Sier nei til EU-kontroll på MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av Fidel »

Tror det er viktig å huske på at selv om noen av oss kan ha sett sykler som ikke er 100%, så er disse fortsatt ikke en årsak til mc-ulykker. Alle ulykkesanalyser (med unntak av den tyske testorganisasjonen Dekras, som har kommersielle interesser av å få flere kjøretøy inn på periodisk kjøretøykontroll) viser at teknisk tilstand ikke er årsak til ulykker. EUs MAIDS-studie (over 1000 mc-dødsulykker dybdeanalysert) viste færre en 1%. Den norske dybdeanalysen av MC-dødsulykker i perioden 2005-2009 viste ca 3%, og da var hoveddelen slitte dekk eller feil lufttrykk, som uansett ikke blir oppdaget ved PKK. Altså: PKK blir å skyte spurt med atombomber. Det blir feil å pålegge mc-eiere millioner av kroner i ekstrautgifter når det ikke engang gir noen trafikksikkerhetsgevinst. Tiltaket står ikke i rimelig forhold til det man får igjen. Ikke engang på bil har PKK vist seg å redusere ulykker, ifølge en TØI-studie fra 2006 (Norge fikk som kjent PKK på bil i 1995.)
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av Svolp »

PKK-kontroll har ikke en fast pris i utgangspunktet.. Her kan verkstedene kreve hva de vil!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av RuneMC »

Nok et argument imot EU kontroll på MC. Selv for biler så finner Transportøkonomisk Institutt at EU-kontrollen fungerer dårlig og har meget liten betydning for trafikksikkerheten. "Kruttet" bør settes inn mot biler som er over 12 år gamle.


http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10071082
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av Carpa »

Hjernen skrev:Fra 400 - 680! :oh i Telemark;

http://www.varden.no/nyheter/stor-prisf ... -1.7537362

Har hørt om plasser som bare skal ha 300.- også, så at de tjener penger på SELVE kontrollen gjør de nok ja... (så kommer utbedringer etterpå... )
Tror du at de som tar 400 - 680 kr for en EU kontroll virkelig tjener penger på den? Når lønn, husleie, utstyr og avgifter er betalt så sitter dem nok ikke igjen med noe særlig pluss. Tror nok heller de satser på at de tjener penger på utbedringene, da kan de ta en skikkelig timepris og tjene penger på delene som må til.

Holder man kjøretøyet i orden så er vel 400 kr annet hvert år ikke så voldsomt mye.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av JohnnyTh »

Et av poengene er vel at det kommer ikke til å koste 400kr for dem som må reise to dager for å komme seg til et godkjent verksted.

Tror nok ikke man får EU kontroll for 400 over hele landet. På mine kanter pleier jeg vel å betale i overkant av 600kr og det tar vel en halvtime. Så ca normal timepris tenker jeg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av fikse »

Uten at jeg kjenner detaljene, er det også en avgift/gebyr for å være et verksted med tilgang til å skrive i "PKK-systemet", så det er og noe som koster peng for et verksted.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av RuneMC »

Den foreslåtte EU/PKK kontrollen kommer til å være hvert år fra kjøretøyet er 6 år og eldre.

Dvs første kontroll når kjøretøyet er 4 år gml, deretter 2 år til neste ved 6 år og deretter årlig. (4-2-1-1-1-...) For MC blir det altså snakk om kontroll hver halvårlige sesong... det er jo litt ofte uansett hvordan man snur og vender på det.

Og som flere har nevnt må man ta med totalen når det gjelder tid etc for å få MC'n til verksted og seg selv (med kjøreutstyr) til og fra hjem eller arbeid. Mulig noen verksted tar det kjapt nok til en drop-in på en time... men ærlig talt kaste bort penger på sjekkpunkter som uansett blir tatt på vanlig service - nei takk!
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av kjellv »

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10071082" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå er også TØI (Transportøkonomisk Institutt) enig med NAF i at EU-konroll på bil ikke gir merkbar trafikksikkerhetsgevinst på biler. Hvorfor da innføre dette herket også på MC?

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av mekkern »

av den enkle grunn at dette blir en forordning-det kan vi heller ikke reservere oss imot heller pga EØS.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av RuneMC »

Jepp...
EØS medlem = EU medlem uten stemmerett
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Jepp...
EØS medlem = EU medlem uten stemmerett
Men likevel ... æ trur vi e tjent med EØS-avtalen ... både i fht ingen avtale, og i fht fullt medlemskap.
Se på den EUske fiskeriforvaltningen f.eks. Hadde vi vært medlem hadde det ikke vært mye fisk igjen i norsk sone, og det som hadde vært igjen, hadde ikke vi hatt råderett over.
Men handelsavtaler har vi nok nytte av

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av kjellv »

jhn skrev:
RuneMC skrev:Jepp...
EØS medlem = EU medlem uten stemmerett
Men likevel ... æ trur vi e tjent med EØS-avtalen ... både i fht ingen avtale, og i fht fullt medlemskap.
Se på den EUske fiskeriforvaltningen f.eks. Hadde vi vært medlem hadde det ikke vært mye fisk igjen i norsk sone, og det som hadde vært igjen, hadde ikke vi hatt råderett over.
Men handelsavtaler har vi nok nytte av
Jeg kjenner lysten til å hive meg på en EU-debatt stiger, men skal klare å styre meg... Dette er ikke rette forum for slikt!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av RuneMC »

OT: Personlig synes jeg handel med fisk og fri flyt av arbeidskraft er en høy pris å betale for å miste råderetten. Blir etterhvert null demokrati blant alle lovene og forordningene. Det "indre markedet" er heller ikke til borgernes beste alltid - men mer til beste for firmaeierne til de største firmaene.

On topic: Håper NMCU og spesielt FEMA når fram med sin motstand. Blir noe herk hvis en må inn med alle kjøretøy hvert år... Det er vel heller ikke usannsynlig at det kan skje en og annen ulykke på vei til eller fra verksted også - spesielt for de som mest liker å bare pusse krom og har sykkelen mest som garasje-pynt... Det er sånt jeg savner - litt logikk i reglene som tres nedover hodene våre.

Pkt 1 for å få ned tallene på antall drepte - begynn i landene som har høyest tall. Begynn med "the basics" - hvor mange kjører med hjelm? (Hellas har høyt antall drepte men det er ikke en kjeft som kjører med hjelm - tenk så rart at noen skades da...) Kan det ha noe med opplæringen å gjøre? Er det mulig å få kjøpt førerkortet via sjefen på kjøreskolen som har de rette kontaktene istedenfor å faktisk ta opplæring ? (Er visst mulig i Polen) Etc, etc...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av mekkern »

er faktisk de landene som har 4-2-1 pkk som har flest dødsulykker på mc... :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sier nei til EU-kontroll på MC

Legg inn av kjellv »

RuneMC skrev: Pkt 1 for å få ned tallene på antall drepte - begynn i landene som har høyest tall. Begynn med "the basics" - hvor mange kjører med hjelm? (Hellas har høyt antall drepte men det er ikke en kjeft som kjører med hjelm - tenk så rart at noen skades da...) Kan det ha noe med opplæringen å gjøre? Er det mulig å få kjøpt førerkortet via sjefen på kjøreskolen som har de rette kontaktene istedenfor å faktisk ta opplæring ? (Er visst mulig i Polen) Etc, etc...
Fortsett i Spania, der kan du kjøre hva som helst på to hjul om du har lappen på bil...

Svar