjon skal skrus til med. Bruker du kraft/makt utover vanlig håndstyrke, så er du i :8-[ -sonen. Med momentnøkkel må du vite hvilket moment du skal dra til skruen/muttern med. Les instruksjonsboka. Det finns også mer generelle regler for hvor mye en skrue skal trekkes til, etter dimensjon, kvalitet og gjengetype. Er det noen som har de tabellene og kan legge de ut her?

Tilslutt litt om hvordan det IKKE skal gjøres :[-( :
En kjenning skulle skifte hjul på bilen, og hjulboltene skulle trekkes til. Han var ikke akkurat noen mekanikker kan du si, så jeg spurte hvordan han gjorde det for å dra til bolten passelig hardt? Jo sa han, jeg drar til så hardt at det plutselig går lett igjen, så skrur jeg bolten en halv omdreining tilbake :8-[ :doh
NB: Dette er IKKE måten å gjøre det på :[-X

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Voksen »

Ved å legge ut tabeller gjør vi kanskje dette til et mye mer komplisert enn det er?

Gjengene er jo også tilpasset stålkvaliteten på boltene, dvs at de sterkeste boltene ofte har fingjenger.
Stigningen (grovheten) er jo veldig avgjørene for hvor mye belastning det blir på bolten da gjengene fungerer som et "gear". For å si det enkelt blir fingjenger som et førstegir og grovgjenger som et andregir.
Grove gjenger er jo "brattere" gjenger en fingjenger, eller sagt på en annen måte så vil en mutter-runde med grov gjenge bevege seg mer enn en runde med fin gjenge. Det gjør at vi får mer kraft når vi drar på fingjenger.

Ellers har vi forskjellige kvaliter på stålet i bolter; bla 8.8, 10.9 , 12.9 og A4(rustfritt).
Benevnelsen på 8.8 bolter(den vanligste) forteller om strekkfasthet og flytegrensen i prosent, men bør vel være ganske uvesentlig for folk som skrur på biler og motorsykler.

Ellers er ikke dette med å trekke til bolter noe større problem enn det vi gjør det til: Bruk fastnøkler og ikke trekk til for "folk og fedreland". Da skal ikke dette være noe problem. :D

Var jo en artig metode den Artige Tigeren refererte til. Egentlig rart at han ikke hadde mistet hjulene før. Når det begynmer å bli løst å skru er jo det det soleklare tegn på at nå er det like før det smeller.
Vet om en i Rallycross EM for noen år siden som plutslig mistet hjulet i en finale fordi en av hobbymekanikerne trodde at å dra hjulboltene mest mulig var best mulig.
Ellers heter det jo at vi skal ettertrekke/sjekke hjulboltene noen mil etter hjulbytte, men gjør vi det? Ikke jeg ihvertfall og det har så langt gått bra.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av pelsen »

Voksen skrev:Ved å legge ut tabeller gjør vi kanskje dette til et mye mer komplisert enn det er?
eller at man viser at dette er mer komplekst enn hva de fleste forstår...

Boltetrekkingstabeller er ikke relevante her, vi snakker fremdeles om tappeplugger for olje.
Disse pluggene er skrudd inn i noe gjenget støpegods i motoren, som ikke har noen kolonne i boltetrekkingstabellene. Dette kan være gods med ganske dårlig strekkfasthet.
Derfor må vi holde oss til tiltrekkingsmomentet som er oppgitt i manualen,
Jeg bruker alltid momentnøkkel på slike, disse tåler som regel mindre enn hva fastnøkkelstørrelsen tilsier.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Voksen »

pelsen skrev:
Voksen skrev:Ved å legge ut tabeller gjør vi kanskje dette til et mye mer komplisert enn det er?
eller at man viser at dette er mer komplekst enn hva de fleste forstår...

Boltetrekkingstabeller er ikke relevante her, vi snakker fremdeles om tappeplugger for olje.
Disse pluggene er skrudd inn i noe gjenget støpegods i motoren, som ikke har noen kolonne i boltetrekkingstabellene. Dette kan være gods med ganske dårlig strekkfasthet.
Derfor må vi holde oss til tiltrekkingsmomentet som er oppgitt i manualen,
Jeg bruker alltid momentnøkkel på slike, disse tåler som regel mindre enn hva fastnøkkelstørrelsen tilsier.
Skjønner ikke at dette er så komplekst. Har en i hodet å ikke dra så vannvittig hardt så er ikke dette noe problem.
Produsentene av motorene vet jo hvordan dette gjøres av folk flest og har vel tilpasset gjengene etter dette?
Slik som trådstarter beskriver jobben er det grunn til å tro at momentet kom opp i det tidobbelte av det oppgitte, og da kan en jo regne med å dra over.
Bruker aldri momentnøkkel på slike ting og kjenner flere som gjør det på samme måten uten problemer.
Pakningen på bunnpluggen er jo også myk og gjør at bunnpluggen ikke plutselig blir hard å skru.

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av SuperTenere »

Når det gjelder tiltrekking av muttere og bolter har jeg oppgjennom årene gjort meg følgende erfaring; de gangene jeg har hatt momentnøkkel tilgjengelig og brukt den, har jeg HVER gang blitt overasket over hvor lite moment som skal brukes. Det vil si at når jeg ikke tenker meg om (uten momentnøkkel) er det veldig fort gjort å stramme til ALT for mye. Husker en gang for mange mange år siden jeg skulle skifte råde- og rammelager på en volvomotor. Fikk lånt meg en momentnøkkel og strammet til oppgitt moment. Jeg syntes boltene var så løse, at jeg måtte dra til volvo-verkstedet og tigge meg til å låne en proff nøkkel fra dem. Men joda, momentet var riktig det! Vet at om jeg ikke hadde brukt momentnøkkel så hadde boltene blitt dratt til med sikkert 3-4 ganger mere kraft enn nødvendig, med de følgende det hadde fått....

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av ArcticTiger »

SuperTenere skrev:Når det gjelder tiltrekking av muttere og bolter har jeg oppgjennom årene gjort meg følgende erfaring; de gangene jeg har hatt momentnøkkel tilgjengelig og brukt den, har jeg HVER gang blitt overasket over hvor lite moment som skal brukes. Det vil si at når jeg ikke tenker meg om (uten momentnøkkel) er det veldig fort gjort å stramme til ALT for mye. Husker en gang for mange mange år siden jeg skulle skifte råde- og rammelager på en volvomotor. Fikk lånt meg en momentnøkkel og strammet til oppgitt moment. Jeg syntes boltene var så løse, at jeg måtte dra til volvo-verkstedet og tigge meg til å låne en proff nøkkel fra dem. Men joda, momentet var riktig det! Vet at om jeg ikke hadde brukt momentnøkkel så hadde boltene blitt dratt til med sikkert 3-4 ganger mere kraft enn nødvendig, med de følgende det hadde fått....
Dette er min erfaring og, jeg har ofte blitt overraska over hvor "uforsvarlig slappt" bolter skal dras til :D

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av mekkern »

Var borti en motor en gang der de hadde en svær bolt til avtapping men bare 11mm nøkkelvidde-greide du å skru for hardt til ødla du bare nøkkelhodet :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av ArcticTiger »

mekkern skrev:Var borti en motor en gang der de hadde en svær bolt til avtapping men bare 11mm nøkkelvidde-greide du å skru for hardt til ødla du bare nøkkelhodet :thumleft
Sånn er det på Ferguson-traktorn min, tappepluggen er en diger "bolt" med et puslete 13mm 6-kanthode. Der greide jeg å ødelegge 6-kanten da jeg dro til "forsvarlig" hardt et par ganger :8-[ , så nå må jeg fram med rørtanga eller vise-gripen når jeg skal skifte olje på den :lol

Svar