Varsel om kontroll?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av TBI81 »

Mysterion skrev:en ting som irriterer meg mere enn folk som ikke varsler er folk på mc som hilser, og viser at det er klar bane, når rundt ett par svinger står det kontroll....
Den der er jeg enig i! I fjor i Alvdal, rett før jeg kjører inn til statoilstasjonen møter jeg to goldwinger som hilser pent . Jeg hilser litt forundret tilbake for på langstrekka før hadde jeg akkurat møtt to Harleyer som vinket som besatt at 'her bør jeg ta det rolig' (og jeg takkende tilbake med tommelen opp, samtidig som jeg slår godt av gassen). Stopper på bensingstasjonen for å fylle tanken og mens jeg står å fyller kommer et par (også med Harley) bort til meg og advarer meg om kontroll 100meter ned veien. Ganske riktig stod de rett nedi gata og samlet bompæng .. Skjønner fortsatt ikke helt hvorfor begge Goldwingene hilste pent om at 'det er klart', men de skal få tvilen til gode. De kan jo ha snudd på bensinstasjonen eller rett og slett ikke fulgt med ..

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
ojda skrev:
jhn skrev:
Mysterion skrev:en ting som irriterer meg mere enn folk som ikke varsler er folk på mc som hilser, og viser at det er klar bane, når rundt ett par svinger står det kontroll....
Det der blir litt snodig. Når æ hilse på en mc, så e ikke det et løfte om at det ikke finnes kontroller, det betyr bare "hei, kompis, (æ har ikke sett noen kontroller, men kan ikke garantere noe, så ta ansvar selv for hvordan du kjører og ikke skyld på møtende trafikk.) God tur videre"
Nei! Men om jeg netopp har kjørt igjennom et område med mye oljesøl i veien, eller for den saks skyld en laserkontroll så hilser jeg ikke med høy venstrehånd selvom sola skinner og jeg er glad :vs :-k Da legger jeg heller handa godt under styrehøyde for å si at her skal du ta det med ro :prf
Samma her... :janikk
Joda, selvfølgelig gir æ beskjed om farer/kontroller æ ser, men det e ikke alt æ ser, dermed regne æ med at de andre heller ikke ser alt og stoler ikke på at det e "klar bane", selv om folk vinker og smiler.
Det e jo veldig mange usikre moment i et slikt vink. Hvor lenge gjelder det ?
1 min? 10 min? 1 km? 10 Km? Hvor lenge har UP stått der/olja ligget der? Så kjører vi på hver vår side av veien og ser ikke nødvendigvis det samme, så æ lar ikke et fremmed menneske, mc-fører eller ei, ta noen avgjørelse om hvordan det skal kjøres de neste km. Avgjørelsen, ansvaret og konsekvensene e min/mitt/mine.
Æ e tross alt best, i likhet med alle dere andre. :yeyeye :prf

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Intruder »

Varsler selvsagt om grus,olje og andre farer langs veien,men radar o.l. er ikke noe
jeg vil advare andre mot---bruk hue selv !! :sorry :sorry
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Voksen
Innlegg: 326
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Voksen »

Intruder skrev:Varsler selvsagt om grus,olje og andre farer langs veien,men radar o.l. er ikke noe
jeg vil advare andre mot---bruk hue selv !! :sorry :sorry
Veldig enig!!!
Her diskuterer vi med stort engasjemang plassering i veibanen i forhold til sikkerhet samtidig som det virker som om vi prøver å hjelpe de verste råkjørene fra å bli tatt slik at de fortsatt kan ture frem!!!
Det som her gjøres ved å varsle hverandre om kontroller er jo med på å gjøre det farligere å ferdes på veien! I mange av ulykkene er jo råkjøring årsaken og det er vel dette vi vil ha en slutt på for å kunne ferdes sikrere i trafikken? Med råkjørere mener jeg ikke de som ligger litt over.
Denne varslingen av kontroller må vel være dobbelmoral hvis vi ønsker å kunne ferdes sikrere på veiene?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av TBI81 »

Voksen skrev:
Intruder skrev:Varsler selvsagt om grus,olje og andre farer langs veien,men radar o.l. er ikke noe
jeg vil advare andre mot---bruk hue selv !! :sorry :sorry
Veldig enig!!!
Her diskuterer vi med stort engasjemang plassering i veibanen i forhold til sikkerhet samtidig som det virker som om vi prøver å hjelpe de verste råkjørene fra å bli tatt slik at de fortsatt kan ture frem!!!
Det som her gjøres ved å varsle hverandre om kontroller er jo med på å gjøre det farligere å ferdes på veien! I mange av ulykkene er jo råkjøring årsaken og det er vel dette vi vil ha en slutt på for å kunne ferdes sikrere i trafikken? Med råkjørere mener jeg ikke de som ligger litt over.
Denne varslingen av kontroller må vel være dobbelmoral hvis vi ønsker å kunne ferdes sikrere på veiene?
Så hvordan hilser dere til de som dere ser ligger godt over grensen da? Ingen hilsing, hilsing eller sakk-ned hilsing?

Online
Voksen
Innlegg: 326
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Voksen »

TBI81 skrev:
Voksen skrev:
Intruder skrev:Varsler selvsagt om grus,olje og andre farer langs veien,men radar o.l. er ikke noe
jeg vil advare andre mot---bruk hue selv !! :sorry :sorry
Veldig enig!!!
Her diskuterer vi med stort engasjemang plassering i veibanen i forhold til sikkerhet samtidig som det virker som om vi prøver å hjelpe de verste råkjørene fra å bli tatt slik at de fortsatt kan ture frem!!!
Det som her gjøres ved å varsle hverandre om kontroller er jo med på å gjøre det farligere å ferdes på veien! I mange av ulykkene er jo råkjøring årsaken og det er vel dette vi vil ha en slutt på for å kunne ferdes sikrere i trafikken? Med råkjørere mener jeg ikke de som ligger litt over.
Denne varslingen av kontroller må vel være dobbelmoral hvis vi ønsker å kunne ferdes sikrere på veiene?
Så hvordan hilser dere til de som dere ser ligger godt over grensen da? Ingen hilsing, hilsing eller sakk-ned hilsing?
Jeg ser det ikke som min oppgave å bidra til at råkjørere skal drive på og lar heller være å hilse.
Har vært i flere begravelser på grunn av råkjøring og det føles meningsløst.
Jeg er ikke noen skoleksempel i trafikken og bryter regler til stadighet, men det betyr ikke at jeg mener at det bør være lovlig å kjøre sånn bare fordi det passer meg best.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Svein2 »

Når jeg er ute å kjører MC føler jeg ett fellesskap med andre motorsyklister. :vs
Hilser hvis alt er greit og senker hånda med dempende bevegelser ved kontroll.
Håper og tror andre motorsyklister gjør det samme mot meg hvis jeg skulle ligge noen km. over fartsgrensa,
selv om jeg ikke stoler 100% på det, så jeg prøver å ligge under førerkortgrensa.
Kalkulert risiko av en som egentlig skulle ha vokst fra slik. :[-X

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Snikkeren »

Synes ihvertfall det er bedre å ikke hilse når man vet det er kontroll, enn at man hilser på vanlig måte.

Jeg varsler uansett hvis jeg har passert en kontroll, for jeg hadde satt pris på samme varsling selv.
Og selv om jeg hadde satt pris på samme varsling selv, så er ikke det ensbetydende med at jeg er en råkjører. Selv om jeg ikke mister lappen, så er det greit å slippe unna sure utgifter.
Og jeg tror ikke det er noen her som med hånden på hjertet kan si at de aldri er over fartsgrensen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av ojda »

Det er vel et faktum at det er endel som synes det er helt greit å kjøre akurat så mye for fort, på akurat de stedene de selv kjører for fort. :-k
Mens andres overtredelser benevnes som uforsvarlig råkjøring. =;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av TBI81 »

Voksen skrev:
TBI81 skrev:
Voksen skrev:
Intruder skrev:Varsler selvsagt om grus,olje og andre farer langs veien,men radar o.l. er ikke noe
jeg vil advare andre mot---bruk hue selv !! :sorry :sorry
Veldig enig!!!
Her diskuterer vi med stort engasjemang plassering i veibanen i forhold til sikkerhet samtidig som det virker som om vi prøver å hjelpe de verste råkjørene fra å bli tatt slik at de fortsatt kan ture frem!!!
Det som her gjøres ved å varsle hverandre om kontroller er jo med på å gjøre det farligere å ferdes på veien! I mange av ulykkene er jo råkjøring årsaken og det er vel dette vi vil ha en slutt på for å kunne ferdes sikrere i trafikken? Med råkjørere mener jeg ikke de som ligger litt over.
Denne varslingen av kontroller må vel være dobbelmoral hvis vi ønsker å kunne ferdes sikrere på veiene?
Så hvordan hilser dere til de som dere ser ligger godt over grensen da? Ingen hilsing, hilsing eller sakk-ned hilsing?
Jeg ser det ikke som min oppgave å bidra til at råkjørere skal drive på og lar heller være å hilse.
Har vært i flere begravelser på grunn av råkjøring og det føles meningsløst.
Jeg er ikke noen skoleksempel i trafikken og bryter regler til stadighet, men det betyr ikke at jeg mener at det bør være lovlig å kjøre sånn bare fordi det passer meg best.
Burde du ikke hilse 'sakk-ned' da uansett til de som du mener kjører alt for fort? Det blir ikke dobbelmoral uansett hvordan du ser på det. Enten det er kontroll eller ikke ..

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Voksen skrev:
Intruder skrev:Varsler selvsagt om grus,olje og andre farer langs veien,men radar o.l. er ikke noe
jeg vil advare andre mot---bruk hue selv !! :sorry :sorry
Veldig enig!!!
Her diskuterer vi med stort engasjemang plassering i veibanen i forhold til sikkerhet samtidig som det virker som om vi prøver å hjelpe de verste råkjørene fra å bli tatt slik at de fortsatt kan ture frem!!!
Det som her gjøres ved å varsle hverandre om kontroller er jo med på å gjøre det farligere å ferdes på veien! I mange av ulykkene er jo råkjøring årsaken og det er vel dette vi vil ha en slutt på for å kunne ferdes sikrere i trafikken? Med råkjørere mener jeg ikke de som ligger litt over.
Denne varslingen av kontroller må vel være dobbelmoral hvis vi ønsker å kunne ferdes sikrere på veiene?
Det du sier her kunne vært litt å tenke over for svært mange. Over alt kan man lese om "ansvarsbevisste,sikkerhetbevisste og flinke mc-førere", samtidig som vi vet at mc-førere flest ser ut til å mene at de har en slags rett til å kjøre fortere enn den øvrige trafikk, og mener at alle andre mc-førere har plikt til å varsle om når det e kontroller/fri bane. Og klager over alle bilister og alle feil de gjør
Men æ varsle om æ ser en mc i det normale 10-20 km/h over grensa, kommer det derimot en i 200 km/h så plager det mæ ikke veldig mye om han blir fotgjenger.
Tvert i mot.

Online
Voksen
Innlegg: 326
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Voksen »

TBI81 skrev: Burde du ikke hilse 'sakk-ned' da uansett til de som du mener kjører alt for fort? Det blir ikke dobbelmoral uansett hvordan du ser på det. Enten det er kontroll eller ikke ..
Synes det er politiet sin jobb å sørge for å straffe oss når vi kjører uforsvarlig og det er denne muligheten vi tar fra dem ved å varsle kontroller.
Kan selvfølgelig hilse "sakk-ned" til alle som jeg mener kjører for fort, men jeg betaler skatt til politiet og mener de bør få lov å holde på med dette uten å bli sabbortert av oss.

Er heller ikke så interessert i å holde på med å fortelle/irrettesette "alle" andre når jeg ferdes på veien. Føler meg nok ikke fullkommen selv heller og vet at jeg bryter lover. Tror det er lurere å prøve å feie for egen dør før jeg feier andres.

Livet på sykkelen skal være trivelig og derfor prøver jeg å ha det trivelig i stedet for å leke politi og bli opphengt i andres feil hele tiden.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av rerell »

Ni som säger att ni inte varslar andra; har någon av er någonsin själva blivit varslade och på så sätt sparat några tusen kronor? Satte ni pris på det? Om det inte har hänt er (än), tror ni att ni hade satt pris på det?

Hur agerar ni om ni precis i starten på en lång och översiktlig raksträcka möter en MC som varslar om fara, och ni ligger över hastighetsgränsen (eller sker inte det?)... sätter ni ner farten?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av TBI81 »

Syns også livet på sykkelen skal være trivelig og varsler derfor både om kontroll, idiotisk oppførsel (ikke nødvendig likestillt med høy fart) og andre ting langs veien som kan være til hinder for dette (sand, olje, ulykker mm) - samt hilser klar bane (på alle måter). Hadde ikke forventet noe annet fra andre langs veien, men så feil kan man ta ..

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Intruder »

:P :p Jeg kjører i det jeg ser som den ideelle fart for meg,jeg hilser til alle tohjulinger med motor
om det faller naturlig.
Jeg varsler ingen om kontroll,hvorfor skulle jeg det ? Enhver skal tilpasse sin kjøring etter vær og føreforhold,men om de utvider denne tilpassingen til høyere fart enn tillatt får da være deres sak...
:mc7 :mc5 :mc2 :mc_p: :mc1 :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar