Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Intruder »

Har ihvertfall ofte lyst til via hornsignal eller lyshorn å påpeke hva jeg mener om enkelte råkjørere,men dette bidrar slett ikke til å tøyle dem.. :mk

Nei,det må nok kraftigere lut til... :bl3 :mc_p: :bandana :mc_p:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg og ble litt provosert med en gang jeg s overskriften. men etter å ha lest innlegget må jeg si meg enig. Jeg kjører somregel altid ca 10km/t for fort. Dette er kun pga egensikerhet. Føer meg tryggere da for jeg har mer kontroll på trafikken da det skjeldnere kommer biler bafra som tar meg igjen. Er ikke veldig glad i kå kjøring. Hvis man ligger bakerst så komer biler opp mot køen som kanskje ikke ser at det ligger en mc mellom dem og siste bilen i køen. Ligger man inni køen har jeg opplevd flere ganger biler bak som kjører forbi og ikke ser meg før de skal legge seg inn i det de tror er en luke i køen.

Men har jo skjønt at det er ikke dette du mener med å kjøre for fort. Må si meg enig i dette med uforsvarlig fort. Det er noe man ikke har rett til. En av mine beste venner fra ungdomsskolen ble drept i en fotgjegerovergang av en bilfører som skulle sette hastighetsrekord gjenom ei gate i byen.

Når det gjelder farsgrenser i Norge så kan nok de mange ganger oppleves som lite hensiksmessige og ikke i samsvar med de faktiske føreforhold. Men straffen for å bryte farsgrenser er jo ofte hardere en blind vold så man må jo passe seg. Er nok en av grunnene til at jeg har fått nok av Norge som ferieland og heller tar turen til utlandet der man kan kjøre lovlig og fremdeles kose seg. Og man faktisk må tilpasse farten etter forholdene og må tenke selv. Merker at jeg selv blir sløv av å kjøre 70 km/t i kilometervis på vei som oppleves som man kunne kjørt fortere. Og for ikke å nevne hvor mye oppmerksomhet man må ha på speedometeret.

Men den ekstreme kjøringen er vel ikke noe å diskutere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av jhn »

simpson skrev:Jeg er litt fristet til å si "hvem faen er du som bryr deg om hva jeg gjør"?
Med mindre du er politi skal du forsåvidt drite i hva jeg gjør i trafikken og hvor fort jeg velger å kjøre.
Men jeg regner med at du setter dette litt på spissen for å provosere så jeg skal ikke dømme deg etter dette innlegget, men moralvoktere og pekefingerhevende medtrafikanter har jeg ikke sans for i det hele tatt.
Jeg kan kjøre helt fint etter mitt skjønn, mens andre vil garantert si dette er helt uforsvarilg, ihvertfall hvis du ikke har kjørt sykkel selv eller mener at alt over fartsgrenesen er ekstremt, de finnes de også som mener det.
Temmelig dårlig holdning du viser der for dine medtrafikkanter. Både fireman og alle andre som ferdes på de samme veiene som du gjør, har all mulig rett til å mene noe om hva du gjør.
Jeg er helt enig i det fireman skriver, mitt forrige innlegg var bare for å påpeke at alle har forskjellige definisjoner på "uforsvarlig fort"
Jeg er glad for at fireman skriver det han gjør, og har den jobben han har. Jeg har selv benyttet meg av de tjenestene han og hans like leverer
(selv om de i mitt tilfelle var meget amatørmessige og var nær ved å gjøre skadene mye værre, og som jeg nok kunne skrevet en hel bok om)

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av taco »

Det er ikke fireman sitt innlegg som provoserer, men Simpson's! Makan til holdning!
Sånne elementer skulle jo vært ute av trafikken. Men det ender vel med det også, bare så synd de gangene de tar med seg andre i døden.

Men det skal sies at de fleste heldigvis får en annen holdning etter hvert. Den syke holdningen kan til dels "forsvares" når man er ung og er ute etter adrenalinkick, men desverre så er det noen som har dette hele livet. Det har å gjøre med å se konsekvensene av sine handlinger.
Jeg så nok heller ikke konsekvensene når jeg var i 20-åra....

Veldig bra fireman! Deler ditt syn fullt ut! :thumleft
Sist redigert av taco den 09 nov 2012, 14:03, redigert 3 ganger totalt.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Jompa »

Jeg har vel også en syk holdning da, siden jeg kjører fort, langt over fartsgrensa, ofte.
Til mitt eget forsvar må jeg ta med at jeg holder meg innenfor grensa når den er 60 og lavere.

Har ingen problemer med å innrømme at en av grunnene til at jeg kjører sykkel, er farta.
Skikkelig kick når speedometernåla nærmer seg 200 og turtellern er rett under rødfeltet.
Så kan andre gjerne si at det er frihetsfølelse, eller frisk luft osv som er hovedgrunnen til
sykkekjøringa.
Jeg har en liten mistanke om at frihetsfølelse = fart for veldig mange.

Men for all del, jeg tåler en moralsk pekefinger, det hender til og med at det hjelper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av simpson »

Jeg satte dette veldig på spissen, for jeg ble provosert av overskriften, uansett hvem det er som sier dette. Men hvem har sagt jeg kjører idiot eller uforsvarlig?
Selv mener jeg at det ikke er nøvendig å ha vært hasardiøs etter å ha klørt i 150 km t på motorvei men blir provosert av at andre mener at jeg er det selv om de ikke ser situasjonen.
Jeg kan like gjerne bli skrapt opp av firemann om jeg også ligger i 90 kmt på samme vei.
Se heller på statistikken for hvem som er skyld i ulykker, og sjelden er det vel at mc tar med seg andre, selv om det skjer en skjelden gang.
Men hvem her inne kan si at de ikke har kjørt laaaangt over førekortbeslagsgrense og ikke syntes at det var ekstremkjøring?
Ikke jeg ihvertfall.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av simpson »

ArcticTiger skrev:@Simpson: Det er Fireman som må skrape deg (restene av deg) opp av veibanen/fjellveggen/den møtende trailern når du har krasja fordi du var litt i overkant tøff.
Han har gjort det mange ganger allerede, og vil helst slippe å gjøre det igjen.
Han trenger ikke overdrive.
Neida, han overdriver sikkert ikke, men jeg er nærmere 50 enn 40 så det er ikka bare flaks at jeg kjører sykkel enda. Trenger ikke å være i overkant tøff for å ha egne meninger vet du.
Det jeg mener er at jeg er lei av "oppgangssheriffer" som skal passe på alle andre.
Jeg mener at alle bør passe på seg selv istedenfor hva noboen gjør.
Helt enig med fireman at det er mange som kjører tulling, men de hører ikke på han eller noen andre for den saks skyld.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Kawasaki »

Forstår hva brannmannen skriver,og personlig har jeg ikke noe problemer med det,da jeg aldri kjører for fort.Full kontroll,hele tiden :thumleft

Men å ta dette opp på et mc-forum må vel være i overkant optimistisk? Stikk finger'n i jorda alle sammen(unntatt de som kjører HD,Intruder og sånt) og fortell oss at dere alltid holder dere innenfor fartsgrensen. Eller innenfor "fornuftig fart",hva nå det er for noe.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Intruder »

Er da ikke så hellig at jeg påstår jeg kjører innenfor fartsgrensa hele tiden... :scratch

Hva som er forsvarlig fart vurderer jeg selv,og føler ingen som helst grunn til å forklare dere hva jeg mener er OK...det ville blitt kjedsommelig og gammeldags preik... :mc7 :yeahright
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Carpa »

Kawasaki skrev:Forstår hva brannmannen skriver,og personlig har jeg ikke noe problemer med det,da jeg aldri kjører for fort.Full kontroll,hele tiden :thumleft

Men å ta dette opp på et mc-forum må vel være i overkant optimistisk? Stikk finger'n i jorda alle sammen(unntatt de som kjører HD,Intruder og sånt) og fortell oss at dere alltid holder dere innenfor fartsgrensen. Eller innenfor "fornuftig fart",hva nå det er for noe.
Det er vel akkkurat rette stedet å ta det opp her på MC forumet, treffer vel sånn ca 100% trafikanter her.

(jeg har aldri kjørt mc over fartstgrensen, til Boblehue sin fortvilelse.... :knegg )
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av simpson »

[/quote]

Det er vel akkkurat rette stedet å ta det opp her på MC forumet, treffer vel sånn ca 100% trafikanter her.

(jeg har aldri kjørt mc over fartstgrensen, til Boblehue sin fortvilelse.... :knegg )[/quote]
Ikke enda nei, men det kommer. Og når det gjør er det ikke sagt at du gjør en trailersjåfør til drapsmann heller.... :-k

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av jhn »

Du er lett å provosere? Du kan jo heller tolke firemans innlegg som en oppfordring eller et godt råd, enn en moralpreken. Kanskje det blir lettere å svelge da?
For min del var det nok mest dette jeg reagerte på, det er litt sånn opprørsk tenåring over dette, selv om du er 40-50 år.
simpson skrev: Jeg er litt fristet til å si "hvem faen er du som bryr deg om hva jeg gjør"?
Med mindre du er politi skal du forsåvidt drite i hva jeg gjør i trafikken og hvor fort jeg velger å kjøre..
Hvor ofte en mcist skader andre vet jeg ikke, men jeg kjenner to stk som sitter i rullestol fordi de ble nedkjørt av motorsykler, bakfra. Det er i grunnen nok til å ha meninger om andres oppførsel i trafikken

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av ejs »

Jompa skrev:Jeg har vel også en syk holdning da, siden jeg kjører fort, langt over fartsgrensa, ofte.
Til mitt eget forsvar må jeg ta med at jeg holder meg innenfor grensa når den er 60 og lavere.

Har ingen problemer med å innrømme at en av grunnene til at jeg kjører sykkel, er farta.
Skikkelig kick når speedometernåla nærmer seg 200 og turtellern er rett under rødfeltet.
Så kan andre gjerne si at det er frihetsfølelse, eller frisk luft osv som er hovedgrunnen til
sykkekjøringa.
Jeg har en liten mistanke om at frihetsfølelse = fart for veldig mange.

Men for all del, jeg tåler en moralsk pekefinger, det hender til og med at det hjelper.
:vs
200 og rett under rødfeltet,da må du jo gire opp vel.
:prop: :mc_p: :mc_p: :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Intruder »

Farten dreper....og ikke bare for MC..
Trafikanter er dessverre så teite at de ikke skjønner at andre har egne forgodtbefinnende lover de praktiserer i trafikken... :sick: :rofl: :walk :rofl:
:mc3 :mc3
Sist redigert av Intruder den 09 nov 2012, 16:38, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av ArcticTiger »

Intruder skrev:Farten dreper....
:mc3 :mc3
Der tar du nok litt feil Intruder: Its not the Fart that kills, its the Smell!

Svar