Meter eller tomme?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Godtvoksen

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av Godtvoksen »

ejs skrev: Sykkelen har vel millimeter ??
Fotbrettene fra USA??

:scratch :scratch

Det stemmer.... :thumleft

Godtvoksen

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av Godtvoksen »

ArcticTiger skrev:Det skulle ikke forundre meg om Veteksen er en "amrikaner", akkurat som GoldWingen og Valkyrien :-k
Det ser ut som du har rett i det, hva du ikke vet AT er ikke verdt å vite om:

http://www.vtxoa.com/forums/showthread. ... -1800-made

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av Vagabond60 »

Det er faktisk vedtatt i U.S.A. å gå over til metrisk system (pga. slike problemer som her). Problemet er at de beveger seg inch by inch :lol

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av ArcticTiger »

Ja de begynte så smått med detta fra ca 1980, bilene som ble produsert på den tida hadde et sammensurium av tommer og metrisk om hverandre :roll

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av ArcticTiger »

Godtvoksen skrev:
ArcticTiger skrev:Det skulle ikke forundre meg om Veteksen er en "amrikaner", akkurat som GoldWingen og Valkyrien :-k
Det ser ut som du har rett i det, hva du ikke vet AT er ikke verdt å vite om:

http://www.vtxoa.com/forums/showthread. ... -1800-made
Det var lett å gjette vet du GV, det er jo bare i USA de har rette, flate og breie nok veier til å kjøre med de digre droga der ;e

Voksen
Innlegg: 345
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av Voksen »

ArcticTiger skrev:Ja de begynte så smått med detta fra ca 1980, bilene som ble produsert på den tida hadde et sammensurium av tommer og metrisk om hverandre :roll
Noe forferdelige greier ja, men nå har feks CAT kommet veldig langt og er metrisk på det meste.
Ellers synes jeg at det er irriterende med at de fortsatt ikke har noen standard på endel metriske nøkkelhoder. Noen luringer fant ut for over 20 års siden at de kunne spare endel metall ved å redusere hodene som feks at M12 fikk 18mm istedet for 19mm og M10 fikk 16mm i stedet for 17mm. Egentlig lurt men irriterende at en fortsatt ikke vet hvilke sekskanter som gjelder og må ha med 4 fastnøkler for å være sikker når en har bolt med mutter i andre enden.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 738
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Bosted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av JanK »

Jeg har en HD Fat Bob i garasjen nå, selvsagt er alt i tommer så da måtte jeg ta inn ett nytt hylsesett :sk?

Bilde
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Godtvoksen

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av Godtvoksen »

ArcticTiger skrev: Det var lett å gjette vet du GV, det er jo bare i USA de har rette, flate og breie nok veier til å kjøre med de digre droga der ;e
Ja, det er ikke en illsint veps som summer i full fart frem og tilbake - den er diger og oser av mye krefter/kraft, men drog :[-( :[-X

Også er den en fryd å kjøre på vegen, gleder meg til Nord-Norge tur på den til sommeren... :thumleft

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av ArcticTiger »

Ja det blir en fin cruise-tur GV :thumleft Hva er tids-skjemaet for nordover-turen, har du skrevet om det noen plass ennå?

Godtvoksen

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av Godtvoksen »

ArcticTiger skrev:Ja det blir en fin cruise-tur GV :thumleft Hva er tids-skjemaet for nordover-turen, har du skrevet om det noen plass ennå?
Jeg har jo litt lyst å kjøre innom Norgestreffet i Lofoten, mens kona gjerne vil innom Havnnes Kulturfestival. Vi har ikke feire til å nå begge deler, så vi får se hva vi lander på. Det å nå Norgestreffet forutsetter også at jeg må ha ferie utenom ordinært feriesett på jobben. Det siste er ikke så veldig populært og ikke avklart om jeg kan få til.

Og for å komme tilbake til topic så er avstanden mellom Kvinesdal - Furuflaten: 210000000 cm = 82677165.354 "

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev: Jeg har jo litt lyst å kjøre innom Norgestreffet i Lofoten, mens kona gjerne vil innom Havnnes Kulturfestival. Vi har ikke feire til å nå begge deler, så vi får se hva vi lander på. Det å nå Norgestreffet forutsetter også at jeg må ha ferie utenom ordinært feriesett på jobben. Det siste er ikke så veldig populært og ikke avklart om jeg kan få til.

Og for å komme tilbake til topic så er avstanden mellom Kvinesdal - Furuflaten: 210000000 cm = 82677165.354 "
Æ har stoppa utallige ganger på fastlandsida og kikka over sundet og har hatt veldig lyst til å ta ferga over for å se på stedet, kanskje årets festival e den anledninga æ har venta på, med Ragarockers og Hekla stålstrenger.

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av 500DOHC »

Er ikke så lett med kassa full av tÅmmeverktøy og nyinkjøpt kawa KZ750 heller. Bildet er hentet fra manualen til denne.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3317[/album]

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av Crinos »

En ting jeg ikke helt har blitt klok på..

På alle skraller er det jo tommes innfestning og millimeter på pipa/verktøyet... :eh
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av mekkern »

samme er med "bits" 1/4"..

hvorfor forandre noe som funker da?
ALLE bruker jo 1/4"-3/8"-1/2"-3/4"-1".

Kunne jo laget "ny standard" så alle måtte kjøpe nytt verktøy da.. ;e

Og kalt det: Sjøtt-Sjino-Sjylling osv.for det er jo allerede innarbeidede navn... ](*,)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:samme er med "bits" 1/4"..

hvorfor forandre noe som funker da?
ALLE bruker jo 1/4"-3/8"-1/2"-3/4"-1".

Kunne jo laget "ny standard" så alle måtte kjøpe nytt verktøy da.. ;e

Og kalt det: Sjøtt-Sjino-Sjylling osv.for det er jo allerede innarbeidede navn... ](*,)
Joda.. i dag ville det vert idiotisk å plutselig gå over til mm innfestning av verktøy. Men den gang i starten, da det ble ble laget. Hvorfor ikke da ha mm i begge ender? :)

I grunnen flisespikkeri, men har aldri helt forstått årsaken. hehe.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av simpson »

Crinos skrev:En ting jeg ikke helt har blitt klok på..

På alle skraller er det jo tommes innfestning og millimeter på pipa/verktøyet... :eh
Eller for ikke å snakke om rør og rørgjenger, innen hydraulikk, offshore osv.
Der er tommer daglig i bruk i den metriske delen av verden...også Norge :[-(

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av mekkern »

simpson skrev:
Crinos skrev:En ting jeg ikke helt har blitt klok på..

På alle skraller er det jo tommes innfestning og millimeter på pipa/verktøyet... :eh
Eller for ikke å snakke om rør og rørgjenger, innen hydraulikk, offshore osv.
Der er tommer daglig i bruk i den metriske delen av verden...også Norge :[-(

Tommer var først...DER ligger problemet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Voksen
Innlegg: 345
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av Voksen »

Det som er enda mer forvirrende for mange når det gjelder gjengerør i tommer så er et 1" rør 33,3 mm utvendig og feks et 2" rør 60 mm. Hydraulikk(ermeto) og kobberørene(kapillar) er jo i millimeter selv om hydraulikkslangene fortsatt går i tommer.

Ellers så håper jeg at felgdimensjoner fortsetter i tommer da jeg synes det er greit med 17"dekk isteden for 431,8 mm.
Også greit med 10" høytalerelement i stedet for 254mm.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av ArcticTiger »

Og så har du jo reklamen for tv-apparater på -60/70-tallet, underteksten til bildene av de nye modellene var: "Overrask deres Kone med en 27-tommer til Jul" :knegg

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av fikse »

For å gjøre galskapen komplett så er det jo ganske mange varianter av tomme gjenger. UNC (grov og kanskje mest vanlig), UNF (fingjenger), UNEF (ekstra fine), mens metrisk har vel bare 2 varianter, grov og fin.
Om jeg ikke bommer på husken, er vel UNC / grove tommegjenger, styrkemessig noe overlegen de metriske grove pga noe tettere.

Glemmer ikke da jeg skulle montere blokkvarmer på en Volvo 244 med B20 motor. Selvsagt var det UNF-gjenger i bolten som skulle holde festet til elementet, og det boltehullet var ikke mulig å se med det blotte øyet, det lå på innside/underside av noe greier, så her var det ikke akkurat lett å finne ut hvilke gjenger de hadde brukt, med å føle seg fram med et gjengelære :doh :lol
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av mekkern »

fikse skrev: mens metrisk har vel bare 2 varianter, grov og fin.
Neida det er flere varianter her også-var borti noe kalt:japanske spesialgjenger på et IHI turboaggregat.BNC rørgjenger-med mm diameter.. :lol

er også blandet litt på stigninger noen ganger..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av pelsen »

unified-gjenger som UNF og UNC er relativt enkelt, her kan man bruke vanlig tomme-verktøy.
Men det finnes jo mer, som de engelske BSF, BSW (Withworth) eller CEI som også kalles cycle og er mye brukt på gamle engelske motorsykler. Vanlig tomme-verktøy passer ikke på disse, man må ha withworth-verktøy til disse. Skal man skru på gamle sykler må man forholde seg til og lære seg de standardene som er brukt.
Japsene bruker metrisk, så det burde være enkelt, men de avviker fra DIN på noen stigninger og nøkkelvidder.
Vi som er oppvokst med metrisk sliter med tommesystemet, men det samme gjelder andre veien, så der er nok forklaringen på at det går tregt å gå over til SI.

Svar